چرا هنگام طواف دست زدن به خانه خدا و حجر اسماعیل حرام است؟

 پرسش:

چرا هنگام طواف واجب خانة خدا دست زدن به خانة خدا و حجر اسماعيل حرام مي باشد؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام 

 يكي از واجبات طواف اين است كه دور خانه خدا انجام گيرد و كعبه در داخل طواف واقع شود و چون برخي از فقها ، شاذروان را نيز جزء كعبه مي دانند و ممكن است با دست گذاشتن روي ديوار حجر اسماعيل و با دست گذاشتن به ديوار كعبه در جايي كه شاذروان است، طواف از داخل كعبه انجام گيرد، بعضي از مراجع معظم تقليد مانند آيت الله بهجت و آيت الله فاضل لنكراني و صافي گلپايگاني فرموده اند كه : بنابر احتياط در حال طواف دست گذاشتن روي ديوار حجر اسماعيل و دست گذاشتن روي ديوار كعبه در جايي كه شاذروان است جايز نيست، ولي اكثر مراجع تقليد دست گذاشتن روي ديوار حجر اسماعيل و به ديوار كعبه را در جايي كه شاذروان است جايز مي دانند.(1)
پي نوشت ها :
1 – امام خميني، مناسك حج (با حواشي مراجع) ص 237، مسئله 599 و 600.

چرا در حال احرام زن و شوهر به هم حرام می شوند ؟

پرسش:
چرا در حال احرام زن و شوهر به هم حرام مي شوند؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام 

حج مجموعة منظمي از يك سلسله عبادت هاي خاص است كه هر يك به تنهايي در خور توجه است. همان طور كه با تكبيرةالأحرام نماز، بسياري از كارها كه با روح عبادت ناسازگار است، بر نماز گزار تحريم مي شود (مبطلات نماز) و با سلام آخر نماز ممنوعيت ها برطرف مي گردد، هم چنان كه با نيت روزه گرفتن و ورود به صبحگاه بسياري از اموري كه با روح اين عبادت و آزمون الهي مناسب نيست (مبطلات روزه) بر او حرام مي شود و با رسيدن شامگاه حلال مي گردد، در حج و عمره نيز با احترام و لبيك گفتن، بسياري از امور كه جنبة تعبدي در پرهيز از آن ها قوي بوده و آزمون الهي در آن ها بسيار نيرومند است، از جمله تماس هاي شهواني با همسر حرام شده است، و اين حرمت علاوه بر تماس محرمانه با زن در مورد امور ديگر نيز مي باشد.
لبيك گفتن و محرم شدن به معناي پاسخ دادن به نداي وحي و اجابت دعوت الهي است، از اين رو حج گزاران راستين و زائران حقيقي كعبه هنگام لبيك گفتن، آن چنان بيمناك مي شوند كه رنگ آنان زرد شده و صداي شان مي گرفت ، و گاه بيهوش مي شدند، و مي گفتند: مي ترسيم به لبيك ما پاسخ «نه» داده شود حاجي با لبيك با خدا پيمان مي بندد كه پس از آن جز به طاعت خدا زبان نگشايد. احرام بستن حاجي بدين معنا است كه : خدايا، ارتباطم را از غير تو گسستم، تا به لطف تو بپیوندم . يكي از مصاديق گسستن از غير خدا پشت پا زدن به ارتباط هاي جنسي و شهواني با همسر است، از اين رو اين گونه ارتباط ها در احرام حج و عمره حرام گرديده است.

محرم کردن کودکان در حج چگونه باید انجام شود؟

پرسش:

 چگونه باید درحج کودک 5ساله را محرم کرد این مورد چه فضیلتها ی معنوی را برای کودک به همراه دارد؟

 پاسخ: 

با سلام و عرض ادب و احترام
انجام حج يا عمره از غير بالغ مستحب است ( تحرير الوسيله ج1 ص401 )
مستحب است بچه را لباس احرام بپوشاند و لبيك ها را به او تلقين كند يا خود به جاي بچه بگويد و بعد در مكه به همراه خود او را طواف دهد و بقيه اعمال را نيز به همين شكل انجام دهد ( همان ص 371 ) . مسلما وقتي كه انجام اعمال از بچه مستحب باشد ، ثواب براي بچه و براي ولي او خواهد داشت .

هنگام طواف واجب وضو گرفتن چه حکمی دارد؟

پرسش:
در موقع طواف واجب خانة خدا وقتي كه احتياج به تجديد وضو داشته باشيم، چه بايد كرد؟
پاسخ :

سلام علیکم

عرض کنم اگر در حال طواف واجب نياز به تجديد وضو شد، چنانچه بعد از تمام شدن شوط (دور) چهارم باشد، پس از تجديد وضو از همان جايي كه طواف را قطع كرده، بقيه طواف را انجام مي دهد تا هفت شوط تمام شود. و طوافش صحيح است. اگر پيش از شوط چهارم وضو باطل شود. بايد وضو بگيرد و بنابر احتياط اول از جايي كه قطع كرده است، شروع كند و بقيه شوط ها را تمام نمايد و بعد طواف را (هفت شوط) اعاده مي كند.(1)

پي نوشت ها :
1 – امام خميني ، تحريرالوسيله ، ج1، ص 430 ، مسئله 1.

آیا در حج می توان به نیابت از چند نفر اعمال را انجام داد ؟

پرسش: 

 1- آیا می توان در سفر حج عمره بعد از انجام اعمال خود ، به نیابت از چند نفر یک عمره نیابتی انجام داد.
2- آیا می توان بر روی لباس احرام از کمربند شلوار برای بستن لباس احراماستفاده کرد.
3- با توجه به اینکه نماز اهل سنت اشکال دارد آیا لازم است پس از شرکت درنماز جماعت اهل سنت در مدینه ومکه مجددا نماز ها را اعاده کنیم.

خواهشمند است بر اساس نظر مقام معظم رهبری پاسخ دهید.

 پاسخ: 

با سلام و عرض ادب و احترام 

1 – می توان به نیابت از چند نفر یک عمره مفرده انجام داد ولی اگر برای نیابت اجیر شده باشد یعنی پول گرفته تا به نیابت از افرادی عمره انجام دهد در این صورت باید طبق قرارداد اجاره و طبق خواسته افرادی که به وی پول داده اند تا عمره انجام دهد ،عمل شود .
2 – آری می توان از کمر بندی که اولا از پوست حیوانی که حرام گوشت نباشد و ثانیا از حیوان حلال گوشتی که تذکیه شرعی شده باشد، استفاده نمود.
3 – اگر رعایت شرایط شده باشد اعاده لازم نیست

Publish modules to the "offcanvas" position.