اگر نیاز جنسی شدید داشته باشم می توانم استمنا کنم؟

پرسش:
اگر کسی در بیابان گرسنه شود و بترسد که آسیب ببیند جایز است حتی مرده گربه و...بخورد نیاز جنسی هم مثل گرسنگی یک نیاز زیستی و غریزی است اگر به دلیل مجرد بودن بترسم که به گناه بیفتم جایز نیست استمنا کنم؟
پاسخ:
با سلام
خير جايز نيست.
توضيح مطلب وسندآن،
انچه در اين سوال نهفته است ، به اصطلاح فقهي دفع افسد به فاسد است كه هيچ يك از فقها قائل به ان نيست.

به استفتائات زير توجه كنيد .
س 1193: بعضى از جوانان به تصاوير مستهجن نگاه مى‏كنند و براى كار خود توجيهات ساختگى ارائه مى‏دهند، حكم آن چيست؟ و اگر ديدن اين تصاوير مقدارى از شهوت انسان را تسكين دهد و در جلوگيرى از ارتكاب حرام مؤثر باشد، چه حكمى دارد؟ ج: اگر نگاه كردن به آن تصاوير به قصد ريبة باشد و يا انسان بداند كه منجر به تحريك شهوت او مى‏شود و يا خوف ارتكاب گناه و مفسده باشد، در اينصورت نگاه كردن به آنها حرام است و اين كه بخاطر آن انسان به حرام ديگرى نمى‏افتد، مجوز ارتكاب فعلى كه شرعا حرام است، نمى‏باشد.
جواب:حفظ جان آنقدر مهم است که در شرایط ضرورت حرمت خوردن مردار برداشته شده است.ودلیل خاص بر حلال شدن مردار وجود دارد .اما برای اطفای نائره ی شهو ت دستوردین بر ازدواج هرچند به طور موقت می باشدودر غیر این صورت دستورصریح قران به پیشه نمودن عفت وتقواست و در هیچ شرایطی عمل استمنا حلال نخواهد بود،حتی بنا به نظر مشهور،مقدمات این عمل حرام است


 اجوبه س/ 11932 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء.


حکم زندگی با شوهر شراب خور چیست؟

پرسش:
شوهرم شراب مي خورد با توجه به روايت زيادي كه درباره مذمت شراب، شراب خور، و فروشنده و سازنده آن و همنشين شراب خور و.....داريم آيا زندگي كردن با اين فرد براي من اشكال شرعي ندارد.
- اگر نه من چگونه با او زندگي كنم چون همه چيز را نجس مي كند از باب عسر و حرج من مي توانم نسبت به طهارت بي اعتنا باشم و تكليفم ساقط شود

پاسخ:
با سلام و عرضادب و احترام
ازدواج با شرابخوار کراهت شدید دارد اما زندگی با او جایز است و اشکال شرعی ندارد.1 

اصولا در زمینه طهارت و نجاست سخت گرفته می شود در حالی که اگر شما مهر و لباسی پاک برای نماز داشته باشید و بدنتان هم برای نماز پاک باشد ، دیگر نیازی نیست بقیه زندگی تان هم پاک باشد تا برای طهارت آن به عسر و حرج بیفتید ، تمام زندگی کسی هم نجس باشد از نظر شرعی ضرورتی برای تطهیر آن وجود ندارد .
در عین حال اگر در موردی دچار عسر و حرج واقعی می شوید ، تکلیف ساقط می شود .

1. امام خمینی ره ، استفتائات ج 3 س 126

آيا شوهرم مي تواند من را از نعمت فرزند محروم كند؟

پرسش:
با هزار اميد وارد زندگي شده ام سه سال از زندگي من مي گذرد با همسرم تا الان مشكل خاصي نداشته ام و همديگر را دوست دارم شوهر الان بدون هيچ عذري پزشكي مي گويد جامعه خراب است و من اين خيانت را در حق فرزندم نمي كنم چون نمي توانم در اين آشفته بازار و شبانه روز دويدن براي يك لقمه نان او را تربيت كنم من بچه نمي خواهم. ولي من اصرار دارم كه بچه مي خوام آيا شوهرم از نظر شرعي مي تواند من را از نعمت فرزند محروم كند؟
پاسخ:
با سلام
منع از بچه دار شدن از طرف مرد اشکال ندارد،اما در جایی که زن راضی نباشد جواز همراه با کراهت است1.
1. تحریر الوسیله،امام خمینی باب نکاح،م14

شهوتم زیاد است و زنم تأمینم نمی کند!

پرسش:
 همسرم از جهتی مرا منع می کند که ازدواج موقت داشته باشم از سویی هم خود قادر نیست به هیچ وجه پاسخگوی شهوت زیاد و بی اختیار من باشد با توجه به این توضیح او گناه مرتکب نمی شود؟ و آیا لازم است من رضایت او را برای ازدواج موقت بگیرم چون ممکن است با کم کاری و سردی او به گناه بفتم؟
اگر همسر بگوید من این رابطه(از دبر) را دوست ندارم و اذیت می شوم کراهت تبدیل به حرمت می شود؟

پاسخ:
سلام
رابطه از عقب كراهت شديده دارد و احتياط در ترك آن است مخصوصاً اگر زن راضي نباشد و در صورتي كه مو جب اذيت او شود حرام است ( زياد بودن شهوت موجب رفع كراهت نمي شود)

اما در مورد قسمت اول اول سوال عرض کنم زن اگر خود ميتواند خواسته هاي مرد را برآورده كند بايد برآورد و اگر امتناع بورزد گنا ه كار است مگر اينكه به حد عسر و حرج برسد ويا براي او ضرر معتدبه داشته با شد كه در اين صورت تمكين واجب نيست (زن نمي تواند از ازدواج مجدد مرد جلو گيري كندو رضايت او در از دواج مجدد شرط نيست). 1 
با توجه به اينكه اين مسئله اختلافي است اگر طبق نظر مرجع خاصي را مي خواهيد اشاره كنيد ولي نظر امام و رهبري اين است ؛
1.از محرمات حيض انچه در رساله مراجع م/450 امده اينكه نزديكي نشود وعمل وطي از دبر در صورت رضايت زن از موارد كراهت شديده است ولو اينكه اين شوهر شهوتش زياد باشدكراهت با اين موارد برداشته نمي شود .

2.اگر زن مانع ازدواج بعدي شود در صورتي كه خود ش هم نيازشوهر را بر طرف نكند وشوهر به گناه بيافتد گنهكار است.
در ضمن بنابر انچه در ( استفتائات ج/ 3 / از بحث ازدواج /م/55 ) امده براي ازدوا ج بعدي رضايت او شرط نيست بلكه حتي اگر در هنگام عقد با زن اول شرط كند كه با ديگري ازدواج نكند شرط باطل است وصحيح نيست.
3. در صورت عدم رضايت زن ، وطي از دبر حرام است. 2


1منبع استفتائات موجود در مر كز ملي پاسخگويي ديني
2رساله مراجع م/450 واستفتائات امام ج/3 احكام ازدواج /م/ 55

حکم چک کردن موبایل یا ایمیل همسر؟

پرسش:
وضعيت جامعه درهم برهم است اما آيا همسر ان اجاز دارند گوشي همراه يا ايميل هاي همديگر را با كنجكاوي ببينند يا اين بد گماني است و حرام؟
من به عنوان پدر براي در امان ماندن دختر يا پسر اجازه دارم گوشي يا ايميل آنها را چك كنم؟ با اجازه يا بدون اجازه چگونه است؟

پاسخ:
همانطور كه همه ميدانيم تجسس حرام است و قرآن صراحتا از آن نهي كرده است "ولا تجسسوا و لا يغتب بعضكم بعضاً؛ تجسس نكنيد وهيچ يك از شما ديگري را غيبت نكند". (حجرات 12(

تجسس حرام ، ناشي از سوء ظن يا كنجكاوي بي مورد در خبر يافتن از زندگي مردم است .
اما دقت زن و شوهر در مسائل خصوصي يكديگر و ميل به مطلع بودن از آن به طور طبيعي ناشي از اينگونه مسائل نيست بلكه زن و شوهر به خاطر علاقه اي كه بهم و به بقاي خانواده دارند ، بر خود لازم مي دانند از كوچك ترين مسائل يكديگر با خبر باشند تا اگر خداي نخواسته انحرافي در شرف وقوع بود فوري مانع آن شوند و كانون خانواده را از گزند آن حفظ نمايند .
اينگونه تجسس ها خصوصا اگر به صورت طبيعي و با اطلاع طرف مقابل و به منظور اطمينان بخشي باشد مشكلي در روابط فيمابين ايجاد نمي كند.

بله كنجكاوي هاي لازم زندگي گاهي مي تواند منشأ مشكلات عديده گردد كه در موارد ذيل خلاصه شده است:

1.آنجايي كه اين مسئله به عنوان يك حق طبيعي از طرفين پذيرفته نگردد .

2.آنجايي كه كنجكاوي افراطي و بي مورد باشد مانند اينكه همسري چك كردن هر روزه موبايل همسر خود را وظيفه روزانه خود بداند!

3.آنجايي كه ناشي از سوءظن بي جا و بيمار گونه باشد مانند شك شديد زن نسبت به شوهر بدون هيچ سابقه منفي از شوهر

4.آنجايي كه به مسائل خلاف شرع كشيده شود مثلا كسي ايميلي يا پيامكي به همسر شما زده و خواستار راهنمايي او در باب يك مسئله خصوصي باشد كه شما نبايد از آن مطلع باشيد

بنابر اين حساسيت هايي كه مرد به زن يا زن به مرد در مسائل زندگي دارد مي تواند موجب بقاي خانواده باشد به شرط آنكه بسيار طبيعي و بدون افراط انجام شده و ناشي از سوءظن نباشد.
تجسس در كار شخصي ديگران جايز نيست ولو همسر ويا فرزند باشد. 1
تبصره:در قسم دوم سوال (تجسس پدر براي فرزند) در صورتي كه به مصلحت فرزند باشد اشكالي ندارد.لازم به توضيح است احتمالات نيش قولي (به احتمال اينكه بچه منحرف مي شود وغيره ) براي تجسس جايز نيست،بلكه احتمال عقلائي وجدي براي انحراف ببيندمانعي ندارد. 2


1. جوبه رهبري؛س/1393
2. استفتاء تلفني كارشناس از پاسخ گوي دفتر رهبري وامام به شماره 7743232-0251

Publish modules to the "offcanvas" position.