کسی که شطرنج بازی کند نمازش قبول نیست!

حکم بازی شطرنج

پرسش:
سعیده : نظرتون درباره ی این متن چیه؟

استفتائات آیت الله خامنه ای درباره رقص

احکام رقص

س1167. آيا رقص محلى در عروسى ها جايز است؟ شرکت در اين مجالس چه حکمى دارد؟

ج. رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است و رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اين‌‌كه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛ در غير اين‌صورت هم اگر به‌‌گونه‏اى باشد كه باعث تحريك شهوت شده و يا مفسده‏اى بر آن مترتب شود و يا همراه با فعل حرام (مانند موسيقى و آواز حرام) باشد يا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حكم فوق تفاوتى بين مجلس عروسى و غير آن نيست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأييد کار حرام ديگران محسوب شود و يا مستلزم کار حرامى‏باشد جايز نيست و در غير اين صورت اشکال ندارد.

س 1168. رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسيقى حرام است يا حلال؟ و در صورتى که حرام باشد، آيا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است؟

ج. رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اين‌‌كه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛ در غير اين‌صورت هم اگر به‌‌گونه‏اى باشد که شهوت را تحريک کند و يا مستلزم کار حرام و ياترتّب مفسده‏اى باشد، حرام است و تَرک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهى از منکر محسوب شود، واجب است.

س 1169. رقص محلى مرد براى مرد و زن براى زن و يا مرد در بين زنان و زن در بين مردان، چه حکمى دارد؟

ج. رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است و رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اين‌كه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛ در غير اين‌صورت هم اگر به‌گونه‏اى باشد كه باعث تحريك شهوت شده و يا مفسده‏اى بر آن مترتب شود و يا همراه با فعل حرام (مانند موسيقى و آواز حرام) باشد يا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است.

س 1170. مشاهده رقص دسته ‏جمعى مردان و رقص دختران خردسال از تلويزيون و غير آن چه حکمى دارد؟

ج. نگاه‌کردن به آن اگر موجب تحريک شهوت شود و يا باعث تأييدِ فرد گناه‌کار و تجّرى او و يا ترتّب فساد گردد، جايز نيست.

س 1171. اگر رفتن به عروسى به‌خاطر احترام به عادت‌هاى اجتماعى باشد آيا به علت احتمال وجود رقص اشکال شرعى دارد؟

ج. اصل شرکت در عروسى‏هايى که احتمال رقص در آن‌ها وجود دارد تا زمانى که به عنوان تأييدِ مرتکب کار حرام محسوب نشود و موجب ابتلا به حرام هم نشود، اشکال ندارد.

س 1172: آيا رقص زن براى شوهرش يا مرد براى همسرش حرام است؟

ج: اگر رقص زن براى شوهرش يا برعکس، همراه ارتکاب حرامى نباشد، اشکال ندارد.

س 1173: آيا رقصيدن در جشن عروسى فرزندان جايز است هرچند توسط پدران يا مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد؟

ج: اگر از نوع رقص حرام باشد، حرام است. هرچند توسط پدران و مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد.

س 1174: زن شوهردارى در عروسيها بدون اطلاع شوهرش در برابر بيگانگان مى‏رقصد و اين عمل را چندين بار تکرار کرده و امر به معروف و نهى از منکر شوهرش در او اثر نمى‏کند، تکليف چيست؟

ج: رقص زن در برابر بيگانگان مطلقاً حرام است و خارج شدن از منزل بدون اجازه شوهر هم فى‏نفسه حرام است و موجب نشوز و محروميت از استحقاق نفقه نيز مى‏گردد.

س 1175: رقص زنان در برابر مردان در مجالس عروسى روستايى که آلات موسيقى در آنها بکار مى‏رود چه حکمى دارد؟ و تکليف ما دربرابر آن چيست؟

ج: رقص زنان در برابر بيگانگان و همچنين هر رقصى که موجب مفسده و برانگيخته شدن شهوت گردد، حرام است و بکارگيرى آلات موسيقى و گوش‌دادن به آنها هم اگر به‌صورت لهوى و مطرب باشد، حرام است و وظيفه مکلّفين در اين موارد نهى‏ازمنکر است.

س 1176: رقص کودک مميّز در مجالس زنان يا مردان، اعم از اينکه پسر باشد يا دختر، چه حکمى دارد؟

کودک غيربالغ چه پسر و چه دختر تکليفى ندارد ولى سزاوار نيست افراد بالغ او را تشويق به رقص کنند.

س 1177: ايجاد مراکزى براى آموزش رقص چه حکمى دارد؟

ج: ايجاد مراکز تعليم و ترويج رقص با اهداف نظام اسلامى منافات دارد.

