15-08-2019 Hits:209612 Imamology طلبه پاسخگو
Islam Attacks Slavery 1Islam has often been represented by Christian…
The Need for Regulations in the SocietyAs the results of…
The Clearest Reason for Free Will 1. The General Conscience of…
Brief History of ReligionsIn conducting a brief investigation on the…
Is It Necessary For Man To Follow A Religion?The foremost…
The Advantages of Religion 1It was revealed that religion has…
Who Is Almighty Allah? There is no difference of opinion amongst…
What are the differences between Shia and Sunni Muslims؟The distinction…
The Rights Islam Offers to WomenWith the onset of Islam…
How I find that Islam does not Oppress Women?An Experiences…
The Goal of Creation (1)One of the fundamental problems to…
We must defend our own rights. We must not transgress…
The Nature of Jesus 1Many Muslim writers when writing about…
The Holy Qur’an and Modern Scientific DiscoveriesThere is no doubt…
Determinism and Free Will in the Qur’anMohammad Mahdi GorjianA GlanceThe…
Importance of Marriage in IslamThe Holy Quran says:“And marry those…
Religious Tolerance in IslamOne of the most important aspects of…
Ahl-al-Bayt (`a)- Its Meaning and Origin The term "ahl" signifies…
A Scientific Discourse about WomanAuthors(s): Allamah Sayyid Muhammad Husayn TabatabaiA…
Who Are The 12 Imams Of Twelver Shia Islam؟The Twelve…
The Philosophy of HijabUndoubtedly, in this age of ours -…
THE TRUE RELIGION OF GOD!Each person is born in a…
MIRACLES OF THE QURANFourteen centuries ago, God sent down the…
WHO IS MUHAMMAD (PBUH)?One in every five persons on this…
Some of The biggest misconceptions that many non-Muslims have about…
if we entrust our hearts to spirituality and to the…
I think the most important teaching the Prophet (S) has…
An unforgivable sin of the Children of Israel (i.e. Jewish)…
TEHRAN (FNA)- The Palestinian government accused Israel of committing a…
TEHRAN (FNA)- Minister for the Middle East within Britain's Foreign…
Deadliest Gaza Rally in Weeks: 55 Palestinians Martyred, +2,000 Wounded…
However, the West Asia region’s conditions do not look quite…
Jesus is given many titles in the Qur'an like the…
Due to the significance of the beliefs, the Qur’an has…
Based on the new discoveries, a new understating of the…
Second son of Fatima (sa) and ‘Ali (as) Husayn (as)…
02-08-2019 Hits:198689 Shia News طلبه پاسخگو
An official with the AhlulBayt World Assembly said it has…
AhlulBayt News Agency (ABNA): Some 25,000 AhlulBayt News Agency (ABNA): Some…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyyed Ali Khamenei says…
Because of Saudi rulers’ oppressive behavior towards God’s guests, the…
Stressing that no one is allowed to insult Sunni principles…
Ayatollah Khamenei has praised all members of Iranian sports teams…
A Muslim student has been forbidden from wearing her full…
Ayatollah Khamenei has met with President Hasan Rouhani and the…
Human Rights Watch (HRW) has accused the Bahraini regime of…
A group of Bahraini Shi’a scholars has stated that Bahrain’s…
The Supreme Leader of the Islamic Revolution, Ayatollah Sayyed Ali…
Rasa – Shaykh Ibrahim Zakzaky, the spiritual leader of the…
The Muslim nations can gain from Ramadan and Eid ul-Fitr…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Sayyed Ali Khamenei addresses…
Ayatollah Makarem-Shirazi issued a statement condemning the Al Khalifah regime’s…
Assistant of Sacred Premises and Pilgrims Affairs of Astan Quds…
Hezbollah Secretary General Sayyed Hassan Nasrallah received a delegation of…
The cruel actions against Pakistani Shias cannot be tolerated. Occupying…
In the Name of Allah
I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.
This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.
I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck
.
