حکم استفاده از پوشش و آرایش جنس مخالف؟

حکم کراوات و ریش تراشی

پرسش:

حکم استفاده از پوشش و آرایش جنس مخالف – ریش تراشی - کروات و لباسهای بیگانگان چیست؟طبق روایات و نظرات مراجع بفرمایید.

پاسخ:

با سلام و ادب خدمت شما

بخش اوّل(آیات و روایات)


1- پیامبراسلام صلّی الله علیه وآله فرمودند : کسی که خود را به غیر ما (غیر مسلمانان ) شبیه سازد از ما نیست.
 نهج الفصاحه حدیث5009- مسائل جدید(تنظیم شده توسط آقای سیّد محسن محمودی) ج2ص77


2- پیامبراسلام صلّی الله علیه وآله فرمودند: شعارها و سنّت های زمان جاهلیّت را بمیران جز آنها را که اسلام سنّت قرار داده است. تحف العقول ص26- مسائل جدید ج2ص43


3- پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله فرمودند: در دورة آخر الزمان ، مردان خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان می کنند و زنان بر زین سوار میشوند (وبه خود نمایی می پردازند ) بر آنها لعنت باد.تفسیر نمونه ج14 ص464 - مسائل جدیدج2ص77


4- رسول خدا صلّی الله علیه وآله نفرین و لعنت کردند مردانی را که در آرایش لباس و قیافه ، خود را به زنان شبیه سازند و نیز لعنت فرمود زنانی را که خود را به مردان شبیه سازند. بحارالانوارج76ص346 - مسائل جدیدج1ص101


5- پیامبراسلام صلّی الله علیه وآله فرمودند: کسی که در دنیا لباس شهرت بپوشد ، خداوند روز قیامت بر او لباس ذلّت خواهد پوشاند. میزان الحکمه ج5ص206 - مسائل جدیدج3ص169


6- حضرت امیرالمؤمنین ع فرمودند: لا تزالُ هذه الامّةُ بِخَیرٍ ما لم یَلبَسُوا مَلابِسَ العَجَم و یطعَموا اَطعِمَةَ العَجَم فاِن فَعَلُوا ذلک ضَرَبَهُم اللهُ بالذّلّ. امّت مسلمان همیشه عاقبت بر خیر خواهد بود تا زمانی که لباس های بیگانه و کفّار را نپوشند و غذای آنها را نخورند . اگر پیرو کفّار شدند خداوند آنان را ذلیل خواهد کرد. بحار الانوار ج76ص303 - مسائل جدید ج2 ص 168


7- حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند : بر شما باد به پوشیدن لباس ضخیم و سخت ، بدرستیکه کسیکه لباسش نازک و سست باشد دینش سست است. میزان الحکمه ج8 ص481 - مسائل جدید ج3ص227


8- امام صادق علیه السّلام فرمودند : خداوند به یکی از پیامبران وحی کرد که به مؤمنان بگو : در لباس ، خوراک و آداب و رسوم ، دشمنان خدا را سرمشق قرار ندهید ، که اگر چنین کنید شما هم مانند آنان ، دشمنان خدا محسوب می گردید.     وسایل الشّیعه ج 3ص279 - مسائل جدید ج2 ص85


9- علل الشرائع: تا پيغمبر (ص) كه فرمود: چون خدا توبه آدم (ع) را پذيرفت جبرئيلش آمد و گفت: من پيك خدايم در نزد تو سلامت را ميرساند و ميفرمايد اى آدم خدا بتو تحيت دارد و بياك، گفت تحيت را مى‏فهمم ولى بياك چيست؟ گفت: يعنى تو را مى‏خنداند، فرمود آدم بسجده افتاد و سر بآسمان برداشت و گفت: اى پروردگارم بزيبائيم بيفزا و صبح كه شد ريشى سياه داشت چون ذغال و دست بدان زد و گفت: پروردگارا اين چيست؟ فرمود: اين ريش است كه تو را و نرينه فرزندانت را تا روز قيامت با آن زينت كردم.آداب و سنن- ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار ص71 - نرم افزارگنجینة روایات نور


10- علل الشرائع: تا رسول خدا (ص) كه فرمود: دراز نكند كسى از شماها سبيل و يا موى زهار و موى زير بغلش را كه شيطانش لانه سازد. آداب و سنن- ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار ص71 - نرم افزارگنجینة روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور


11- قال رسول الله صلّی الله علیه وآله : اِنّ المجوسَ جزّوا لُحاهُم و وفّروا شَواربَهُم و اِنّا نحن نَجُزُّ الشّواربَ و نَعفِی اللُّحی و هی الفِطرَة . پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله فرمودند : مجوسیان ریش های خود را می تراشند و سبیل ها را بلند نگه می دارند ولی ما مسلمین سبیل ها را کوتاه کرده و محاسن را بلند نگه می داریم. سفینةالبحارج2ص 508- مسائل جدید


12- پیامبراسلام صلّی الله علیه وآله فرمودند : سبیل هایتان را کوتاه نمائید و ریش های خود را بلند نگه دارید و خود را شبیه یهودیان مگردانید . وسائل الشیعه ج1ص423 - مسائل جدید


13- و قال عليه السّلام: من لم يأخذ شاربه فليس منّا. مكارم الاخلاق/ 67 البحار 76/ 112 و فرمود: از ما نيست كسى كه شاربش را نگيرد. الحكم الزاهره با ترجمه انصارى، ص: 712 نرم افزارگنجینة روایات نور مؤسسه خدمات کامپیوتری نور


14- امام رضا علیه السّلام فرمودند: خداوند مردان را به وسیلة محاسن زینت داده و فضیلتی برای مردان است و به وسیلة ریش مردان از زنان شناخته می شوند. سفینةالبحارج2ص508 – مسائل جدید ج1ص73 و76


15- امام صادق علیه السّلام فرمودند: الذّهبُ انّه حِلیةُ اهل الجَنّة و جَعَلَ اللهُ الذّهبَ فی الدّنیا زینةُ النّساءِ فَحَرَّمَ عَلَی الرّجالِ لُبسهُ و الصّلاةُ فیه . طلا زینت اهل بهشت است و خداوند طلا را در دنیا زینت زنان قرار داده و بر مردان پوشیدن طلا و نماز خواندن با آن را حرام کرده است. وسائل الشیعه ج2ص100- مسائل جدیدج1ص86


بخش دوّم (استفتائاتی از بعضی از مراجع تقلید)


1- سؤال: آرایش زنانه توسط مردان مثل زیر ابرو برداشتن یا بند انداختن صورت و امثال آن چه صورت دارد و کسب درآمد از این راه چگونه است؟ مسائل جدیدج5 ص 171
آیت الله فاضل لنکرانی: اگر عرفاً آرایش جنس مخالف تلقی شود جایز نیست و درآمد آن هم جایز نیست .
آیت الله صافی گلپایگانی: جایز نیست و اجرتش نیز حرام است .
آیت الله مکارم شیرازی: همه اینها حرام است .
آیت الله تبریزی: آرایش زن توسط مرد حرام است و اگر مرد خودش را همانند زنان بیاراید باید بداند که از اموری که به فساد جامعه و دعوت به گناه و پستی مؤمن و احیاناً معرضیّت انجام کبائر یا عمل بر خلاف احتیاط واجب می انجامد باید پرهیز شود و درآمد آن کار حلال نیست .
آیت الله بهجت : تشبّه مرد به زن جایز نیست و درآمد آن هم به حکم آن است .
آیت الله سیستانی: جایز نیست .


2- سؤال: پوشش لباس شهرت چه صورت دارد و معیار لباس شهرت چیست؟ مسائل جدیدج3ص169
آیت الله خامنه ای: لباس شهرت لباسی است که پوشیدن آن برای شخص بخاطر رنگ یا کیفیّت دوخت یا مندرس بودن آن و علل دیگر مناسب نیست به طوری که اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجّة آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما می شود .
آیت الله بهجت: حرام است و عبارت از لباسی است که از جهت جنس یا رنگ یا نحوة برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زیّ پوشندة لباس باشد .
آیت الله تبریزی: لباسی که در زیّ  شخص نیست آن را بپوشد جایز نیست .
آیت الله فاضل لنکرانی: حرام است و منظور از لباس شهرت  لباسی است که از جهت جنس ، رنگ ، نوع دوخت و امثال آن به گونه ای باشد که پوشیدن آن عرفاً موجب انگشت نما شدن او شود .
آیت الله صافی گلپایگانی: پوشیدن لباس شهرت جایز نیست و لباس شهرت آنست که پوشیدن آن در نظر عرف برای پوشنده ، قبیح و موجب وهن باشد .
آیت الله سیستانی: لباس شهرت لباسی است که موجب تحقیر و استهزاء دیگران باشد و بنابراحتیاط واجب نباید بپوشند .
آیت الله مکارم شیرازی: بنابراحتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت خودداری کند. منظور از لباس شهرت لباسی است که جنبة ریاکاری دارد و می خواهد بوسیلة آن مثلاً به زهد و ترک دنیا مشهور شود ، خواه از جهت پارچه یا رنگ آن باشد یا دوخت آن ، امّا اگر واقعاً قصدش ساده پوشیدن است و جنبة ریا کاری ندارد نه تنها جایز است بلکه عملی است شایسته .

