دوره های تحصیلی حضوری و غیر حضوری جامعة الزهراء(س)

عمومی حضوری
دوره عمومی حضوری، همان سطح دو است که در حال حاضر، در قالب سه برنامه متناسب با مدرک تحصيلی و محل سکونت خواهران، ارائه می گردد.
دارندگان مدرك ديپلم يا پيش‌دانشگاهي مي‌توانند در آزمون دوره عمومي شركت نمايند. اين برنامه داراي ۱۹۰ واحد درسی است كه مشتمل بر واحدهای عمومی و اختصاصی می باشد. واحدهای اختصاصی هر گرايش در نیمسال های آخر تحصیلی ارائه خواهد شد و محصلان می توانند بر اساس استعداد و علاقه خود، گرایش مورد نظر را انتخاب و در آن گرایش فارغ التحصیل شوند. به فارغ التحصيلان دانشنامه سطح۲ (كارشناسي) ارائه مي‌شود كه از تمامي مزاياي فارغ‌التحصيلان دوره كارشناسي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي برخوردارند.
برنامه های دوره عمومی به شيوه های زير اجرا می گردد:
۱.برنامه تمام وقت: اين برنامه در يک دوره چهارساله به صورت تمام وقت (صبح و عصر) اجرا مي گردد؛
متقاضيان شرکت در اين دوره بايد معدل ديپلم يا پيش‌دانشگاهي آنان حداقل ۱۴ باشد. اين برنامه شرط سني دارد و از سراسر کشور عضو می پذیرد. به پذیرفته شدگان شهرستانی، خوابگاه نيز تعلق می گیرد.
فارغ التحصيلان تمام وقت پس از اتمام اين دوره، در صورت داشتن شرايط مي‌توانند به صورت پيوسته در دوره تحصيلات تکميلي ادامه تحصيل دهند. شهرستاني‌ها طبق شرايط خاص و بر اساس ضوابط مربوطه، مي توانند به مدت ۲ سال ديگر از خوابگاه استفاده نمايند.
۲.برنامه نيمه‌وقت‌: اين برنامه در يک دوره شش ساله صبح ها اجرا مي گردد و مخصوص خواهراني است که با همسر يا والدين در قم ساکن هستند. اين برنامه شرط سنی ندارد.

عمومی غیر حضوری    
اين برنامه در مدت هفت سال از طريق ارسال لوح فشرده و كتابهاي درسي اجرا مي گردد و امتحانات مربوطه در پايان هر نيمسال تحصيلي به صورت حضوري در قم برگزار مي شود. اين برنامه شرط سني ندارد ولي شرط معدل ديپلم يا پيش دانشگاهي حداقل ۱۴را دارد.
دارندگان مدرك ديپلم و بالاتر مي‌توانند در آزمون دوره عمومي شركت نمايند.
دوره عمومي غير حضوري، مانند دوره عمومي حضوري، ۱۹۰ واحد درسي است كه ۱۶۰ واحد از آن به عنوان دروس عمومي، و ۳۰ واحد باقي‌مانده به‌صورت گرايشي ارائه مي‌گردد. كه از اين مقدار دو واحد آن مربوط به تحقیق می باشد.
واحدهای اختصاصی هر گرايش در نیمسال های آخر تحصیلی ارائه خواهد شد و طلاب می‌توانند بر اساس استعداد و علاقه خود، گرایش مورد نظر را ( فقه و اصول ، تفسیر، فلسفه.......) انتخاب و در آن گرایش فارغ التحصیل شوند. به فارغ التحصيلان دانشنامه سطح۲ (كارشناسي) ارائه مي‌شود كه از تمامي مزاياي فارغ‌التحصيلان دوره كارشناسي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي برخوردارند.

تکمیلی حضوری
دوره تکميلی حضوری، همان سطح سه است که در حال حاضر در رشته هاي «تاريخ اسلام»، «تعليم و تربيت اسلامي»، «تفسير و علوم قرآن»، «فقه و اصول»، «فلسفه اسلامي»، «كلام اسلامي» و «مطالعات اسلامي زنان» ارائه و در دو بخش صبح يا عصر به صورت مجزا برگزار مي شود.
مدت دوره تحصیلات‌تکمیلی در برنامه‌ حضوری حداقل۶ و حداكثر۱۱ نيمسال است. البته طلاب خوابگاهي موظف‌ اند برنامه آموزشي خود را در ۴ نيمسال به اتمام برسانند.
تعداد واحدهای درسی هر يک از رشته عبارتند از:
ـ رشته فقه و اصول: ۱۱۷ واحد؛
ـ رشته تفسیر و علوم قرآن: ۱۰۵ واحد؛
ـ رشته کلام اسلامی ۱۰۲ واحد؛
ـ رشته تاریخ اسلام: ۱۰۲ واحد؛
ـ رشته فلسفه اسلامی: ۱۰۲ واحد؛
ـ رشته‌ مطالعات اسلامی زنان: ۱۰۲ واحد؛
ـ رشته تعلیم ‌و تربیت‌اسلامی: ۹۵ واحد.
پذيرفته‌شدگان با مدرك دانشگاهي، به منظور هماهنگي با خواهران طلبه، لازم است تعداد ۲۴ واحد از دروس دوره عمومي (سطح۲) را به عنوان پيش‌نياز قبل از شروع دروس مقطع تكميلي، به صورت غيرحضوري بگذرانند.

