کسی که شطرنج بازی کند نمازش قبول نیست!

حکم بازی شطرنج

پرسش:
سعیده : نظرتون درباره ی این متن چیه؟

 

شیعه ی عاشق و دلسوخته واقعی امام حسین«ع» هیچگاه شطرنج بازی نمی کند!!!
چون یزید ملعون صفحه شطرنجی را روی طشتی که سربریده امام حسین«ع» داخل آن بود گذاشت و شراب می خورد و به سر امام حسین«ع» جسارت میکرد!
لذا امام رضا«ع» فرمود: شیعیان باید ازبازی شطرنج خودداری کنند!
امام صادق «ع» میفرماید:
بازی کردن آن شرک و سلام کردن به بازی کننده آن گناه و یاد دادن و آموزش آن از کبیره هلاک کننده است.
آن ساعتی که صرف آن نموده در روز قیامت سبب حسرت و اندوهش می گردد.
کسی که شطرنج بازی می کند نمازش قبول نیست...


پاسخ:
با سلام و احترام
عرض کنم خدمت شما بزرگوار که این روایات آن شطرنجی که با آن قمار بازی می کنند را مد نظر دارد.

در قرآن آیه اى در مورد قمار و آلات و ابزار آن آمده است و مذمت کرده ، مانند آیه مبارکه : «یا ایهاالذین آمنوا انما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون انّما یرید الشیطان ان یوقع بینكم العداوة و البغضاء فى الخمر و المیسر و یصدّكم عن ذكر الله و عن الصلوة فهل أنتم منتهون؛(1)

قمار در لغت به هر بازى كه در آن شرط شود برنده از بازنده یا از شخص ثالثى چیزى (مالى ) را دریافت كند، مى گویند(2).

شیخ انصارى در مكاسب فرمود: مراد از قمار، هر مسابقه­اى است كه شرط عوض در آن شده باشد، ولى مسابقه به غیر عوض ظاهراً قمار نیست.

مبنای حرمت انواع بازی ها دو چیز است:

1- ابزار قمار بودن،

2- برد و باخت.

در صورت اوّل اگر ثابت شود که وسیله بازی، جزء وسایل قمار است، یعنی از اوّل كه این وسیله ایجاد شد، برای قمار بوده و الان نیز به عنوان وسیله قمار شناخته می شود، بازی با آن حرام است، چه برد و باخت باشد و چه نباشد. علت این حكم روایاتی است كه در این موارد ذكر شده است.

در صورت دوم ممکن است وسیله قمارنباشد، اما شرط برد و باخت و سود و زیان مالی شود، حرام است، مثلا بازی فوتبال یا بازی های كامپیوتری، با شرط برد و باخت ، قمارو حرام محسوب می شوند.

برخی از مراجع در مورد شطرنج نیز گفته اند که اگر شطرنج وسیله قمار نباشد یا از قمار بودن خارج شود و به عنوان بازی فکری باشد و شرط برد و باخت در آن نیز نشود، اشکالی ندارد.(3)

لذااگر زمانی پیش بیاید که آلت قمار محسوب نشود و برد و باخت مالی هم در کار نباشد ، دیگر قمار نخواهد بود . از جهت قمار بودن حرام نخواهد بود. بنابراین اگر شطرنج مثل بازى فوتبال يا واليبال , منفعت عقلايى دارد و فايده بر آن مترتب می شود ; نمی توان گفت حرام است .
چون موضوع حكم عوض شده ; از اين رو حكم هم عوض شده , مانند اين كه سگ تا وقتى كه سگ باشد, نجس است , اما اگر تبديل به نمك شد, ديگر نجس نيست . تغيير را تبدّل موضوع مى گويند, يا مثلاً شراب (خمر) تا وقتى شراب است , نجس و خوردنش حرام است , ولى اگر تبديل به سركه شد, خوردنش حلال و پاك مى شود.

منابع:

1. مائده (5) آیه 91-90.

2. المنجد.

3.امام خمینی،‌ استفتائات،‌ج 2، ‌ص 10، ‌سؤال 20 و21؛ آیت الله مكارم شیرازی، استفتائات جدید، ص 151 سؤال 54.


چھاپیے   ای میل

Comments (11)

This comment was minimized by the moderator on the site

شاید علت حرمت این باشد:
صحنه شطرنج که درواقع صفحه شطرنجی سیاه و سفید است از علائم ولوازم فراماسونی است وائمه از این موضوع مطلع بوده و باطن قضایا را نیز می بینند و ما فقط از جنبه قمار بودن ونبودن بررسی می‌کنیم . ..
امروزه بحث زیادی در مورد علائم و...

شاید علت حرمت این باشد:
صحنه شطرنج که درواقع صفحه شطرنجی سیاه و سفید است از علائم ولوازم فراماسونی است وائمه از این موضوع مطلع بوده و باطن قضایا را نیز می بینند و ما فقط از جنبه قمار بودن ونبودن بررسی می‌کنیم . ..
امروزه بحث زیادی در مورد علائم و لوازم لوازم فرقه شیطانی فرا ماسون‌ها وعلائم آنها که در فیلم های هالیوودی و .-. قرار داده اند تا وارد زندگی همه بشوند هست نظر شما چیست

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
1-آیا وقاعا شطرنج دارای این چنین قدمتی است و از آن زمان وجود داشته؟
2-آیا ممکن است علت حرمت شطرنج (اگر حدیث و مطلب فوق درست باشد) حتک حرمتی که اینکونه به امام حسین شده باشد، چراکه در غیر این صورت شطرنج را برای سنی حلال (چون امروزه اصلا...

با سلام
1-آیا وقاعا شطرنج دارای این چنین قدمتی است و از آن زمان وجود داشته؟
2-آیا ممکن است علت حرمت شطرنج (اگر حدیث و مطلب فوق درست باشد) حتک حرمتی که اینکونه به امام حسین شده باشد، چراکه در غیر این صورت شطرنج را برای سنی حلال (چون امروزه اصلا وسیله قمار نیست) و برای شیعه حرام (با توجه به مطلب فوق) دانست؟
3-آیا تخته نرد که امروزه وسیله قمار نیست و صرفا برای سررمی بازی می شود ، حلال است؟

موفق باشید

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
1. بله
2. علت حرام بودن برا قمار بودنش هست.شیعه هم طبق نظر برخی مراجع حروم نمیدونه.
3. دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
اگر نرد عرفاً از آلات قمار محسوب شود، بازى با آن مطلقاً حتى بدون شرط بندى حرام است.

دفتر حضرت آیت...

با سلام
1. بله
2. علت حرام بودن برا قمار بودنش هست.شیعه هم طبق نظر برخی مراجع حروم نمیدونه.
3. دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
اگر نرد عرفاً از آلات قمار محسوب شود، بازى با آن مطلقاً حتى بدون شرط بندى حرام است.

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
حرام است.

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
هر گاه آلات مذکور از آلت قمار خارج نشده باشد، و در نزد توده مردم محل به عنوان یک وسیله ورزشى یا تفریحى شناخته نشود، بازى با آن بدون برد و باخت مالى نیز اشکال دارد.

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
"نکته قابل توجه در این دو حدیث این است که ائمه (ع) نفرموده اند که شطرنج اگر قمار باشد حرام است بلکه فرموده اند "شطرنج قمار است" و این به معنی آن است که این بازی به خودی خود قمار است و جزو محرمات است. بر همین اساس علاوه بر اینکه برخی مراجع...

سلام
"نکته قابل توجه در این دو حدیث این است که ائمه (ع) نفرموده اند که شطرنج اگر قمار باشد حرام است بلکه فرموده اند "شطرنج قمار است" و این به معنی آن است که این بازی به خودی خود قمار است و جزو محرمات است. بر همین اساس علاوه بر اینکه برخی مراجع بازی شطرنج را حرام می دانند، دسته ای از مراجع حتی نگاه کردن به بازی شطرنج را حرام می دانند. "
حاج آقا اين جملات بالا از عالم بزرگواري نقل كردم كه در سايت ثبت بود . ما كه بي سواديم ولي الان شما و اين عالم بزرگوار دو جور مي گوييد.
شما مي فرماييد به متخصصين واگذار كنيم . ديگر از شيخ صدوق متخصص تر.
بنده هم ديگر با اين اوصاف بايد خواندن خصال و ... را كنار بگذارم و اين كتاب باشد فقط براي علما تا انها بخوانند و مطلق و غير مطلقش را تشخيص دهند !!
من اين جور برداشت كردم كه بعضي احاديث را بايد عمل كنيم و بعضي را نه.
خداوند همه ي ما را حفظ كند .و دين ما را حفظ كند. ان شا الله

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
ببینید علت اینکه گفته شده مرجع تقلید همه باید داشته باشیم بخاطر همین است چون بعضی از احادیث خصوصا فقهی صرف ظاهرش شما نمی توانید عمل کنید و باید توسط فقیه بیان و تفسیر شود.
شیخ صدوق زمانی این حدیث رو ذکر کردند که از شطرج برای قمار استفاده...

با سلام
ببینید علت اینکه گفته شده مرجع تقلید همه باید داشته باشیم بخاطر همین است چون بعضی از احادیث خصوصا فقهی صرف ظاهرش شما نمی توانید عمل کنید و باید توسط فقیه بیان و تفسیر شود.
شیخ صدوق زمانی این حدیث رو ذکر کردند که از شطرج برای قمار استفاده میکردند و در ثانی خیلی از محدیثین فقط حدیث هایی که هست رو جمع آوری کردند و نه قصد بیان حکم بوده باشند.

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

بازی شطرنج از بازی هایی است که در طول تاریخ اسلامی بیشتر علما و مراجع تقلید قائل بر حرمت آن بوده اند. بیشتر علما و مراجع معاصر نیز در کتب توضیح المسائل خود بر حرمت این بازی تأکید کرده اند.

گفتنی است علما و مراجع تقلیدی که چنین نظری دارند، به...

بازی شطرنج از بازی هایی است که در طول تاریخ اسلامی بیشتر علما و مراجع تقلید قائل بر حرمت آن بوده اند. بیشتر علما و مراجع معاصر نیز در کتب توضیح المسائل خود بر حرمت این بازی تأکید کرده اند.

گفتنی است علما و مراجع تقلیدی که چنین نظری دارند، به احادیث و روایات موجود از ائمه (ع) استناد می کنند. از جمله این روایات حدیثی است از امام صادق (ع) که می فرمایند: «النرد والشطرنج من المیسر» ترجمه: نرد و شطرنج از میسر (قمار) است. (وسائل الشیعه 17/326(

در حدیثی دیگر امام رضا (ع) می فرمایند: «إن الشطرنج والنرد وأربعه عشر وکل ماقومر عله منها فهو میسر» ترجمه: به راستی که شطرنج و نرد و اربعه عشر (یک نوع از آلات قمار) و هر چیزی که بوسیله آن قمار زده شود میسر است. (وسائل الشیعه 17/326- البرهان فی تفسیر القرآن 2/352(

نکته قابل توجه در این دو حدیث این است که ائمه (ع) نفرموده اند که شطرنج اگر قمار باشد حرام است بلکه فرموده اند "شطرنج قمار است" و این به معنی آن است که این بازی به خودی خود قمار است و جزو محرمات است. بر همین اساس علاوه بر اینکه برخی مراجع بازی شطرنج را حرام می دانند، دسته ای از مراجع حتی نگاه کردن به بازی شطرنج را حرام می دانند.
حرام محمد و ال محمد تا ابد حرام است. بهتر است گناهان را با لطايف الحيل توجيه نكنيم.

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
به نظرم این بحث ها رو به متخصیصن واگذار کنیم بهتره تا قضاوت عجولانه داشته باشیم.
مسلما فقها در این زمینه چند برابر عمر من و شما کار کردند و بهتر می توانند نظر فقهی بدهند.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
در خصال صدوق در ضمن روايتي آمده به شطرنج باز سلام نكنيد. در اين حديث معصوم نگفته اند اگر قمار بود سلام نكنيد. به نظر شما امام معصوم از قمار بودن و يا نبودن و يا اينكه در آينده از حالت قمار خارج خواهد شد خبر نداشته اند!!!!!!!!!!!. اينجا يك...

سلام
در خصال صدوق در ضمن روايتي آمده به شطرنج باز سلام نكنيد. در اين حديث معصوم نگفته اند اگر قمار بود سلام نكنيد. به نظر شما امام معصوم از قمار بودن و يا نبودن و يا اينكه در آينده از حالت قمار خارج خواهد شد خبر نداشته اند!!!!!!!!!!!. اينجا يك كلام است و گفته اند شطرنج حرام است. تمام. چرا شما اصرار داريد مساله را توجيه كنيد و آخرت را براي خود سخت كنيد. بسياري از علماي بزرگ مثل آقاي صافي و ... مطلقا حرام مي دانند. لااقل اگر شما ايشان را قبول نداريد ما از بسياري از علما شنيده ايم كه در جايي كه چند نقل است احتياط كنيد، مثلا اگر يك نفر به شما گفت در اين راه كه مي روي گرگ هست و باز يك نفر دومي مي گويد در اين راه گرگي نيست ، شرط عقل اين است كه حرف اولي را قبول كني و احتياط نمايي. ثانيا من اگر كتاب خصال را مي خوانم و اين حديث را ديدم عمل كنم بهتر نيست يا اينكه هر حديثي ديديم هي دنبال چون و چراش باشيم ، پس بي خيال خواندن كتاب خصال و بحار و وسايل و مستدرك و... شويم. ببخشيد كه وقت شما راگرفتم.

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام و احترام
خوب این مسئله فقهی است که هر کس باید به نظر مرجع خودش عمل کنه و قابل احترام هست.
اما خوبه بدونید احادیث تفسیر دارند و باید احادیث دیگر در این زمینه رو دید و بررسی کرد که امام در چه شرایطی این دستور رو فرمودند و آیا مطلق گفته شده یا...

سلام و احترام
خوب این مسئله فقهی است که هر کس باید به نظر مرجع خودش عمل کنه و قابل احترام هست.
اما خوبه بدونید احادیث تفسیر دارند و باید احادیث دیگر در این زمینه رو دید و بررسی کرد که امام در چه شرایطی این دستور رو فرمودند و آیا مطلق گفته شده یا نه و ...
بالاخره هر کاری تخصص خاص خود رو داره و بنظرم باید واگذار به مراجع بکنیم و از آنها تبعیت کنیم.

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ممنون که به ما سرزدید با اجازه تون متنتون رو برداشتیم با ذکر منبع.
راضی باشید التماس دعا

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
خواهش میکنم صاحب اختیارید.

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location