پرسش:
با عرض سلام و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات؛
در صحبتی كه با یكی از افراد متمایل به اهل سنت داشتم این سوال را مطرح نمودند و بنده به ایشان اطمینان دادم كه پاسخ علمای شیعه را برای ایشان خواهم برد. سوال ایشان مضموناً به شرح ذیل می باشد:
- «لقد رضی الله عن المؤمنین اذ یبایعونك تحت الشجره فعلم ما فی قلوبهم فانزل السكینه علیهم و اثابهم فتحاً قریبا» (سوره فتح آیه 19)
- «و السابقون الاولون من المهاجرین و الانصار و الذین اتبعوهم باحسان رضی الله عنهم و رضوا عنه ...» (سوره توبه آیه 100)
- ابوبكر و عمر در زمره مهاجرین و همچنین بیعت كنندگان تحت شجره بوده اند.
- بر طبق آیاتی از این قبیل، خداوند از ایشان راضی است.
- تا هنگامی كه آیه ای تصریح بر چیزی داشته باشد نمی توان به حدیث استناد كرد آنهم احادیثی كه صحت یا عدم صحت آنها مورد اختلاف است؛ ثانیاً حدیث كه نمی تواند به مخالفت با متن آیه استناد شود و از آن معنایی مخالف آیه اخذ شود.
- بر طبق آیاتی از این قبیل، ابوبكر و عمر در زمره اول (برترین) مؤمنین هستند در حالیكه شما می گوئید آنها اول كافر هستند!!
خواهشمند است این حقیر را در این امر كه یاری اهل بیت عصمت و طهارت و انشاءالله تلاش در جهت هدایت برخی از افراد به سمت طریقه برحق ولایت می باشد یاری فرمائید.
با تشكر و احترام
پاسخ:
با سلام و ادب
قبل از پاسخ به سوال لازم است که بیان شود که علمای شیعه عمر و ابوبکرآنها را اول کافر نمی دانند ، اگر چه در بحث از ایمان در ایمان آنها ، حد اقل در ثبات ایمان آنها قبل و بعد از پیامبر تردید می کنند.
اما در پاسخ به سوالتان بیان می کنیم که آری اگر از آیات قرآن چیزی به طور قطع و یقین چیزی ثابت شود ، هیچ حدیثی نمی تواند با آن معارضه نمایید ؛ بنابراین اگر از آیه مورد بحث ، ایمان یا رضایت ابوبکر و عمر ،قبل و بعد از نزول آیات و برای همیشه ، به طور قطع و یقین ثابت شود ، هیچ حدیثی نمی تواند با آن معارضه نماید ، اما تمام کلام و سخن در اثبات این مسئله است و این مسئله با دلایل چند نمی تواند مورد اثبات واقع شود.
بنابراین در پاسخ به سوال می گوییم:
آری،خداونددر قرآن میفرماید: «پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار و آنانی که به نیکی از آنان پیروی کردند، خداوند از آنان خشنود و آنان (نیز) از او خشنود می باشند.(1)
نیز میگوید: «خداوند از مؤمنانی که در زیر آن درخت با تو بیعت کردند، راضی و خوشنود است...»(2)
از این دو آیه مذکور فهمیده می شود که خداوند از مهاجران پیشگام و کسانی که در «بیعت رضوان» با پیامبر بیعت کردند، خوشنود گردید اما این خشنودی خدا به دلایلی چند مطلق نیست و نمی توان با استناد به آن ها تمامی کارهای صحابه را در همه حال پذیر فت و از آنان انتقادی نکرد :
1- رضایتی که در دو آیه مذکور آمده است رضایت از تک تک افراد نیست بلکه رضایت مجموعی است ؛یعنی آیه می گوید خداوند از آن جمع صحابه که در جریان غزوه حدیبیه در زیر درخت با پیامبر بیعت نموده اند از این جمع راضی است . مانند این که معلم کلاس بگوید من از دانش آموزان این کلاس راضی هستم از این جمله معلم نمی توان استفاده کرد که همه شاگردان کلاس مذکور ، مورد رضایت معلمشان قرار دارند چرا که ممکن است در یک کلاس چهل نفره یکی دو نفر دانش آموز خوبی نباشند و با این وجود معلم رضایت خود را از این کلاس اعلام می دارد . ممکن است در واقعه حدیبیه از جمع هزار و پانصد نفر چند نفر کارهایشان مورد رضایت خدا نباشد اما از این که بقیه که اکثریت قاطع را تشکیل می دهند و کارهای آنان مورد رضایت خداوندی است خداوند بگوید من از این جمع راضی هستم.
2- خداوند در آیه می فرماید : خدا از مومنانی که در زیر درخت با تو بیعت کرده اند ، راضی است . این آیه دلالت نمی کند که همه کسانی که در زیر درخت با پیامبر بیعت کرده اند ، مومن بودند ، بلکه چه بسا منافقان نیز در آن جمع باشند ، اما خداوند می فرماید که از مومنان بیعت کننده راضی است و اگر خداوند از همه آنها راضی بود ، می فرمود: «لقد رضی الله عن الذین یبایعونک» یعنی خداوند از کسانی که بیعت با تو کردند ، راضی است ، در حالی که خداوند چنین نفرمود. بنابراین مومن بودن همه با این آیه ثابت نمی شود ، باید به دلیلی دیگری غیر از آیه مومن بودن ثابت شود. و جالب است که بدانیم قطعا و به اتفاق نظر شیعه و سنی در آن جمع منافقانی عبدالله ابن ابی و اوس بن خولی حضور داشتند و مطمئنا ایمان و نفاق با هم قابل جمع نیست ، پس همه آن جمعیت مومن نبودند و خدا از همه آنها راضی نبود.
.
3- رضایت خدا در مورد آن کار خاص و خداپسندانه بود نه در همه کارها از این که آن عده با پیامبر بیعت نمودند و با این کار در سپاه پیامبر موجب تقویت روحیه شد خدا از این کارشان راضی است. بنا بر این از این رضایت نمی توان بهره گرفت و همه کارهای آنان را نیکو دانست.
4- این رضایت مربوط به گذشته است ؛ یعنی به خاطر یک یا چند کار خداپسندانه عده ای از صحابه خداوند رضایت خویش را اعلان نمود . معنایش این نیست که همه کارهای آینده شان مورد رضایت خداوندی می باشد. چرا که با توجه به آیات دیگر مانند «ان اکرمکم عند الله اتقکم»(4) و «ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات» (5) و... ملاک و معیار خوشنودی خدا، ایمان و عمل صالح و داشتن برنامه صحیح دینی است. چه مهاجران پیشگام ، یا کسانی که بعدها آمدند و میآیند، در صورتی خداوند از آنان خوشنود است که ملاک ها و معیارهای اسلامی، در آنان موجود باشد .
بنابراين كساني از مهاجر و انصار در حكم آيات مورد بحث قرار دارند كه آن معيارها را داشته باشند. به عبارت روشنتر:رضایت و خوشنودی خدا، براساس ملاکهای کلی قرار گرفته که عبارت است: «هجرت» ، «یاری» ، «ایمان» و «عمل صالح» تمام صحابه تا زمانی که تحت این عناوین قرار داشته باشند، مورد رضای خدا هستند. اما اگر از تحت این عناوین یا بعضی از آن ها خارج شوند، از رضایت خدا نیز خارج خواهند شد. اين مسئله در بسياري از آيات قرآت بر آن تاكيد شده است و خداوند حتي خطاب به پيامبر مي گويد كه اگر از اطاعت و پيروي خداوند بيرون آيد و به خداوند شرك بورزد ، تمام اعمالي كه انجام داده ، نابود خواهد شد و از زيان كاران خواهد بود. (6) اگر چه پيامبر به جهت داشتن مقام عصمت ، هيچ گاه بر خداوند شرك نمي ورزد ، اما لحن آيه هشداري است به تمام مسلمانان حتي پاك ترين و خالص ترين آنها كه در صورت خروج از مسير حق و انجام كارهاي ناشايست ، رضايت خداوندي از آنها باقي نمي ماند ؛ پس چگونه ما مي توانيم به حكم آياتي كه در سوال آمده ، مصونيت دائمي و هميشگي براي عده اي قائل شويم؟! و كارهاي ناپسندي را كه بعد از نزول اين آيه مرتكب شدند ، به حكم اين آيه كه مربوط به گذشته شان است توجيه كنيم ، آيا اين مسئله با روح قرآن و حقيقت اسلام تناسب دارد؟!
