استفاده از اسپري در ماه رمضان جهت معالجه چه حكمي دارد؟

اسپری برای روزه

پرسش:

استفاده از اسپري در ماه رمضان جهت معالجه چه حكمي دارد؟

پاسخ:

با سلام و ادب

باتوجه به اينكه بر استعمال داروي مزبور خوردن وآشاميدن صدق نمي كند ؛ روزه را باطل نمي كند (1)

آیت الله صافی حفظه الله:

س75: آيا استفاده از اسپريها موجب بطلان روزه مي شود؟
ج: اگر بداند كه بحلق ميرسد جائز نيست و اگر نداند كه بحلق مي رسد اشكال ندارد.

س76: آيا استفاده از اسپري تنفسي درداخل دهان و بيني براي باز كردن مجاري تنفسي مبطل روزه مي باشد يا خير؟
ج: در مفروض سؤال چنانچه ناچار از استفاده آن در روز باشد اشكال ندارد و روزه را بگيرد لكن اگر قبل از حلول ماه مبارك رمضان بعد عارضه اش برطرف شود بنا بر احتياط قضاي روزه ها را نيز بگيرد و اگر عارضه تا ماه رمضان بعد ادامه يافت بنا بر احتياط براي هر روز يك چارك طعام مانند گندم يا جو بعنوان كفّاره به فقير غير سيّد بدهد و ديگر قضا ندارد.

س77: استفاده از اسپري تنفسي در داخل دهان و بيني براي تسكين درد، ضد التهاب و موارد ديگر جهت درمان چه حكمي دارد؟
ج: در صورت ناچاري اشكال ندارد و حكمش همان است كه در جواب سؤال قبل مرقوم شد.(2)

آیت الله سیستانی حفظه الله:

پرسش: آیا تنفّس مصنوعی روزه را باطل می کند؟
پاسخ: وارد شدن فقط هوا روزه را باطل نمی کند.


پرسش: حکم استفاده کردن از اسپری برای تنگی نفس در ماه رمضان چیست؟
پاسخ: اسپرى که براى تنگى نفس استعمال مى ‏شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمى ‏کند. (3)

آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله:
پرسش : استفاده از داروی اسپری در ماه مبارک رمضان چه حکمی دارد؟
پاسخ : اسپری هایی که برای تنگی نفس میزنند روزه را باطل نمی کند(4)

پی نوشت ها:

1- امام خميني استفتاآت ج1 ص306 س 6 از احام روزه  ؛آيت الله تبريزي استفتاآت ص138 س655 ؛آيت الله فاضل لنكراني جامع المسائل ج1 ص149 س 550 ؛ آيت الله مكارم استفتاآت جديد ج1 ص 86 س285.

2. سایت معظم له: http://saafi.net/fa/node/4711
3.سایت معظم له: http://www.sistani.org/persian/qa/02310/
4.سایت معظم له: http://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=394&mid=4449

آیا بخاطر مریضی روزه نگرفته ام قضای آن واجب است؟

احکام روزه

پرسش:

كسي كه د ر ماه مبارك رمضان بخاطر مريضي روزه اش را خورده است قضاي روزه ها لازم است ؟

پاسخ:

با سلام و ادب

چنين شخصي اگر مرضش تا ماه رمضان سال بعد طول بكشد ،قضاي روزه ها ئي را كه نگرفته بر او واجب نيست ولي بايد براي هر روز يك مد كه تقريبا ده سير (750 گرم ) است طعام يعني گندم يا جو ومانند اين ها به فقير بدهد .
اما اگر مرضش بعد از ماه رمضان بر طرف شود بايد روزه هائي را كه نگرفته قضا نمايد.

 توضيح المسائل مراجع ج 1 ص983 مسئله 1703 وص984 مسئله 1704.

اقسام روزه چیست؟

اقسام روزه:
1. واجب
2. حرام
3.مستحب
4.مکروه
روزه واجب:
*روزه ماه مبارک رمضان
*روزه قضا
*روزه کفاره
*روزه استیجاری
*روزه روز سوم ایام اعتکاف
*روزه بدل قربانی حج
*روزه ای که به سبب نذر وعهد وقسم واجب شود
*روزه قضای پدرکه برپسر بزرگتر واجب است (در این مورد اختلاف فتوا وجود دارد این نظر امام میباشد باید به مرجع خود مراجعه شود)
روزه های حرام:
*روزه عید فطر (روز اول شوال )
*روزه عید قربان(روزدهم ماه ذی حجه)
*روزه نذر معصیت
*روزه ایام تشریق(11و12و13ذی حجه)برای کسی که در منا است
*روزه سکوت
*روزه وصال
*روزه آخر شعبان به نیت اول رمضان (اما اگر نیت یوم شک کند اشکال ندارد)
*روزه مستحب فرزند که سبب اذیت وآزار پدر ومادر شود
*روزه مستحب فرزند که پدر یا مادر اورا از آن نهی کرده باشند(به احتیاط واجب)
*روزه مستحب زن که شوهرش اورا از آن نهی کرده باشد ( به احتیاط واجب)
روزه های مستحب :
روزه گرفتن در تمام ایام سال - به جزروزه های حرام ومکروه - مستحب است ولی نسبت به بعضی از روزها تاکید وسفارش بیشتری شده است از آن جمله :
*هر پنجشنبه و جمعه
*روزمبعث (27رجب)
*عید غدیر(18ذی حجه)
*روز میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم(17ربیع الاول)
*روزعرفه چنانچه روزه گرفتن سبب باز ماندن از دعاهای آن روز نشود
*تمام ماه رجب وشعبان
*سیزدهم وچهاردهم وپانزدهم هرماه
*روز دحوالارض(25ذی قعده)
روزهای مکروه:

