چند استفتاء درباره ی روزه و فطریه

پرسش:

آيا مي توان همزمان در يک روز، هم به نيت روزه قضا و هم به نیت روزه مستحبي روزه بگریم؟
پاسخ:

خير، کسي که روزه قضا دارد، نمي تواند روزه مستحبی بگيرد. کسی که قضا دارد، باید به نیت روزه قضا روزه بگیرد و اگر در روزهایی باشد که روزه گرفتن مستحبی در آن روز ثواب دارد، خداوند ثواب روزه مستحبی را هم عنایت می کند. (1)

پرسش:

فطریه ماه رمضان را کنار گذاشته بودیم ولی یادمان رفته که بدهیم الآن تکلیف چیست؟ آیا گناهی بر گردن ماست؟ و الآن باید به چه کسی بدهیم؟
پاسخ:

همان پولی که کنار گذاشته اید به فقیر بدهید و چون یادتان رفته گناهی ندارد. (2)


1. توضیح المسائل مراجع، مسئله 1563؛ سؤال تلفنی از دفتر آیات عظام: خامنه ای، زنجانی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی و سیستانی.

2. توضیح المسائل مراجع، مسئله 2032.

میزان زکات فطره از سوی مراجع تقلید

مقدار زکات فطریه

پرسش:

مقدار زکات فطریه رو مراجع چقدر اعلام کردند؟ اطلاعی دارید؟

پاسخ:

با سلام و ادب

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی اعلام کرد: بر اساس فتوای این مرجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ شش هزار تومان و در شهرستان مبلغ پنج هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ پانزده هزار تومان است.
لازم به ذکر است که بر اساس مساله ۱۴۹۲ رساله توضیح المسائل این مرجع تقلید، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ، عاقل و غنی باشند، واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریبا سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است.
در ضمن بنابر فتوای آیت الله مکارم شیرازی، اگر کسی تنها در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش است.

* فتوای آیت الله صافی گلپایگانی:
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صافی گلپایگانی نیز اعلام کرد: با توجه به اینکه قیمت گندم در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا لازم است روزه داران قیمت سه کیلوگرم گندم یا برنج (قوت غالب) را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه کرده و به عنوان فطریه پرداخت کنند.

* فتوای آیت الله نوری همدانی:
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله نوری همدانی نیز اعلام کرد: طبق نظر این مرجع تقلید مبلغ زکات فطریه امسال برای کسانی که قوت غالب آنها گندم است، برای هر فرد مبلغ شش هزار تومان(سه کیلو گندم) و برای افرادی که قوت غالب آنها برنج است، ۱۸ هزار تومان(سه کیلو برنج) می باشد.
مبلغ کفاره افرادی که به هر دلیل توان روزه گرفتن نداشته و عذر موجه شرعی داشته‎ اند، برای هر روز روزه ‎خواری ۱۵۰۰ تومان است که برای یک ماه در مجموع ۴۵ هزار تومان خواهد بود.

** فتوای آیت الله شبیری زنجانی
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری زنجانی اعلام کرد: بر اساس نظر این مرجع تقلید، مبلغ شش هزار تومان بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ ۱۸ هزار تومان برای پرداخت زکات فطره به حساب برنج تعیین شده است.
 کفاره افطار غیرعمدی برای هر روز به حساب گندم ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به مبلغ ۱۵۰۰ تومان به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد؛ این مبلغ برای افطار عمدی ۹۰ هزار تومان تعیین شده است.

حکم مسافرت در ماه رمضان چیست؟

مسافرت در ماه رمضان

پرسش:

حکم مسافرت در ماه رمضان چیست؟

پاسخ:
 نظر امام خمینی، ( نظر رهبری مطابق با نظر امام خمینی است.) آیت الله مکارم و آیت الله صافی گلپایگانی: مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد. اگر مسافرت برای فرار از روزه باشد کراهت دارد.(1)

آیت الله سیستانی و آیت الله وحید خراسانی: مسافرت درماه رمضان اشکال ندارد، ولی مکروه است، هر چند برای فرار از روزه نباشد، مگر اینکه برای حج یا عمره یا به جهت ضرورتی باشد.(2)

آیت الله شبیری زنجانی: مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد. اگر مسافرت برای فرار از روزه باشد، مکروه است، همچنین هرگونه سفر پيش از پایان شب بیست و سوم ماه رمضان، مکروه است. مگر این که سفر برای حج یا عمره یا استقبال برادر مؤمن یا از بیم تلف مال و یا تلف جان برادر مؤمن یا به جهت ضرورت دیگر باشد.

اگر روزه دار از شب در فكر سفر نباشد، حتى به نحو ترديد و در روز مسافرت كند، بايد روزه را تمام كند، چه پيش از ظهر سفر كند، چه بعد از ظهر، و چنانچه از شب در فكر سفر باشد. اگر بعد از ظهر مسافرت كند بايد روزه را بگيرد، و اگر پيش از ظهر مسافرت كند، وقتى به حد ترخص برسد مى‌تواند روزه را بخورد و صحت روزه گرفتن محلّ اشكال است و مى‌تواند روزه را رجاءً گرفته، ولى بنا بر احتياط واجب بايد آن را قضا كند، و پيش از رسيدن به حد ترخص جايز نيست روزه را بخورد، ولى اگر روزه را خورد، بعد به سفر رفت كفاره ندارد، هر چند كفاره دادن مطابق احتياط استحبابى است. (3)

پی نوشت­ها:
1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله 1715؛ آیت الله مکارم، توضیح المسائل، مسأله1441؛ آیت الله صافی گلپایگانی، توضیح المسائل، مسأله 1724.
2. آیت الله سیستانی، توضیح المسائل، 1686؛ آیت الله وحید خراسانی، توضیح المسائل، مسأله1723.
3. آیت الله شبیری زنجانی، توضیح المسائل، مسأله 1724 و 1730.

آیا رؤیت هلال توسط مرجع تقلید برای مقلدینش کافیست؟

پرسش:

اگر رؤیت هلال برای مرجع تقلید انسان ثابت شود آیا برای مقلّدین ایشان نیزکافی است؟

پاسخ:

با سلام و ادب

آیت الله خامنه ای: مجرّد ثبوت مذکور کافی نیست مگر اطمینان آور باشد .

آیت الله مکارم شیرازی: این مسئله تقلیدی نیست ولی چنانچه از گفتة مرجع تقلید اطمینان به رؤیت هلال حاصل کند باید مطابق آن عمل کند.

آیت الله بهجت: مرجع تقلید واجد شرایط حکم کند کافی است.

آیت الله صافی گلپایگانی: اگر برای مقلّدین یقین به رؤیت هلال حاصل شود هر چند از راه اینکه برای مرجع تقلیدشان ثابت شده کافی است.

آیت الله تبریزی: اگر مجتهد جامع الشّرایط (که شرایط آن در کتب فقهیّه ذکر شده) اخبار کند که دو شاهد عادل بدون معارض نزد ایشان شهادت به رؤیت هلال در شب عید داده اند اخبار ایشان معتبر است.

آیت الله فاضل لنکرانی: اگر مطمئن شوند کافی است.

آیت الله سیستانی: ملاک، حصولِ اطمینان به بودن ماه در افق مکانی که مکلّف در آنجا باشد به نحوی که قابل رؤیت باشد با چشم غیر مسلّح.

مسائل جدیدج5ص157

حکم استفاده از مواد خوشبو كننده مانند عطر و ادكلن؟

حکم عطر و ادکلن برای روزه

پرسش:

حکم استفاده از مواد خوشبو كننده مانند عطر و ادكلن براى روزه دار؟

پاسخ:

با سلام و ادب

استفاده از مواد خوشبو كننده مانند عطر و ادكلن براى روزه دار نه تنها اشكالى ندارد، بلكه بر استحباب خوشبو و معطر بودن باقى است.(1) فقط بوييدن گلهاى خوشبو براى روزه دار كراهت دارد.(2)
بنابراين تصوراین كه روزه به جهت استفاده از ادكلن باطل مي شود ، اشتباه است.

1 - آيت الله تبريزى، استفتائات جديد، ص 144.
2 - توضيح المسائل مراجع، ج‏1، مسئله 1657.

Publish modules to the "offcanvas" position.