3- نظر مراجع ذیل راجع به استفاده از کراوات و پاپیون و لباس بیگانگان.  مسائل جدید ج2 ص85
آیت الله گلپایگانی: کراوات شعار مسیحین است و بر مسلمین لازم است از آن اجتناب کنند(مجمع المسائل)
آیت الله بهجت: خلاف احتیاط است.
آیت الله خامنه ای: بستن کراوات و پاپیون چون تقلید از فرهنگ مهاجم غیر مسلمین است جایز نیست (مجله نصیحت شماره154)
آیت الله فاضل لنکرانی: ظاهراً کراوات اصلاً زیّ و شعار کفّار بوده و بهتر است مسلمانان از آن بپرهیزند.
آیت الله صافی گلپایگانی: کراوات و پاپیون شعار کفّار است و مسلمین نباید از آن استفاده کنند.
آیت الله مکارم شیرازی: با توجّه به اینکه کراوات و پاپیون در محیط  ما ترویج فرهنگ بیگانه محسوب می شود استفاده از آن اشکال دارد .
آیت الله تبریزی: برای مؤمن سزاوار نیست لباسی بپوشد که او را از زیّ مؤمنین خارج کند .


4- (مسأله ذیل برگرفته از توضيح المسائل المحشى للإمام الخميني، ج‏1، ص 462 مسأله 832  نرم افزارجامع فقه اهل البیت علیهم السّلام مؤسسه خدمات کامپیوتری نور می باشد)
دوّمین مسألة  " شرط پنجم لباس نمازگزار "‏  توضیح المسائلهای آیات عظام خمینی، گلپایگانی، خوئى، اراکی، صافی، تبریزی، فاضل، زنجانى، مكارم، بهجت، سیستانی، نوری:
(خمینی، گلپایگانی، اراکی، صافی، فاضل، بهجت، مكارم، نوری: زينت كردن به طلا... ) (خوئى، تبريزى، سيستانى، زنجانى: پوشيدن طلا ... ) مثل آويختن زنجير طلا به سينه و انگشتر طلا به دست كردن و بستن ساعت مچى طلا به دست (خوئى، زنجانى، تبريزى: و عينك طلا گذاشتن ... )(خمینی، گلپایگانی، خوئى، اراکی، تبریزی، فاضل، نوری، زنجانى، مكارم، صافی، سیستانی: براى مرد حرام و نماز خواندن با آنها باطل است ...) (بهجت: براى مرد در نماز و غير نماز حرام است و در باطل بودن نماز با آنها تأمّل است اگر چه مطابق احتياط بلكه خالى از وجه نيست؛ و همراه داشتن طلا و حمل آن بدون اين كه صدق پوشش بكند، و هم چنين دندانى كه پوشش طلا دارد براى مرد در نماز مانعى ندارد؛ ولى زينت كردن به طلا براى زن در نماز و غير نماز اشكال ندارد. پایان مسأله ) (خوئى، تبريزى، سيستانى، زنجانى: ولى براى زن در نماز و غير نماز اشكال ندارد. پایان مسأله ) [خمینی، گلپایگانی، صافی، فاضل، مكارم، نوری، فاضل : و (خمینی، گلپایگانی، صافی، فاضل، مكارم، نوری : احتياط واجب آن است كه) (فاضل: بايد) از استعمال عينك طلا هم خوددارى كند...] (خمینی، گلپایگانی، اراکی، صافی، فاضل، مكارم، نوری : ولى زينت كردن به طلا، براى زن در نماز و غير نماز اشكال ندارد. پایان مسأله)


5- استفتائاتی از مرحوم امام خمینی (ره) راجع به ریش تراشی از جلد دوم کتاب استفتائات ایشان
س79: بفرمائید آیا تراشیدن ریش با ماشین برقی از نظر شرع مقدّس اسلام حرام است یا نه؟جواب: ریش تراشیدن خواه با تیغ باشد یا با ماشین حرام است علی الاحوط.
س81: کوتاه کردن ریش با ماشینهای معمولی دستی تا حدود یک میلیمتر چگونه است؟جواب: بنا بر احتیاط باید طوری باشد که صدق ریش کند.
جواب س84: تراشیدن بعض ریش ، حکم تراشیدن تمام آن را دارد.
س87: آیا تراشیدن ریش حرام است؟ کسیکه در اثر اضطرار ریشش را بتراشد مثلاً شغلش طوری است که اگر ریش خود را نتراشد باعث جمع شدن گرد و خاک در لابلای موی صورتش می شود تکلیفش چیست؟ آیا کار حرام انجام می دهد؟جواب: ریش تراشی حرام است علی الاحوط و عذر مزبور مجوّز ریش تراشی نیست.


