حکم شرعی نگاه کردن به عکس غیر پوشیده زنان غیر مسلمان

پرسش:

با سلام من پسری 14 ساله هستم که هنوز مکلف نشده ام و15 سال قمری نیز کامل نشده است. سئوال: آیا نگاه کردن به عکس غیر پوشیده زنان غیر مسلمان برای من که مکلف نیستم گناهی دارد؟ آیا در صورت نگاه کردن میتوان با ثوابی آن را جبران کرد؟ (با توجه به مسئله 842 رساله آیت الله مکارم شیرازی

پاسخ:

با سلام .از مکاتبه تان با این سایت سپاس گزاریم.
علائم بلوغ و مکلف شدن سه تا است. شرط اتمام پانزده سال ، تنها یکی از شرط اثبات بلوغ در مردان است. یکی دیگر از شرایط جنب شدن در خواب یا بیداری ؛ و شرط دیگر روئیدن موی زیر و درشت زیر شکم و بالای عورت است.1
اگر هنوز بالغ نشده اید بر شما تکلیفی و گناهی نیست ولی باید بدانید در اثر نگاه به این گونه فیلم ها و عکس ها در روح و روان شما آثار بدی نقش می بندد و خواه ناخواه آثار وضعی نامطلوبی ایجاد می کند و کم کم اینگونه مسایل در آینده زمینه افتادن به گناه را آماده تر می سازد . به خصوص آنکه نزدیک به بلبلوغ قرار دارید و مطمئنا آن عکس ها بی تأثیر نیست ؛  بنابراین تا می توانید از نگاه به این عکس ها و فیلم ها خودداری کنید.
با نگاهی به چند روایت در این باره ، مطلب را به پایان می بریم
امام امیرالمومنین (ع) فرمود : نگاه زاینده فتنه ها است .2
باز فرمود : چشم ها تیر و کمان شیطان است یعنی شیطان با چشم انسان ، انسان را به هلاکت می رساند .3

1- توضيح المسائل مراجع، ج دوم، مسئله 2252
2– میزان الحکمه، حدیث 20240
3 – همان حدیث، 20244

چگونه تشخیص دهیم که پوششی زینت محسوب می شود یا خیر؟

پرسش:

لطفا به سوالات زیر با دقت و حوصله و بطور كامل پاسخ دهید چراكه هر یك سؤال گروهی می باشد و مورد ابتلای همگان هستند !
 1- با توجه به اینكه پوشانیدن دست از مچ به بعد لازم است و مابقی بایستی بدون آرایش و زینت باشد ، اصولا چه چیزی زینت به حساب می آید؟ انگشتری ؟ النگویی كه بدلیل بزرگ بودن از مج فراتر رفته و روی دست می افتد ؟ یا حتی ناخن كه زنها می گذارند؟  با توجه به اینكه در زمان حاضر تنها راه شناسایی دختران از بانوان حلقه نامزدی است آیا با توجه به زیبا بودن آن ، آن نیز زینت و استفاده از آن حرام می باشد ؟ لطفا استثنائات را بیان نمائید؟ ساعت ، حلقه ، انگشتر ،النگو ، دستبند ؟ كدام ؟
2- پوشش صورت چطور ؟ آیا پوشانیدن زیر چانه لازم است؟ با توجه به اینكه مقنعه های موجود اكثرا نمی توانند این امكان را فراهم بكنند ؟ رنگ گذاشتن بر ابرو بصورت ملایم را نیز بعضی بلا اشكال مطرح می نمایند ، نظر شما چطور است ؟
 3- استفاده از كرم ضد آفتاب كه دارای سفید كننده است و غالبا همینطور هم یافت می شود چه حكمی دارد؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از ارتباط شما باسایت طلبه پاسخگو
 ملاک در این که کدام زینت است،عرف مردم است.یعنی اگر در نظر عرف مردم و جامعه به انگشتری که خانم‌ها استفاده می‌کنند یا ساعتی که در دست می‌کنند یا ابرو برداشتن بدون زینت و آرایش اضافی زینت بگویند، یا زینت به حساب آید باید پوشانده شود. نظر برخی از مراجع این است: ظاهراً حلقه ازدواج، انگشتری، ابرو چیدن، انگشتر عقیق، ساعت و عینک طبی جزء زینت ممنوع نیست.(1)
این مسئله ممکن است در برخی از مناطق و شهرها، زینت محسوب شود اما در جای دیگر نباشد، مثلاً در تهران یا شهرهای بزرگ دیگر چون آرایش خانم‌ها در خیابان و مجامع عمومی زیاد است ابرو برداشتن یا انگشتر به دست داشتن به تنهایی زینت محسوب نشود، یا نشان تمیزی و مرتب بودن باشد، اما در مناطق دیگر، همین مسئله زینت محسوب شود، یا مثلاً در مورد ساعت، می‌تواند یک ساعتی ساده باشد ولي  اگر  ساعت زيبايي بر دست،زینت محسوب شود. بنابر این معیار فتوای فقها در این موارد، عرف جامعه است، اگر چه احتیاط در تمام موارد فوق، پوشاندن از نامحرم است. استفاده از كرم ضد آفتاب نيز اگر طوري باشد كه زينت محسوب شود جايز نيست ولي اگر چنين نباشد اشكالي ندارد.
پی‌نوشت‌ها:
1ـ آیةالله مکارم، استفتاءات جدید، ج 1، س 800 به بعد.

در چه مواردی غیبت کردن جایز است؟

پرسش:

  با سلام من شنیدم در غیبت 12 مورد استثنا وجود دارد.یک مورد ان را می دانم که این است که مثلا کسی عیب ظاهری دارد و ما می خواهیم به وسیله ی عیبی که این شخص دارد او را به کسی بشناسانیم.در این مورد اگر عیب را همه بدانند و تحقیر در بین نباشد اشکال ندارد.11 مورد دیگر شما بگویید. با تشکر

 پاسخ:

برادر گرامی ، با عرض سلام و تشکر
موارد جواز غيبت ازنظر فقها عبارت است از:

1- دادخواهي: اگر انسان براي دادخواهي نزد كسي كه مي تواند حق او را بگيرد از ديگري كه بر او ظلم نموده،‌ تظلّم و دادخواهي كند به گونه اي كه مستلزم ذكر نام او باشد اشكال ندارد.[1]

2- غيبت كردن از كسي كه فسق اش آشكار باشد نه پنهاني، مثل اين كه ظرف شراب را آشكارا در خيابان و بازار به دست گرفته، بياشامد،‌ همچنين كسي كه پردة حيا را انداخته، در حضور مردم از گناه كردن حيا نمي كند، مثلاً كسي كه ريش تراش است بگوييم ريش تراش است. قدر مسلّم جواز غيبت، گناهي است كه آشكارا به جا مي آورد.[2]

3- جرح شاهد يا راوي: هنگامي كه انسان ببيند شخص فاسقي در دادگاه بر امري شهادت مي دهد يا روايتي نقل مي كند، براي حفظ حقوق مسلمانان و احكام شرع بايد هر چه دربارة او مي داند، بيان كند.[3]
4- نُصْح مستشير: هرگاه مسلماني با كسي در خصوص معامله اي يا شناخت شخص ديگري مشورت نمود، و طرف مشورت، عيبي از شخص مي داند كه اگر نگويد معامله صورت مي گيرد و مسلمان به ضرر مي افتد يا اين كه امري تحقق مي شود كه مشورت كننده لطمة جبران ناپذيري مي بيند، ذكر عيب مانعي ندارد.[4]
5- غيبت كردن به قصد نهي از منكر، با شرايط آن مانعي ندارد؛ به اين معنا كه هر گاه منكري را از مسلماني ببيند و بداند اگر غيبتش را بكند، آن را ترك مي كند جايز است، ولي اگر احتمال بدهد آن را ترك كرده، ذكر آن جايز نيست.
اگر مفسدة هتك آبروي مسلمان، بيشتر از مفسدة منكري كه مشغول آن است باشد، غيبت كردنش جايز نيست، هر چند يقين داشته باشد كه به واسطة غيبت كردن، آن گناه را ترك خواهد كرد.
6- ذكر كردن كسي به عيب و نقصي كه به آن مشهور و نشانه اش شده است مانند احول (چشم چپ) و اعرج (شل)، ليكن در صورتي كه قصد عيب جويي نداشته و فقط به منظور معرفي و شناساندن شخص باشد و طرف از ذكر اين القاب ناراحت نباشد. در غير اين صورت بايد از اين القاب استفاده نكند چون موجب رنجش و آزار برادر ديني مي شود.[5]
7- ردّ ادعاي كسي كه به دروغ به خود نسبتي مي دهد: رد كردن كسي كه به دروغ ادعاي نسبتي كند، زيرا مصلحت حفظ انساب و خانواده ها، مقدّم بر مفسدة هتك ادعا كننده است.[6]
8- به طور كلي هر موردي كه مصلحت غيبت كردن،‌ از مفسدة هتك احترام مؤمن بيشتر باشد، مانند شهادت دادن در مواردي كه لازم است.[7]


[1] سيد عبدالله شبّر، اخلاق، ‌ترجمة‌محمد رضا جباران، ص 239.
[2] آيت الله سيد عبدالحسين دستغيب، گناهان كبيره، ج 2، ص 280.
[3] سيد عبدالله شبّر، اخلاق، ترجمة محمد رضا جباران، ص 240.
[4] آيت الله سيد عبدالحسين دستغيب، گناهان كبيره، ج 2، ص 281.
[5] همان، ص 282.
[6] همان.
[7] همان.

کفاره ی دیدن فیلم و عکس مستهجن چیست؟

پرسش:

کفاره کامل گناهان مانند زنا ، عکس مبتذل دیدن ، حرف قبیح را گوش دادن و ... و سایر گناهان کبیره را می‌خواهم. با تشکر فراوان.

پاسخ:

با سلام و آرزوی توفیقات الهی برای شما

 - برادر عزیز برخی از گناهان کفاره ندارد و فقط باید توبه و استغفار کرد گناهانی که در سوالتان آمده کفاره ندارد بلکه کفاره آن ها توبه و تهذیب نفس از آلودگی ها است . یی

گناهانی که در سوال آوردید ، آثار نامطلوب  بر روح و جان انسان بر جای می گذارد وپاکی و صفای قلب را آلوده کرده و از بین می برد و انسان از راه خدا باز می دارد و مانع قبولی اعمال گشته و لطف و رحمت و توفیق  الهی را از انسان با زمی ستاند . راه بر طرف کردن همه این آثار نامطلوب ، توبه و بازگشت به خدا و انزجار از گناه و پشیمانی جدی و تصمیم به ترک آن برای همیشه است ، تا دل انسان پاکی دوباره را باز یابد و جزء محبوبان خدا گردد که خداوند فرمود: ان الله یحب التوابین. خداوند توبه کاران را دوست دارد.

حکم گرفتن عکس و فیلم از افراد؟

پرسش:

گرفتن عکس و فیلم از دیگران بدون اجازه آنها در کوچه و خیابان چه حکمی دارد؟

پاسخ:

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز

عکس و فیلم گرفتن از دیگران بدون اجازه آنها در صورتی که مفسده داشته باشد و یا موجب اذیت آنها باشد، حرام است و اگر مفسده نداشته باشد و موجب اذیت کسی هم نباشد، اشکال ندارد؛ اما نباید از آن عکس بر علیه صاحب عکس استفاده شود. (1)

1. سؤال تلفنی(7746666-0251) از دفترآیت الله خامنه ای؛ سؤال تلفنی (7840001-0251) از دفتر آیت الله مکارم ؛ سؤال تلفنی (7741415-0251) از دفتر آیت الله سیستانی؛  سؤال تلفنی (7740321-0251) از دفتر آیت الله زنجانی؛ سؤال تلفنی(7740611-0251) از دفتر آیت الله وحید خراسانی.

Publish modules to the "offcanvas" position.