اگر مردی هر شب نیاز جنسی داشته باشد تمکینش واجبه؟

پرسش:
با توجه به این که نیاز جنسی امری است که مبتنی بر ژنتیک، شرایط مزاجی، شرایط اقلیمی و....است:
2- آیا اگر زن بداند که اگر همسرش را هر شب تمکین نکند به گناه می افتد، تمکین بر او واجب می شود؟
3- اگر این مرد به هیچ وجه با تعدیل غذاها، ورزش و....نتواند از شدت نیازش بکاهد و همسرش هم نتواند او را هرشب تمکین کند و به همین دلیل به گناه بیفتد ازدواج - دائم یا تاریخ دار- برای او واجب می شود؟
4- اگر مردی هر شب تمایل جنسی زیادی داشته باشد و همسرش شاکی شود و او ادعا کند که این نیاز شدید ژنتیکی در خانواده آنها هست، آیا بر او واجب است که برای کاهش نیازش از پزشک کمک بگیرد؟
5- تمکین متناسب با شرایط و نیاز زن باید تنظیم شود یا مرد یا هر دو؟
6 - آیا تمکین برای مرد هم واجب است ؟
7- اگر زنی به دلیل نیاز به ارضاء جنسی ممکن است به گناه بیفتد لازم است به شوهر بگوید اگر از روی شرم یا بد دانستن مردش و ....نگوید و به گناه بیفتد کار حرامی مرتکب شده است؟

پاسخ:
با سلام و عرض ادب
1. تمکین واجب است مگر در صورتی که به حد عسر و حرج یا ضرر معتد به برسد. 1
2. با در نظر گرفتن پاسخ قبلی تمکین فی نفسه واجب است چه عدم تمکین منجر به گناه همسر شود یا نشود. 2
3. گناه نکردن واجب است و باید به هر صورتی که می تواند از گناه خودداری کند. 3  
4. کمک گرفتن از پزشک و دارو برای کاهش نیاز جنسی واجب نیست آنچه در این زمینه واجب است ممانعت از گناه است به هر صورتی که ممکن باشد. 4
5. تمکین متناسب با شرایط و نیاز زن و مرد تنظیم می شود. 5
6. ترک همخوابی با زن بیشتر از چهار ماه جایز نیست
اگر در کمتر از این زمان موجب مفسده ای در زن شود بنابر احتیاط مرد باید تقاضای زن را قبول کند
7. لازم است زن شرم و حیاء را کنار گذاشته و برای اینکه به گناه نیفتد اقدام نماید. 6
ادامه سوال:
عسر و حرج در قاموس زن و مرد فرق دارد حتی بین خانم ها هم ممکن است برخی رابطه هرشب را عسر ندانند. بنابراین عسر و حرج امری نسبی است از سویی دیگر در جامعه به دلیل حیا نمی توان نظر عرف را راحت بگیریم این جا تکلیف چیست؟
آیا عسر و حرج این جا با فرد باید در نظر گرفته می شود یا با عرف؟
پاسخ:
عسر و حرج نوعی مانند بسیار از مسائل کیفی زندگی بشر ، نسبی است ما وقتی احساس گرما می کنیم اگر بخواهیم از دیدگاه دیگران هم مطلع باشیم چاره ای جز مقایسه خود با دیگران و تبعیت از نظر جمع نداریم بدین منوال معیار در عسر و حرج هم عرف است یعنی فرد باید در نظر بگیرد که آیا کاری که او دارد انجام می دهد بیش از تحمل عادی مردم است یا خیر تا بتوان مشخص کرد مصداق عسر و حرج است یا خیر .
در عمل هم مشکلی ایجاد نمی شود چرا که یا فرد به یقین می رسد که عسر و حرج نیست که نمی تواند حکم عسر و حرج جاری کند و یا به یقین می رسد که عسر و حرج است ، می تواند حکم عسر و حرج را جاری کند و یا در مواردی شک دارد که عسر و حرج است یا خیر که حکمش مشخص است و نمی تواند حکم عسر و حرج را جاری کند.
اما عسروحرج شخصی به خود فرد بر می گردد یعنی باید یقین پیدا کند که انجام عمل برایش عسر و حرج دارد.
این مورد هم در عمل مشکلی ایجاد نمی کند چرا که فقط باید به موارد یقینی اکتفاء کند نه موارد مشکوک .
اما در مورد تمکین :
اگر زنی یقین داشته باشد که تمکین او عسر و حرج شخصی برایش دارد ، می تواند از تمکین خودداری کند و در غیر این صورت نباید از تمکین خودداری کند. 7


1 استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم
2 منابع موجود در مرکز ملی
3 استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم
4 استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم
5 استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم
6 استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم
7 استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم.