تکمیلی غیر حضوری    
دوره تکميلی غير حضوری، همان سطح سه است که در حال حاضر در رشته هاي «تاريخ اسلام»، «تعليم و تربيت اسلامي»، «تفسير و علوم قرآن»، «فقه و اصول»، «فلسفه اسلامي»، «كلام اسلامي» و «مطالعات اسلامي زنان» ارائه و در دو بخش صبح يا عصر به صورت مجزا برگزار مي شود.
مدت دوره تحصیلات‌تکمیلی در برنامه‌ غير حضوری حداقل۶ و حداكثر۱۱ نيمسال است.
تعداد واحدهای درسی هر يک از رشته عبارتند از:
ـ رشته فقه و اصول: ۱۱۷ واحد؛
ـ رشته تفسیر و علوم قرآن: ۱۰۵ واحد؛
ـ رشته فلسفه اسلامی: ۱۰۲ واحد؛
پذيرفته‌شدگان با مدرك دانشگاهي، به منظور هماهنگي با خواهران طلبه، لازم است تعداد ۲۴ واحد از دروس دوره عمومي (سطح۲) را به عنوان پيش‌نياز قبل از شروع دروس مقطع تكميلي، بگذرانند.

معارف اسلامی غیر حضوری    
برنامه معارف اسلامی غيرحضوری، يک دوره آموزش معارف اسلامي غيرحضوری، برای خواهرانی است که قصد ‏آشنايی و ارتقا بخشيدن به سطح علمی خود، درزمينه معارف اسلامی را دارند . اين برنامه زمينه اي فراهم نموده، تا بانوان مسلمان در هر نقطه اي از كشور، بدون نياز به حضور در كلاس درس ، معارف اسلامي مورد نياز خود را فرا گيرند . از اين رو، تمام امور و مراحل تحصيلي و اجرايي برنامه به صورت غير حضوري انجام مي گردد. دانش پژوهان در اين برنامه با مطالعه كتابهاي مفيد ، استفاده از CD وفايلهاي صوتي و انجام تمرينها و آزمونها و نيز پرسش و پاسخ تلفني، دوره تحصيلي را سپري مي كنند.
مواد درسی اين برنامه عبارتند از: قرآن کریم و تفسیر، حدیث، عقاید، اخلاق، احکام، خانواده وتربیت، تاریخ اسلام و بینش سیاسی.

ويژگيها و شرايط برنامه:‏
۱. عضويت دراين برنامه باداشتن حداقل معلومات درحد سوم راهنمايی وبدون محدوديت سنی ‏می باشد و متقاضيان پس ازثبت نام ، بدون آزمون ورودی وارد برنامه خواهند شد.‏ لکن پذيرش قطعي در اين برنامه مشروط به قبولي در نيمسال اول با معدل ۱۴ به بالا مي باشد.
۲. ‏ ثبت نام برای متقاضيان درطول سال ممکن بوده ، لکن مهلت ثبت نام برای شروع برنامه از ‏نيمسال اول ، ۲۵ مرداد و برای شروع برنامه از نيمسال دوم ، ۱۵ بهمن می باشد.‏
۳. طول دوره تحصيلی بطور متوسط ۳ سال درنظر گرفته شده است که شامل ۶ نيمسال و حدود۶۰ ‏ واحد درسی (هرنيمسال۱۰واحد) می باشد.‏
۴. ‏ انتخاب واحد هرنيمسال به عهده دانش پژوه نهاده شده است تا با توجه به ‏علاقه و سليقه خود در سها را انتخاب کند.‏
۵. ‏ با توجه به اين كه دروس اين برنامه دروس حوزوي نيست، دانش‌پژوهان اين برنامه، طلبه جامعه الزهراء (عليهاالسلام) محسوب نمي‌شوند و به فارغ التحصيلانش، مدرك رسمي حوزوي داده نمي‌شود ،البته به فارغ التحصيلانی كه برنامه را با موفقيت به پايان رسانده، درامتحان حضوری پايان دوره شرکت نموده و نمره قبولی کسب کنند ، گواهی پايان دوره اعطاء می گردد.‏

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

حوزه علمیه

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت