چگونگی یکی بودن افریدگار با وجود صدها کهکشان؟؟؟

پرسش:

با عرض سلام و خدا قوت سوالی مدتها ذهن منو به خودش مشغول کرده . خیلی ممنون میشم جوابمو زود بدید.

مادر کره زمین و در فضای بی انتهای مشکی همراه با کهکشانها و کرات دیگه زندگی میکنیم و همه اینها رو خدای بزرگ آفریده سوال اینه که ما چطور مطمئن بشیم که این فضای مشکی رنگی که میبینیم بی انتهاست یا بهتره که بگم چطور یقین کامل حاصل کنیم که خدای دیگری وجود ندارد که همچین فضای به این وسعتی رو با این کهکشانها و شاید با یه بنده های دیگه ای یاآفریده های دیگه ای آفریده باشه.از اینکه سوالم طولانی شد عذر میخام.خیلی ممنون میشم که به سوالم جواب بدید و نهایت تشکر رو از شما دارم که ای وبلاگ رو راه اندازی کردین.

پاسخ:

با سلام خدمت شما دوست عزیز .

ممنونم که به وبلاگم سر زدید و از اینکه سوال خوب و دقیقی رو مطرح فرمودید.انشالله که جواب برایتان مفید و قانع کننده باشد.

دوست عزیز این فرض که دو خدا در دو کهکشان یا سرزمین و ... داشته باشیم درباره دو پادشاه فرضی صادق است، ولی در مورد خداوند فرض نادرستی است چرا؟ برای این كه ما خدایی را می‏پرستیم كه در وجود و كمالات وجودی مثل علم و قدرت و اراده و حیات و امثال آن نامحدود و مطلق باشد و حیطه وجودی‏ اش جایی برای غیر و شریك باقی نگذاشته باشد، ما به چنین موجودی واجب‏الوجود می‏گوییم و خالق هستی. اما در صورت تحقق دو خداوند كه هر كدام سرزمینی را اداره می‏نمایند مسلماً وجود هر یك از آن‏ها تا مرز حكومت دیگری بیشتر ادامه نمی‏یابد و وجود هر كدام مانع وجود دیگری است.

از این رو هر دو محدود می‏شوند چرا؟ برای این كه آن ساحتی را كه خدای «الف» داراست خدای «ب» فاقد است و آن حكومتی را كه خدای «ب» دارا است خدای «الف» واجد نیست. و لذا: اولاً، هر كدام مركب می‏شوند از یك دارایی (حكومتی را كه بر آن حكم می‏رانند) و از یك ناداری (حكومت رقیب) و هر آن چه كه مركب است محتاج اجزاء خود است. چون اجزاء همیشه مقدم است بر كل مجموعه و شی‏ء مركب و محتاج نمی‏تواند خدای واجب باشد.

ثانیاً، موجود محدود در وجود نمی‏تواند كامل و مطلق باشد و موجود ناقص خود محتاج موجود كامل‏تر از خویش است، از این رو نمی‏تواند خدا باشد.

خلاصه این كه خدای بزرگ هم واحد است و هم احد، واحد است به معنای این كه هیچ شریكی ندارد و حیطه و شدت وجودی‏اش جایی برای غیر و شریك نگذاشته است. احد است به معنای این كه مركب از اجزاء نیست و هیچ گونه تركیبی در ذات اقدس الهی راه ندارد. از جمله تركیب از دارایی و ناداری كه بدترین نحو تركیب است. و لذا خداوند صرف دارایی و وجدان است و هیچ گونه ضعف و نقص و ناداری در ذات اقدسش راه ندارد.

دوست عزیز اگر قانع نشدید یا بعضی از قسمت ها برایتان مبهم بود بفرمایید تا بیشتر توضیح دهم.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location