آیا براستی موسیقی باعث اعتلای روح می شود؟

پرسش:

وقتي مي‏بينيم موسيقي باعث صفاي روح و اعتلاي آن مي‏باشد. اين احاديث و مناهي چه معنايي دارد؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

آنچه در دين تحريم شده موسيقي غنايي است كه مسلماً باعث كدورت روح و فساد مي‏شود. چون مطرب بودن چنين آثاري را به دنبال دارد. و نهي در احاديث حتماً آثار خويش را دارد چنانكه فقر و نفاق و عدم اجابت دعا و فاجعه‏هاي ناراحت كننده و... را ذكر كرده‏اند.
پس موسيقي به طور كلّي نفي نمي‏شود. امّا مي‏توانيم حركتمان را از جايي ديگر شروع كنيم. يعني هنگامي كه براي صفاي روح عبادات، اعمال صالح، توسّل و نجوي صميمانه با خدا بستر اساسي اعتلاي روحي است، ديگر موسيقي پايي توانا براي رفتن نيست. چنانكه وقتي انسان اتومبيل سريع و راحتي براي رسيدن، به مقصد دارد از يك خر لنگ استفاده نمي‏كند.

چرا رقص حرام است؟

پرسش:

چرا رقص حرام است؟ آيا رقص در جمع محارم حرام است؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

رقص زن براي شوهر يا رقص شوهر براي همسرش اشكالي ندارد. رقص زن براي زنان و مرد براي مردان (محارم يا غيرمحارم) و رقص در مجامع مختلط جائز نيست، چه همراه با ترانه باشد و چه نباشد.(1) رقص زن براي زنان و رقص مرد براي مردان در صورتي كه باعث تهييج شهوت نشود، به فتواي برخي از مراجع اشكالي ندارد.(2) بديهي است كه رقص، مهيج شهوت است و شهوتراني از راه نامشروع، مفاسد عظيمي بر فرهنگ جامعه وارد مي كند و باعث گناه و گسترش فساد مي شود.

1. امام خميني، استفتائات، ج 2، ص 15؛ آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، ص 486.
2. آيت الله خامنه اي، توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 810؛ اجوبه الاستفتائات، ج 2، متفرقات.

تاثیرات مادی موسیقی در زندگی چیست؟

پرسش:

موسيقي چه تاثيري در زندگي دارد ؟ آيا خداوند از ما رويگردان مي شود ؟

پاسخ:

با سلام و احترام خدمت شما نسل امروزی عزیز

جان و روان انسان به گونه اي است كه مي تواند چيز هاي به ظاهر ساده ، تأثير عميق در آن برجاي گذارد و گاهي اين تأثيركم كم و به مرور زمان صورت مي گيرد ، بي آنكه شخص متوجه آن تأثير عميق باشد.
مطمئنا كسي كه بدنبال دوستي خداوند است ، از آنچه كه در راه خداوند‌ رسيدن به خدا آسيب مي رساند ، دوري خواهد نمود و  هرگز راضى نمى‏شود به مقام انسانى خود آسيبى برساند و از ارزش حقيقى خويش بكاهد.
لازم است هر انسان بيدار براى دست يابى به هدف‏هاى برتر و براى ارتباط هر چه بيش‏تر و قوى‏تر با مبدأ جهان هستى و براى تكامل گوهر وجود خود، همه عوامل بازدارنده را از پيش پاى بردارد. به همين جهت در قوانين الهى و آيين پيامبران، به ويژه در آيين مقدس اسلام، سرگرمى‏هاى زيانبار و عوامل بازدارنده از پيشرفت‏هاى معنوى و آن چه به سقوط مى‏انجامد، ممنوع و حرام تلقى شده است . موسيقى و غنا هاي مخرب از همين عوامل خطرناك است. مسلماً آهنگ‏ها و آوازهاى مخصوص و مهيجى كه خوانندگان اجرا مى‏كنند، قواى شهواني انسان را برمى‏انگيزد و آدمى را از توجه به خدا و آخرت بازمى‏دارد. قرآن مى‏فرمايد: "و من الناس من يشترى لهو الحديث ليضل عن سبيل الله بغير علم و يتخذها هزواً اولئك لهم عذاب مهين؛(1) برخى از مردم گفتارى بيهوده (غنا) را مى‏خرند تا ديگران را بدون علم از راه خدا گمراه سازند و راه خدا را به مسخره مى‏گيرند. براى آنان عذابى خوار كننده است".
موسيقى و غناى مطرب و مخرب  و هيجان زا ، اثرى تخديرى همچون الكل و افيون دارد؛ يعنى با رخوتى كه در روان ايجاد مى‏كند، موجب مى‏شود انسان موقتاً از واقعيت‏هاى زندگى فاصله بگيرد.. مهم‏تر از همه زيان‏ها، شنونده را از خدا دور كرده و لاابالى گرى را در انسان رواج مى‏دهد. اين زيان براى آن كه به خدا و پيامبر و آخرت ايمان دارد، زيانى بس بزرگ محسوب مى‏شود.
در برخى از روايات آمده است: "آن گاه كه انسان به غنا گوش فرا مى‏دهد، حيا و عقلش نقصان مى‏پذيرد... آنچه را زشت مى‏پنداشت، درنظرش نيكو جلوه مى‏كند".(2) .
 غافل شدن از ياد خدا و فراموش كردن خدا يكى از آثار زيان بار غنا و موسيقى نامطلوب است. امام صادق(ع) در تفسير آيه شريفه  « واجتنبوا قول الزور »؛«  از گفتار باطل و ناروا بپرهيزيد».  فرمودند: مراد از قول زوردر آيه   شريفه غناست. گفتار باطل و ناروا هر چيزى است كه انسان را از خدا دور مى‏كند و از راه درست منحرف مى‏كند. امام صادق (ع) فرمودند:  «الغنا مجلس لاينظرالله الى اهله و هو مما قال الله عزوجل: «ومن الناس من يشترى لهوالحديث ليضل عن سبيل‏الله» ؛  مجلس غنا و خوانندگى مجلسى است كه خدا به اهل آن نمى‏نگرد و آنها را مشمول لطفش قرار نمى‏دهد. و اين مصداق همان چيزى است كه خداوند عز وجل فرموده: بعضى از مردم هستند كه سخنان بيهوده را خريدارى مى‏كنند تا مردم را از راه خدا گمراه سازند».  در اين روايت امام(ع) غنا و موسيقى را يكى از مصداق‏هاى گفتار بيهوده‏اى دانسته كه انسان‏هارا از راه خدا گمراه مى‏كند.
موسيقي هاي نامطلوب علاوه بر تخريب معنويت و ايمان آدمي ، آسيب هاي رواني و جسماني دنيوي نيز به همراه دارد.
به گواهى همه روانشناسان جهان و دانشمندان روشنفكر، موسيقى حامل هيجان است و اين هيجان گاهى در حيوانات نيز تأثير آشكارى دارد. از سوى ديگر مسلم است كه بيمارى‏هاى بسيارى مانند حمله‏هاى عصبى، ضعف اعصاب، بيمارى‏هاى روانى، بيمارى‏هاى قلبى، زخم معده، فشار خون و حتى ريزش موى سر و كرم خوردگى دندان، همه از هيجان اعصاب سرچشمه مى‏گيرد. به قول يكى از دانشمندان ارتعاشات و هيجانات روانى فوراً به ارتعاشات جسمى انتقال پيدا مى‏كند و روى تن اثر مى‏گذارد. گذشته از اين گاهى موسيقى‏هاى تند چنان هيجان آور است كه ضررهاى بزرگى در پى دارد.
 در روزنامه‏ها نوشتند: پنجاه هزار نفر از جوانان در ملبورن پس از استماع يك كنسرت موسيقى چنان به هيجان آمدند كه ناگهان همه به هم ريختند و بدون جهت يكديگر را زخمى و مصدوم كردند و حتى به اعمال منافى عفت پرداختند.

باز نوشته‏اند: روزى در گلاسكو در كنسرتى هيجان‏انگيز، سيصد دختر يك جا غش كردند كه هنوز مردم انگليس اين ماجرا را به ياد دارند. در جريان كنسرت پرشور ديگرى مردى از شدت هيجان برهنه شد و با حالت جنون‏آميزى بر سر و كول مردم به راه افتاد.(3)
از آياتى چند ، حرمت موسيقى مطرب كه مناسب با مجالس لهو و لعب و خوشگذرانى و عياشى است، استفاده شده است و مفسران بزرگ قرآن كه امامان بزرگوار هستند، بر اين نكته تأكيد داشته‏اند. در قرآن "لهو الحديث" در آيه 6 سوره لقمان و "قول الزور" در سوره حج، تفسير به غنا و موسيقى شده است. آيه "والذين هم عن اللغو معرضون" در سوره مؤمنون و آيه "والذين لا يشهدون الزور و اذا مروا باللغو كراماً" سوره فرقان به غنا و موسيقى تفسير شده است.
غير از آيات، قريب هفتاد روايت در مذمت موسيقى و كارهاى لغو و بيهوده وارد شده است، از جمله: امام صادق(ع) مى‏فرمايد: "گوش كردن به غنا و لهو، نفاق را در دل مى‏روياند". باز فرمود: "غنا سبب فقر و بيچارگى مى‏شود". نيز خطاب به فردى كه شب را به شنيدن آواز و موسيقى گذرانده بود فرمود: "واى برتو! آيا نترسيدى كه فرمان خدا (مرگ) در رسد و تو در چنين حالتى باشى؟! همانا غنا مجلسى است كه خدا به اهل آن نظر نمى‏افكند".(4)
بنابراين هر گناهي موجب خشم و دوري ازخدا مي شود .اگر موسيقي از نوع حرام باشد قطعا موجب دوري انسان از خدا خواهد شد.

1 - لقمان(31) آيه 6.

2 - مسائل زندگى اسلامى، ص 211، به نقل از الغدير، ج‏8، ص 74.

3 - مسائل زندگى ساز اسلامى، ص 211.

4 - مؤسسه در راه حق، مسائل زندگى اسلامى، ص 217، به نقل از وسائل، ج‏12، ص 236.

علّت تحريم موسیقی و اثرات گوش دادن به آن چيست؟

پرسش:

حكم موسيقي از نظر مراجع و علّت تحريم آن و اثرات گوش دادن به آن چيست؟

پاسخ:

با سلام و احترام و تشکر از ارتباط جنابعالی
بر اساس نظريه اكثر مراجع فعلي موسيقي بر دو قسم است:
1 ـ موسيقي مطرب و مناسب با مجالس لهو و لعب و عياشي.
2 ـ موسيقي غير مطرب و معمولي كه انسان را به هيجان شهوي وادار نمي‌كند .
‌تمامي فقهاي عظام قسم اول را حرام مي‌دانند؛ هم نواختن آن و هم يادگيري و ياد دادن آن و هم گوش كردن‌به آن را، ولي قسم دوم را حرام نمي‌دانند، مگر آيات عظام: گلپايگاني (‌ره) و صافي گلپايگاني (‌دام عزه).
‌علّت تحريم موسيقي قسم اوّل واضح است، زيرا موسيقي‌هاي شهوت زا انسان را به لهو و لعب و عيّاشي و‌ بي و بند و باري سوق مي‌دهد و باعث تزلزل اعتقادات مذهبي و لاقيدي مي‌شود. لذا در روايات آمده: موسيقي‌موجب نفاق است.
‌از رسول گرامي اسلامي نقل شده: "‌سه چيز قلب انسان را پر قساوت مي‌گرداند: شنيدن و گوش دادن به ‌صداها و گفتارهاي لهو؛ دنبال صيد رفتن براي خوشگذراني؛ به دربار شاهان رفت و آمد كردن".(1) ‌باز فرمود: "‌چهار چيز قلب را فاسد مي‌كند و موجب نفاق قلبي مي‌شود: گوش دادن به لهويات، فحّاشي‌كردن، به دربار سلاطين رفت و آمد كردن و دنبال صيد رفتن".(2)
‌امام صادق(ع) فرمود: "‌زن آوازه خوان (‌مغنيّه) ملعون است و هركس او را به منزل دعوت كند و به او پول‌ بدهد، ملعون است".(3)
‌علي(ع) فرمود: "‌پولي كه به آوازه خوان هرزه داده مي‌شود، حرام است".(4)
‌ يكي از اصحاب رسول خدا از جايي عبور مي‌كرد. صداي موسيقي شنيد. انگشت‌هايش را در گوشش كرد تا ‌صدا را نشنود و سپس گفت: با پيامبر از جايي مي‌گذشتيم كه اين چنين بود. پيامبر با دست‌هايش گوشش را ‌گرفت تا صدا را نشنود".(5)
‌باز رسول الله فرمود: "‌غنا و آوازهاي لهوي (‌ترانه) باعث نفاق در قلب مي‌شود.(6) باز فرمود: "‌از شنيدن ‌چنگ و غنا دوري كنيد. آن‌ها در قلب شما نفاق ايجاد مي‌كند(7)؛ يعني كم كم طوري مي‌شويد كه ظاهراً مسلمان‌هستيد، ولي در عمل و كردار اسلام را قبول نداريد.
‌آثار بد موسيقي بر فرد و جامعه:
1ـ اعتياد به موسيقي: يكي از آثار سوء موسيقي اين است كه نوازنده يا شنونده را معتاد مي‌كند و اين اعتياد ‌عواقب بدي به دنبال دارد.
2ـ سر و صداي زياد براي دستگاه شنوايي زيان آور است.
3ـ تأثير سر و صداي زياد بر روح و روان انسان نيز يكي از آثار بد موسيقي قلمداد مي‌شود.
‌سر و صداي زياد حساسيت را نسبت به حمله ويروس‌ها زياد مي‌كند و ناراحتي‌ها كليوي، زخم معده و ‌فساد دندان‌ها از آثار بد سر و صدا محسوب مي‌شود.(8)
4ـ تأثير موسيقي بر معده: براساس آزمايش‌هايي كه پرفسور "‌لودويگ دوملينگ" درباره موسيقي‌هاي شب‌كوتاه، موزارت، سمفوني، سرنوشت بتهون، موزيك بيت، آوازهاي پاپ يعني موزيك مدرن نسل جوان انجام‌داده و آزمايشهاي مكررّ انجام گرفته، ترشح عصاره گوارشي معده و اسيد كلريدريك در كساني كه به موزيك‌ پاپ گوش كرده بودند، پيش از سائرين تقليل و كاهش يافته بود.(9)
5ـ تأثير منفي موسيقي در عمر در بررسي‌هايي كه محققّان كرده‌اند، از بين 46 نفر موسيقي‌دان و نوازندگان‌ ايتاليايي، فرانسوي، انگليسي، آلماني و غيره، متوسط عمر آنان 47 سال بوده است.
‌بنابراين موسيقي مخصوصاً موسيقي‌هاي هيجان آور باعث بروز مفاسدي در افراد و جامعه مي‌شود كه قابل‌چشم‌پوشي نيست و زمينه‌ساز مفاسدي از قبيل فسادهاي اخلاقي، بزهكاري، لاابالي‌گري، شهوت راني‌هاي ‌مضرّ مانند استمنا و همجنس بازي مي‌شود. لذا اگر مختصر نفعي داشته باشد، بايد به خاطر مضارّ عمده‌اش از آن‌چشم پوشي كرد.
 
1. ‌ميزان الحكمه، عنوان 3122.
2. ‌ميزان الحكمه، عنوان 3122.
3. ‌همان، عنوان 3123.
4. ‌همان.
5. ‌همان، عنوان 3121.
6. ‌همان، عنوان 3121.
7. ‌همان، عنوان 3121.
8. ‌اولين دانشگاه و آخرين پيامبر، ج 15، ص 161، با تلخيص.
9. ‌همان، ص 185 به بعد با تلخيص.

حکم پیش بینی مسابقات فوتبال و دریافت پول چیست؟

پرسش:

پیش بینی مسابقات فوتبال و گرفتن پول برای پیش بینی چه حکمی دارد؟

پاسخ:

با سلام و احترام

پیش بینی نتیجه فوتبال و امثال آن که از شرکت کنندگان پول دریافت می شود.، نوعی از شرط بندی حرام است و شرکت در آن حرام است و تصرف در پول هایی که جمع می شود جایز نیست و گرفتن جایزه برای افراد برنده نیز جایز نیست. (1)
به نظر آیت الله زنجانی، به احتیاط واجب جایز نیست.(2)
به نظر آیت الله وحید: اگر شرکت کنندگان پولی را که برای شرکت در این مسابقات داده اند، نبخشیده باشند و فقط به امید برنده شدن شرکت کرده باشند، جایز نیست؛ گرفتن جایزه برای افراد برنده در مسابقات جایز نیست، برگزار کنندگان مسابقات نیز نمی توانند در این پول ها تصرف کنند.(3)
پی نوشت:
1. استفتائات جدید ج2، سؤال 731 ؛ سؤال تلفنی(77414150251) از دفتر آیت الله سیستانی.
2. سؤال تلفنی(7740321-0251) از دفتر آیت الله شبیری زنجانی.
3. سؤال تلفنی(7740611-0251) از دفتر آیت الله وحید خراسانی.

Publish modules to the "offcanvas" position.