حکم کاشت ناخن و نظر مراجع چیست؟

کاشت ناخن

پرسش:

کاشت ناخن برای خانم‌ها چه حکمی دارد؟

پاسخ:

با سلام و احترام

طبق نظر همه مراجع کاشتن ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد اشکال ندارد اما در صورتی که قابل برداشت نباشد همه مراجع - به جز آیت‌الله خامنه‌ای که این عمل را به خودی خود، بدون اشکال می‌داند- جایز نمی‌دانند.

** امام خمینی‌(ره)
پرسش: آیا می‌شود با ناخن کاشته شده نماز خواند؟

پاسخ: نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن‌ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. (۱)

پی‌نوشت:
۱. امام خمینی، توضیح المسائل، شرط سیزدهم از شرایط وضو.


** حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای
پرسش: آیا غسل و وضو با ناخن کاشته شده صحیح است یا اشکال دارد؟ آیا این نوع ناخن زینت محسوب می‌شود؟
پاسخ: کاشت ناخن با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبود موکول به نظر عرف جامعه است.(۱)
در صورت کاشت ناخن برای وضو و غسل باید مانع و لو به صرف هزینه ممکن- برطرف شود و در صورتی که برطرف کردن آن ممکن نیست یا مشقت غیر قابل تحمل دارد باید وضو جبیره‌ای بگیرد.
در فرض سؤال کاشت ناخنی که قابل کندن نیست مانع است. بنا بر این وضو و غسل باطل است. مگر این که شخص غسل و وضو را به صورت جبیره انجام بدهد که در این صورت و ضو و غسلش صحیح است و کیفیت غسل و و ضو جبیره در رساله عملیه ذکر شده به آنجا مراجعه شود و چون خود ناخن جبیره است دست تر روی جبیره کشیده می‌شود. (۲) نه اینکه روی جبیره شسته شود.
پی‌نوشت:
۱. استفتاء کتبی از دفتر آیت‌الله خامنه ای.
۲. آیت‌الله خامنه ای، استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء باب وضو، ص ۱۹.

** آیت‌الله مکارم شیرازی
پرسش: آیا کاشت ناخن مصنوعی که سطح ناخن را می‌پوشاند و قابل رشد است مانع وضو است؟ آیا زینت محسوب می‌شود؟
پاسخ: کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است.(۱)
به نظر آیت‌الله مکارم کاشت ناخن در صورت ضرورت اشکال ندارد. در هر صورت اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، در صورت امکان می بایست برای وضو و غسل ناخن مصنوعی را بردارد، اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا موجب حرج و سختی غیر قابل تحمل باشد، به صورت جبیره ای وضو و غسل را انجام دهد،(یعنی روی ناخن مصنوعی دست تر بکشد) وضو و غسل صحیح است.(۲)
چنین ناخنی در مورد سؤال پیش گفته زینت محسوب نمی شود.(۳)
پی‌نوشت‌ها:
۱. سایت آیت‌الله مکارم شیرازی، سؤال ۹.
۲. آیت‌الله مکارم، استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعةالزهرا، جزوه غسل، صفحه ۱۶ و ۱۸.
۳. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعةالزهراء(قم).

** آیت‌الله سیستانی
پرسش: حکم غسل و وضو با ناخن کاشته شده، چیست؟ آیا کلاً می‌توان با ناخن کاشته شده غسل کرد و وضو گرفت؟ اگر این طور است چگونه باید انجام شود؟ آیا زینت محسوب می‌شود؟
پاسخ: کاشت ناخن جایز نیست. چراکه مانع از رسیدن آب به اعضا در وضو و غسل و تیمم خواهد بود. (۱)
بنا بر این کسی که ناخن مصنوعی کاشته باید آنها را برای غسل و وضو از بدن جدا کند و در صورت داشتن عسر و حرج باید نیت غسل و وضوی جبیره‌ای کند. و علاوه بر آن نیز باید تیمم نماید و اگر با علم به این مسئله از ناخن مصنوعی استفاده کرده باشد احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند.
به نظر می‌رسد ناخن مصنوعی عرفاً زینت محسوب می‌شود ولی در صورتی که شک دارد حکم زینت را نخواهد داشت.(۲)
پی‌نوشت‌ها:
۱. سایت آیت‌الله سیستانی، سؤال و جواب ها، احکام وضو، مربوط به سؤالات بخش احکام وضو.
۲. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء(قم).

** مرحوم آیت‌الله بهجت(ره)
پرسش: اخیراً افرادى که فاقد ناخن هستند، به وسیله پیشرفت علم پزشکى مى‌توانند ناخن مصنوعى بکارند؟ آیا وضو و غسل آنها صحیح است؟
۱) حکم شرعى کاشتن ناخن مصنوعى را بیان فرمایید.
پاسخ: شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى‌خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى‌شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل چنین کاری جایز نیست، چون اضطرار ندارد.
۲) در هر حال اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، وظیفه‌اش در وضو و غسل چیست؟
پاسخ: وضو و غسل صحیح نخواهد بود و اگر این فعل در یکی از اوقات نماز انجام شود، ضایع نمودن امر واجب دانسته شده و اگر قبل از وقت نماز انجام شود، خلاف احتیاط خواهد بود؛ در صورت کاشتن ناخن به هنگام وضو یا غسل اگر امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در وضو و غسل عمل به جبیره کند.
۳) آیا زینت محسوب می شود؟
پاسخ: ملاک زینت بودن و نبودن عرف است.(۲)
پی‌نوشت‌:
۱. آیت‌الله بهجت، استفتائات ، ج ۱، سؤال ۶۱۰.
۲. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعةالزهراء(قم)

** آیت‌الله صافی
پرسش: حکم وضو و غسل برای کسانی که ناخن می کارند چگونه است؟ آیا زینت محسوب می شود؟
پاسخ: کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، پس از برداشتن ناخن وضو و غسل را به طور طبیعی انجام دهد و در صورت عدم امکان، با همان حال وضو و غسل جبیره ای و احتیاطاً تیمّم هم انجام دهد.(۱)
در چنین صورتی تیمم لازم و احتیاط واجب آن خواهد بود که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند.
در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی زینت محسوب می‌شود.(۲)
پی‌نوشت:
۱. http://www.saafi.net/fa/node/۵۳۰۳
۲. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء(قم)

** آیت‌الله شبیری زنجانی
پرسش: حکم وضو و غسل برای کسانی که ناخن می کارند چگونه است؟ آیا زینت محسوب می شود؟
پاسخ: کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جائز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید شود، باید برای نماز تیمم نماید و بنابر احتیاط مستحب وضوی جبیره‌ای نیز بگیرد.(۱)
در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی زینت محسوب نمی‌شود و موکول به نظر عرف است.
پی‌نوشت:
۱. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء(قم)
۲. استفتاء از دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی.

** آیت‌الله وحید خراسانی
پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی چگونه است؟ آیا زینت محسوب می شود؟
پاسخ: اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج(سختی) است بنابر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیره‌ای گرفته و هم تیمم نماید.(۱)
همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند.
بنابر احتیاط واجب در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینب محسوب می شود.
پی‌نوشت:
۱. آیت‌الله وحید، توضیح المسائل، ص۲۵۱، م۳۴۴.
۲. استفتاء از دفتر آیت‌الله وحید.

** مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی
پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی چگونه است؟ آیا زینت محسوب می شود؟
پاسخ: اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف شود و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد.
در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینت محسوب می‌شود.(۲)

پی‌نوشت:
۱. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء(قم)
۲. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء(قم)

**آیت‌الله نوری همدانی
پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی که روی ناخن می کارند، چیست؟ در صورتی که ناخن مصنوعی قابل کندن نباشد، چطور؟ آیا زینت محسوب می‌شود؟
پاسخ: در مورد سؤال که چنین ناخنی قابل کندن نیست اگر ناخن مصنوعی در محل تیمم نباشد باید تیمم نماید و اگر در مواضع تیمم باشد باید هم وضو و غسل جبیره‌ای انجام داده و هم تیمم کند.
البته چنین عملی(کاشتن ناخن مصنوعی) بدون ضرورت کار خلاف است چون حائل است و مانع رسیدن آب به پوست است و در مورد سؤال مذکور چنین ناخنی، زینت محسوب نمی شود.(تعلیمات علی العروةالوثقی، ص۵۱، فی احکام الجبائر)


* در توضیح این استفتائات به چند نکته اشاره می‌شود:
۱ـ منظور از عبارت «فی‌نفسه»، معنای «به خودی خود» بوده و مقصود این است، که اصل کاشت ناخن ممنوعیت شرعی ندارد.
۲ـ از آن جا طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، هنگام وضو و غسل، رساندن آب به همه قسمت‌های بدن، لازم است و هیچ عضوی (حتی ناخن) مستثنی نشده است، لذا هر چیزی که مانع از رسیدن آب به اعضای بدن شود، باید قبل از غسل و وضو برطرف شود در غیر این صورت وضو و غسل باطل است.
۳ـ اگر مانعی در بدن وجود داشته باشد، که قابل برداشتن باشد (مانند لاک، چسب، قیر و ...) باید قبل از وضو و غسل برطرف شود.
۴ـ اگر برداشتن مانع غیر ممکن باشد و یا مشقت و سختی زیادی داشته باشد که معمولاً قابل تحمل نیست، مطابق با نظر اکثر مراجع، غسل و وضو بصورت جبیره انجام می‌شود، ولی شخص نباید عمداً برای خودش چنین جبیره‌ای ایجاد کند.
۵ـ در موضوع کاشت ناخن با توجه به اینکه در حال حاضر، برداشتن ناخن به راحتی امکان‌پذیر است، مسئله جبیره منتفی است؛ لذا افرادی که اقدام به این کار کرده‌اند، باید ناخن‌ها را ولو با صرف هزینه‌ای، برداشته و به صورت معمول وضو و غسل را به جا آورند.
۵ـ در فاصله زمانی که شخص اقدام به برداشت ناخن می‌کند، وضو و غسل به صورت جبیره (و در مواردی همراه با تیمم) انجام می‌شود.
۶ـ تمامی احکام بیان شده فوق برای وضو و غسل، از آن جهت دارای اهمیت است که مقدمه واجب نماز است و اگر کسی وضو و یا غسلش صحیح نباشد نمازش باطل می‌شود.

برخی از این اصطلاحات به همراه توضیح روان آن به شرح زیر است:
الف) عُسر و حَرَج: مشقت و سختی غیر قابل تحمل
ب) وضوی جبیره: کشیدن دست خیس بر پارچه یا پوششی که بر روی عضو قرار داده شده است.
ج) احتیاط واجب: مواردی که فرد می‌تواند به همین نظر عمل کرده و یا به فتوای مرجع دیگری که اعلم هست عمل کند.

به خانم شاغلم که در خانه کاری نمیکند نفقه تعلق میگیرد؟

پرسش:
 از منزل می کند و از تمکین (بانشاط و...)و رسیدگی به امور خانه و تربیت فرزندم کم می گذارد و از پولش برای مخارج خانه کمک نمی کند آیا من می توانم نفقه ای به او ندهم.
اگر تمکین خاصش به دلیل خستگی با سردی، بی نشاط و از سر مجبوری باشد و او پولش را تنهابرای خود هزینه کند چه طور؟ پس نفقه دادن مرد با جان کندن چرا؟
نشوز زن به چند چیز تحقق پیدا می کند و چه آثاری بر نشوز مترتب می شود یا می تواند بشود؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
مسلما تربیت نیکو ورشد معنوی فرزندان از بهترین وگرانبها ترین امور است وبراساس فرمایش امیرالمو منین علیه السلام هیچ میراثی گرانبها تر از ادب نیست.
اگر همسرتان با اجازه شما بیرون می رود وتمکین خاص داشته با شد نفقه ایشان بر شوهر واجب است ،هر جند بسیا ر دارا باشد. 1
وچه خوب است زن وشوهر درآمدهای خود را متعلق به کل زندگی وفرزندان ومصالح آنان دانسته وسرمایه اندک مادی ،سرمایه ی بی بدیل تفاهم وآرامش و دوستی را تخریب نسازد.
اگرچه زن درآمد کافی داشته باشند و هر چند طبق این سوال از درامدش خرج زندگی هم نکند اما باز نفقه او بر شوهرش واجب است وتنها در صورت نشوز است که نفقه ساقط می شود
بنابراین اگربرای کار، با اجازه شوهر از خانه بیرون رود و تمکین داشته باشد نفقه اش بر عهده شوهر است .
اما در چنین مواقعی طرفین باید با درک شرایط یکدیگر؛برای حل مشکل اقدام کنند.
مسلما زن نباید تمام وقت و انرژی خود را برای کار صرف کند و مردی هم که همسر شاغل دارد باید به اندازه توان همسرش از او انتظار و توقع داشته باشد. 2 
نشوز در لغت به معنی بلندی و ارتفاع است وزن ناشزه در اصطلاح به زنی گفته می شود که خود را در برابر همسرش در موضع بالا ببیند و تن به اطاعت او ندهد.
اما در اصطلاح فقهی 3«نشوز در مورد زن عبارتست از اطاعت نکردن از همسر در جایی که اطاعتش واجب است. مثل تمکین نکردن ، نپیراستن خود از چیزهایی که تنفرامیز است و با بهره وری و لذت جویی او ناسازگار می باشد و نیز نظافت نکردن و آرایش نکردن در صورتی که شوهر خواستار آن باشد و همچنین بیرون رفتن از منزل بدون اجازه شوهر».
اما با اطاعت نکردن در مواردی که اطاعت واجب نیست نشوز تحقق پیدا نمی کند؛بنابراین اگر زن از انجام دادن کارهای خانه سر باز زند یا نیازهای مرد را که ارتباطی با بهره گیری جنسی ندارد مثل آشپزی ،خیاطی و... براورده نسازد نشوز صدق نمی کند.
بنابراین تخلف از این سه مورد سبب نشوز زن می شود :
1-استمتاعات جنسی
2-پرهیز از اموری تنفراور
3-خروج از منزل با اجازه شوهر

اگر زن ناشزه باشد ، گناهکار است و حق غذا و لباس و منزل و هم خوابی ندارد ولی مهریه او از بین نمی رود.4

نشوز می تواند اززوج ویا زوجه باشد .ودر هر دو هم مرد وهم زن مصداق دارد.

نشوز زن می تواند یکی از این موارد باشد :بدون اجازه شوهر از خانه بیرون رود،ترک تنظیف واتزیین مناسب با زوج ،ترک زاله منفراتی که مانع التذاذ همسر است. 5
پس زنی که عقد دائمی شده نباید بدون اجازه شوهر از خانه بیرون رود وباید خود را برای هر لذتی که او می خواهد،تسلیم نماید وبدون عذر شرعی تر ک تمکین (خاص) ننماید. 6
مطمئنا زنی که حقوق همسر خویش را نادیده می گیرد دیده بر اموری که رضای خدا در آن نیست می گشاید وتازه اول پدیدار شدن مشکلات گوناگون است .گسسته شدن عواطف،کمرنگ ویا بی رنگ شدن محبت ها وعدم ابراز عشق وعلاقه،بیان سخنان خشن از بین رفتن صداقت ویک رنگی،تاثیر پذیری فرزندان از جوی بی روح وسرد و...واین حداقل آثاراست.


1. با استفاده از م 2412 توضیح المسائل مراجع
2. تحریرالوسیله،ج2،النفقات،م1 9
3. تحریرالوسیله،ج2،کتاب النکاح،قول فی النشوز
4. توضیح المسائل مراجع،م2413
5. تحریرالوسیله ج2،القول فی النشوز
6. م2412 توضیح المسائل مراجع

حکم نذر هنگام هیجان و بدون اجازه شوهر

پرسش:
خانم بنده گاهي وقتي هيجاني( خوب يا بد) مي شود نذر مي كند و اين نذر را بدون هماهنگي من انجام مي دهد سئوال من اين است :
1- اولاً آيا نذر بايد با خواندن صيغه مخصوص باشد؟
2- او كه زود هيجاني مي شود و نذر مي‌كند اگر به نذرش عمل نكند شرعا اشكال دارد؟ يعني كفاره دارد؟
3- اگر نذر او متناسب با درآمد ما نباشد قبول است؟
4- آيا نذر را مي توان تغيير داد مثلا گفته بود سفره نذري پهن مي كنم الان بخواهد كتاب مفيد درباره زندگي و خانواده و اخلاق و.. به ديگران بدهد؟
5- آيا همسر مي تواند بدون آگاه كردن همسر خود براي همسرش نذر كند به گونه اي كه بر او واجب شود؟
6- اگر خانم بنده پول نداشته باشد تكليف نذرهايش چيست؟

پاسخ:
با سلام و عرض ادب
1. در نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نيست آن را به عربى بخوانند، پس اگر بگويد: چنانچه مريض من خوب شود، براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم"، نذر او صحيح است1.
2. نذر كننده بايد به اختيار و قصد خود نذر كند. بنابراين نذر كردن كسى كه او را مجبور كرده‏ اند، يا به واسطه عصبانى شدن بی اختيار نذر كرده، صحيح نيست و کفاره ندارد2.
3. انسان كارى را می ‏تواند نذر كند كه انجام آن برايش ممكن باشد، بنابراين كسى كه قادر به انجام کاری نیست و نذر نماید،نذرش صحیح نیست3.
4. اگر نذر كند عملى را انجام دهد(یعنی صیغه نذر خوانده باشد)، بايد همانطور كه نذر كرده بجا آورد پس اگر نذر كند كه سفره پهن نماید نمی تواند،کتاب به دیگران بدهد4.
5. نذر زن بی ‏اجازه شوهرش باطل است5.
6. اگر زن با اجازه شوهر نذر كند، شوهرش نمی ‏تواند نذر او را به هم بزند، يا او را از عمل كردن به نذر جلوگيرى نمايد. ضمن اینکه اگر زن با رضایت شوهر نذر کرد، انجام نذر به عهده خود زن است و هرگاه در آمدی داشت،باید بپردازد6.
 

1. امام خمینی،رساله فارسی،م2641
2. همان،م2642
3. همان،م2647
4. همان،2651
5. همان،2644
6. همان،2645


به علت زیبایی زیاد امنیت ندارم و در معرض تجاوزم!

پرسش:
 براي كار به هر جايي كه مي روم مرداني دنبالم هستند و بسياري مواقع برايم دام گذاشته اند و نزديك بوده به من چندبار تجاوز بشود در هر موسسه و مركزي براي كار رفتم مدير يا كاركنان يا ارباب رجوع با چشم ها و اشاره هايشان مرا مي‌خورند آيا كار كردن من از نظر شرعي مشكلي دارد. من مانتويي هستم و حجابم را كاملا رعايت مي كنم با كسي هم شوخي نمي كنم و مرز شرعي را در رفتارم رعايت مي كنم مشكلات از ديگران براي من عارض مي شود چه كنم؟ البته شوهرم نفقه من را مي دهد ولي من كار را براي اعتماد به نفس فرار از افسردگي و تنهايي در شهر غريب به سفارش روان شناس انتخاب كرده ام؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
مي دانيم كه نوع پوشش و رفت و آمد خانم ها در جامعه بايد به گونه اي باشد كه ايجاد مفسده نكند و نظري را به خود جلب ننمايد. 1
اما در مورد مسئله خاصي كه پرسش نموده ايد :
امام خميني ره :
س: 1-باز بودن گردى صورت و دست زن تا مچ در برابر نامحرم چه صورت دارد؟
ج‏- در صورت عدم مفسده مانع ندارد.

س 2-آيا واجب است كه زن وجه و كفّين خود را بپوشاند؟
ج‏- واجب نيست مگر در صورت مفسده.

س 29- پوشاندن وجه و كفّين را واجب نمى‏دانيد البتّه با عدم تلذّذ و ريبه، حال اگر زن يا دختر طورى بودند كه احتمال مى‏دهند يا مى‏دانند كه به صورتشان نگاه مى‏كنند، آيا باز هم نبايد بپوشانند؟ و اگر زن يا دختر از روى لذّت، وجه و كفّين خود را نپوشاند چگونه است؟
ج-پوشاندن وجه و كفّين واجب نيست، مگر در مورد خوف فساد و ريبه و تلذّذ. 2

حضرت آيت الله بهجت ره :
647. هل استتار المراة وَجْه َها و كَفيْها حتّى على القول بعدم وجوب ذلك يُعَدُّ راجحا شرعا و مرغوبا به فى الشّريعه المحمّديه ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ ؟
ج. نعم يعدّ راجحا و مرغوبا فيه بل الاحوط ذلك.
ترجمه: احوط پوشاندن صورت و دست ها (علاوه بر حجاب واجب) در شرع مقدس است كه بهتر از نپوشاندن آن است .
665. اگر شوهر بداند و يا احتمال دهد كه اگر همسر او بدون پوشانيدن صورت و دست به بيرون از خانه برود به او نگاه حرام مى شود، آيا واجب است به پوشاندن زن امر كند و يا اجازه ى بيرون رفتن به او ندهد؟
ج. بله، اگر علم دارد، بر شوهر واجب است؛ بلكه بدون آن ها هم احوط پوشانيدن وجه و كفين است.
مسئله 666 : اگر نپوشاندن وجه و كفّين (صورت و دست ها تا مچ) فسادى را براى زن در جامعه به بار آورد، آيا پوشاندن وجه و كفّين واجب مى شود؟
ج. اگر منشأ حرام باشد، حرام است. 3