از نظر شهوت در فشار هستم مجازم خودارضایی کنم؟

پرسش:
از نظر شهوت در فشار هستم پیش روان پزشک رفتم ایشان گفتند شما دخترید و مانند مردان نیستید که بتوانید بدون اذن پدر الان ازدواج دائم یا موقت کنید تا رسیدن وقت خواستگاری و ازدواج تان که معلوم هم نیست چه موقع باشد، برای رفع استرس ها و فشارهای روانی - جنسی تان و اجتناب از گناه روابط نامشروع هفته ای یک بار استمنا کنید.
1.آیا با این توضیحات من مجازم خودارضایی کنم؟
اگر از نظر روانی من را سالم تر نگه دارد و فشار روانی کاهش یابد چه طور؟
2.اگر شرایط ازدواج برایم نباشد و خجالت بکشم به پدرم بگویم می توانم بدون ادن او ازدواج دائم یا موقت کنم تا گرفتار گناه نشویم؟

پاسخ:
با سلام و عرض ادب
1. استمنا درفروض فوق جایز نیست. 1
2. ازدواج دختر باکره باید با اذن پدریا جد پدری باشد وخجالت کشیدن مجوزصحت ازدواج با عدم اذن نمی باشد.
اما اگر دختر باکره و رشیده است (یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد )و خواستگاری هم کفو وهم شأن داشته باشد واو هم میل به ازدواج دارد اما پدر یا جد پدری با او مخالفت نمایند اذن آنان ساقط است. 2


1. استفتائات موجود در مرکزملی
2. امام خمینی (ره)،تحریرالوسیله ،ج2،اولیای عقد،م2.

خانمی که تمایل به ارتباط جنسی با مردان متعدد دارد!

پرسش:
خانمي به دلائلي دچار اعتياد جنسي شده است او تمايل دارد با مردان زياد ارتباط عاطفي و رابطه زناشويي داشته باشد حتي براي اين كه تجربه مردان مختلف را داشته باشد در ضمن عقد مدت دار شرط مي كند كه دخول صورت نگيرد تا نخواهد عده نگه دارد آيا اين كار او كه سبب تزلزل نظام خانواده در جامعه مي شود از نظر شرعي درست است؟
پاسخ:
با سلام
اینکه در ضمن عقد موقت شرط عدم دخول می کند اشکالی ندارد واز نظر شرعی صحیح است. 1
نکته قابل توجه دیگر اینکه بی شک این عمل زن که در واقع مرد بارگی(میل زن به مرد های بسیار) است ،موجب تزلزل خانواده می شود ویا میشود گفت اصلاً خانواده ای تشکیل نشده ، بلکه اجتماع دو نفر برای هوسرانی است. اصولاً تشکیل خانواده هدفش مقدس وفراتر از مسائل شهوانی است ودر این عمل زن غیر از مسائل شهوانی وهوا وهوس بی بند وباری وبی قید بودن واز مسئولیت فرار کردن است که با تشکیل خانواده بسیار فاصله دارد ،چیزی دیگری نیست وبی شک گسترش این نوع تفکر در اجتماع شیرازه نظام خانواده از هم می پاشد.


1. توضیح المسائل /ج=2 / احکام نکاح/م=2423

اعتياد جنسي و چند سوال؟

پرسش:
اگر بيمار نيمفومانيا نزد متخصص مرد رود احتمال وقوع هر دو در گناه زياد است؛
1- آيا بر مشاور يا روان پزشك مرد واجب است بيمار را به متخصص زن ارجاع دهد؟
2- آيا بر بيمار واجب نيست در صورتي كه نمي تواند خود را نسبت به متخصص مرد كنترل كند نزد متخصص زن برود؟
3- اگر بيمار نيفومانيايي كه بر اثر بي قيدي مردان متعدد را تجربه مي كند دچار زناهاي متعدد شود آيا بر پزشك يا فرد آگاه لازم است كه او را راهنمايي كند تا رسيدن به درمان واقعي در صورت امكان( اگر شوهر دار نباشد) او را به ازدواج تاريخ دار راهنمايي كند، و از آنجايي كه با عدم دخول مي تواند مردان متعددي را تجربه كند در عقد موقت برخي موارد عدم دخول را شرط كند؟

پاسخ:
با سلام و عرض ادب
1و2. اگر خوف فساد وافساد در بین باشد ،پرهیز از این ارتباط لازم است وایشان را به پزشک مماثل ارجاع دهند .
3. امر به معروف ونهی از منکر بر هر فردی واجب است ولازم است با بکار گیری روش های اخلاقی ومؤثر شخص را از ارتکاب معاصی باز دارند.

اجوبة الاستفتائات ،با استفاده از س1324و 1074و1079.

اگر در دوران صیغه آمیزش نداشته باشم عده لازم است؟

پرسش:
اگر زنی ازدواج موقت کند مثلا به مدت 1 ساعت و بعد از تمام شدن مدت ازدواج دوباره با همان فرد ازدواج موقت کرده و باز به مدت 1 ساعت ولی این بار نزدیکی صورت نگیرد. آیا پس از تمام شدن زمان ازدواج موقت دوم هم که بدون نزدیکی بوده است باید عده نگه دارد یا میتواند بلافاصله با شخص دیگری ازدواج کند؟

پاسخ:
با سلام و عرض ادب
اگر عمل زناشوئي صورت نگيرد ،لازم نيست عده نگهدارد. 1
اگر دخول صورت گرفته ،اگر حيض مي بيند، بايد به مقدار دو حيض واگر حيض نمي بيند ،چهل و پنج روز بايد عده نگهدارد.
البته چنانچه بخواهد با همان شوهر قبلي ازدواج دائم يا موقت کند، عده لازم نيست.


1. توضيح المسائل مراجع، مسئله 2511.

Publish modules to the "offcanvas" position.