نماز جعفر طیّار چگونه خوانده می شود؟

پرسش:

طریق خواندن نماز جعفر طیار را می خواستم توضیح دهید؟تشکر

پاسخ:

با سلام و ادب

خدمت شما عرض کنم که نماز حضرت جعفر عليه السلام اكسير اعظم و كبريت احمر است و به سندهاى بسيار معتبره با فضيلت بسيار كه عمده آمرزش گناهان عظيمه است وارد شده و افضل اوقات آن صدر نهار جمعه است و آن چهار ركعت است به دو تشهد و دو سلام در ركعت اول بعد از سوره حمد إذا زلزلت مى‏خواند و در ركعت دوم سوره و العاديات و در ركعت سوم إذا جاء نصر الله و در ركعت چهارم قل هو الله أحد و در هر ركعت بعد از فراغ از قرائت پانزده مرتبه مى‏گويد
سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ
* * *
و در ركوع همين تسبيحات را ده مرتبه مى‏گويد و چون سر از ركوع بر مى‏دارد ده مرتبه و در سجده اول ده مرتبه و بعد از سر برداشتن ده مرتبه و در سجده دوم ده مرتبه و بعد از سر برداشتن پيش از آنكه برخيزد ده مرتبه در هر چهار ركعت چنين مى‏كند كه مجموع سيصد مرتبه شود
شيخ كليني از ابو سعيد مدائني روايت كرده كه حضرت صادق عليه السلام به من فرمود آيا تعليم نكنم ترا چيزى كه بگويى آن را در نماز جعفر گفتم بلى تعليم فرما فرمود چون در سجده آخر چهار ركعت نماز رسيدى و از تسبيحات فارغ شدى بگو

سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْوَقَارَ
 منزه است خدايى كه لباس عزت و وقار در بر اوست
سُبْحَانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْمَجْدِ وَ تَكَرَّمَ بِهِ‏
 منزه است خدايى كه به بزرگى خود بر ما كرم و احسان مى‏فرمايد
سُبْحَانَ مَنْ لاَ يَنْبَغِي التَّسْبِيحُ إِلاَّ لَهُ‏
 منزه است خدايى كه تسبيح روا نيست مگر براى او
سُبْحَانَ مَنْ أَحْصَى كُلَّ شَيْ‏ءٍ عِلْمُهُ‏
 منزه است خدايى كه علمش به هر چيز محيط است
سُبْحَانَ ذِي الْمَنِّ وَ النِّعَمِ سُبْحَانَ ذِي الْقُدْرَةِ وَ الْكَرَمِ‏
 منزه است خداى صاحب نعمت و منت منزه است خداى صاحب قدرت و مكرمت
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتَابِكَ‏
 خدايا از تو درخواست ميكنم به عهدهاى عزت عرش تو (كه اسرار علم توست) و منتهاى رحمت كتاب تو (كه حقايق توحيد و معرفت است)
وَ اسْمِكَ الْأَعْظَمِ وَ كَلِمَاتِكَ التَّامَّةِ الَّتِي تَمَّتْ صِدْقاً وَ عَدْلاً
 و به اسم اعظم تو و به كلمات تام و كامل تو (كه انبياء و اولياء تواند) كه از جهت صدق و راستى و عدالت به حد كمال رسيد
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ افْعَلْ بِي كَذَا وَ كَذَا
 كه بر محمد (ص) و آل محمد (ع) درود فرستى و حاجتهاى مرا برآورى.

بجاى اين كلمه حاجات خود را بخواهد شيخ و سيد از مفضل بن عمر روايت كرده‏اند كه گفت ديدم روزى حضرت امام جعفر صادق عليه السلام را كه نماز جعفر بجا آوردند پس دستها را بلند كردند و اين دعا خواندند
يَا رَبِّ يَا رَبِ‏
* * *
به قدرى كه يك نفس وفا كند
يَا رَبَّاهْ يَا رَبَّاهْ‏
* * *
به قدر يك نفس‏
رَبِّ رَبِ‏
* * *
باز به قدر يك نفس‏
يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ‏
* * *
باز به قدر يك نفس‏
يَا حَيُّ يَا حَيُ‏
* * *
به قدر يك نفس‏
يَا رَحِيمُ يَا رَحِيمُ‏
* * *
باز به قدر يك نفس‏
يَا رَحْمَانُ يَا رَحْمَانُ‏
* * *
هفت مرتبه‏
يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ‏
* * *
هفت مرتبه‏
پس خواندند
اللَّهُمَّ إِنِّي أَفْتَتِحُ الْقَوْلَ بِحَمْدِكَ وَ أَنْطِقُ بِالثَّنَاءِ عَلَيْكَ وَ أُمَجِّدُكَ وَ لاَ غَايَةَ لِمَدْحِكَ‏
 خدايا من به حسن ستايش تو افتتاح سخن مى‏كنم و زبان به ثناى تو مى‏گشايم و مجد و بزرگوارى تو را مدح مى‏گويم در صورتى كه مدح و ثناى تو را حد و نهايت نيست
وَ أُثْنِي عَلَيْكَ وَ مَنْ يَبْلُغُ غَايَةَ ثَنَائِكَ وَ أَمَدَ مَجْدِكَ وَ أَنَّى لِخَلِيقَتِكَ كُنْهُ مَعْرِفَةِ مَجْدِكَ‏
 و كيست كه به منتهاى مجد و ثناى تو تواند رسيد و مخلوق تو را كجا ياراى آنكه به كنه معرفت و مجد و بزرگى تو رسد
وَ أَيَّ زَمَنٍ لَمْ تَكُنْ مَمْدُوحاً بِفَضْلِكَ مَوْصُوفاً بِمَجْدِكَ عَوَّاداً عَلَى الْمُذْنِبِينَ بِحِلْمِكَ‏
 چه زمانى بوده كه تو ممدوح به فضل و احسان موصوف به مجد و كرامت نبوده‏اى تو بر گنهكاران به حلم و بردبارى بسيار احسان كنى
تَخَلَّفَ سُكَّانُ أَرْضِكَ عَنْ طَاعَتِكَ فَكُنْتَ عَلَيْهِمْ عَطُوفاً بِجُودِكَ جَوَاداً بِفَضْلِكَ عَوَّاداً بِكَرَمِكَ‏
 و هر چه ساكنان زمين از اطاعتت سرپيچى كنند باز تو بر آنها از لطف مهربان خواهى بود و به فضل و احسان بخشش خواهى كرد و به كرم عطا خواهى فرمود
يَا لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ الْمَنَّانُ ذُو الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ‏
 اى كه به جز تو خدايى نيست كه نعمت بخشنده و صاحب جلال و كرامتى.

پس حضرت فرمود كه اى مفضل هر گاه تو را حاجت ضرورى بوده باشد نماز جعفر را بكن و اين دعا را بخوان و حوائج خود را از خدا طلب كن كه برآورده مى‏شود ان شاء الله تعالى‏

آیا حمام کردن در روز چهارشنبه، مکروه است؟

پرسش:

با عرض ادب واحترام
1- آیا از نظر شرعی و اخلاقی مسواک زدن و خلال کردن دندان ها واجب است یا مستحب و یا مکروه؟
2- بهترین زمان کوتاه کردن ناخن و ریش و ... چه وقتی است و چه آثاری اخروی دارد؟
3- آیا نظافت غیرضروری، مثل حمام کردن در روز چهارشنبه مکروه است؟

پاسخ:

با سلام و عرض ادب حضور شما. از ارتباط شما با سایت طلبه پاسخگو خوشحال و سپاسگزاريم .

 الف: مسواک وخلال کردن دندان ها مستحب است واز دستورات اکیده دین مقدس اسلام است، واز برخی روایت برمی آید که مسواک زدن ازسنت تمام انبیا است . امام صادق (ع) فرمود: مسواک سنت پیامبران است(1) . مسواک کردن پیش از نماز ثواب نمازرا زیاد می کند(2)  

ب: بهترین زمان کوتاه کردن ناخن وموهای زاید روز جمعه است واگر این کار بخاطر عمل به دستور اسلام صورت گیرد علاوه برآثار ومنافع بهداشتی وتندرستی ثواب واجر اخروی نیز دارد   حضرت صادق (ع) فرمود: درهر روز جمعه ناخن گرفتن وموی سبیل کوتاه کردن روزی را زیاد کرده وفقررا می زداید (3) .  

