علت تفاوت دیه قتل خطایی در زن و مرد چیست؟

پرسش:
سلام
لطفا علت اين امر را بفرماييد:
دیه در قتل خطإئی باید خویشاوندان ذکور پدری قاتل ، با مشارکت یکدیگر آن را پرداخت کنند درحالی که بر زنان خویشاوند ، چنین الزامی وجود ندارد. علت اين تفاوت چيست؟
در ضمن از آنجایی که موضوع مربوط به تحقیقی حقوقی است، لطفا با استدلال کامل بیان بفرمایید. با سپاس
پاسخ:
با سلام و ادب
خدمت شما عرض کنم دلیل این مطلب روایات است . از جمله روایت  من لایحضره الفقیه که در ذیل می آید :
 وَ رَوَى ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامٍ أَنَّ ابْنَ أَبِي الْعَوْجَاءِ قَالَ لِمُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ الْأَحْوَلِ مَا بَالُ الْمَرْأَةِ الضَّعِيفَةِ لَهَا سَهْمٌ وَاحِدٌ وَ لِلرَّجُلِ الْقَوِيِّ الْمُوسِرِ سَهْمَانِ قَالَ فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ إِنَّ الْمَرْأَةَ لَيْسَ لَهَا عَاقِلَةٌ وَ لَا عَلَيْهَا نَفَقَةٌ وَ لَا جِهَادٌ وَ عَدَّدَ أَشْيَاءَ غَيْرَ هَذَا وَ هَذَا عَلَى الرَّجُلِ فَلِذَلِكَ جُعِلَ لَهُ سَهْمَانِ وَ لَهَا سَهْمٌ .
 من لايحضره‏الفقيه ج : 4 ص : 351
اما در مورد حکمت  یا فلسفه این حکم ، نمی توانیم نظر قاطعی بیان کنیم ، جز برخی از استنباط ها که از احکام دیگر به دست می آید .

مثلا در مورد نصف قرار گرفتن دیه زنان آمده که علت حکم دادن نفقه آنان توسط مردان و سرپرست بودن مردان در خانواده است و برای جبران این مسئله دیه مردان که بار اقتصادی خانواده را برعهده دارند ، در برخی موارد دو برابر است ، اما چون زنان این مسئولیت را ندارند دیه آنان کمتر است .

در مسئله دیه عاقله نیز می توان گفت چون به طور طبیعی پرداخت نفقه از طرف آنان است ، دیه عاقله نیز جزء نفقات محسوب شود.  یا از این جهت که غالبا تأمین اقتصاد و کسب در آمد مربوط به مردان می شود ، دین عاقله نیز که مسئولیت اقتصادی است ، بر مردان خویشاوند واجب است. در هرحال چه در موضوع دیه عاقله  چه در موارد دیگر متوجه می شویم که تکلیف و مسئولیت مالی بر زنان خانواده یا فامیل وارد نشده است تا لازم نباشد که برخی از احکام و دستورات مانند دیه یا تقسیم مسئولیت های خانواده دچار اشکال گردد
موفق باشید.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت