پرسش:
سعیده : نظرتون درباره ی این متن چیه؟
س1167. آيا رقص محلى در عروسى ها جايز است؟ شرکت در اين مجالس چه حکمى دارد؟
ج. رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است و رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اينكه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛ در غير اينصورت هم اگر بهگونهاى باشد كه باعث تحريك شهوت شده و يا مفسدهاى بر آن مترتب شود و يا همراه با فعل حرام (مانند موسيقى و آواز حرام) باشد يا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حكم فوق تفاوتى بين مجلس عروسى و غير آن نيست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأييد کار حرام ديگران محسوب شود و يا مستلزم کار حرامىباشد جايز نيست و در غير اين صورت اشکال ندارد.
س 1168. رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسيقى حرام است يا حلال؟ و در صورتى که حرام باشد، آيا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است؟
ج. رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اينكه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛ در غير اينصورت هم اگر بهگونهاى باشد که شهوت را تحريک کند و يا مستلزم کار حرام و ياترتّب مفسدهاى باشد، حرام است و تَرک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهى از منکر محسوب شود، واجب است.
س 1169. رقص محلى مرد براى مرد و زن براى زن و يا مرد در بين زنان و زن در بين مردان، چه حکمى دارد؟
ج. رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است و رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اينكه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛ در غير اينصورت هم اگر بهگونهاى باشد كه باعث تحريك شهوت شده و يا مفسدهاى بر آن مترتب شود و يا همراه با فعل حرام (مانند موسيقى و آواز حرام) باشد يا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است.
س 1170. مشاهده رقص دسته جمعى مردان و رقص دختران خردسال از تلويزيون و غير آن چه حکمى دارد؟
ج. نگاهکردن به آن اگر موجب تحريک شهوت شود و يا باعث تأييدِ فرد گناهکار و تجّرى او و يا ترتّب فساد گردد، جايز نيست.
س 1171. اگر رفتن به عروسى بهخاطر احترام به عادتهاى اجتماعى باشد آيا به علت احتمال وجود رقص اشکال شرعى دارد؟
ج. اصل شرکت در عروسىهايى که احتمال رقص در آنها وجود دارد تا زمانى که به عنوان تأييدِ مرتکب کار حرام محسوب نشود و موجب ابتلا به حرام هم نشود، اشکال ندارد.
س 1172: آيا رقص زن براى شوهرش يا مرد براى همسرش حرام است؟
ج: اگر رقص زن براى شوهرش يا برعکس، همراه ارتکاب حرامى نباشد، اشکال ندارد.
س 1173: آيا رقصيدن در جشن عروسى فرزندان جايز است هرچند توسط پدران يا مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد؟
ج: اگر از نوع رقص حرام باشد، حرام است. هرچند توسط پدران و مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد.
س 1174: زن شوهردارى در عروسيها بدون اطلاع شوهرش در برابر بيگانگان مىرقصد و اين عمل را چندين بار تکرار کرده و امر به معروف و نهى از منکر شوهرش در او اثر نمىکند، تکليف چيست؟
ج: رقص زن در برابر بيگانگان مطلقاً حرام است و خارج شدن از منزل بدون اجازه شوهر هم فىنفسه حرام است و موجب نشوز و محروميت از استحقاق نفقه نيز مىگردد.
س 1175: رقص زنان در برابر مردان در مجالس عروسى روستايى که آلات موسيقى در آنها بکار مىرود چه حکمى دارد؟ و تکليف ما دربرابر آن چيست؟
ج: رقص زنان در برابر بيگانگان و همچنين هر رقصى که موجب مفسده و برانگيخته شدن شهوت گردد، حرام است و بکارگيرى آلات موسيقى و گوشدادن به آنها هم اگر بهصورت لهوى و مطرب باشد، حرام است و وظيفه مکلّفين در اين موارد نهىازمنکر است.
س 1176: رقص کودک مميّز در مجالس زنان يا مردان، اعم از اينکه پسر باشد يا دختر، چه حکمى دارد؟
کودک غيربالغ چه پسر و چه دختر تکليفى ندارد ولى سزاوار نيست افراد بالغ او را تشويق به رقص کنند.
س 1177: ايجاد مراکزى براى آموزش رقص چه حکمى دارد؟
ج: ايجاد مراکز تعليم و ترويج رقص با اهداف نظام اسلامى منافات دارد.
س 1178: رقص مردان در برابر زنانى که از محارم آنان هستند و همچنين رقص زنان در برابر مردانى که از محارم آنان هستند، اعم از اينکه سببى باشند يا نسبى، چه حکمى دارد؟
ج: در رقص حرام فرقى بين مرد يا زن نيست و همچنين فرقى نمىکند که در برابر محرم باشد يا در برابر نامحرم.
س 1179: آيا مبارزه نمايشى با عصا در عروسى ها جايز است؟ اگر همراه آن آلات موسيقى بکار روند چه حکمى دارد؟
ج: اگر بهصورت بازى ورزشى تفريحى باشد و در آن خوف خطر بر جان انسان نباشد، فىنفسه اشکال ندارد، ولى بکارگيرى آلات موسيقى به نحو لهوى و طربآور، به هيچ وجه جايز نيست.
س 1180. «دبکه» چه حکمى دارد؟ (نوعى رقص محلى است که در آن افراد دستها را بههم انداخته و بهگونهاى هماهنگ پاهاى خود را همراه با پرش و حرکات بدنى به زمين مىکوبند که صداى شديد و منظمى ايجاد مىکند.)
ج. اگر عرفاً رقص محسوب شود، حکم رقص را دارد.
منبع: http://farsi.khamenei.ir/treatise-unit?uid=12