کدام ازدواج بدون صیغه انجام میشود؟

پرسش:

با توجه به اينکه در سوره بقره عبارت لا اکراه في دين آمده وبا توجه به آيه انا هدينا سبيل اما... و اينکه هر مرد مسلمان بايد با زن مسلمان عقد کند چرا در سوره نسا به مردان مسلمان اجازه داده شده که اگر زميني را فتح کردند با زنان اهل سرزمين رابطه جنسي برقرار کنند؟

پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما ؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛

اين حکم مربوط به کافران حربي است. وقتي قبيله و عشيره اي همگي اعم از زن و مرد و بزرگ و کوچک به جنگ با اسلام قيام کردند، مسلمانان بايد از کيان خود دفاع کنند و با آنان بجنگند . تا زماني که شکست آنان قطعي نشده ، دشمن را بکشند . اگر قبل از شکست قطعي ، دشمن پيشنهاد مصالحه داد، امام بر اساس توافق با آنان رفتار مي کند . وقتي شکست آنان قطعي شد، دشمن را به اسارت بگيرند . دشمناني که در جنگ شکست مي خورند و تسليم مي شوند، امام مسلمانان با رعايت مصلحت جامعه اسلامي در مورد آنان اعم از مرد و زن و کوچک و بزرگ تصميم مي گيرد .
بنا بر اين کافراني که براي نابودي کشور اسلامي اقدام کرده بودند ،بعد از شکست قطعي به صلاحديد امام به اسارت درآمده و به بردگي گرفته مي شدند. زناني که همراه آنان بودند ، به عنوان کنيز و مردها به عنوان برده به ملکيت مجاهدان در مي آمدند . همچنان که رزمنده مسلمان مالک برده مرد مي شد و مي توانست او را بفروشد يا به کار بگيرد، مالک زن هم مي شد .اگر مي خواست از آن زن بهره جنسي ببرد، چون ملک خودش بود، ديگر احتياج به عقد نداشت.
البته برده گرفتن شرکت کنندگان در جنگ را ،اسلام باب نکرد ،بلکه قانون عمومي آن زمان بود . اسلام هم مخالفت فوري و دفعي با آن را مناسب نديد ،بلکه به مبارزه تدريجي با آن پرداخت .ضمن پذيرفتن  اصل آن، زمينه هاي ورود بندگان به جامعه اسلامي و ايمان آوردن و آزاد شدن  آنان را ايجاد کرد.
 ازدواج در مورد زنان آزاد است، نه بردگان.
اگر كسي قصد ازدواج با كسي را دارد، لازم است كه مسلمان با مسلمان ازدواج كند، البته در مورد ازدواج با اهل كتاب بين فقهاي اسلامي اختلاف نظر وجود دارد، اما در هر صورت كنيز با زن آزاد، نه تنها در موضوع ارتباط جنسي، بلكه در بسياري از موارد متفاوت اند و هر كدام احكام جداگانه اي دارد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت