با سلام
عبادات اسلامى، غير از جهات روحى و معنوى، آثار و جنبههاى سياسى و اجتماعى هم دارد، به خصوص آنچه كه به صورت آشكار و گروهى با آداب و ويژگىهاى خاص اجرا مىشود. نماز جمعه، يكى از اين آيينهاى مقدس و با شكوه است كه امّت نمازگزار، در كنار بركات معنوى و ثواب عبادت، به آثار و نتايج اجتماعى آن نيز نايل مىشود.
نماز جمعه، مظهر شكوه اسلام و عظمت مسلمين و وحدت بخشِ صفوف و خنثى كننده توطئهها و تفرقهافكنىهاست.
نماز جمعه، دو ركعت است كه همراه با دو خطبه از سوى امام جمعه به جاى نماز ظهر روز جمعه خوانده مىشود. در خطبههايش، علاوه بر دعوت به تقوا و طرح مسائل اخلاقى و سازنده كه از واجبات خطبه است، طرح مشكلات مردم و مسائل اجتماعى مسلمانان و آگاهىهاى سياسى و هشدار نسبت به خطرها و دشمنها و ... نيز ضرورى است و همين محتوا، به نماز جمعه تأثير فراوان در زمينه روشنگرى انديشهها مىدهد.
ضرورت شركت مستمر در نماز جمعه، مورد تأكيد اسلام است و اگر كسى بى دليل و عذر در جماعت مسلمانان و نماز جمعه آنها شركت نكند، نشانه نوعى نفاق است.
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرموده است: هر كس سه جمعه پياپى، بدون عذر و بيمارى، عمداً در نماز جمعه شركت نكند بر دل او مُهرى از نفاق زده مىشود.(1)
نماز جمعه، حج مساكين است.(2) نماز جمعه «ياد خدا»ست و خداوند در قرآن مىفرمايد:
«يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا نُودِىَ لِلصَّلَوةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْاْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُواْ الْبَيْعَ...»(3)
اى مؤمنان! هرگاه به نماز روز جمعه فراخوانده مىشويد، به سوى «ياد خدا» بشتابيد و داد و ستد را رها كنيد.
روز جمعه، روز تعطيلى مسلمانان است تا در كنار نظافت و استراحت، به تقويت بُعد معنوى و اجتماعى خود بپردازند.
دشمنان اسلام، كه همواره در صدد تفرقه و تضعيف مسلماناناند، از برگزارى مراسم نماز جمعه ناراحت مىشوند و تلاش در شكستن اين سدّ استوار ايمانى دارند.
امام خمينى قدس سره مىفرمود: نمازهاى جمعه را با شكوه بجا بياوريد، و نمازهاى غير جمعه را هم، كه شيطانها از نماز مىترسند، از مسجد مىترسند ...(4)