خال کوبی ابرو (تاتو )از نظر شرعی برای وضو و غسل چه حگمی دارد ؟

پرسش :

خال‌کوبی ابرو (تاتو) از نظر شرعی برای وضو و غسل آیا اشکال دارد؟
پاسخ:

با سلام و عرض ادب و احترام 

در مورد خال كوبى ، امام (ره ) در پاسخ اين سؤال : (در زمان طاغوت ... روى دست هايم كه در مسير وضو قراردارد... خال كوبى كرده ام . بفرماييد تكليفم در وضو چيست ؟) فرمود: (خال ها كه در زير پوست قرار دارد، مانع ازصحّت وضو و غسل نيست ).(1)
دربارهء ترميم ابرو و كاشت خط لب دايمى ، خوب است به اين مسئله توجّه فرماييد: (اگر احتمال دهد چرك ياچيز ديگرى در ابروها و گوشه هاى چشم و لب او هست كه نمى گذارد آب به آن ها برسد، چنان چه احتمال او در نظرمردم به جا باشد، بايد پيش از وضو وارسى كند كه اگر هست ، برطرف نمايد).(2)
با توجه به مسئلهء فوق ، اگر كاشت خط لب يا ترميم ابرو به گونه اى است كه جزء بدن محسوب مى شود و مثل ساير اعضاى بدن زنده است و روح دارد، مانع وضو و غسل نخواهد شد، ولى اگر به صورت يك چيز اضافى و مرده روى لب يا ابرو قرار گرفته و مانع رسيدن آب به پوست بدن باشد، وضو و غسل اشكال دارد.
پی‌نوشت‌ها:
1.امام ره ، استفتائات ، ج 1 ص 37 سؤال 44.
2. توضيح المسائل مراجع ، ج 1 ص 163 مسئله 239.

اگر بعد از وضو در اعضا مانعی ببینیم، چه کنیم؟

پرسش: 

اگر بعد از وضو، در اعضا مانعی ببینیم، چه کنیم؟

پاسخ :

 با سلام .

همه مراجع (به جز سیستانی، مکارم و وحید):
 اگر ندانید موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضویتان صحیح است؛ ولی اگر در وقت وضو، به مانع توجه نداشته اید، بنابر احتیاط واجب، دوباره وضو بگیرید.
توضیح المسائل مراجع، م۲۹۷؛ نوری، توضیح المسائل، م۲۹۸؛ دفتر: خامنه ای

 آیت الله سیستانی:
اگر ندانید موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضویتان صحیح است؛ ولی اگر در وقت وضو، به مانع توجه نداشته اید، بنابر احتیاط مستحب، دوباره وضو بگیرید.
توضیح المسائل مراجع، م۲۹۷

 آیات عظام مکارم و وحید:
 اگر ندانید موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضویتان صحیح است؛ ولی اگر در هنگام وضو به آن توجه نداشته اید، باید دوباره وضو بگیرید.
وحید، توضیح المسائل، م۳۰۳؛ و مکارم، توضیح المسائل، م۳۲۱

 

آیا مسح بر روی جوراب نازک صحیح است؟

 پرسش:

آیا مسح بر روی جوراب نازک صحیح است؟

پاسخ:

 مراجع تقلید در این‌باره می‌گویند:

در وضو، مسح كردن از روى جوراب و كفش باطل است، ولى اگر به واسطۀ سرماى شديد(1) يا ترس از دزد و درنده و مانند اينها، نتوان كفش يا جوراب را بيرون آورد،(2) مسح كردن روی آنها، اشكال ندارد و وضو صحیح است.(3)

البته بیشتر مذاهب اهل سنت، مسح از روی کفش یا جوراب را، بجای شستن پاها (حتی در حال اختیار)، جایز شمرده‌اند.(4) لذا فقهای شیعه، یکی از موارد جواز مسح به این شکل را در جایی می‌دانند که نیاز به تقیه باشد.

1. یعنی سرما به قدری زیاد باشد که انسان با انجام مسح به صورت عادی به عسر و حرج بیافتد، اما اگر سرما زیاد بود، ولی فرد می‌توانست در وقت نماز جایی وضو بگیرد که به شکل عادی مسح کند، مسح روی جوراب یا کفش صحیح نیست.

2. آیات عظام خویی و تبریزی: (... در این صورت باید تيمّم نمايد و اگر تقيّه در بين باشد، مسح بر جوراب و كفش نموده و (آیت الله تبریزی: بنابر احتیاط مستحب) تيمّم نيز بنمايد).

3. آیت الله سيستانى: (احتياط واجب آن است كه مسح بر جوراب و كفش نموده و تيمّم نيز نمايد، و اگر تقيّه در بين باشد مسح بر جوراب و كفش كفايت مى‌كند)؛ آیت الله زنجانى: (و احتياط مستحب آن است كه تيمم نيز بنمايد)؛ ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌1، ص 159، م 259، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق.

4. ر.ک: مغنيه، محمد جواد، الفقه على المذاهب الخمسة، ج‌1، ص 37، دار التيار، بيروت، دهم، 1421 ه‍ ق؛ مكارم شيرازى، ناصر، شيعه پاسخ مى‌گويد، ص 207، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب (ع)، قم، هشتم، 1428 ه‍ ق.

آیا لازم است شخص هنگام وضو، اعضای وضو را بررسی کند؟

سوال :

آیا لازم است شخص هنگام وضو، اعضای وضو را بررسی کند؟

جواب :

با سلام  و خسته نباشید . 

 همه مراجع:

 خیر لازم نیست؛ مگر آنکه احتمال دهد به اعضای وضو، چیزی چسیبیده و احتمالش نیز نزد مردم به جا باشد (مانند رنگکار و خطاط).
توضیح المسائل مراجع، م۲۹۳؛ وحید، توضیح المسائل، م۲۹۹ و نوری، توضیح المسائل، م۲۹۴

 

Publish modules to the "offcanvas" position.