6- س 15: آيا شغل سلمانى به علت تراشيدن ريش شغل حرام محسوب مى‏شود و اگر اين طور باشد آيا مى‏شود با دادن خمس در آمد آن مال را حلال كرد يا نه.

جواب: تراشيدن ريش حرام است و مزد آن هم حرام است و مزدى را كه گرفته اگر صاحبانش معلوم باشند از آنها استرضا نمايد يا پس بدهد و اگر صاحبانش مجهول باشند و آن مال حرام جدا باشد صدقه بدهد و هم چنين اگر مخلوط بمال حلال شده لكن قدرش معلوم است صدقه بدهد با اذن حاكم شرع و اگر مقدار و صاحب آن معلوم نيست و با مال حلال مخلوط شده خمس آن را بدهد بقيه حلال است.
مجمع المسائل مرحوم آیت الله گلپايگاني ج‏2 ص 15- نرم افزارجامع فقه اهل البیت علیهم السّلام مؤسسه خدمات کامپیوتری نور


7- س 16: آيا در دين مقدس اسلام و در فرمايش پيغمبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله شارب گذاشتن حرام گرديده و زدن شارب بالا براى شخص مسلمان واجب است يا خير. 

جواب‏: اخبار كثيره از پيغمبر اسلام و ائمة اطهار عليهم السّلام در مذمّت شارب گذاشتن و مدح شارب زدن وارد شده و اگر كسى بعنوان استحباب و رجحان آن شارب خود را بلند بگذارد بدعت در دين گذاشته و حرام است. مجمع المسائل مرحوم آیت الله گلپايگاني ج‏2 ص 15- نرم افزارجامع فقه اهل البیت علیهم السّلام


8- س 17: مرقوم فرمائيد كه حدّ ريش چه اندازه است كه از آن كوتاه‏تر نباشد.

جواب: به قدرى باشد كه عرفا بگويند ريش دارد كافى است. مجمع المسائل مرحوم آیت الله گلپايگاني ج‏2 ص 15- نرم افزارجامع فقه اهل البیت علیهم السّلام مؤسسه خدمات کامپیوتری نور


9- سؤال: تراشیدن ریش و اجرتی که شخص سلمانی در مقابل ریش تراشی یا احیانا آرایش زنانه نمودن مردان دریافت می کند وهمچنین استفاده ازکروات چه حکمی دارد ؟ مسائل جدیدج1 ترکیبی ازصفحات73 و77  
آیت الله خامنه ای :تراشیدن ریش حرام است علی الاحوط و گرفتن اجرت بر عمل حرام ، حرام است. از پوشیدن کروات اجتناب شود.
آیت الله بهجت : تراشیدن ریش جایز نیست چه تمام ریش یا قسمتی از آن و اجرتی که شخص سلمانی در مقابل ریش تراشی یا احیانا آرایش زنانه نمودن مردان دریافت می کند حرام است .
آیت الله فاضل لنکرانی : احتیاط وجوبی در عدم تراشیدن ریش و بهتر آن است که مسلمان از مثل کروات اجتناب کند
آیت الله صافی گلپایگانی : تراشیدن ریش و ماشین کردن آن اگر مثل تراشیدن باشد حرام است و اجرت ریش تراشی حرام است و سزاوار نیست مسلمین از کروات استفاده کنند ، بلکه احتیاط ترک استفاده ازآن است.
آیت الله مکارم شیرازی : احتیاط(وجوبی) درترک ریش تراشی است و در مورد اجرت ریش تراشی احتیاط(وجوبی) کنید و اجرت آرایش زنانه نمودن مردان حرام است و بهتر است از کروات استفاده نشود و اگر جنبة اشاعة فرهنگ کفّار داشته باشد اشکال دارد.
آیت الله سیستانی : بنابراحتیاط واجب از تراشیدن ریش اجتناب شود و اجرت در مقابل ریش تراشی به احتیاط واجب حرام است و استفاده از کراوات اگر مستلزم مفسده باشد حرام است .
آیت الله وحید خراسانی : احتیاط واجب در ترک تراشیدن ریش است و آنچه که تشبّه به کفّار باشد جایز نیست .
آیت الله تبریزی : بنابراحتیاط واجب تراشیدن ریش تماماً جایز نیست و گرفتن اجرت ریش تراشی بنابر احتیاط (واجب) جایز نیست وگرفتن اجرت برای آرایش زنانه نمودن مردان اشکال دارد.

