پرسش:
چرا طلاق عرش الهي را مي لرزاند؟ چرا خداوند از طلاق بيزار است، در حالي كه بعضي مواقع زندگي در كنار شريكي نالايق، شريك شدن در زشتيها است؟
پاسخ:
با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز
در مورد طلاق روايات زيادي بر مذمّت آن وارد شده است، ولي به اين تعبير كه طلاق عرش الهي را مي لرزاند، يك روايت مطرح شده است.
پيامبر(ص) فرمود: "ازدواج كنيد و طلاق ندهيد، زيرا با طلاق عرش الهي به لرزه مي افتد".(1)
روايات ديگري با عنوان اين كه خداوند طلاق را خوش ندارد، وارد شده است.
بنابراين شكي در مبغوضيت و زشتي طلاق از ديد گاه اسلام نيست و از طرفي بر ازدواج و تحكيم بنياد خانواده تأكيد فراوان دارد.(2)
بنابراين اگر چه ذاتاً و بدون در نظر گرفتن عوامل حقيقي و واقعي، طلاق مبغوض است، اما در مواردي مرد يا زن صلاحيّت ادامه زندگي خانوادگي ندارند و يا يكي اهل گناه و معاصي است يا فردي فاسد الاخلاق است يا آن قدر بداخلاق است كه توان زندگي با او وجود ندارد. و راه چارهاي جز طلاق و جدائي نيست.
اگر در روايت از به لرزه در آمدن عرش الهي در موقع طلاق سخن گفته شده براي بيان زشتي و منفور بودن طلاقي است كه بدون دليل معقول و منطقي صورت گيرد تا مؤمنان از اين تعبير بترسند و زود تصميم به طلاق نگيرند.
1. وسائل الشيعه، ج 22، ص 7 و 8.
2. همان.
چرا طلاق عرش الهي را مي لرزاند؟ چرا خداوند از طلاق بيزار است، در حالي كه بعضي مواقع زندگي در كنار شريكي نالايق، شريك شدن در زشتيها است؟
پاسخ:
با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز
در مورد طلاق روايات زيادي بر مذمّت آن وارد شده است، ولي به اين تعبير كه طلاق عرش الهي را مي لرزاند، يك روايت مطرح شده است.
پيامبر(ص) فرمود: "ازدواج كنيد و طلاق ندهيد، زيرا با طلاق عرش الهي به لرزه مي افتد".(1)
روايات ديگري با عنوان اين كه خداوند طلاق را خوش ندارد، وارد شده است.
بنابراين شكي در مبغوضيت و زشتي طلاق از ديد گاه اسلام نيست و از طرفي بر ازدواج و تحكيم بنياد خانواده تأكيد فراوان دارد.(2)
بنابراين اگر چه ذاتاً و بدون در نظر گرفتن عوامل حقيقي و واقعي، طلاق مبغوض است، اما در مواردي مرد يا زن صلاحيّت ادامه زندگي خانوادگي ندارند و يا يكي اهل گناه و معاصي است يا فردي فاسد الاخلاق است يا آن قدر بداخلاق است كه توان زندگي با او وجود ندارد. و راه چارهاي جز طلاق و جدائي نيست.
اگر در روايت از به لرزه در آمدن عرش الهي در موقع طلاق سخن گفته شده براي بيان زشتي و منفور بودن طلاقي است كه بدون دليل معقول و منطقي صورت گيرد تا مؤمنان از اين تعبير بترسند و زود تصميم به طلاق نگيرند.
1. وسائل الشيعه، ج 22، ص 7 و 8.
2. همان.