عدالت مردي كه دو همسر دارد چيست؟

پرسش:
 سوالم شامل دو مطلب است 1- قَسم(تقسیم کردن وقت )است که یک شب از 4شب را اختصاص به هر کدام از زنها بدهد و2-دیگر اینکه در تقسیم نفقه به حد شان هر کدام بپردازد. حال سئوال اين است:
1- آيا مراد از شأن تساوي بين دو زن نيست؟
2- شأن هر كدام به چيست؟ زندگي اي كه قبلا زن در خانواده پدري يا همسر سابق داشته است يا به سن و سال كمتر يا بيشتر يا تقواي او يا وضعيت مالي خود زن يا تحصيلات او و يا موقعيت اجتماعي و اصالت خانوادگي يا مجموعي از اينها ؟
3- زني قبول كرده كه به ازدواج مردي در آيد به شرط اين كه اجازه دهد او به تساوي بين دو زن نفقه بدهد و هر 15 روز يك بار مرد را ببيند آيا پذيرش زن وظيفه را از دوش مرد بر مي دارد؟ توضيح اين كه اين زن از نظر موقعيت مالي و تحصيلي از زن اول بالاتر و جوان تر است؟

پاسخ:
با سلام و عرض ادب
2. انچه که در تحریر ج=2 فصل فی النفقات//م=6اومده :
نفقه =یعنی مسکن وپوشاک وخوراک در حد شان ومعنای شان یعنی انچه از حیث پوشش وغذا خوردن ومسکن باید متعارف مثل این زن در شهرش باشد مثل این زن در شهرش چه می پوشند ویا می خورند ویا از چه مسکنی استفاده می کنند باید باشد واگر مزاج این زن به غذایی عادت کرده باشد به طوری که اگر ترک شود موجب ضرر به زن می شود باید همان غذا تهیه شود و....
3. با فرض سوال نفقه در شان این خانم ویا مسله قَسم حق خود زن است در صورتی که این زن راضی به اسقاط حق خودش شود ، ووظیفه واجب مرد ساقط میشود.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت