احکام روابط زن و مرد

احكام روابط زن و مرد
نگاه
معناى قصد ريبه و لذت
591. منظور از قصد ريبه و لذّت چيست؟

ج. نظر با ريبه، نگاهى است كه همانند كسى كه نظر سويى دارد، باشد، اگرچه خوف فتنه نباشد و لذت اعم از ريبه است، واللّه  العالم.

معناى ريبه در نگاه

592. اگر انسان همان گونه كه از ديدن يك باغ و گلستان لذّت مى  برد، از نگاه كردن به صورت انسان ديگر (مرد يا زن) لذّت ببرد، آيا حرام است؟ و مصداق قصد ريبه و لذّت به حساب مى  آيد؟

ج. ظاهرا نظر ريبه عبارت است از نگاهى كه شبيه به نگاه قصد كننده حرام است، اگرچه به عدم وقوع در حرام، علم داشته باشد.

نگاه بدون شهوت به نامحرم

593. اگر در نگاه به نامحرم تحريكى نباشد، باز هم حرام است؟

ج. اگر به مواضع محرّمه باشد، باز هم حرام است.

نگاه به دختر و پسر غير بالغ مميّز

594. نظر مرد به غير وجه و كفّين دختر مميّز غير بالغ و همچين نظر زن به پسر نابالغ مميّز، بدون ريبه چگونه است؟

ج. بنابر احتياط واجب نگاه كردن مرد به بدن و موى دخترى كه نه سال قمرى  اش تمام نشده، ولى خوب و بد را مى  فهمد جايز نيست؛ اگرچه بدون قصد لذت هم باشد. هم چنين نگاه كردن زن به بدن پسرى كه بالغ نشده ولى خوب و بد را مى  فهمد، جايز نيست.

نگاه به چشم سرمه كشيده

595. اگر مرد به اعضاى زن نامحرمى كه همراه با زينت و آرايش است، هر چند از مواضع استثنا باشد، مانند: چشم سرمه  دار يا دست همراه با انگشترى، نگاه كند ولو با قصد لذت هم نباشد، چه حكمى دارد؟

ج. حرام است، زيرا خود اين تزيّن و تبرّج معرضيّت براى فتنه و ريبه و شأنيّت براى فساد دارد و همين براى حرمت كافى است.

نگاه به صورت و دو دست نامحرم

596. آيا نگاه كردن به صورت و دست هاى نامحرم جايز است؟

ج. اگر بدون ريبه و قصد لذت باشد، در مورد غير زينت يا اصلاح جايز است؛ اگرچه احوط ترك آن است.

نگاه به فروشنده در هنگام خريد كالا

597. نگاه كردن به زن فروشنده موقع خريد اجناس، چگونه است؟

ج. نگاه كردن به غير از صورت و دست ها، حرام است و نگاه به صورت و دست فروشنده  ها، بدون ريبه و قصد لذت جايز است.

نگاه به دختران كوچك

598. از دخترانى كه كوچك و با چادر مى  باشند خوشم مى  آيد چون معنويت خاصى دارند، آيا نگاه كردن به آن ها اشكال دارد؟

ج. اگر به سنى رسيده  اند كه خوب و بد را مى  فهمند، نگاه كردن به بدن و موى آن ها بنابر احتياط واجب جايز نيست، امّا به صورت و دست هاى آن ها اگر ريبه و قصد لذت نباشد، اشكال ندارد.

عدم جواز نگاه به نامحرم

599. نگاه كردن به زن نامحرم در خيابان و بازار كه صورت آن ها آرايش كرده و قسمت جلوى موى آن ها آشكار باشد، بدون قصد تلذّذ و ريبه چه حكمى دارد؟

ج. جايز نيست.

نظر به وجه و كفّين نامحرم

600. آيا نگاه كردن به وجه و كفّين زن نامحرم بدون قصد لذت اشكال دارد؟

ج. بدون ضرورت خلاف احتياط است.

نگاه به موى زن هاى بد حجاب

601. با عنايت به مسأله  ى 1935 و اين مطلب كه امروزه در شهرهاى بزرگ بيرون بودن مقدارى از موى سر، امرى عادى شده است، آيا مى  توان از اين رو كه اين مقدار موى سر عرفا بيرون است به آن نگاه كرد، مانند برخى قبايل كه معمولاً مقدارى از موهايشان بيرون است؟

ج. در فرض مرقوم جايز نيست.

نگاه به چهره زن مؤمن

602. نگاه كردن به چهره مومن ثواب است، حال اگر نامحرم باشد همين حكم را دارد؟

ج. خير.

نگاه به زنان در اجتماع

603. تكثر المتبرجات فى الجامعات و يعسر نفى النظر الكامل عنهن فما هو حكم النظر غيرالعمدى لهن مع العلم بتحققه عند دخول الجامعة؟ و هل ان النظر العادى غير الشهوانى للمتبرجات جايز أم لا؟

ج. النّظر الى الوجه والكفّين من غير ريبة مورد الاحتياط المطلوب، وامّا غيرهما فتعمّد النّظر بلاضرورة ممنوع، و كذا إدامة النظر بلاضرورة، فعلى من وقع نظره لا عن عمد أن لا يكرّر و لا يديم الاّ للضّرورة.

نگاه خواهر و برادر به بدن يكديگر

604. آيا نگاه كردن خواهر و برادر به بدن يكديگر جايز است؟

ج. اگر قصد لذت نداشته باشند مى  توانند غير از عورت، به تمام بدن يكديگر نگاه كنند. (به مسأله  ى 1939 رساله رجوع شود.)

نگاه اتفاقى به دختران بى  حجاب

605. آيا نگاه اتفاقى به دخترانى كه موهاى خود را نمى  پوشانند، جايز است؟

ج. اگر آن نگاه تكرار نشده و يا ادامه نيابد، اشكال ندارد.

نگاه زن به بدن مرد نامحرم بدون قصد لذت

606. آيا نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم بدون قصد لذت حرام است؟

ج. نگاه كردن به قسمتى از بدن مرد نامحرم كه غالبا باز است ـ مثل سر ـ اشكالى ندارد، مگر اين كه نگاه كردن كمك به معصيت باشد و در غير اين مواضع بنابراحتياط واجب حرام است.

607. نگاه كرن به قسمتى از بدن مرد نامحرم كه غالبا باز است چه حكمى دارد؟

ج. اگر اين نگاه كردن كمك به معصيت نباشد، جايز است.

نگاه به لباس زن نامحرم

608. اگر مردى به لباس زن نامحرمى كه بر روى بند لباس پهن شده نگاه كند، اشكال دارد؟

ج. اگر مفسده  اى نداشته باشد، اشكال ندارد.

نگاه شهوانى به خود

609. نگاه شهوانى به بدن خود چه حكمى دارد؟

ج. حرام است.

وضو در برابر نامحرم

610. وضو گرفتن زن آن جا كه مرد نامحرم او را ببيند، چگونه است؟

ج. با توجه و التفات جايز نيست.

نگاه به موهاى جدا شده از زن نامحرم

611. نگاه كردن مرد به موهاى جدا شده از زن نامحرم بدون لذت چه حكمى دارد؟

ج. بنابر احوط جايز نيست، چون اضافه  اش به زن باقى است و در زمان اتّصال به بدن، شدّت تحريم مو از پوست بيشتر است.

نگاه به مجامعت حيوانات

612. در روستاها عمل مجامعت و جفت گيرى حيوانات عملى، معمول و شايع است، آيا نگاه كردن به اين عمل از روى شهوت يا بدون آن اشكال دارد؟

ج. نگاه با شهوت حرام است.

نظر براى ازدواج

613. جوانى كه مى  خواهد با دخترى ازدواج كند بعد از ديدن همديگر و قبل از جارى ساختن صيغه  ى عقد، آيا پسر مى  تواند به اين دختر [دوباره [نگاه كند؟

ج. اگر براى اطّلاع عقلايى دوباره نظر كند، جايز است.

نگاه شهوت  انگيز به نامزد قبل از عقد

614. آيا نگاه شهوت  انگيز به كسى كه مى  خواهم با او ازدواج كنم جايز است؟

ج. از اين جهت مثل ديگران است و از غير اين جهت در مسأله  ى 1944 رساله توضيح داده شده است.

نگاه به دختران جهت انتخاب همسر

615. براى انتخاب همسر مى  توانم به دخترها نگاه كنم؟

ج. اگر از موارد مسأله  ى 1944 رساله نيست، خير.

نگاه دانشجو به استاد خانم

616. نگاه به استاد خانم كه از روى شهوت نباشد، لكن در انسان تأثير بگذارد چه طور است؟

ج. اگر معرضيت براى ريبه و فتنه و تعقّب به حرام دارد و يا نگاه به غير وجه و كفين است، جايز نيست.

617. برخى از معلمين ما زن هستند و من مجبورم براى تمركز، به چهره معلم نگاه كنم، ولى با توجه به اين كه آن ها حجاب درستى ندارند وظيفه چيست؟

ج. به نحوى كه در سؤال قبلى ذكر شد، جايز نيست.

نگاه به مرد نامحرم

618. آيا نگاه به مرد نامحرم، براى فهميدن سخن هاى او، گناه است؟

ج. اگر خوف مفسده نباشد، اشكال ندارد.

نگاه به هم كلاسى  هاى نامحرم

619. با توجه به اين كه كلاس هاى دانشجويان دختر و پسر با هم برگزار مى  شود، طبعا ناخودآگاه چشم پسران دختران نامحرم مى  افتد، حكم آن در صورتى كه بدون قصد لذت باشد چيست؟

ج. نگاه كردن غير عمدى اشكالى ندارد، اما بايد از تكرار يا ادامه نگاه پرهيز نمود ولى تحصيل كردن در اين كلاس ها اگر از وقوع در حرام ايمن نيست، حرام است.

مرز نگاه استاد مرد به دانشجوى دختر

620. حدود نگاه بين استاد مرد و دانشجوى دختر چيست؟

ج. دختر نبايد نزد استاد مرد به نحوى كه موجب اختلاط زن و مرد است درس بخواند، مگر اين كه از پشت پرده باشد و خوف مفسده  اى هم در كار نباشد.

تدريس در كلاس خانم ها

621. به هنگام تدريس در كلاس خانم ها به جهت ارزيابى كلاس و جلب توجّه شاگردان نسبت به درس، به ناچار نگاهى كلّى به خانم ها انجام مى گيرد و هيچ گونه قصد ريبه و لذّتى در كار نيست. اين عمل چه حكمى دارد؟

ج. نگاه كردن به زن مسلمان بدون ريبه هم جايز نيست، مگر وجه و كفين.

نگاه به زنان غير مسلمان

622. نگاه كردن به زنان نامحرم غير مسلمان (چه اهل كتاب و چه كفّار) اگر موجب مفسده باشد، چه حكمى دارد و اگر با ريبه نباشد چه حكمى دارد؟

ج. در صورت مفسده حكم آن حرمت است، و نگاه با عدم ريبه در آن چه جايز است از مسلمان، اشكال ندارد و در غير آن ها محلّ احتياط است. (جهت توضيح بيشتر به مسأله  ى 1935 رساله رجوع شود.)

نظر به بدن اهل كتاب

623. نظر به اهل كتاب در خارج از كشور با وضع لباس فعلى آن ها جايز است يا نه؟

ج. نگاه به جاهايى از بدن آن ها كه عادتا پوشانده نمى  شود، بدون قصد لذت و در صورتى كه خوف واقع شدن در حرام نباشد، جايز است.

نگاه به موى زنان اهل كتاب

624. نگاه كردن به موى سر زنان اهل كتاب، اگر بدون قصد ريبه باشد، چه حكمى دارد؟

ج. حفظ نظر به آن چه خودشان آشكار مى  نمايند، غير عورتين، لازم نيست.

دست دادن به زنان كتابى

625. آيا نگاه كردن به زنان اهل ذمه و دست دادن با آن ها اشكال دارد؟

ج. مجرد نگاه كردن بدون قصد لذت و در صورتى كه خوف وقوع در حرام نباشد جايز است، ولى دست دادن با آن ها جايز نيست.

حرمت لمس و نظر اعضاى داخلى نامحرم

626. آيا لمس و نظر اعضاى داخلى بدن نامحرم، مانند اعضاى ظاهريه حرام است؟

ج. حرام است، مگر در مورد ضرورت كه اقتصار بر حدّ ضرورت مى  شود.

معالجه

627. چنان چه جهت گذاردن وسيله جلوگيرى از حاملگى مانند IUD در داخل رحم، ظاهر آلت تناسلى زن به وسيله  ى پارچه توسّط شوهر پوشانده شود، به طورى كه تنها مجراى درونى آن مشخّص باشد، آيا گذاردن وسيله با توجّه به لزوم نگاه به مجراى درونى آلت تناسلى زن توسّط پزشك [زن يا مرد] جايز است يا خير؟

ج. درون و برون آلت تناسلى در حكم، از حيث نظر و لمس فرقى ندارد.

سونوگرافى زنان توسط مرد

628. در برخى از شهرها و مناطق، متخصص زن جهت سونوگرافى وجود ندارد و به لحاظ تشخيص حاملگى و وضعيت جنين و يا ناراحتى  هاى داخلى و كليوى، زنان مجبور به مراجعه به چنين متخصصينى هستند، آيا چنين بيمارانى، بايد به شهرهاى مجاور كه متخصص زن دارد بروند يا مى  توانند جهت سونوگرافى به مرد مراجعه نمايند؟

ج. تا ممكن است بايد به شهرهاى مجاور بروند.

كشف عورت براى معالجه

629. اگر شخصى جنب نمى  شود و همين موجب اذيّت وى مى  شود، آيا اين مطلب مجوّز براى كشف عورت براى معالجه مى  شود؟

ج. اين حالت ظاهرا مرض به شمار مى  آيد و او به اين معالجه محتاج و مضطرّ است و براى معالجه تا ممكن باشد، از محرّمات اختياريّه اجتناب كنند.

نگاه به عورت زن زائو

630. نگاه كردن به عورت زن زائو، هنگام عمل زايمان چه حكمى دارد؟

ج. اگر از موارد مسأله  ى 1941 رساله نيست، جايز نيست.

مراجعه زن به پزشك مرد با وجود پزشك زن

631. آيا مراجعه زن به پزشك مرد، در صورت وجود پزشك زن در همان رشته پزشكى جايز است؟ با توجه به اين كه غالبا به او نگاه شده و گاهى هم از او معاينه به عمل مى  آيد.

ج. بايد از نظر نامحرم با تمكّن خوددارى شود و در فرض سؤال جايز نيست.

معاينه عورتين توسط جنس مخالف

632. معاينه عورتين براى جنس مخالف جايز است يا بايد احتياط كرد؟

ج. اگر معالجه منحصر در نگاه كردن به عورت او باشد و معالجه توسط جنس موافق غير ممكن يا دشوار باشد، جايز است.

نگاه ضرورى به عورت نامحرم

633. در صورتى كه لمس و يا نگاه به عورت نامحرم ضرورت داشته باشد، آيا جايز است؟

ج. به مسأله  ى 1941 رساله رجوع شود.
 
نظر به نامحرم هنگام تحصيل پزشكى

634. اينجانب دانشجوى سال چهارم پزشكى هستم. در اين مقطع تحصيلى گاهى اوقات جهت آموزش بر بالين بيماران زن و يا در اتاق عمل جرّاحى جهت يادگيرى عملى، لازم است كه به محل ه اى حرام بدن زن نگاه كنم و احيانا با دستكش يا بدون آن بر بدن زنان دست بزنيم. وظيفه چيست؟

ج. لمس و نظر به بدن اجنبيّه و محلّ هاى حرام ديگر تجويز نمى  شود. بلى در موارد ضرورت هايى كه مراعات آن لازم است، مثل توقّف نيازهاى پزشكى مسلمين بر آن و منحصر بودن، در حدّ ضرورت مانع ندارد و تشخيص موضوع بر عهده  ى خود مكلّف است.

نگاه كردن به صورت زنان چادرنشين

635. نگاه كردن به صورت زنان چادرنشين كه معمولاً قسمتى از موى سر آن ها ديده مى  شود، براى مرد نامحرم چه حكمى دارد؟ توضيح آن كه ايشان به اين نوع پوشش عادت كرده  اند و اگر تذكر داده شود نمى  پذيرند.

ج. نظر عمدى خلاف احتياط است و حفظ نظر (بدون ادامه و بدون تهييج) نيز واجب نيست، مگر برداشت بدى شود و ديگران اين طور به نظرشان بيايد كه آن چه جايز نيست، او جايز مى داند.

نگاه به زنان با لباس هاى محلى

636. نگاه كردن به زنانى كه لباس محلى مى  پوشند و معمولاً به جاى روسرى، از تكه پارچه  ى تور، استفاده مى  كنند و موها و گردن و گوش هاى آن ها كاملاً مشخص است، چه حكمى دارد؟

ج. حرام است

بازيگرى زنان و تماشاى آن

637. بازى خواهران در تئاتر وتماشاى آن ها توسط برادران در حال بازى چه صورت دارد؟

ج. اگر موجب تهييج شهوات اهل آن است، جايز نيست.

نگاه به بازيگر زن

638. نگاه كردن به هنرپيشه زن از نزديك چه حكمى دارد؟

ج. مثل سايرين جايز نيست.

نگاه به نامحرم بدون پوشش مناسب

639. شوهر خاله  هايم در منزل پوشش خوبى ندارند، حكم نگاه كردن به آن ها چگونه است؟

ج. بنابر احتياط واجب حرام است اما جواز نگاه كردن زن به قسمتى از بدن مرد نامحرم كه غالبا باز است، مثل سر، خالى از وجه نيست، مگر اين كه اين نگاه كردن كمك به معصيت باشد. (به مسأله  ى 1933 رجوع شود.)

تعارض احكام شرع با قوانين رايج

640. در برخى موارد، بين احكام شرع و قوانين رايج پزشكى يا آموزشى به ويژه در موضوع پوشش و تماس و نگاه و يا اختلاط زن و مرد تعارض وجود دارد، در چنين موارد تكليف بيماران و دانشجويان چيست؟

ج. در هر حال رعايت احكام شرع واجب است.

منبع: http://www.bahjat.org/index.php/ahkam-2/esteftahat/62-2011-09-06-09-05-24.html

حکم جماع و نزدیکی رو به قبله؟

پرسش:
سلام.
این که میگویند در جماع نباید رو به قبله یا پشت به قبله باشیم یعنی چه؟ یعنی مثل میت نباید خوابید ؟یا مثل محتضر
در ضمن این حرام است یا مکروه؟ باتشکر
پاسخ:

با سلام و ادب

منظور این است که صورت یا کف پای شما رو به قبله نباشد.

نزدیکی کردن با همسر رو به قبله و یا پشت به قبله حرام نیست، اما مکروه می باشد. (1)

آیت الله بهجت: ظاهرا كراهت دارد. (2)
پی نوشت:
1. آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج3، ص9. مساله 5.

2. http://www.bahjat.org/index.php/ahkam-2/esteftahat/73-2011-09-06-09-09-10.html

بوسيدن هم جنس چه حكمي دارد؟

پرسش:
 بوسيدن هم جنس چه حكمي دارد؟
پاسخ:
با سلام و احترام
 بوسيدن نامحرم (هر قسمت از بدن كه باشد ) با قصد لذّت حرام است. خواه هم جنس باشند و خواه غير هم جنسي كه بين آندو عقد ازدواج برقرار نشده باشد [1] ولي بوسيدن هم جنس بدون قصد شهوت اشكالي ندارد.
آبي كه خارج مي شود ، اگر نشانه هاي مني را داشته باشد ، غسل جنابت لازم است و در غير اين صورت غسل لازم نيست ، اما غالبا آبهايي كه به واسطه بازي كردن و بوسيدن خارج مي شود ، شرايط آب مني را ندارد . نشانه هاي مني در رساله عمليه بيان شده است.
 [1] با استفاده از سيد مسعود مسعودي، احكام روابط زن و مرد، ص 162

احکام مقاربت،جماع و نزدیکی زن و شوهر

نزديكى در ايام استحاضه

228. آيا استحاضه نيز از نظر روابط زناشويى حكم حيض دارد؟

ج. بنابر احتياط واجب ـ لو لم يكن الاقوى ـ براى نزديكى كردن، قبل از آن غسل كند، بلكه احتياطا وضو هم بگيرد و حكم حيض را ندارد و در وقت نماز غسلى كه براى نماز كرده و خوانده كافى است.

 

نزديكى قبل از غسل حيض

229. نزديكى قبل از انجام دادن غسل حيض و بعد از پاك شدن چه حكمى دارد؟

ج. كراهت دارد و احوط ترك است؛ مگر بعد از شستن فرج.

 

اهميت نزديكى در هر شرايطى

230. چرا نزديكى با همسر اين قدر مهم است كه حتى موقعى كه آب براى غسل نيست، مى ‏شود نزديكى كرد و سپس تيمم نمود؟

ج. چون ممكن است ترك آن به حرام منجر شود و ترك حرام لازم است، اما غسل بدل دارد.

 

ديدن فيلم‏هاى محرّك جهت جماع

231. استفاده از وسايل محرك قواى شهوانى در روابط زناشويى و نيز ديدن عكس يا فيلم‏هاى غير اخلاقى توسط زوجين در هنگام نزديكى چه حكمى دارد؟

ج. اگر اصالتا ديدن عكس يا فيلم كذايى حرام است، اوقات مختلف، تفاوتى در حكم ندارد و در محركات، عمل به مأثورات، برگزيده شود.

 

سخن‏ هاى شهوت ‏انگيز هنگام نزديكى

232. سخن‏هاى تحريك كننده مثل جوك‏هاى شهوت‏ انگيز يا سخن درباره زن و مرد غريبه و يا به كار بردن الفاظ ركيك در چنين اوقاتى چه حكمى دارد؟

ج. اگر استعمال اين الفاظ اصالتا و به خودى خود حرام است، در چنين اوقاتى نيز حكم آن تغيير نمى ‏كند و در روايت است كه با شهوت ديگرى سراغ زوجه خود نرويد.

 

نزديكى و دخول از پشت

233. آيا دخول از پشت (دبر) همسر از نظر شرعى جايز است؟

ج. كراهت شديده دارد.

 

جماع رو به قبله

234. جماع كردن رو به قبله يا پشت به قبله و همين‏طور صحبت كردن در جماع چه حكمى دارد؟

ج. ظاهرا كراهت دارد.

 

دخول در پشت در زمان حيض

235. وطى در پشت زن حائض چه حكمى دارد؟ و آيا كفّاره دارد؟

ج. بنابر احتياط واجب جايز نيست؛ ولى ظاهرا كفّاره ندارد.

اجبار به جماع در ايام حيض

236. اگر شوهرى زنش را در مدّت حيض مجبور به تمكين كرد، حكمش چيست؟

ج. بنابر احتياط واجب بايد كفّاره بدهد. (جهت اطلاع بيشتر به مسأله ‏ى 428 رساله مراجعه شود)

 

منع پزشك از جماع

237. اگر پزشكان مردى را از عمل زناشويى منع كنند، آيا زن حق دارد مرد را به اين كار وادار كند؟

ج. اگر براى او ضرر دارد، جايز نيست.

 

ارضاى جنسى زن با غير از بدن

238. آيا جايز است شوهر با آلت مصنوعى يا با چيز ديگر ـ غير از جسدش ـ همسر خود را از لحاظ جنسى ارضا كند؟

ج. جايز نيست.

 

بيرون ريختن منى از رحم

239. آيا جايز است زوج منى را خارج رحم بريزد؟

ج. در غير بيرون ريختن دايمى ـ كه موجب مريضى و عقيمى زوجه بشود ـ بدون اذن زوجه بنابر اظهر مكروه است.

 

قسم بر عدم نزديكى

240. اگر مردى قسم بخورد كه با همسرش نزديكى نكند، آيا بر اين قسم اثرى مترتّب مى ‏شود؟

ج. اگر اين قسم به اسماى مختصه يا غالبه‏ ى خداوند متعال باشد و درباره‏ ى زوجه ‏ى دائمه‏ ى مدخولٌ‏ بها و براى ضرر رساندن به او باشد و مقيّد به ابد يا بيش از چهارماه باشد، پس اگر زن صبر نكرد به حاكم مرافعه مى ‏كند و حاكم هم پس از چهار ماه او را مجبور به رجوع يا طلاق مى ‏كند و مرد هم هر وقت وطى نمود، بايد كفّاره بدهد.

 

ارتباط با همسر در زمان عقد

241. در زمان عقد (قبل از عروسى) اجازه پدر عروس در بعضى موارد، مثل هم‏خوابى و بيرون رفتن با همسر شرط است؟

ج. خير، شرط نيست.

 

ارضاى جنسى همسر بدون دخول

242. آيا ارضاى جنسى زن بدون دخول اشكال دارد؟

ج. در صورتى كه در ارتباط با شوهر باشد، اشكالى ندارد.

 

تفاوت نزديكى با همخوابى با همسر

243. نزديكى و همخوابى با همسر چه تفاوتى دارد؟

ج. در هر همخوابى، نزديكى صورت نمى ‏گيرد.

 

نزديكى از پشت هنگام آبستنى
نزديكى از پشت با همسر در مواقعى كه آبستن است، چه حكمى دارد؟

ج. كراهت دارد.

 

سخن گفتن تحريك ‏آميز هنگام نزديكى

244. آيا سخنى كه در هنگام جماع موجب تحريك مى ‏شود، كراهت دارد؟

ج. بلى.

خوردن شير همسر

245. آيا مرد مى ‏تواند شير همسر شرعى خود را بخورد؟

ج. نمى ‏تواند.

 

نگاه كردن زوجين به آلت تناسلى يكديگر هنگام مقاربت

246. در حال نزديكى و مقاربت، نگاه به آلت يكديگر چه حكمى دارد؟ در حالت ايستاده چه طور؟

ج. كراهت دارد.

 

وجوب غسل در جماع از پشت

247. اگر مردى با زنش از پشت نزديكى كند، آيا بر زن نيز غسل جنابت واجب مى ‏شود؟

ج. اگر دخول شود، بر زن هم غسل واجب مى ‏شود.

 

هنگام وجوب غسل در نزديكى

248. در هنگام نزديكى، چه موقع بر انسان غسل واجب مى ‏شود؟

ج. در صورت انزال منى و يا دخول آلت تناسلى به اندازه حشفه در جلو يا پشت زن، غسل واجب مى ‏گردد.

