15-08-2019 Hits:180301 Imamology طلبه پاسخگو
Islam Attacks Slavery 1Islam has often been represented by Christian…
The Need for Regulations in the SocietyAs the results of…
The Clearest Reason for Free Will 1. The General Conscience of…
Brief History of ReligionsIn conducting a brief investigation on the…
Is It Necessary For Man To Follow A Religion?The foremost…
The Advantages of Religion 1It was revealed that religion has…
Who Is Almighty Allah? There is no difference of opinion amongst…
What are the differences between Shia and Sunni Muslims؟The distinction…
The Rights Islam Offers to WomenWith the onset of Islam…
How I find that Islam does not Oppress Women?An Experiences…
The Goal of Creation (1)One of the fundamental problems to…
We must defend our own rights. We must not transgress…
The Nature of Jesus 1Many Muslim writers when writing about…
The Holy Qur’an and Modern Scientific DiscoveriesThere is no doubt…
Determinism and Free Will in the Qur’anMohammad Mahdi GorjianA GlanceThe…
Importance of Marriage in IslamThe Holy Quran says:“And marry those…
Religious Tolerance in IslamOne of the most important aspects of…
Ahl-al-Bayt (`a)- Its Meaning and Origin The term "ahl" signifies…
A Scientific Discourse about WomanAuthors(s): Allamah Sayyid Muhammad Husayn TabatabaiA…
Who Are The 12 Imams Of Twelver Shia Islam؟The Twelve…
The Philosophy of HijabUndoubtedly, in this age of ours -…
THE TRUE RELIGION OF GOD!Each person is born in a…
MIRACLES OF THE QURANFourteen centuries ago, God sent down the…
WHO IS MUHAMMAD (PBUH)?One in every five persons on this…
Some of The biggest misconceptions that many non-Muslims have about…
if we entrust our hearts to spirituality and to the…
I think the most important teaching the Prophet (S) has…
An unforgivable sin of the Children of Israel (i.e. Jewish)…
TEHRAN (FNA)- The Palestinian government accused Israel of committing a…
TEHRAN (FNA)- Minister for the Middle East within Britain's Foreign…
Deadliest Gaza Rally in Weeks: 55 Palestinians Martyred, +2,000 Wounded…
However, the West Asia region’s conditions do not look quite…
Jesus is given many titles in the Qur'an like the…
Due to the significance of the beliefs, the Qur’an has…
Based on the new discoveries, a new understating of the…
Second son of Fatima (sa) and ‘Ali (as) Husayn (as)…
02-08-2019 Hits:170577 Shia News طلبه پاسخگو
An official with the AhlulBayt World Assembly said it has…
AhlulBayt News Agency (ABNA): Some 25,000 AhlulBayt News Agency (ABNA): Some…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyyed Ali Khamenei says…
Because of Saudi rulers’ oppressive behavior towards God’s guests, the…
Stressing that no one is allowed to insult Sunni principles…
Ayatollah Khamenei has praised all members of Iranian sports teams…
A Muslim student has been forbidden from wearing her full…
Ayatollah Khamenei has met with President Hasan Rouhani and the…
Human Rights Watch (HRW) has accused the Bahraini regime of…
A group of Bahraini Shi’a scholars has stated that Bahrain’s…
The Supreme Leader of the Islamic Revolution, Ayatollah Sayyed Ali…
Rasa – Shaykh Ibrahim Zakzaky, the spiritual leader of the…
The Muslim nations can gain from Ramadan and Eid ul-Fitr…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Sayyed Ali Khamenei addresses…
Ayatollah Makarem-Shirazi issued a statement condemning the Al Khalifah regime’s…
Assistant of Sacred Premises and Pilgrims Affairs of Astan Quds…
Hezbollah Secretary General Sayyed Hassan Nasrallah received a delegation of…
The cruel actions against Pakistani Shias cannot be tolerated. Occupying…
In the Name of Allah
I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.
This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.
I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck
.
پرسش:
سلام جناب طلبه
لطفا به اين سوال من پاسخ بديد:
تفاوت میان "واحد " و " احد" در چیست ؟خداوند احد است یعنی واحد است و انواع یک را نام ببرید ؟
ممنون که پاسخ می دهيد .یاحق...
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
در مورد اين پرسش شما علامه طباطبايي مي فرمايد:
كلمه احد در مورد چيزي و كسي بكار ميرود كه قابل كثرت و تعدد نباشد ، نه در خارج و نه در ذهن ، و اصولا داخل اعداد نشود ، به خلاف كلمه واحد كه هر واحدي يك ثاني و ثالثي دارد يا در خارج و يا در توهم و يا به فرض عقل ، كه با انضمام به ثاني و ثالث و رابع كثير ميشود ، و اما احد اگر هم برايش دومي فرض شود ، باز خود همان است و چيزي بر او اضافه نشده .
مثالي كه بتواند تا اندازه اي اين فرق را روشن سازد اين است كه : وقتي ميگويي احدي از قوم نزد من نيامده ، در حقيقت ، هم آمدن يك نفر را نفي كرده اي و هم دو نفر و سه نفر به بالا را ، اما اگر بگويي : واحدي از قوم نزد من نيامده تنها و تنها آمدن يك نفر را نفي كردهاي ، و منافات ندارد كه چند نفرشان نزدت آمده باشند ، و به خاطر همين تفاوت كه بين دو كلمه هست ، و به خاطر همين معنا و خاصيتي كه در كلمه احد هست ، ميبينيم اين كلمه در هيچ كلام ايجابي به جز در باره خداي تعالي استعمال نميشود ، ( و هيچ وقت گفته نميشود : جاءني احد من القوم - احدي از قوم نزد من آمد ) بلكه هر جا كه استعمال شده است كلامي است منفي ، تنها در مورد خداي تعالي است كه در كلام ايجابي استعمال مي شود .
