آیا براستی عقل زنان ناقص است؟

پرسش:

سلام چرا امام علی علیه السلام گفتند زنها ناقص العقل هستند؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از ارتباط شما

ايجاد وحدت ميان زن و شوهر مى شناسد. از نظر اسلام الغاى مهر و نفقه و خصوصاً نفقه موجب تزلزل اساس خانواده و كشيده شدن زن به سوى فحشا است . چون اسلام , مهر و نفقه را لازم مى داند, به اين سبب قهراً از بودجهء زندگى زن كاسته شده و تحميلى بر مرد شده است . اسلام مى خواهداين تحميل از طريق ارث جبران بشود; از اين رو براى مرد دو برابر زن سهم الارث قرار داده است ; پس مهر و نفقه , سهم الارث زن را تنزل داده است .(2)
در مورد تفاوت هاى آفرينشىِ مرد و زن , بعضى اصرار دارند تفاوت زن و مرد را در استعدادهاى جسمى و روانى , به حساب ناقص بودن زن و كامل تر بودن مرد بگذارند و چنين وانمود كنند كه قانون خلقت بنا به مصلحتى زن را ناقص آفريده است . ناقص بودن زن پيش از آن كه در مشرق زمين مطرح باشد, در غرب مطرح بوده است . غربيان در طعن به زن و ناقص خواندن وى بيداد كرده اندو گاهى از زبان مذهب و كليسا گفته اند: زن بايد از اين كه زن است , شرمسار باشد! گاهى گفته اند: زن آخرين موجود وحشى است كه مرد او را اهلى كرده است !
به هر حا ل تفاوت هاى زن و مرد است , نه نقص و كمال . قانون خلقت خواسته است با اين تفاوت ها تنهاسب بيش ترى ميان زن و مرد ـ كه قطعاً براى زندگى مشترك ساخته شده اند ومجرد زيستن , انحراف از قانون خلقت است ـ به وجود آورد.(3)
همان طور كه قبلاً گفته شد تفاوت هاى زن و مرد, علّت نقص يكى و كمال ديگرى نيست , بلكه هر دو در حد خود, موجودى كامل هستند. كامل بودن زن به همين وضع است و كامل بودن مرد نيزبه همين گونه است . زن با آن روحيات و جسميات و احساسات و جمال و لطافت و ناز و كرشمه بايد باشد و مرد هم با خصائص خود بايد باشد و هر دو موجودى كامل هستند. خداوند تبارك وتعالى يكى را كامل و ديگرى راناقص خلق نكرده است و هر دو كامل و مكمّل يكديگرند. تعبير زيبا و جالب و حكيمانهء قرآن را بار ديگر تكرار مى كنيم : . البته هر دو در اخلاق و رفتار بايد دستورهاى اخلاقى را مراعات كنند و از افراط و تفريط هايى كه مربوط به هوى و هوس است بپرهيزند. اگر در روايات و كلمات بزرگان , دربارهء نقص زن چيزى به چشم مى خورد, از جهت نسبت سنجى زند با مرد است و گرنه با قطع نظر از سنجش يكى با ديگرى نمى توان گفت : زن ناقص است . البته هر كدام براى ديگرى مى تواند فتنه و آزمايش باشد, كما اين كه فرزندان براى پدر و مادر ممكن است فتنه باشند.
فتنه بودن يكى نسبت به ديگر, دليل نقص و بد بودن نمى شود.
براى اطلاع بيش تر كتاب را مطالعه بفرماييد.

1. ناصر مكارم و ترجمه شرح نهج البلاغه ج 1 ص 392 به نقل از شرح ابن ابى الحديد, ج 6 ص 215
2. مرتضى مطهرى , نظام حقوق زن در اسلام , ص 251
3. مرتضى مطهرى , نظام حقوق زن در اسلام , ص 177



نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت