آیا رابطه ی دختر و پسر در تلگرام یا دیگر پیام رسان ها گناه است؟

پرسش:

سلام

آیا رابطه دختر و پسر از طریق تلگرام یا دیگر پیام رسانها شرعا ایراد داره؟در حد درد و دل و صحبت های روزمرگی باشه چی؟

پاسخ:

با سلام و ادب خدمت شما

رابطه دختر و پسر به انحاى مختلف ، به صورت گفتگو با تلفن یا با چت کردن، اگر مفسده ‏اى نداشته باشد و خوف وقوع در حرام نباشد و از روى شهوت صورت نگيرد، اشكالى ندارد، ولی اگر گفتگو زمینه ساز گناه باشد یا حرف های شهوی و تحریک کننده رد و بدل شود ، یا موجب تحریک گردد ، جایز نیست . (1)

نظر آيت الله مكارم شيرازي
چت کردن با نامحرم چه حکمى دارد؟

جواب: این کار با جنس مخالف اشکال دارد، و غالباً پیامدهاى منفى به همراه دارد، مگر این که مقدّمه ازدواج باشد. که در این صورت به مقدارى که جهت ازدواج لازم است، اشکالى ندارد. > احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى > ۳. گفتگو و مواجهه با نامحرم.

نکته: دقت کنید که غالبا رابطه دختر و پسر مفسده و باعث گناه می شود و اگر هم روزهای اول اینطور نباشد به مرور به این مباحث ختم می شود.


پى نوشت‏ها:

 1.توضيح المسائل مراجع , ج 1 مسئله 889.

برگرداندن هدایا و خرید عروسی بعد از بهم خوردن عقد 

 سوال :

حکم برگرداندن هدایا و خرید عروسی بعد از بهم خوردن عقد چیست ؟ 

پاسخ :

با سلام و عرض خسته نباشید .

 دونفر که ازدواج کرده و بعد از مدتی عقد آنها بهم میخورد ،آیا استفاده از وسائل و لباس و هدیه هایی که داماد به عروس خانم داده اشکال دارد ؟ و باید برگرداند؟

پاسخ:

 آیت الله خامنه ای:
 اگر مطالبه نکرده باشد، استفاده از آنها اشکال ندارد.

 آیت الله مکارم:
 اگر هديه گيرنده از اقوام و خويشان باشد نمي تواند آن را بگيرد مگر اينکه شرط خاصي در مقابل دادن هديه کرده و يا هديه مشروط به ادامه ازدواج و امثال آن بوده اما اگر از اقوام نباشد تنها در صورتي مي تواند پس بگيرد که عين آن هديه موجود باشد و مصرف نشده باشد و شرط خاصي در مقابل دادن هديه نکرده باشد.

 آیت الله فاضل:
 اگر هدایا و وسایل و لباس ها را از شما نخواهد و پس نگیرد استفاده از آن ها برای شما حلال می باشد.

 آیت الله وحید:
 اگر به شما هدیه داده و از شما نخواسته که برگردانید میتوانید استفاده نمایید.


 استفتا از سایت مراجع عظام

 

با زنی که در عده بوده ازدواج کردم، چه کنم؟

 

پرسش:

اگر مردی‌ با زنی‌ که در عده است از روی‌ جهل به مسئله یا عمد، عقد دائم یا موقت بخواند، آیا این زن بر او حرام ابدی‌ می‌شود؟

پاسخ :

سلام علیکم.

الف: چنانچه مرد و زن، یا یكى از آنان بدانند كه عدّه زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عدّه حرام است آن زن بر او حرام مى‏شود اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیكى نكرده باشد.

ب: اگر هیچ كدام نمى دانسته اند زن در عدّه است، یا نمى دانسته اند عقد كردن زن در عدّه حرام است و عقد باطل است که دو صورت دارد:

1. اگر نزدیكى كرده باشند بر یكدیگر حرام ابدی می‌شوند.

2. اگر نزدیكى نكرده باشند حرام نیست و مى توانند پس از پایان عده دوباره عقد كنند.

آیت الله مکارم شیرازی: اگر عقد را وکیل آنها خوانده باشد نه خودشان، در هیچ یک از دو صورت، حرام ابدی حاصل نمی شود و پس از عدّه می توانند ازدواج کنند.

منبع :

توضیح المسائل مراجع مسأله 2400.

ایا صیغه 99 ساله شرعا صحیح است؟

پرسش: 

با توجه به این که صیغۀ عقد 99 ساله از مدت عمر طبیعی و عرفی دو طرف بیشتر است، آیا چنین عقدی صحیح است؟

پاسخ:

با سلام و احترام .

نظر مراجع معظم تقلید در این رابطه متفاوت است :

عقد صحیح است: ( آیات عظام: امام ، خامنه ای، صافی، فاضل و نوری )

عقد باطل است: (آیت الله سیستانی)

بنابر احتیاط احکام عقد دائم را دارد: (آیات عظام :تبریزی،مکارم ، وحید)

احکام عقد دائم را دارد: (آیت الله بهجت)


پرسش:
بازنی صیغه ۹۹ ساله بسته ایم، نزدیک ۲سال است هیچ روابطی نداریم، آیا صیغه باطل است یا باید آن را باطل نمود؟ زن میتواند بدون باطل کردن صیغه، ازدواج کند؟

پاسخ:

صیغه 99 ساله در حکم عقد دایم است و تا مراسم طلاق انجام نشود همچنان زن و شوهر هستید.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

محارم سببی دختران و زنان چه کسانی هستند؟

پرسش:

محارم سببی دختران و زنان چه کسانی هستند؟

پاسخ:

محارم سببی [1] دختران و زنان عبارتند از:

شوهر؛

پدر شوهر و پدر بزرگ شوهر به بالا؛

پسر شوهر (که فرزند خود زن نباشد)، نوه شوهر (که نوه خود زن نیست و نوه زن دیگر مرد است) تا آخر؛

شوهر مادر، به شرطی که مادر و شوهرش حداقل یک بار با هم آمیزش کرده باشند؛

شوهر دختر (داماد)، شوهر نوه (داماد فرزند). [2]
.
توجه: اگر مردی از زن دیگرش دختر دارد، داماد آن مرد به زن دیگرش محرم نیست.

پی نوشت:
[1]. منظور از محارم سببی کسانی هستند که با خویشاوندی از راه ازدواج به یکدیگر محرم می شوند.
[2]. امام، تحریر الوسیله، ج 3، القول فی النسب و القول فی المطاهره و القول فی الرضاع.
»> برگرفته از کتاب «احکام پوشش بانوان»، موسسه اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 39.

Publish modules to the "offcanvas" position.