يكي از بيانات لطيف مولانا امير المؤمنين (عليه السلام) در همين باب است كه در بعضي از خطبه هايش كه در باره توحيد خداي عز و جل ايراد فرموده چنين آمده : كل مسميبالوحدة غيره قليل يعني - و خدا داناتر است - هر چيزي غير خداي تعالي ، وقتي به صفت وحدت توصيف شود ، همين توصيف بر قلت و كمي آن دلالت دارد ، به خلاف خداي تعالي كه يكي بودنش از كمي و اندكي نيست . (1)
اما در مورد اقسام واحد:
واحد خود بر دو قسم تقسيم مي شود:
1- حقيقي
2- غير حقيقي
واحد حقیقی آن موجود واحدی است كه بدون واسطه در عروض متصف به وصف وحدت میشود، مانند انسان واحد، كه مستقیماً به وصف وحدت متصف شده است.
واحد غیر حقیقی آن واحدی است كه با واسطه به وصف وحدت متصف شود، مانند انسان و اسب كه در حیوانیت مشترك اند. یعنی هر دوی انسان و اسب به واسطه حیوانیت به این صفت "وحدت" متصف شده اند.
اما واحد حقیقی هم خود یك تقسیم بندی جداگانه دارد بر این اساس كه واحد حقیقی یا:
ذاتی است كه عین وحدت است.
و یا ذاتی است كه متصف به وحدت است.
مورد اول كه ذات موجودی عین وحدت باشد، مثال آن "صرف الشی" است. صرف الشی كه تعریف آن در ادامه خواهد آمد به هیچ وجه دو تا نمیشود و متكرر هم نمیشود. یعنی صرف الشی فقط یكی است. در این نوع از وحدت، واحد (موضوع) و وحدت (محمول) یك چیز اند. یعنی اینگونه نیست كه موضوعی داشته باشیم كه وحدت بر آن بار شده باشد، یا موصوفی داشته باشیم كه متصف به وحدت شده باشد. یعنی رابطه صفت و موصوفی در میان نیست، بلكه ذات آن موجود عین وحدت است. تصور دقیق چنین ذاتی، صفت وحدت را نیز با خود دارد. به تعبیری دیگر، وحدت منفك از ذات واحد نیست. این نوع از وحدت را "وحدت حقّة حقیقیة" مینامند.
نوع دوم از وحدت حقیقی كه به آن واحد "غیر حقّة" هم میگویند، مانند انسان واحد است. یعنی یك انسان داریم كه به علت یكی بودن به وصف وحدت متصف شده است.در این مورد تصور انسان هیچ گونه ملازمه ای با اثبات صفت وحدت برای آن ندارد. زیرا انسان هم واحد و هم كثیر میتواند باشد.
وحدت حقیقی غیر حقّه نیز به دو نوع تقسیم میگردد:
واحد خاص. این نوع از وحدت وحدتی است كه با تكرر آن عدد ساخته میشود.(2) گرچه این واحد خودش عدد نیست بلكه فقط مبدأ عدد است كه اعداد به آن استوار اند.(3)
واحد عام. مانند موضوعات عامی مانند نوع و یا جنس كه متصف به وحدت میشوند.
واحد در مورد خاص دو حالت دارد:
الف- طبیعتی كه معروض وحدت گردیده است، قابل انقسام نیست.
ب- طبیعتی كه معروض وحدت گردیده است قابل انقسام است.
مورد الف نیز دو حالت دارد:
یا خود مفهوم وحدت مورد نظر است. زیرا وحدتِ یك موضوع قابل تقسیم نیست.
و یا موضوعی غیر از مفهوم وحدت مورد نظر است.
اگر مفهومی غیر از مفهوم وحدت باشد نیز دو حالت دارد:
یا آن طبیعت كه متصف به وحدت شده است، طبیعتی وضعی است. یعنی دارای وضع است، مانند نقطه واحد.
و یا آن موجود واحد دارای طبیعتی وضعی نمیباشد. مانند موجود مفارق كه دارای وضع نیست. این حال دوم نیز باز دو حالت دارد:
به نوعی متعلق به ماده است، مانند نفس كه در انجام افعالش به ماده نیازمند است.
اصلاً به ماده تعلقی ندارد، مانند عقول مفارقه.
اما مورد "ب" از اقسام وحدت خاص كه گفتیم طبیعت آن موضوع متصف به وحدت بوده و انقسام را قبول میكند، به دو قسم تقسیم میگردد.
بالذات تقسیم را میپذیرد، مانند مقدار واحد.
بالعرض تقسیم را میپذیرد، مانند جسم طبیعی واحد كه از جهت مقدار واحدی كه دارد، وحدت بر آن جسم نیز عارض شده است.
در ادامه، واحد عام نیز به دو قسم تقسیم میگردد.
واحد عام مفهومی
واحد عام سِعی
واحد عام مفهومی دارای سه قسم است:
واحد نوعی مانند انسان.
واحد جنسی مانند حیوان.
واحد عرضی مانند خندان بودن.
واحد عام سِعی مانند وجود منبسط.(4)
منابع:
1. ترجمة الميزان ج : 20ص :670 و 671.
2. طباطبايي، محمد حسين، نهاية الحكمة، قم، مؤسسه نشر اسلامي، 1422، ص182.
3. لاهيجي، عبدالرزاق، شوارق الالهام في شرح تجريد الكلام، قم، مؤسسه امام صادق، 1429 ، ج2، ص207.
4. طباطبايي، همان.