حضرت آيت الله وحيد خراساني حفظه الله:
سؤال 7 ـ حدود شرعى حجابى كه بانوان بايد مراعات نمايند چيست؟
جواب) زن بايد موى و بدن خود را از نامحرم بپوشاند اما پوشاندن صورت و دستها تا مچ واجب نيست مگر در صورتى كه زن قصد نشان دادن داشته باشد و مرد هم به قصد لذت نظر مى كند و همچنين است بنابر احتياط واجب در صورتى كه مى داند بيننده به قصد لذت نگاه مى كند، هر چند زن قصد نشان دادن نداشته باشد. 4

حضرت آيت الله صافي گلپايگاني حفظه الله :
س ـ آيا پوشيدن دستها تا مچ و پاها و صورت براى زنها لازم است، يا خير؟ توضيح دهيد.
ج ـ پاها بايد پوشيده شود و نسبت به دست و صورت بنابر احتياط واجب بايد پوشيده شود. والله العالم
س ـ نظر حضرتعالى در مورد مباح بودن يا كراهت يا استجباب نقاب زدن (روبند) براى بانوان در جامعه امروز چيست؟
ج ـ حفظ حجاب براى زن از امور واجبه است و احتياط واجب براى زن، مستور نمودن صورت است با هر وسيله اى كه ممكن است. واللّه العالم. 5

طبق نظر امام ورهبري:
اگر كار كردن در محيطي كه اقايان هستند(با توجه به اينكه خودتان گفتيد شغلهاي متعددي را انتخاب كردم درهمه اين مشكل را داشتم) زمينه گناه را براي ديگري ايجاد مي كند برشما لازم است در محيطي كه فقط خانمها هستند حاضر شويد ودر غير اين صورت كار كردن در بين مردان با پوشش برتر (چادر ويا حتي پوشيه )قابل حل باشد، بايد اقدام نمائيد .
واگر با پوشش برتر هم قابل حل نباشد نمي توانيد براي كار در محل حاضر شويد واز كار كردن بايد دست بكشيدوضمن اينكه خودتان فرموديد براي فرار از افسردگي مشغول به كار شديد در حاليكه محل كارتان با اين وضعي كه دارد افسردگي شما رابيشتر مي كند. 6


1. مسئله 19 و 27 استفتائات امام خميني ج 3 و مسئله 784و 678 و 673استفتائات آيت الله بهجت ره و مسئله 13 استفتائات آيت الله علوي گرگاني حفظه الله و مسئله 817 استفتائات آيت الله مكارم شيرازي حفظه الله ج 1 و استفتائات آيت الله صافي گلپايگاني حفظه الله ).
2. كتاب استفتائات حضرت امام خميني ره ج 3
3. كتاب استفتائات حضرت آيت الله بهجت ره
4. كتاب استفتائات حضرت آيت الله وحيد خراساني حفظه الله
5. كتاب استفتائات حضرت آيت الله صافي گلپايگاني حفظه الله
6. استفتائات ج/3 س:28و17 و30و 33




شوهرم معتاد و 6 ماه كه من و فرزندانمان را رها كرده

پرسش:
اعتياد
شوهرم اعتياد دارد او 6 ماه است كه بدون اطلاع من و فرزندانمان را رها كرده و رفته و نفقه هم نداده است آيا بر پدر او كه مكنت هم دارد لازم نيست نفقه ما را بدهد؟

پاسخ:
با سلام و عرض ادب
بر پدر واجب است نفقه فرزند خود و فرزند فرزند(نوه اش) را بدهد اما نفقه همسر پسر كه عروس وى است بر او واجب نيست1/2  .
1 . تحریر الوسیله امام خمینی ، ج 2 القول فی نفقة الاقارب م 1و 10
2 . امام خمینی ،تحریرالوسیله،باب نکاح،نفقه اقارب،م 10

Publish modules to the "offcanvas" position.