 

غسل پس از نزديكى

249. آيا مرد در هر نوبت كه با همسرش نزديكى كرد، بايد فورا غسل كند؟

ج. در صورت عدم خروج منى و يا عدم دخول نبايد غسل كند و گرنه بايد براى هر عملى كه مشروط به غسل است، غسل كند و به خودى خود هم غسل كردن مستحبّ است و تكرار جماع، مشروط به غسل نيست.

نزديكى مجدد قبل از غسل

250. اگر انسان در اثر نزديكى با همسرش جنب شود، آيا قبل از غسل دوباره مى ‏تواند نزديكى كند؟

ج. بله، ولى كراهت دارد.

 

ملاعبه بين زن و شوهر

251. آيا بعد از ملاعبه بين زن و شوهر هر دو بايد غسل انجام دهند؟

ج. اگر منى خارج نشده باشد و يا دخولى صورت نگرفته باشد، غسل لازم نيست.

 

درخواست نزديكى از كسى كه نمى‏تواند غسل كند

252. زنى كه نمى‏تواند زياد غسل كند و شوهر مرتب از او درخواست نزديكى مى ‏كند، چه تكليفى دارد؟

ج. بايد از همسر خود در اين امر اطاعت كرده و به وظيفه‏ اش، هر چند تيمم هم باشد عمل كند.

 

ملاك وجوب غسل در زن

253. اگر در هنگام بازى، زن به حالت ارگاسم و تحريك كامل رسيد، آيا غسل بر او واجب است؟

ج. اگر به حالت انزال منى و سپس خروج آن برسد، غسل بر او واجب مى‏شود و در غير اين صورت غسل واجب نيست.

 

خروج آب پس از ملاعبه

254. بعد از ملاعبه، آب سفيد رنگ و لزجى از زن خارج مى ‏شود، آيا پس از خروج آن بايد غسل كند؟

ج. اگر منى نباشد و علايم آن را هم نداشته باشد، پاك است و غسل لازم ندارد.

 

درخواست زن براى نزديكى

255. اگر زن از شوهر درخواست نزديكى كند، آيا لازم است مرد با او همبستر شود؟

ج. اجابت او مطلوب است.

 

تمكين از پشت

256. اگر مردى عادت به استمتاع از پشت (دُبُر) داشته باشد و اين امر موجب عسر و حرج زوجه شود، تكليف زوجه چيست؟

ج. در اين صورت زن مى ‏تواند امتناع كند.

 

تقويت قواى جنسى با...

257. استفاده از وسايلى هم چون قرص، اسپرى، پماد دارويى يا برخى از خوراكى ‏ها، جهت تقويت قوه شهوانى و لذت بردن بيشتر هنگام آميزش چه حكمى دارد؟

ج. اشكال ندارد و بهتر پيروى از روش‏هايى است كه در اين رابطه از ائمه ـ عليهم ‏السّلام ـ روايت شده است.

 

جماع شبهه ‏ناك

258. زن شوهردارى كه وطى به شبهه نموده، در زمان عدّه براى شوهر وطى جايز نيست. آيا ساير استمتاعات جايز است؟

ج. بنابر احتياط واجب، جايز نيست.

 

لزوم رعايت حقوق واجبه زوج

259. اگر زن به علّت انجام مستحبّات زياد، دچار خستگى مفرط شود، به طورى كه سبب شود مرد نتواند تمتّعات لازم را از او ببرد، آيا مرد حق دارد او را از انجام چنين مستحبّاتى نهى نمايد؟ آيا اطاعت از شوهر در اين صورت لازم است؟

ج. بلى، مرد حق نهى او را دارد و اطاعت از شوهر در اين صورت لازم است.

 

عدم جذّابيت همسر

260. اگر جوانى به علت جاذبه نداشتن همسرش به گناه آلوده شد، مقصر كيست؟

ج. خود مرد مقصر است و اگر زن هم تمكين تام نكند، گناه‏كار است.

 

بستن لوله ‏هاى رحم زن

261. من مايل نيستم در آينده داراى فرزندى باشم آيا مى ‏توانم زنم را وادار كنم كه لوله‏ هايش را ببندد؟

ج. حرام است.

262. آيا بستن لوله رحم كه با اين كار فرد به طور كلى عقيم، مى ‏شود، با توجه به شيوع آن در جامعه، جايز است؟

ج. حرام است.

263. با علم به اين كه روش‏هاى جديد پيشگيرى جمعيت باعث عقيمى دايم مى ‏شود، استفاده از اين روش‏ها چه حكمى دارد؟

ج. جايز نيست.