س 1178: رقص مردان در برابر زنانى که از محارم آنان هستند و همچنين رقص زنان در برابر مردانى که از محارم آنان هستند، اعم از اينکه سببى باشند يا نسبى، چه حکمى دارد؟

ج: در رقص حرام فرقى بين مرد يا زن نيست و همچنين فرقى نمى‏کند که در برابر محرم باشد يا در برابر نامحرم.

س 1179: آيا مبارزه نمايشى با عصا در عروسى ‏ها جايز است؟ اگر همراه آن آلات موسيقى بکار روند چه حکمى دارد؟

ج: اگر به‌صورت بازى ورزشى تفريحى باشد و در آن خوف خطر بر جان انسان نباشد، فى‏نفسه اشکال ندارد، ولى بکارگيرى آلات موسيقى به نحو لهوى و طرب‏آور، به هيچ وجه جايز نيست.

س 1180. «دبکه» چه حکمى دارد؟ (نوعى رقص محلى است که در آن افراد دست‌ها را به‌هم انداخته و به‌گونه‏اى هماهنگ پاهاى خود را همراه با پرش و حرکات بدنى به زمين مى‏کوبند که صداى شديد و منظمى ايجاد مى‏کند.)

ج. اگر عرفاً رقص محسوب شود، حکم رقص را دارد.

منبع: http://farsi.khamenei.ir/treatise-unit?uid=12

اگر موسیقی گوش بدم کار حرامی کردم؟

 

پرسش:

امیر : سلام تورو خدا بگید ایا گوش دادن به موسیقی حرام است یا نه گناه دارد کل موسیقی ها گناه دارد یا بعضی ها اگر بعضی ها چه نوعیش من مقلد ایت الله مکارم شیرازی هستم مادرم میگوید گوش دادن به تمام موسیقی ها گناه دارد نظر شما چیست؟

پاسخ:

با سلام و عرض ادب و تشکر از حضور شما در سایت

در ابتدا عرض کنم خدمت شما که موسيقي بر دو قسم است:

1 ـ موسيقى که به نظر عرف مردم، مطرب، و متناسب با مجالس لهو و لعب و عياشي وعیش ونوش باشد.این قسم موسیقی حرام است وفرقی نمی کند که انسان به چه منظوری گوش دهد.

2 ـ موسيقى غير مطرب و معمولى كه انسان را به هيجان شهوى وادار نمي‌كند واین قسم موسیقی حرام نیست. ونیز اگر موسیقی مشکوک باشد که آیا ازقسم حرام است یا از قسم حلال؛ گوش دادن به این موسیقی مشکوک هم اشکال ندارد ، گرچه خوب است که انسان احتیاط کند.(1)

در حرمت موسیقی فرقی بین سرگرمی و غیره و همچنین فرقی بین مکان گوش دادن به موسیقی نیست.

جهت استفاده دیگر دوستان نظر بقیه مراجع عظام رو هم ذکر میکنم تا ان شالله مفید باشد:

مراجع عظام تقلید حکم انواع موسیقی را بیان کرده اندکه به شرح زیر است:

حضرت آیت ا...العظمی خامنه ای :

هر گونه نوازندگی مطرب لهوی که متناسب با مجالس عیش و نوش باشد حرام است.

حضرت آیت ا... العظمی فاضل لنکرانی:

موسیقی اگر مطرب و مهیّج و مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است و در غیر این صورت مانعی ندارد و مرکز پخش تاثیری در حکم ندارد.

حضرت آیت ا... العظمی بهجت:

اگر موسیقی مطرب باشد استماع و خرید و فروش آن حرام است.

حضرت آیت ا... العظمی صافی گلپایگانی:

آنچه را عرف مردم موسیقی می دانند استماع آن و ساخت و تعلیم و تعلم و فروش آلات آن حرام است.

حضرت آیت ا... العظمی مکارم شیرازی:

کلیه صداها و آهنگ ها که مناسب لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف عام خواهد بود.

حضرت آیت ا... العظمی تبریزی:

گوش دادن به موسیقی لهوی که مناسب مجالس خوشگذرانی می باشد جایزنیست و همچنین ساخت و تعلیم و خرید و فروش ابزار آلات موسیقی لهوی جایز نیست.

حضرت آیت ا...العظمی سیستانی:

اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و عیاشی نباشد حرام نیست.(2)

پس گوش دادن به آهنگ ها و موسیقی ­هائی که مطرب و مناسب مجالس لهو و لعب است، حرام است.

منبع:

1. آیت الله مکارم، استفتائات جديد، ج‏2، سؤال 703 و ج‏1، سؤال 527 و استفتائات جديد، ج3، سؤال 457.

2. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی، ج 1، صص 53 و 54

مقاله ای در مورد مضرات موسیقی و بعضی از احکام دیگر موسیقی جهت دانلود قرار دادیم.(جهت ثبت نام در سایت حتما از نام کاربری انگلیسی استفاده کنید)
 

 

Publish modules to the "offcanvas" position.