در ضمن معیارهای مذکور در هر فردی که باشد ( خواه صحابه یا غیر صحابه) خوشنودی خدا را در پی دارد، از این رو ممکن است کسانی در دورانی از عمر خود، ملاکها را رعایت کنند و خوشنودی خدا را به دست آورند ، اما در دوران دیگر ملاکها را نادیده بگیرند و خشم خدا را به دست آورند، بنابراین با توجه به مجموع آیات و روایات معتبر و سیره پیامبر، نمیتوانیم برای صحابه یا گروه خاصی ،مصونیت قائل شویم و بپذیریم آنان تا آخر عمر خلافی مرتکب نشدهاند. باور به عدالت تمامی صحابه ، هيچ دليل منطقي و شرعي ندارد و در ضمن تبعیض آشکار و بدون دلیل است که با عقل و منطق و قرآن، در تضاد است . قرآنی که در آیات متعدد ظالمان و فاسقان را لعن میکند و آنان را مستوجب عذاب الهی میداند، چگونه این «مصونیت» را میپذیرد؟!
آیا از لعنها و نفرینها و تهدیدهای قرآن ، گروه خاصی (علي رغم داشتن صفات ملعونين )استثنا هستند؟! (7) مگر قرآن به مؤمنان فرمان ایستادگی در برابر کفار و فرار نکردن را نمیدهد و مجازات فرار را ، غضب الهی نمیشمارد؟(8) مگر در جنگ اُحد عدهای فرار نکردند(9) ، كه از جمله آنان همين عمر و ابوبكر بودند ؟!(10).
مگر طلحه و زبیر از همان عده مهاجران اوليه نبودند كه به اجماع شيعه و سني كار ناشايست انجام دادند؟ چرا علیه امام علی (ع) که با اجماع امت برگزیده شده جنگ «جمل» را راه انداختند و حدود هفده هزار مسلمان را به کشتن دادند؟! آیا مخالفت با حضرت و شمشیر کشیدن به روی او و یارانش، خدا از آن خوشنود و راضی است ؟ حقیقت این است که اعتقاد به پیراستگی تمامی مهاجران پیشگام و صحابه و اصرار و پافشاری روی این مطلب، چهره پاک و منطقی اسلام را (که همه جا میزان شخصیت اشخاص را ایمان و عمل صالح قرار میدهد) زشت و غیر قابل دفاع ساخته است!(11)
برای آگاهی بیشتر به آیات 12 سوره احزاب، 45 – 47 و 102 سوره توبه، 154 سوره آل عمران ، 6 سوره حجر و تفسير اين آيات (که در نکوهش برخی از اطرافیان و یاران پیامبر نازل شده، است) ، همچنين كتاب پژوهشي در عدالت صحابه ، احمد حسين يعقوب ، ترجمه محمد قاضي زاده ، حق جو و حق شناس تر جمه كتاب المراجعات ، علامه سيد شرف الدين و كتاب نقش ائمه در احياي دين و معالم المدرستین ، علامه عسگري و مناقب اهل البیت ، حیدر شیروانی ، مراجعه فرمائید
1- سوره توبه(9)آیه100.
2- فتح(48) آیه 18.
3 – حجرات (49) آیه 13.
4 – العصر (3) آیه 2 – 4.
5 – زمر (39) آيه 65
6-تفسیر نمونه، ج8، ص 109 – 110؛ المیزان، ج9، ص 374 – 375.
7– انفال ، 16، 17.
8 – آل عمران (3)آیه 153.
9 – مغازی و اقدمی، ج3، ص 904، به نقل از بحوث فی الملل و النحل، ج 1، ص 214.
10– تفسیر نمونه،ج8، ص 110؛ بحوث فی الملل و النحل، جعفر سبحاني ، ج1، ص 210 – 212.