264. كنترل جمعيت و راه‏هاى جلوگيرى از باردارى از نظر شرع، آيا ايرادى دارد؟

ج. جلوگيرى موقّت اگر مستلزم لمس يا نظر حرام نباشد، جايز است.

 

ميزان ناشزه شدن

265. با چند مرتبه تمكين نكردن، زن ناشزه مى ‏شود؟

ج. هر وقتى كه تمكين نكند، ناشزه است.

ناشزه حامله

266. اگر زن ناشزه حامله باشد، آيا از جهت حمل استحقاق نفقه دارد؟

ج. حملش نفقه دارد، بنابر احوط.

 

نشوز مرد

267. آيا حكم نشوز در مورد مرد نيز تحقّق دارد؟

ج. بله، زن حقّ شكايت نزد حاكم را دارد.

 

موجبات نشوز زن

268. آيا مخالفت كردن امر زوج در هر باب موجب نشوز است يا مخصوص استمتاعات جنسى است؟

ج. مخصوص به وجوه استمتاع و خروج از منزل است.

 

افراط مرد در جماع

269. اگر مرد در جماع افراط مى‏ كند، به طورى كه براى سلامتى زن يا شوهر مضرّ مى ‏باشد، آيا زن مى ‏تواند تمكين نكند؟

ج. در جايى كه خوف ضرر عقلايى باشد، مى ‏تواند تمكين نكند.

 

عدم تمكين در صورت ضعف

270. اگر زن داراى ضعف شديدى باشد و توان تمكين نداشته باشد، مى ‏تواند تمكين نكند؟

ج. مى ‏تواند.

 

اطاعت زن از شوهر در مورد نزديكى با ترس از قضا شدن نماز

271. وظيفه زن در قبال شوهرى كه تقاضاى جماع دارد، از طرفى غسل هم مقدور نيست و خوف قضا شدن نماز است، چيست؟

ج. بايد تمكين كند و با تيمم نماز بخواند.

 

رابطه نشوز با ارتباط نامشروع

272. آيا زنى كه با افراد نامحرم ارتباط نامشروع دارد، ناشزه محسوب مى ‏شود؟

ج. ارتباط، موجب نشوز نمى ‏شود.

 

اوامر زوج

273. اگر مرد به زن امر كند فلان شكل برايش آرايش كند، يا فلان لباس را در منزل بپوشد يا به نحو خاصّى نظافت كند، آيا زن بايد اطاعت كند؟ با توجّه به اين كه زن بايد منافيات را از خود دور كند؟

ج. بله، بر زن واجب است اجتناب از منفّرات.

 

افضا و حكم آن

274. افضا يعنى چه و حكم آن چيست؟

ج. به مورد 6 از مسأله ‏ى 1893 و مسأله‏ ى 1928 رساله رجوع شود.

 

انتقال نطفه يك زن به زن ديگر

275. مردى داراى دو همسر است. آيا مى ‏شود نطفه ‏ى مرد را با نطفه‏ ى همسر اوّل در خارج رحم تركيب كنند و در رحم زن دوّم قرار دهند؟

ج. اگر بدون لمس و نظر محرم باشد جايز است؛ ولى بچّه ملحق به صاحب نطفه است و در مورد زن دوّم هم بايد مراعات احتياط شود.

منبع: http://www.bahjat.org/index.php/ahkam-2/esteftahat/73-2011-09-06-09-09-10.html

شرایط اقلیمی در مسائل جنسی

پرسش:
از آن جا که شرایط اقلیمی در مسائل جنسی (شدت و ضعف ) اهمیت دارد چه عرفی مراد است عرف محل و رشد یا محل زندگی زناشویی. به عنوان مثال اگر خانمی تا قبل از ازدواج در شیراز بوده بعد رفته کرمان باید عرف کرمان را در نظر بگیرد یا عرف شیراز را؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
بر اساس استفتائات موجود این مسئله از مواردی است که تشخیص خود فرد ملاک حکم است وعرفی نخواهد بود زیرا ممکن است در نظر عرف عسروحرج نباشد اما برای همین فرد خاص حرجی باشد ،در این صورت دیگر نظر عرف ملاک ومعیار نخواهد بود .
اما حل اختلاف ورفع آن،مسئله دیگری است که می تواند از راههای متعددی داشته باشد . مثلا اگر فرد دچار مشکلات خاص جسمی می شودکه با وجود آن تمکین به اندازه مطلوب( همسر )میسر نیست ، باارائه نظر متخصص می تواند از خود دفاع نماید .

Publish modules to the "offcanvas" position.