*روزه عاشورا

*روزه عرفه اگر سبب بازماندن از دعاهای آن روز بشود

*روزه روزی که نمیداند عرفه است یاعید قربان

*روزه مستحب فرزند بدون اجازه پدر

نیت روزه چگونه باشد ؟ نیت روزه چیست؟

احکام روزه

نیت روزه باید چگونه باشد؟شیوه نیت برای روزه چیست؟

با سلام
1- روزه داری در اسلام ، اعتصاب غذا برای رسیدن به هدف های مادی نیست ، بلکه این عمل ، پیوندی با پروردگار جهان دارد وعبادت خدا محسوب میشود وباید با قصد قربت واطاعت دستور الهی و نیت خالص وبه دور از هر گونه ریا وخودنمایی بجا آورده شود.
2- انسان می تواند در هر شب ماه رمضان برای روزه فردای آن ، نیت کند . وبهتر است که شب اول ماه هم روزه همه ماه را نیت کند .
3- در روزه واجب ، نیت روزه نباید بدون عذر از اذان صبح تاخیر بیفتد.
4- در روزه واجب ، اگر به سبب عذری ، مانند فراموشی یا سفر ، نیت روزه نکرده ، اگر کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد ،تا ظهر می تواند نیت روزه کند وپس از آن صحیح نیست .
5- لازم نیست نیت روزه را به زبان بگوید بلکه همین قدر که برای انجام دستور خداوند ، از اذان صبح تا اذان مغرب ، کاری که روزه را باطل می کند انجام ندهد کافی است.
6- وقت نیت روزه مستحب ، از اول شب است تا موقعی که به اندازه نیت کردن به مغرب مانده باشد ، که اگر تا این وقت ، کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد و نیت روزه مستحب کند ، صحیح است.
7- اگر روزی را که شک دارد آخرشعبان است یا اول ماه رمضان ، به نیت روزه قضا ومانند آن روزه بگیرد ودر بین روز بفهمد که ماه رمضان است باید نیت روزه رمضان کند واگر بعد معلوم شود رمضان بوده ، از ماه رمضان حساب می شود .

منبع: آموزش فقه ، محمد حسین فلاح زاده   

چرا وقت عید فطر ایران با تمام کشورهای دیگر فرق دارد؟

پرسش:

چرا وقت عید فطر ایران با تمام کشورهای دیگر فرق دارد؟ آیا آنها ماه را نمی‌بینند و عید را اعلام می‌کنند و یا ایران خیلی عقب افتاده است که نمی‌تواند ماه را رصد کند؟

پاسخ:

با سلام و ادب

اوّلاً:اعلام اوّل ماه در ایران متفاوت با همه کشورها نیست. تعدادی از کشورهای دیگر امسال و سال‌های پیشین، همزمان با ایران،‌ اوّل ماه (رمضان یا شوال) را اعلام کردند، اما چون معمولاً عربستان زودتر اعلام می‌کند و زودتر شنیده می‌شود، تصور می‌شود که کشورهایی با ایران تفاوت دارند.

دوم: ایران از جهت ابزارهای علمی، پیشرفته‌تر از کشورهای دیگر است و دانشمندان نجوم آن حداقل از کشورهای اسلامی جلوتر هستند، بلکه دقت آنها بیشتر است و با محاسبات دقیق (مانند سال گذشته) پایان و شروع ماه را اعلام می‌کنند.

سوم: اهمیت و دغدغه‌ای که در ایران نسبت به اعلام اوّل ماه و عید فطر وجود دارد، در کشورهای دیگر کمتر به چشم می‌خورد. این مسئله چه بسا موجب حساسیت شود و اختلاف ایران را در اعلام اوّل ماه با برخی از کشورها بزرگ جلوه دهد.

چهارم: به دلیل علم حساسیت در کشورهایی مانند عربستان، در ماه مبارک گذشته دیدیم که به طور کاملاً روشن، آن کشور یک تا دو روز زودتر از شروع ماه رمضان، رؤیت ماه را اعلام کردند و مردم آن کشور نیز عمل کردند و هیچ‌ اتفاقی پیش نیامد، در حالی که روشن بود هنوز ماه رمضان شروع نشده بود.

پنجم: در حالی که در کشورهای دیگر تنها یک مقام رسمی برای اعلام رؤیت و اوّل ماه وجود دارد، در ایران مراجع متعدد حضور دارند. بببرخی اختلافات در مبنای اجتهاد مراجع موجب برخی ناهماهنگی‌ها و ایجاد حساسیت بیشتر میان مردم می‌شود.

البته اختلاف مبنای مراجع، فقهی و اجتهادی است که در جای خود قابل بحث است و می‌تواند آثار و نتایج مثبت

داشته باشد،‌اما در خصوص اعلام اوّل ماه و برخی از مسایل اجتماعی، موجب بروز ناهماهنگی‌هایی می‌شود که از دید توده مردم (که با مبانی فقهی چندان آشنایی نیستند) مطلوب و پسندیده نیست و باید برای آن راهکاری اندیشیده شود. این مسئله تا اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

Publish modules to the "offcanvas" position.