پرسش:
در مورد حرمت ازدواج با محارم توضيح دهيد.
پاسخ:
با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز
از نظر اسلام سه عامل سبب مي شود ازدواج بعضي از مردان با بعضي از زنان حرام شود:
1 نَسَبْ و خويشاوندي ; ازدواج با مادر و مادر بزرگ و دختر و خواهر و دختر خواهر و دختر برادر و عمه وخاله حرام است .
2 رضاع (شيرخوردن ); اگر رضاع جامع الشرايط تحقق پيدا كند, مرد و زن شيردهنده , پدر و مادر شيرخورند و خود شيرخورنده بچه آن ها مي شود; در اين صورت هر كسي كه از راه نسب , بر زن و مرد حرام مي شد,از راه رضاع هم حرام مي شود.
3 ازدواج و مصاهره ; از اين طريق زَنْ بابا, بر پسر; و زن پسر, بر پدر حرام است ; هم چنين مادر زن وخواهرزن در صورتي كه زن زنده باشد, اما اگر زن بميرد و يا مطلقه شود, ازدواج با خواهر زن منعي ندارد.
ازدواج با حرام است . به دخترِ زن گفته مي شود.
اگر زن از شوهر قبلي خود دختر داشته باشد, آن دختر مي شود و ازدواج شوهر با وي حرام است .
ازدواج با دختر برادرِ همسر ـ در حالي كه عمهء وي زن آدمي است و خواهر زادهء همسر, در حالي كه خاله ءوي زن آدمي است بدون اجازهء همسر اشكال دارد, ولي اگر اجازه بدهد, مانعي ندارد.(1)
(پـاورقي 1.امام خميني , تحرير الوسيله , كتاب النكاح , فصل اسباب التحريم .
در مورد حرمت ازدواج با محارم توضيح دهيد.
پاسخ:
با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز
از نظر اسلام سه عامل سبب مي شود ازدواج بعضي از مردان با بعضي از زنان حرام شود:
1 نَسَبْ و خويشاوندي ; ازدواج با مادر و مادر بزرگ و دختر و خواهر و دختر خواهر و دختر برادر و عمه وخاله حرام است .
2 رضاع (شيرخوردن ); اگر رضاع جامع الشرايط تحقق پيدا كند, مرد و زن شيردهنده , پدر و مادر شيرخورند و خود شيرخورنده بچه آن ها مي شود; در اين صورت هر كسي كه از راه نسب , بر زن و مرد حرام مي شد,از راه رضاع هم حرام مي شود.
3 ازدواج و مصاهره ; از اين طريق زَنْ بابا, بر پسر; و زن پسر, بر پدر حرام است ; هم چنين مادر زن وخواهرزن در صورتي كه زن زنده باشد, اما اگر زن بميرد و يا مطلقه شود, ازدواج با خواهر زن منعي ندارد.
ازدواج با حرام است . به دخترِ زن گفته مي شود.
اگر زن از شوهر قبلي خود دختر داشته باشد, آن دختر مي شود و ازدواج شوهر با وي حرام است .
ازدواج با دختر برادرِ همسر ـ در حالي كه عمهء وي زن آدمي است و خواهر زادهء همسر, در حالي كه خاله ءوي زن آدمي است بدون اجازهء همسر اشكال دارد, ولي اگر اجازه بدهد, مانعي ندارد.(1)
(پـاورقي 1.امام خميني , تحرير الوسيله , كتاب النكاح , فصل اسباب التحريم .