ت: حمام کردن در روزچهار شنبه کراهت ندارد. از حضرت موسی بن جعفر(ع) نقل شده که فرمودند: درروز چهار شنبه به حمام بروید (4) .
 
1 - توضیح المسائل مراجع، ص420 .
2- فروع کافی ،ج3،ص22 .
3 .فروع کافی ،ج6،ص491 .
4 . بحارالانوار،ج73،ص79  . 

چرا بعد از نماز آيه انّ اللّهَ وَ ملائِكتَه يُصَلُّونَ عَلى النَّبى ...را مى خوانيم؟

پرسش:
چرا بعد از نماز، آيه (انّ اللّهَ وَ ملائِكتَه يُصَلُّونَ عَلى النَّبى ...)را مى خوانيم و صلوات مى فرستيم؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 اين كار، يك سنّت اسلامى است كه بر اساس سيره پيشوايان معصوم(عليهم السلام)انجام مى پذيرد. در حديثى از امام كاظم(عليه السلام)آمده است: «هر كس بعد از نماز صبح و نماز مغرب ـ پيش از آن كه پاهايش را دراز كند (و شكل نشستن خود را بر هم بزند) يا با كسى سخن بگويد ـ آيه (انّ اللّهَ وَ ملائِكتَه يُصَلُّونَ عَلى النَّبى يا أَيُها ...) را بخواند و بگويد: اللّهمَّ صلِّ عَلى مُحَمد وَ ذُريَّتِه (خدايا بر محمّد و فرزندان او درود فرست)، خداوند صد حاجت او را بر آورده مى كند كه هفتاد حاجت در د نيا و سى حاجت نيز در آخرت براى او بر آورده مى شود.»[1]

[1]. ر.ك: بحارالانوار، علاّمه مجلسى(رحمه الله)، ج 91، ص 58، مؤسسة الوفاء، بيروت.

آیا اذان تلوزیون یا رادیو برای نمازمان کافیست؟

پرسش:

گوش دادن به اذان رادیو یا تلویزیون یا اذانی که دیگری می گوید آیا برای نماز گزار کفایت می کند و موجب سقوط اذان نماز از خودش می شود؟

پاسخ:

با سلام و ادب

 به نظر امام خمینی "اگر اذان از طریق رادیو یا تلویزیون به صورت مستقیم پخش شود کسی که در هنگام نماز آن را می شنود از اذان او کفایت می کند و می تواند اذان نگوید، اما اگر پخش غیر مستقیم باشد. مثلا فیلم اذان را بگذارد یا ازضبط صوتها اذان پخش شود کفایت نمی کند.(1)

به نظر آیت الله مکارم ،آیت الله سیستانی ، آیت الله شبیری زنجانی، آِیت الله وحید خراسانی، شنيدن اذان از راديو و مانند آن براى نماز كافى نيست بلکه خود نماز گزار باید برای نماز جداگانه اذان بگوید.(2)

1. امام خمینی، تحریر الوسیله، ج2 مسائل مستحدثه، مسائل رادیو وتلویزیون مسأله 5.
2. آیت الله مکارم شیرازی، توضیح المسائل، مسأله859 و استفتائات جديد ج‏2،سؤال 229 وسؤال تلفنی از دفتر ایت الله سیستانی وایت شبیری زنجانی و آیت الله وحید خراسانی

آيا هنگام نماز با شنيدن نام پيامبر(ص) مى توان صلوات فرستاد؟

پرسش:
آيا هنگام نماز با شنيدن نام پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) مى توان صلوات فرستاد؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 بر اساس فتواى مراجع بزرگوار:
«هرگاه انسان نام مبارك پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) را مانند محمّد، احمد، يا لقب و كنيه آن جناب را مثل مصطفى و ابوالقاسم بگويد يا بشنود ـ اگرچه در نماز باشد ـ مستحب است صلوات بفرستد.»[1]

[1]. توضيح المسائل مراجع، گردآورنده بنى هاشمى خمينى، ج 1، ص 630، جامعه مدرسين.

Publish modules to the "offcanvas" position.