آیا عدم شناخت خداوند اقسامی دارد؟

پرسش:

آیا فردی که نماز بخواند ولی خدا را نشاخته باشد و قبول نداشته باشد به عنوان کافر شناخته می شود و نمازش درست است؟

پاسخ:

با سلام و اهدای امید

 سوال دوم دقیق نیست و به نظر تناقض آمیز می آید ؛ زیرا کسی که خدا را قبول نداشته باشد ، چگونه نماز می خواند؟ نماز یعنی سخن گفتن با خدا و طبعا کسی که خدا را قبول دارد ، با او سخن می گوید و نماز می خواند.
البته ممکن است کسی خدا را نشناخته باشد ، اما بر اثر عادت یا تقلید از دیگران یا ترس از پدر و مادر ... نماز بخواند ، اما این مسئله غیر از قبول نداشتن خدا است.
بله اگر کسی واقعا خدا را قبول نداشته باشد ، کافر محسوب می شود ، اما همان گونه که گفتیم در مورد شخص نماز خوان صدق نمی کند.
این که کسی خدا را نشناسد هم به چند گونه متصور است:
1-حقیقت و قدر و عظمت خدا را نشناسد . این معنا برای بسیاری از انسان ها یا همه آنها صدق می کند و ما نیز خداوند را با تمام عظمت نشناخته ایم.
2- این که هیچ شناختی از خدا نداشته باشد . چنین چیزی شاید برای هیچ انسانی وجود نداشته باشد.
3- شناختی سطحی از خدا دارد و خدا را آن چنان که باید باور ندارد ، اما نماز و واجبات خود را انجام می دهد . چنین شخصی کافر محسوب نمی شد ، اما وظیفه دارد که شناخت خود را از خدا کامل تر نماید تا دچار کفر نگردد . برای این که نمازعلاوه بر رفع تکلیف مقبول درگاه خداوند شود ، باید از روی میل و رغبت انجام پذیرد و آثار آن که ترک فحشاء و منکر است ، نمایان شود تا آثار قبولی نماز و عبادات آشکار شود . هم چنین  شخص بتواند به مراتب بالای عبادت (نماز) دست یابد . هم چنین نماز و عبدات باعث قرب و نزدیکی او به خداوند شود و همه این موارد بستگی به درجه شناخت انسان از خدا دارد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت