پرسش:
دليل اين كه مي گويند نگاه اوّل به نامحرم حرام نيست چيست؟
جواب:
با سلام و احترام
به فتواي مراجع معظم تقليد فعلي فرقي بين نگاه اوّل و نگاه دوم و... نيست. معيار در حرمت و عدم حرمت، اوّلي يا چندمين بودن آن نيست. به نظر مراجع تقليد نگاه كردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذّت و چه بدون آن حرام است، و نگاه كردن به صورت ودستها اگر به قصد لذّت باشد حرام است، ولي اگر بدون قصد لذت باشد مانعي ندارد. در اين قسمت "نگاه به صورت و دستها بدون قصد لذت" آيت اللَّه فاضل لنكراني، آيت اللَّه آقا شيخ جواد تبريزي فرمودهاند: "احتياط آن است كه بدون قصد لذت هم به آنها نگاه نكند"، و ايت اللَّه خويي(ره) مي فرمايد: "احتياط واجب آناست كه بدون قصد لذت هم نگاه نكند". آيت اللَّه گلپايگاني فرموده: "حرام بودن نگاه به آنها (دست و صورت) بدون قصد لذت هم خالي از قوّت نيست".(1)
دليل اين كه مي گويند نگاه اوّل به نامحرم حرام نيست چيست؟
جواب:
با سلام و احترام
به فتواي مراجع معظم تقليد فعلي فرقي بين نگاه اوّل و نگاه دوم و... نيست. معيار در حرمت و عدم حرمت، اوّلي يا چندمين بودن آن نيست. به نظر مراجع تقليد نگاه كردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذّت و چه بدون آن حرام است، و نگاه كردن به صورت ودستها اگر به قصد لذّت باشد حرام است، ولي اگر بدون قصد لذت باشد مانعي ندارد. در اين قسمت "نگاه به صورت و دستها بدون قصد لذت" آيت اللَّه فاضل لنكراني، آيت اللَّه آقا شيخ جواد تبريزي فرمودهاند: "احتياط آن است كه بدون قصد لذت هم به آنها نگاه نكند"، و ايت اللَّه خويي(ره) مي فرمايد: "احتياط واجب آناست كه بدون قصد لذت هم نگاه نكند". آيت اللَّه گلپايگاني فرموده: "حرام بودن نگاه به آنها (دست و صورت) بدون قصد لذت هم خالي از قوّت نيست".(1)
آن چه بين عوام در نگاه اوّلي و دوّمي گفته مي شود، بنابرايناست كه چون غالباً نگاه اوّل به طور ناخودآگاه و بدون قصد است، گفتهاند اشكال ندارد، اما اگر همان نگاه اول به صورت و دستها شرايط حرمت (با قصد لذّت و شهوت بوده) را داشت، حرام است.
1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 415، مسئله 2433.
1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 415، مسئله 2433.