پرسش:
دبير باز نشسته شيمي هستم به دليل مشكلات اقتصادي به بهانه كلاسهاي جبراني از دانش آموزان برخلاف ابلاغ آموزش پرورش سالهاي زيادي پول گرفتم الان به اين همه دانش آموز دسترسي ندارم چكونه جبران كنم؟
توبه من به چيست؟
خدا من را مي بخشد يا راه توبهام بسته است؟
پاسخ:
با سلام
کسیکه دسترسی به طلبکار خود ندارد ، چنانچه امید نداشته باشد که او را پیدا کند ، باید با اجازه حاکم شرع طلب او را به فقیر بدهد و شرط نیست در فقیر که سید نباشد.
درگاه الهی برای پذیرش توبه گناهکاران همیشه باز است واین وعده خداوند در قرآن است ، اما نسبت به دیون مالی توبه واقعی زمانی محقق می شودکه اموال به صاحبانش برگردانده شود و در صورت عدم دسترسی به انها هم ، توضیحات لازم درابتدا داده شد. 1
ادامه سوال:
منظور حاكم شرع چيست؟رهبري؟مرجع تقليد من؟ و نمايندگان ايشان؟يا هر امام جمعه(چون نمايندگان ولي فقيه اند)
پاسخ:
منظور از حاکم شرع همان مرجع تقلید یا نمایند تام الاختیار اوست.
منظور از حاکم شرع یعنی مجتهد جامع الشرایط که بر اساس موازین شرعی حکم صادر می کند که مصداق بارز ان مرجع تقلید هر فرد می باشدلذا برای دستیابی به حکم حاکم شرع می توانیم به نمایندگان مرجع تقلید خود مراجعه کنیم. 2
ادامه سوال:
پرسشگري مي فرمايدمن شرم مي كنم براي مسايل ياد شده پيش نماينده مرجع تقليدم بروم چاره چيست؟ مي توانم تكليفم را با ايميل يا نامه يا وكيل سئوال كنم؟ و اگر پولي بايد بدهم با پست بفرستم يا به وكيلم بدهم به مرجعم برسانند؟
پاسخ:
بله ،مهم این است که این کار با اجازه دفتر مرجع تقلید انجام شود چه مستقیم (حضوری)وچه غیر مستقیم (یا به واسطه تلفن و...)وچه بواسطه خود شخص ویا وکیل شخص انجام شود..
سوال چهل و پنجم
در کتب روان شناسی هوش را به شکل زیر طبقه بندی کرده اند:
طبقه بندی هوش :
180 به بالا نابغه
140 تا 180 تیز هوش
130 تا 140 پر هوش
120 تا130 خیلی با هوش
110 تا120 با هوش
90 تا 110 هوش متوسط
80 تا90 پایین تر از متوسط
70 تا 80 مرزی و یا کم هوش
50 تا70 کودن یا عقب مانده آموزش پذیر
50 تا 25 کالیو یا عفب مانده تربیت پذیر
25 به پایین کانا یا عقب مانده عمیق
بطور کلی افرادی با هوش 140 به بالا و 70 به پایین در ردیف افراد استثنایی هر جامعه قرار می گیرند .
عقب مانده ذهنی به کسی گفته ميشود كه عملكرد عمومي هوش او به طور « معنيدار » يا قابل ملاحظهاي پايينتر از ميانگين باشد و با مشكلاتي در رفتار سازشي توأم بوده و در دوران رشد پديدار شده باشد. كودكان عقبمانده ذهنياز نظر آموزشي به سه گروه « آموزشپذير » ،« تربيتپذير » و « حمايتپذير » تقسيم ميشوند كه سازمان آموزش و پرورش استثنايي مسئوليت تعليم و تربيت دانشآموزان عقبمانده ذهني « آموزشپذير » را بر عهده دارد.
با توجه به مطالب بالا می توان گفت :
1- کسی که نمره هوشش در آزمون هوش پایین تراز 70 است از نظر شرعی تکلیف هم ندارد؟
2- یا می توانیم بگوییم عقب مانده های ذهنی به طورکلی تکلیف شرعی ندارد.
3- از نظر شرعی والدین وظیفه دارند به این کودکان مسایل شرعی را یاد بدهند یا به جای آنها برخی مسایل مانند حجاب را رعایت کنند؟
پاسخ:
به استفتائات زير توجه كنيد:
1-ايا علائم بلوغ افرادكم توان ذهني دختر وپسر با توجه به اينكه سن عقلي انان از افراد معمولي كمتر وپايين تر است مانند افرادعادي است ومتفاوت مي باشد ؟
خامنه اي:نشانه هاي بلوغ در انان نيز مثل ساير افراد عادي است
2-ايا ميزان عقل ودرك افراد كم توان ذهني نسبت به كم وكيف تكليف اثر دارد؟
خامنه اي:بلي اگر توان و درك لازم جهت انجام تكليف ولو به صورت ناقص وبدون حرج ومشقت وتكلف را دارا باشند به همان ميزان بسنده نمايند كافي است.
3-چنانچه پس از تكليف فرد كم توان ذهني قدرت وتوان انجام بعضي از تكاليف را نداشته باشد تكليف چيست؟
خامنه اي: به هر ميزان كه مي توانندولوبه صورت ناقص وبدون عسر وحرج ومشقت وتكلف ، بايد انجام دهند.
به استفتائات زير توجه كنيد
وظيفه والدين در تعليم احكام شرعي به اسيب ديدگان اعم از افراد كم توان ذهني ، نابينايان و ناشنوايان چيست؟
خامنه اي :تكاليف انان به عهده ديگران نيست.
1. توضیح المسائل مراجع ،ج2 ، م2279علیان نژاد / وحید/کتاب اصطلاحات واژه های فقهی
2. استفتائات كتبي .