رابطه بين حضرت زهرا و شب قدر چیست؟

پرسش:
چه رابطه اي بين حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ و شب قدر وجود دارد؟

پاسخ:

با سلام و عرض ادب

خدمت شما عرض کنم حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ ام الائمه و برترين زن جهان از اولين آن ها تا آخرين است. «سيدة النساء العالمين من الاولين و الآخرين»1 در روايتي از امام صادق ـ عليه السلام ـ است که ايشان در مورد آيه اوّل سوره قدر فرمودند: «ليله» فاطمه است. علاوه بر اين در تأويل آيه اول سوره دخان «ليله مبارکه» که عموم مفسران آن را شب قدر مي دانند، فاطمه ـ سلام الله عليها ـ به عنوان «ليله مبارکه» ذکر شده است. به نظر مي رسد با توجه به موارد ذکر شده و با توجه به اين که فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ به عنوان ام الائمه (که همه خيرات از ناحيه آن ها و به فيض وجود آن ها بر بندگان نازل مي شود) منشأ هر خيري است لذا «ليله» را «ليله القدر» فاطمه ـ سلام الله عليها ـ دانسته اند.
در تفسير فرات کوفي حديثي از امام صادق ـ عليه السلام ـ روايت شده است، که در اين حديث آمده است: «انا انزلناه في ليله القدر»2 ليله «فاطمه» و القدر «الله» فمن عرف فاطمه حق معرفت ها فقد ادرک ليلة القدر...»3در آيه «ما قرآن را در شب قدر نازل کرديم» منظور از ليله (شب) فاطمه و منظور از قدر «الله» است. پس هر کس فاطمه ـ سلام الله عليها ـ را آن گونه که حق شناخت ايشان است بشناسد فيض ليلة القدر را درک کرده است.
علاوه بر اين علامه مجلسي مي نويسد: در تاويل آيه «هم و الکتاب المبين انا انزلناه في ليلة المبارکه» وارد شده که کتاب مبين امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ و ليله المبارکه فاطمه ـ سلام الله عليها ـ مي باشد.4
اين قبيل روايات در واقع تفسير بطون قرآن و تأويل آيات قرآن است. علامه مجلسي نيز مي نويسد: «اما تاويل حضرت صادق ـ عليه السلام ـ «ليله القدر» را به «فاطمه» اين بطني از بطون آيه است. و تشبيه حضرت فاطمه ـ سلام الله عليها ـ به ليله (شب) يا به خاطر ستر و عفاف فاطمه است يا به خاطر آن ظلم وجوري است که ايشان را فرا مي گيرد و مي پوشاند.»5
علامه در جاي ديگربا توجه به آيه «هم و الکتاب المبين انا انزلناه في ليله مبارکه»6 مي نويسد: «اين تعبير از فاطمه به ليله به اعتبار عفاف و مستوريت ايشان از خلايق از جهت صورت و رتبه (شأن و مقام) است. علاوه بر اين خير (خوبي، رحمت) از آن حضرت بدون واسطه صادر مي شود.»7 سپس مي نويسد: اين بطن آيه است که ظاهر آيه نيز به آن دلالت دارد. زيرا نزول قرآن در شب قدر، هدايت خلق و ارشاد آن ها به شرايع ديني و ثبات آن ها بر حق تا انقضاء دنيا، جز با وجود امامي که تمامي حوائج مردم را مي داند امکان پذير نيست. و اين امر به نصب حضرت امير ـ عليه السلام ـ و قرار دادن ايشان به عنوان مخزن علم قرآن ـ هم از جهت لفظ و معني و هم از جهت ظاهر و باطن، محقق شد. تا مصداق «کتاب مبين» شود و اين امر هم چنين با ازدواج آن حضرت با سيد النساء (فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ ) محقق شد تا از آن دو وجود، ائمه اطهار تا روز قيامت دوام داشته باشد.»8
نتيجه گيري: با توجه به رواياتي که عمدتاً از حضرت صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده ايشان ليله يا ليله قدر را حضرت فاطمه ـ سلام الله عليها ـ ذکر کرده اند. بدون شک اين روايات تأويل و بطني از بطون قرآن مي باشد که ائمه اطهار ـ سلام الله عليها ـ با علم بي پايان خويش به اين تأويلات آگاه بودند. «و ما يعلم تأويله الا الله و الراسخون في العلم» و اين تأويل يا به خاطر ستر و عفاف و پوشش حضرت مي باشد و يا به اين خاطر که آن حضرت به واسطه اين که ام الائمه است (و هر چه فيض و برکت در عالم است به واسطه ايشان و ائمه اطهار است) در حقيقت ايشان ريشه و منشأ خير و برکت هستند.
نکته ديگري نيز مي توان دوباره افزود و آن اين که، خداوند در قرآن از حضرت زهرا به کوثر تعبير مي کند کوثر يعني خير کثير که دائماً در حال جاري شدن است، از اين جهت که فرزندان حضرت زهرا در جهان هستي از جايگاه ويژه برخوردارند و خير و برکات در دنيا با توجه به وجود آن ها در جريان است و مردم از آن بهره مند هستند شايد به خاطر آن حضرت را معادل ليله القدر دانسته اند. چون تمام برکات معنوي و مادي از ناحيه او متوجه بشريت است.

پی نوشت ها:
1 . مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، موسسه الوفاء، 1404، ج43، ص 26.
2 . قدر / 1.
3 . کوفي، فرات بن ابراهيم بن فرات، تفسير فرات کوفي، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، (1416 ـ 1374)، چاپ دوم، ص 581.
4 . مجلسي، محمد باقر، پيشين، ج25، ص 99.
5 . همان، ج25، ص 99.
6 . دخان / آيات ابتدايي.
7 . علامه مجلسي، پيشين، ج48، ص 90.
8 . همان.


چھاپیے   ای میل

Comments (4)

This comment was minimized by the moderator on the site

که لیله فاطمه ست و قدر الله
و ما ادراک ما فاطمة الله؟!!

This comment was minimized by the moderator on the site

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما،در این که حضرت فاطمه زهرا(س) سرور زنان عالم هستند هیچ شکی نیست.ولی در قرآن کریم که دقیق یادم نیست چه سوره ای بود آمده است که ما مریم را به تمام زنان عالم برتری بخشیدیم،این تناقض چگونه حل می شود؟من در سایت ایکس...

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما،در این که حضرت فاطمه زهرا(س) سرور زنان عالم هستند هیچ شکی نیست.ولی در قرآن کریم که دقیق یادم نیست چه سوره ای بود آمده است که ما مریم را به تمام زنان عالم برتری بخشیدیم،این تناقض چگونه حل می شود؟من در سایت ایکس شبهه هم این سوال رو پرسیدم اما پاسخ کوتاه و مجهول به من داده شد.
===============================
پاسخ:
سلام و ادب
به این سؤال از سوى مفسران دو پاسخ داده شده است: 1- مراد آیه شریفه، برترى حضرت مریم بر همه زنان جهان در عصر خود و قبل از آن است. این پاسخ هم مشابه قرآنى دارد و هم دلیل روایى.
الف) در قرآن مجید آمده است که خداوند درباره‏بنى‏اسرائیل فرمود: وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى اَلْعالَمِینَ*،(بقره، آیه 47). در تفسیر نمونه آمده است: «بدیهى است منظور، برترى مؤمنان بنى‏اسرائیل بر مردم عصر خود بوده است».
ب) در تفسیر برهان روایتى از مفضل بن عمر نقل شده است که مى‏گوید: «به امام صادق (ع) عرض کردم: مرا خبر ده از قول پیامبر خدا (ص) درباره فاطمه که فرمودند: «او سرور زنان جهانیان است». آیا او سرور زنان عصر خویش است؟ امام (ع) فرمودند: «مریم سرور زنان جان در عصر خود بوده است، اما فاطمه (س) سرور همه زنان از آغاز تا پایان است».
2- آیه شریفه قید زمانى ندارد و مربوط به همه زمان‏ها است ولى قید موضوعى دارد و از همین رو منافاتى با سرورى حضرت زهرا (س) بر همه زنان عالم در کمالات عالیه و والاى انسانى ندارد.
توضیح این که در قرآن مجید یک‏سرى از ویژگى‏ها و امتیازات براى حضرت مریم بیان شده است. این ویژگى‏ها از اختصاصات حضرت مریم نیست و افراد دیگرى نیز در رتبه او و چه بسا بالاتر از او به چنین مقاماتى رسیده‏اند،اما آنچه ازاختصاصات حضرت مریم (س) است و بدان وصف بر همه زنان عالم امتیاز یافته است، چگونگى ولادت فرزند وى مى‏باشد.
علامه طباطبایى (ره) در تفسیر المیزان مى‏فرماید: «[این کلمه‏] از خصائص وجودى حضرت مریم (س) انگشت روى هیچ خصیصه‏اى به جز ولادت عجیب فرزندش نمى‏گذارد. این است که «اصطفاء» از هر جهت نیست بلکه آن گونه فرزند آوردن مراد است». اما غیر از کلمه «اصطفاء» کلمات دیگرى که در آیات مربوط به آن جناب آمده، از قبیل: «تطهیر» و «تصدیق به کلمات خدا و کتب او» و «قنوت» و «محدثه بودن» همه از امورى است که اختصاص به آن جناب ندارد.
در تفسیر «اطیب البیان» نیز امتیاز خصوصى حضرت مریم (س) بر دیگر زنان چگونگى زاییدن حضرت عیسى (ع) بیان شده و در سرّ بیان وَ اِصْطَفاکِ عَلى‏ نِساءِ اَلْعالَمِینَ‏
آمده است: «بیان این جمله براى این است که دیگر زنى نتواند همچه دعوایى بکند و بهانه به دست بیاورد». بنابراین اگر آیه داراى قید زمانى نباشد، حضرت مریم (س) را فقط در چگونگى فرزند آوردن از همه زنان جهان ممتاز دانسته است و این نافى برترى حضرت زهرا (س) در کمالات عالیه انسانى نیست.

Read More
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
چه شب است یا رب امشب که شکسته قلب یاران
چه شبى که فیض و رحمت، رسد از خدا چو باران
چه شبى که تا سحرگاه ، زفرشتگان «الله»
برکات آسمانى، برسد به جان نثاران . . .
ممنون که وقت گذاشتید مطلب خواندید. محتاج دعام.
یازهراسلام الله علیها

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
اعمالتون قبول باشه
خیلی خیلی خیلی التماس دعا
خیلی زیاددعامون کنین
================
پاسخ:
با سلام
ممنونم.چشم به یادتون هستم و دعا میکنم.
شما هم فراموش نکنید

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location