چه چیزهایی حقوق الهی هستند؟

پرسش:

سلام.با اجازه تون یک سوال بپرسم.حقوق الهی چه ها هستند؟

 پاسخ:

با سلام

حقوق الهی در واقع به دو قسم تقسیم می شود: 1. عبادات؛ 2. عقوبات.

همه عبادات حق الله هستند. ابوجعفر محمد بن حسن طوسی، عبادات را به پنج قسم تقسیم کرده است: نماز، زکات، روزه، حج و جهاد. ولی ابوجعفر محمدبن علی طوسی عبادات را ده نوع دانسته است: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، غسل جنابت، اعتکاف و...

عقوبات مشترک بین حدود و تعزیرات هستند:

الف) حدود:

حدود در اسلام بسیارند. بعضی از آنها حق الله و بعضی دیگر حق الناس هستند. در اینجا فقط حدودی ذکر می شود که از نظر فقها حق الله به شمار می آیند و مصادیق حق الناس در بحث حق الناس خواهد آمد.

1.حد زنا

2.حد لواط

3.حد محاربه

4.حد شرب خمر.

البته در موارد بالا جنبه حق الناسی هم وجود دارد. 

ب) تعزیرات:

همه تعزیرات، حق الله نیستند، بلکه بعضی از آنها حق الناس نیز هستند. غرض از جعل کیفر در اسلام حفاظت از پنج چیز است: دین، نفس، نسل، عقل و مال. این موارد را «ضروریات خمسه» می گویند. اکثر جرائم تعزیری (از قسم حق الله) در حقیقت رتبه ضعیف تر یکی از حدود (از قسم حق الله) می باشند.

موفق باشید


چھاپیے   ای میل

Comments (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

درقسم عبادات آيا خداوندبراي ترك آنهامجازات تعيين كرده ياخير؟اگرپاسخ منفي است چرابراي روزه خواري درملاعام مجازات مي كنندآيااين مجازات به فرمان الهي است يابدعت انسانهاست. چرابراي ترك نمازيازكات يا جهادحتي به اقرارشخص درملاعام مجازاتي تعيين نشده...

درقسم عبادات آيا خداوندبراي ترك آنهامجازات تعيين كرده ياخير؟اگرپاسخ منفي است چرابراي روزه خواري درملاعام مجازات مي كنندآيااين مجازات به فرمان الهي است يابدعت انسانهاست. چرابراي ترك نمازيازكات يا جهادحتي به اقرارشخص درملاعام مجازاتي تعيين نشده است.به عبارت ديگردرحرمت شكني احكام الهي فقط براي روزه مجازات دارد؟چرابقيه ندارد.آياانسانهابه ميل خودتعزيرمي كننديابه خواست شارع مقدس
====================
پاسخ:
با سلام
بله خدواند تعیین مجازات فرموده و تنها مربوط به تظاهر روزه خواری نیست و مواردی مثل استمنا و... هم می شود.
حضرت امام علیه السلام مى فرمايد: هر كسى كه ترك واجب نمايد يا مرتكب حرام شود. امام عليه السلام و نايب او حق دارد او را تعزير نمايد به شرطى كه از گناهان كبيره باشد و تعزير كمتر از حد است و اندازه آن به نظر حاكم است. و احتياط براى حاكم در موردى كه دليلى بر مقدار آن دلالت نكند اين است كه از كمترين حدود تجاوز ننمايد.تحريرالوسيله، ج 2، ص 477.
اما علت معین کردن تعزیر مختصر می شود به این موارد اشاره کرد:
1- حفظ جامعه از فساد و پاسداري از ارزشهاي اخلاقي جامعه.
2- دارا بودن حالت بازدارندگي عموم.
3- ايجاد بازدارندي خصوصي.
4- اصلاح بزهكار.
5- توجه به مجني عليه و تشفي خاطر او.

Read More
There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location