تعریف و معیار لباس شهرت چیست؟

پرسش:

تعریف لباس شهرت چیست و نظر مراجع و فقها در این زمینه را بفرمایید.

پاسخ:

 امام خمینی (ره)
معيار لباس شهرت چيست؟

ج: لباس شهرت لباسى است كه پوشيدن آن براى شخص، بخاطر رنگ يا كيفيت دوخت يا مندرس بودن آن و علل ديگر مناسب نيست، به طورى كه اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما مى شود(توضیح المسائل محشی،امام خمینی،ج2،ص1011،س1360)

*آیت الله اراکی (ره)
لباس شهرت عبارت است از لباسی كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى كسى كه مى خواهد آن را بپوشد، معمول نيست.(توضیح المسائل محشی،امام خمینی،ج2،ص1012،س166)

*آیت الله بهجت (ره)
5214 - مقصود از لباس شهرت چيست و پوشيدن آن چه حكمى دارد؟ آيا چادر سفيدى كه موجب انگشت  نما شدن شود از مصاديق لباس شهرت است؟
ج: لباس شهرت عبارت است از لباسى كه از جهت جنس يا رنگ يا نحوه برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زىّ پوشنده لباس باشد و پوشيدن چنين لباس هايى حرام است. بنابراين پوشيدن چادر سفيد به اقتضاى محل پوشش و شخص پوشنده بايد ملاحظه شود.(استفتائات،ج4،ص177)

*آیت الله تبريزى (ره)
مقصود از لباس شهرت را بيان فرماييد؟ آيا به چادر سفيد و يا عباى سفيد و مثل اينها لباس شهرت گفته مى شود؟
ج: باسمه تعالى؛ لباسى كه انسان مى پوشد، اگر لباسى باشد كه موجب وهن به او شود يا طورى باشد كه با پوشيدن آن بر ديگران فخر بورزد، بنابر احتياط واجب بايد ترك شود. و الله العالم(استفتائات جدید،ج1،ص361)
مبنا در لباس شهرت چيست و نظر شما نسبت به لباسهاى غربى به خصوص كراوات و امثالهم چيست؟
بسمه تعالى  - لباسى كه مختصّ به طائفه اى است و انسان با پوشيدن آن بين مردم بدنام و مورد نكوهش قرار مى گيرد، چنانچه پوشيدن آن موجب اذلال نفس باشد جايز نيست. و نيز براى مؤمن سزاوار نيست لباسى بپوشد كه او را از زىّ مؤمنين خارج كند، و اللّه العالم( استفتائات جدید،ج2،ص480)
هل أنّ المراد بلباس الشهرة ما لا يتعارف لبسه للذي يريد لبسه سواء من جهة اللون أم الخياطة أم القماش؟
بسمه تعالى:: لباس الشهرة هو أن يلبس ما لا يتعارف لبسه من مثله كأن يلبس العالم لباس الجندي في بعض الموارد، و قد قيل إنّه حرام و لكنّه غير تام على الإطلاق، و اللّه العالم . (صراط النجاة،ج5،ص428،مسئله1334)

*آیت الله خامنه ای:
معيار لباس شهرت چيست؟

ج: لباس شهرت لباسى است كه پوشيدن آن براى شخص، به خاطر رنگ يا كيفيت دوخت يا مندرس بودن آن و علل ديگر مناسب نيست، به طورى كه اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما مى شود.(اجوبة الاستفتائات،فارسی،ص 304س1360)

*آیت الله سبحانى:
702 - بنابر احتياط واجب بايد انسان از پوشيدن لباس شهرت كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى كسى كه مى خواهد آن را بپوشد معمول نيست و نوعى رياكارى حساب مى شود، خوددارى كند، ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد. (توضیح المسائل،ص228)

