چگونه تشخیص دهیم که پوششی زینت محسوب می شود یا خیر؟

پرسش:

لطفا به سوالات زیر با دقت و حوصله و بطور كامل پاسخ دهید چراكه هر یك سؤال گروهی می باشد و مورد ابتلای همگان هستند !
 1- با توجه به اینكه پوشانیدن دست از مچ به بعد لازم است و مابقی بایستی بدون آرایش و زینت باشد ، اصولا چه چیزی زینت به حساب می آید؟ انگشتری ؟ النگویی كه بدلیل بزرگ بودن از مج فراتر رفته و روی دست می افتد ؟ یا حتی ناخن كه زنها می گذارند؟  با توجه به اینكه در زمان حاضر تنها راه شناسایی دختران از بانوان حلقه نامزدی است آیا با توجه به زیبا بودن آن ، آن نیز زینت و استفاده از آن حرام می باشد ؟ لطفا استثنائات را بیان نمائید؟ ساعت ، حلقه ، انگشتر ،النگو ، دستبند ؟ كدام ؟
2- پوشش صورت چطور ؟ آیا پوشانیدن زیر چانه لازم است؟ با توجه به اینكه مقنعه های موجود اكثرا نمی توانند این امكان را فراهم بكنند ؟ رنگ گذاشتن بر ابرو بصورت ملایم را نیز بعضی بلا اشكال مطرح می نمایند ، نظر شما چطور است ؟
 3- استفاده از كرم ضد آفتاب كه دارای سفید كننده است و غالبا همینطور هم یافت می شود چه حكمی دارد؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از ارتباط شما باسایت طلبه پاسخگو
 ملاک در این که کدام زینت است،عرف مردم است.یعنی اگر در نظر عرف مردم و جامعه به انگشتری که خانم‌ها استفاده می‌کنند یا ساعتی که در دست می‌کنند یا ابرو برداشتن بدون زینت و آرایش اضافی زینت بگویند، یا زینت به حساب آید باید پوشانده شود. نظر برخی از مراجع این است: ظاهراً حلقه ازدواج، انگشتری، ابرو چیدن، انگشتر عقیق، ساعت و عینک طبی جزء زینت ممنوع نیست.(1)
این مسئله ممکن است در برخی از مناطق و شهرها، زینت محسوب شود اما در جای دیگر نباشد، مثلاً در تهران یا شهرهای بزرگ دیگر چون آرایش خانم‌ها در خیابان و مجامع عمومی زیاد است ابرو برداشتن یا انگشتر به دست داشتن به تنهایی زینت محسوب نشود، یا نشان تمیزی و مرتب بودن باشد، اما در مناطق دیگر، همین مسئله زینت محسوب شود، یا مثلاً در مورد ساعت، می‌تواند یک ساعتی ساده باشد ولي  اگر  ساعت زيبايي بر دست،زینت محسوب شود. بنابر این معیار فتوای فقها در این موارد، عرف جامعه است، اگر چه احتیاط در تمام موارد فوق، پوشاندن از نامحرم است. استفاده از كرم ضد آفتاب نيز اگر طوري باشد كه زينت محسوب شود جايز نيست ولي اگر چنين نباشد اشكالي ندارد.
پی‌نوشت‌ها:
1ـ آیةالله مکارم، استفتاءات جدید، ج 1، س 800 به بعد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت