پرسش:
وقتي قرآن غنا و موسيقي را حرام اعلام مي كند و امام صادق (ع ) صريحا ازآن نهي فرموده اند, چرا توجهي نمي شود و روپوش شرعي روي آن مي گذارندومعصيت مي كنند؟
پاسخ:
با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم
حرمت غنا و لهو نيز از مسلمات فقه شيعه است ولي آنچه درطول تاريخ مورد مباحث زيادي نزد فقيهان بوده تعيين مصداق آن است. از ديدگاه حضرت امام خميني و برخي ديگر از مراجع موسيقي حرام آن است كه مطرب باشد.بنابراين موسيقي غيرمطرب جايز است و درمواردي نيز كه انسان شك داشته باشد موسيقي پخش شده از نوع مطرباست يا غير مطرب؟ فتواي حضرت امام برجواز است زيرا مسأله از مصاديق شك درحرمت است و مجراي اصل برائت ميباشد.
وقتي قرآن غنا و موسيقي را حرام اعلام مي كند و امام صادق (ع ) صريحا ازآن نهي فرموده اند, چرا توجهي نمي شود و روپوش شرعي روي آن مي گذارندومعصيت مي كنند؟
پاسخ:
با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم
حرمت غنا و لهو نيز از مسلمات فقه شيعه است ولي آنچه درطول تاريخ مورد مباحث زيادي نزد فقيهان بوده تعيين مصداق آن است. از ديدگاه حضرت امام خميني و برخي ديگر از مراجع موسيقي حرام آن است كه مطرب باشد.بنابراين موسيقي غيرمطرب جايز است و درمواردي نيز كه انسان شك داشته باشد موسيقي پخش شده از نوع مطرباست يا غير مطرب؟ فتواي حضرت امام برجواز است زيرا مسأله از مصاديق شك درحرمت است و مجراي اصل برائت ميباشد.