*آیت الله صافى:
1725 - مستدعى است بيان فرمائيد چنانچه كسى لباس محلى شهر خود را در شهر ديگر بپوشد به نحوى كه جلب نظر كند چه حكمى دارد؟ در ثانى اگر از اين كار هدفى داشته باشد مثلًا لباس اهالى آن شهر را مناسب نداند و قصدش اين باشد كه مردم را به پوشيدن لباس محلى شهر خودشان تشويق كند- با اين فرض كه لباس محلى مردم شهر را اسلامى تر بداند و يا لااقل سعى كند به وسيلۀ آن لباس محلى از تهاجم فرهنگى بيگانه و و مانند آن جلوگيرى كند- اين عمل چه حكمى پيدا خواهد نمود؟
ج : پوشيدن لباس مربوط به شهر و يا قبيله خاصى از مسلمين با آنكه مردم مى دانند مربوط به آنها است اشكال ندارد و به آن صدق لباس شهرت نمى كند، بلى چنانچه به نحوى باشد كه عرفاً انگشت نما شود به عنوان لباس شهرت اشكال دارد و البته اين مسأله غير از تشبه به كفار است.(جامع الاحکام ،ج2،ص179)
س 1726 -آيا اگر يك فرد غير روحانى با عبا رفت و آمد كند اين را خلاف  عرف و يا لباس شهرت مى گويند؟ يا لباس خلاف عرف به لباسى مى گويند كه در بين مردم بيگانه و عجيب باشد؟
ج : موارد خلاف عرف مختلف است و عرف آن را به خوبى تشخيص مي دهد و پوشيدن عبا و رفت و آمد با آن براى غير روحانى اشكال ندارد. .(جامع الاحکام ،ج2،ص180)

*آیت الله فاضل (ره)
1711 - مقصود از لباس شهرت چيست؟ و آيا چادر سفيدى كه موجب انگشت نما شدن شود از مصاديق لباس شهرت است؟

ج: مقصود از لباس شهرت لباسى است كه عرفا زننده باشد و از جهت زننده بودن انگشت نما باشد. يا مناسب زىّ و شأن شخص، از حيث جنس يا رنگ يا نوع دوخت و امثال آن نباشد.(جامع المسائل،فارسی ،ج1،ص425)و (توضیح المسائل،آقای فاضل، ص143،م213)

*آیت الله مکارم:
لباس شهرت چيست؟

جواب: منظور از لباس شهرت آن است كه لباسى بپوشد كه مشهور به زهد و قدس شود و جنبه رياكارى داشته باشد
منظور از لباس شهرت لباسى است كه جنبۀ رياكارى دارد و مى خواهد به وسيلۀ آن مثلًا به زهد و ترك دنيا مشهور شود، خواه از جهت پارچه يا رنگ آن باشد يا دوخت آن، امّا اگر واقعا قصدش ساده پوشيدن است و جنبۀ ريا كارى ندارد نه تنها جايز است بلكه عملى است شايسته.(استفتائات جدید،ج1،ص56س122)و(توضیح المسائل،آقای مکارم ص150س770)

*آیت الله نوری:
لباس شهرت كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى كسى كه مى خواهد آن را به پوشد معمول نيست و موجب هتك و موهون بودن است(توضیح المسائل،محشی،امام خمینی،ج1،ص 467)
مرحوم صاحب عروه در تعریف لباس شهرت می فرمایند: لباسی که خلاف زی انسان باشد از حیث جنس رنگ،یا وضع آن،پوشیدنش حرام است.(عروةالوثقی،ج1،ص568،دوجلدی)

شرعا عطر بزنم یا نزنم؟

پرسش

1. آيا عطر زدن براي زن در بيرون از منزل اشكالي دارد(كراهت يا حرمت) چه وقت كراهت چه وقت حرمت؟ براي مردان چي؟ وقتي مردي توي اداره اش از عطري استفاده مي كند كه سبب تحريك همكارن يا مراجعان خانم مي شود اشكالي ندارد؟ هميشه خانم ها بايد حدود شرعي را رعايت كنند تا مردان به گناه نيفتند اما مردان براي رعايت تقواي زنان وظيفه اي ندارند؟

حجاب مرد

2. آيا اگر مردي پوششي داشته باشد كه براي زن تحريك كننده باشد براي او اشكالي ندارد و حجاب مخصوص مرد است؟ مرد حجاب خاص خود را ندارد؟

پاسخ:

آيت الله سيستاني حفظه الله :
سوال: استفاده از عطر و اسپرى براى زن در بيرون از خانه چه حكمى دارد؟
پاسخ: اگر موجب تهييج و تحريك باشد جايز نيست.


سوال: آيا بوي عطر مردان براي زنان مشکل دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.


آيت الله بهجت رحمة الله عليه:
 
سوال 810: استشمام بوى عطرى كه زن هاى نامحرم استفاده مى كنند، بدون قصد لذت و ريبه چه صورتى دارد؟
جواب: جايز است، اگرچه احتياط خوب است.


سوال 798:استفاده از عطر و ادكلن ـ كه به عنوان زينت سيّال است ـ درمكان هاى عمومى و در مواجهه با نامحرم، براى زنان و مردان چه حكمى دارد؟
جواب: در مواقع غير مناسب بهتر است ترك شود، ممكن هم هست گاهى موجب تمايلاتِ بد باشد و معرضيّت فتنه و فساد داشته باشد كه در اين صورت جايز نيست.


عطر، ادكلن، كرم و...
سوال799:  آيا استمعال عطر و ادكلن ملايم براى خانم ها، در مجامع عمومى و در حضور نامحرم حرام است؟ آيا استفاده از كرم ها و يا ضد بوى بغل كه داراى بوى ملايمى است، شامل حكم فوق مى شود؟
جواب: از هر چه سبب جلب توجه نامحرم شود، بايد اجتناب شود.
سوال800:آيا نفس خوشبو و معطّر بودن كه خود نوعى از زينت و آرايش محسوب مى شود براى خانم ها، كه معمولاً بوى آن را نامحرم احساس مى كند، چه حكمى دارد؟
جواب: در صورت تهييج و تحريك اشكال دارد.


استشمام عطر
سوال801:استشمام بوى عطر نامحرم (اعمّ از اين كه زن استشمام كننده باشد يا مرد)، چه حكمى دارد؟
جواب: اگر در معرض فتنه و فساد باشد، اشكال دارد
آيت الله مكارم شيرازي حفظه الله :
سؤال 797 : آيا براى زن جايز است كه عطر بزند و از منزل بيرون رود؟
جواب: در روايات متعدّدى از اين معنا نهى شده و ظاهر بعضى از آنها حرمت است.
آيت الله خامنه اي حفظه الله :
سوال1085:زدن كرمهاى ضد آفتاب در فصل گرما با توجه به بوى آنها چه حكمى دارد؟ و زدن عطر در اين فصل براى جلوگيرى از بوى عرق بدن چه حكمى دارد؟
جواب: فى نفسه مانع ندارد ولى اگر جلب توجه نامحرم مى كند بايد از كنار نامحرم عبور نكند.

پاسخی سوال دوم:

ج1): عطر زدن اشکال ندارد ولی اگر عطر زدن با وان موجب مفسده و تحریک باشد جایز نیست
در ضمن باید متذکر شوم از جمله جاهای که غسل مستحب است آنجایست که خانم برای نامحرم بوی خوش استعمال کند

ج2):برای آقایان هم اگر دارای مفسده باشد جایز نیست حتی در مورد آرایش آقایان هم دارد که اگر موجب مفسده باشد باید از مدلهای مختلف اجتناب کنند.
اما در مورد پوشش، درست است که کل بدن خانم ها عورت است و باید از نامحرم پوشیده شود در مورد آقایان هم دارد که اگر مفسده دارد باید پوشش کامل باشد حتی در مورد لباس قالب اندام دارد که بعضی از مراجع بزگوار دارند که پوشیدن آن برای آقایان خالی از اشکال نیست حتی در مورد لباس آستین کوتاه هم این مطلب آمده است که اگر مفسده دارد پوشیدن آن جایز نیست.

حکم لباس شهرت از دیدگاه مراجع عظام

پرسش:

حکم لباس شهرت از دیدگاه مراجع عظام چیست؟

پاسخ:

با سلام

امام خمینی (ره)
بنابر احتياط واجب بايد انسان از پوشيدن لباس شهرت كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى كسى كه مى خواهد آن را به پوشد معمول نيست ، خوددارى كند ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد .

آیت الله العظمی اراكى (ره)
مسأله پوشيدن لباس شهرت كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى كسى كه مى خواهد آن را بپوشد، معمول نيست، حرام است ولى اگر با آن لباس نماز بخواند، اشكال ندارد.

آیت الله العظمی بهجت (ره)
مقصود از لباس شهرت چيست و پوشيدن آن چه حكمى دارد؟ آيا چادر سفيدى كه موجب انگشت نما شدن شود از مصاديق لباس شهرت است؟
ج. لباس شهرت عبارت است از لباسى كه از جهت جنس يا رنگ يا نحوه برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زىّ پوشنده لباس باشد و پوشيدن چنين لباس هايى حرام است. بنابراين پوشيدن چادر سفيد به اقتضاى محل پوشش و شخص پوشنده بايد ملاحظه شود .

لباس شهرت چيست و استفاده از آن در نماز چه حكمى دارد؟
ج. لباس شهرت لباسى است كه از جهت جنس يا رنگ يا نحوه ى برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زىّ پوشنده ى لباس باشد ولى نماز با آن صحيح است .

آیات عظام خوئى و تبريزى
 هل أنّ المراد بلباس الشهرة ما لا يتعارف لبسه للذي يريد لبسه سواء من جهة اللون أم الخياطة أم القماش؟
بسمه تعالى:: لباس الشهرة هو أن يلبس ما لا يتعارف لبسه من مثله كأن يلبس العالم لباس الجندي في بعض الموارد، و قد قيل إنّه حرام و لكنّه غير تام على الإطلاق، و اللّه العالم . (صراط النجاة،ج5،ص428،مسئله1334)
مثل آن كه اهل علم لباس نظامى بپوشد در صورتى كه موجب هتك حرمت باشد حرام است و اگر با آن لباس نماز بخواند و ساترش فقط آن باشد بعيد نيست نمازش باطل شود.
مقصود از لباس شهرت را بيان فرماييد؟ آيا به چادر سفيد و يا عباى سفيد و مثل اينها لباس شهرت گفته مى شود؟
ج: بسمه تعالى؛ لباسى كه انسان مى پوشد، اگر لباسى باشد كه موجب وهن به او شود يا طورى باشد كه با پوشيدن آن بر ديگران فخر بورزد، بنابر احتياط واجب بايد ترك شود. و الله العالم(استفتائات جدید،ج1،ص361)

آیت الله العظمی سيستانى
در صورتى كه موجب هتك حرمت و خوارى او باشد حرام است ولى اگر با آن لباس نماز بخواند هر چند ساترش فقط آن باشد نمازش صحيح است .

آیت الله العظمی زنجانى
مثل آن كه اهل علم در شرايط عادى لباس نظامى بپوشند، در صورتى كه موجب هتك حرمت باشد حرام است و در صورتى كه موجب هتك حرمت نباشد كراهت شديد دارد و احتياط استحبابى در ترك آن است .

آیت الله العظمی سبحانی
بنابر احتياط واجب بايد انسان از پوشيدن لباس شهرت كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى كسى كه مى خواهد آن را بپوشد معمول نيست و نوعى رياكارى حساب مى شود، خوددارى كند، ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد

آیت الله العظمی نورى
بنابر احتياط واجب بايد انسان از پوشيدن لباس شهرت كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى كسى كه مى خواهد آن را بپوشد معمول نيست و موجب هتك و موهون بودن است خوددارى كند ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد

آیت الله العظمی فاضل
بنابر احتياط واجب بايد انسان از پوشيدن لباس شهرت كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن بر كسى كه مى خواهد آن را بپوشد معمول نيست، خوددارى كند ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد.

 آیات عظام گلپايگانى و صافى
مسأله پوشيدن لباسى كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى كسى كه مى خواهد آن را بپوشد معمول نيست و موجب توهين يا شهرت او مى شود، حرام است ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد.

آیت الله العظمی مكارم
بنابر احتياط واجب بايد از پوشيدن لباس شهرت خوددارى كند...
اگر كسى با لباس شهرت نماز بخواند نماز او باطل نيست
لباس شهرت چيست؟ و استفاده از آن چه صورتى دارد؟
ج: منظور از لباس شهرت آن است كه لباسى بپوشد كه مشهور به زهد و تقدس شود و جنبه رياكارى داشته باشد و استفاده از چنين لباسى شرعاً اشكال دارد.

منبع: مرکز موضوع شناسی احکام

حکم نگاه کردن زن به بازو ارنج مرد نامحرم چیست؟

پرسش:
حکم نگاه کردن زن به بازو ارنج مرد نامحرم چیست؟
پاسخ:
با سلام و احترام
امام ،خامنه ای وصافی:جایز نیست
بهجت:بنا براحتیاط واجب جایز نیست
تبریزی ،سیستانی،فاضل،مکارم،نوری و وحید:
اگر بدون قصدلذت وترس افتادن به گناه باشد ،اشکال ندارد.

Publish modules to the "offcanvas" position.