شنیدن صدای زنان در مراسم عزاداری و مولودی چه حکمی دارد ؟

پرسش :

شنیدن صدای زنان در مراسم عزاداری و مولودی چه حکمی دارد؟
پاسخ:

با سلام و عرض ادب و احترام 

بلند خواندن زنان در مراسم در صورتی که از صدای آنان افراد نامحرم تحریک نشوند، اشکالی ندارد. گوش دادن مردان به صدای زنان اگر باعث تهییج شهوت آنان شود، اشکال دارد و گر نه اشکال ندارد.(1)
پی‌نوشت‌ها:
1ـ احکام روابط مرد و زن، ص 147، سؤال‌های 272 و 274 و 275 و 276 و 277.

آیا نگاه کردن به ماهواره از نظر شرعی حرام است ؟

پرسش:
 نگاه به ماهواره جهت تفریح و اطلاع حرام است یا حلال؟
پاسخ:‌

با سلام و عرض ادب 

اسلام و فقها و علماى اسلام با ارتباطات و فن آورى اطلاعات و دانش مخالف نيستند، بلكه با فساد و گناه مخالف هستند.
از ماهواره تبليغات ضد اسلام و ضد اخلاق و فيلم‏هاى مستهجن پخش مى شود. اگر استفاده از ماهواره آزاد شود، برخى از همين برنامه‏ ها استفاده مى كنند و مرتكب حرام مى گردند و جامعه به فساد و تباهى كشيده مى شود، يا موجب تغيير و تزلزل در هنجارهاى فرهنگى جامعه مى شود. امروزه بسيارى از نابهنجارى‏ ها و ناهمگونى‏ ها بين رفتارها ناشى از همين وسايل ارتباطى و عدم استفاده صحيح از آن‏ها مى باشد.
از طرفى نهى از منكر واجب است و يكى از راه‏هاى نهى از منكر، قرار ندادن وسيله ارتكاب حرام در اختيار افراد است.(1)
از اين رو مجلس و شوراى نگهبان استفاده از ماهواره را تصويب نمى كنند و از اين راه جلوى فحشا و منكر را مى گيرند و به يكى از واجبات كه نهى از منكر است عمل مى كنند. اگر روزى برنامه‏ هاى خلاف شرع اسلام از ماهواره پخش نشود يا معلوم شود كه اكثر مردم در سطحى از تديّن و آگاهى و ثبات فرهنگى هستند كه به برنامه‏ هاى خلاف شرع نگاه نمى كنند و مرتكب حرام نمى شوند، مسلّماً استفاده از ماهواره اشكال نخواهد داشت.
نگاهى به برنامه‏ هاى ماهواره‏ اى با توجه به اين كه غالباً به زبان اصلى پخش مى شوند يا در صورت پخش به زبان فارسى، الگوهاى فرهنگ غربى را ترويج مى كنند، همچنين با نگاه به نوع استفاده‏ اى كه متأسفانه از آن مى‏ شود و غالباً برنامه‏ هاى غير اخلاقى و فيلم هايى كه با فرهنگ اسلامى تطبيق ندارد، مورد توجه قرار مى گيرد، هم در رفتارهاى جوانان و الگوهاى رفتارى آن‏ها تأثير مى نهد، هم در نوع فكر و لباس آن‏ها و فرهنگ مصرفى و بسيارى از امورى كه نسبت به فرهنگ جامعه ما نابهنجار است.
پى نوشت‏ها:
1. امام خمينى، تحريرالوسيله، ج 1، ص 480، مسئله 2 و 3.

آیا آهنگ های غیر مجاز را گوش بدهم ولی تحریک نشوم گناه دارد؟

پرسش: 

 اگر آهنگ هایی که ترانه های غیر مجاز میخوانند را گوش بدهم ولی تحریک نشوم و حالت رقصم نگیرد باز هم اشکا ل دارد؟

 پاسخ:

با سلام و عرض ادب و احترام 
آهنگ هاي غير مجاز (ترانه ) اشكال دارد ؛ زيرا ملاك در حرمت موسيقي و ترانه ، مطرب و مناسب بودن با مجالس لهو و لعب است ، به گونه اي كه نوعا تحريك كننده باشد ، اگر چه خود شخص به دلايلي مانند بيماري ، يا ضعف غريزه جنسي ، يا گوش دادن زياد و عادي شدن و... تحريك نشود ، يا اثر رواني آن را حس نكند ؛ بنابراين معيار افراد واشخاص نيستند،بلكه كليه آهنگها وترانه هاي متنا سب با مجالس لهو وفساد براي همه حرام است، خواه شخص را از حالت طبيعي بيرون ببرد يا نبرد (1)


1 – آيت الله مكارم شيرازي، استفتاآت ج3، س457 0

گوش دادن به موسیقی در چه مواردی حرام است؟

 پرسش:

در مورد حرام بودن موسیقی که از آن سوی مرزها وارد ایران می‌شود، توضیح دهید.
پاسخ:

با سلام و عرض ادب 

فقیهان شیعه موسیقی را در چند صورت حرام دانسته‌اند:
1.اگر موسیقی از مصادیق لهو ولعب بوده یا در مجلس لهو لعب به کار گرفته شود یا مناسب با آن مجالس باشد.
2. بعضی ابزار موسیقی که از آلات مختص موسیقی حرام هستند، به کار رود.
3. موسیقی چنان سبب شادی و هیجان یا غم و اندوه گردد که انسان از حال خود غافل شود یا به اقداماتی دست بزند که انگار عقلش زایل شده است.
4. موسیقی همراه با آواز خواننده زنی باشد که صدایش موجب تحریک و تهییج نامحرمان شود، چه آن زن قصد این کار را داشته و چه نداشته باشد هم‌چنین است صدای مرد اگر زنان نامحرم بدان چنان احساسی داشته باشند.
5. اشعار، غزل‌ها و سرودهایی که در آن خوانده می‌شود، از اشعار بیهوده و منافی با اخلاق یا عفت یا شأن انسانی باشد.
مجموع آنچه از فرمایش فقهای شیعه برمی‌آید، این است که بیان شد: چنان که ملاحظه می‌کنید در تماس موارد فوق، به نوعی عقل سلیم انسان نیز حکم بر ممنوع بودن چنین موسیقی‌هایی می‌کند.
موسیقی‌هایی که به قول شما از آن طرف مرز وارد می‌شوند، در اکثر موارد دارای تمامی یا برخی از اشکالات بر شمرده هستند، از این رو، شنیدن آنها درست نیست، حتى بهترین آنها با موازین اخلاق اسلامی منافات دارد.
موفق باشید.

چرا با وجود تصریح امام صادق(ع) بر حرمت موسیقی، توجهی به آن نمی شود؟

پرسش:

وقتي قرآن غنا و موسيقي را حرام اعلام مي كند و امام صادق (ع ) صريحا ازآن نهي فرموده اند, چرا توجهي نمي شود و روپوش شرعي روي آن مي گذارندومعصيت مي كنند؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

حرمت غنا و لهو نيز از مسلمات فقه شيعه است ولي آنچه درطول تاريخ مورد مباحث زيادي نزد فقيهان بوده تعيين مصداق آن است. از ديدگاه حضرت امام خميني و برخي ديگر از مراجع موسيقي حرام آن است كه مطرب باشد.بنابراين موسيقي غيرمطرب جايز است و درمواردي نيز كه انسان شك داشته باشد موسيقي پخش شده از نوع مطرباست يا غير مطرب؟ فتواي حضرت امام برجواز است زيرا مسأله از مصاديق شك درحرمت است و مجراي اصل برائت مي‏باشد.

Publish modules to the "offcanvas" position.