1. آرش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. Saturday, 01 February 2014
  4.  Subscribe via email
با سلام و عرض شاد باش خدمت حاج اقا فلاح همدانی گرامی برای سوال فقهی و احکامی ام پاسخی و معقول و عقلانی بگوید تا همیشه در پاک بودن ترشحات اب کر و متصل به کر شکی به دلم راه ندهم. ممنون میشم خدانگهدار تون
متن سوال فقهی و شرعیه: بر اساس چه دلایلی ترشحات اب کر و متصل به کر که در طی شستشوی انواع نجاست ها از سطوح بدن یا لباس یا اشیاء یا زمین یا خانه و.. خلاصه هر جا و مکان و هر شئی، به اطراف بلند می شوند، لذا معترش می شوند محکوم به پاکی اند و لکن پاک اند؟
Comment
There are no comments made yet.
Accepted Answer Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام و ادب
علت پاکی همان پاک بودن آب کر هست و اینکه ترشحات متصل به آن هستند.
مرحوم دکتر پاک نژاد مطالبی تحت عنوان: چرا آب کر حدی دارد؟ می نویسد:
آب کر آبی است که هیچ وقت نمی‌تواند از نجاست اشباع شود. می‌دانیم که برای نابودی مواد آلی در آب، وجود اکسیژن ضروری است. برای آب هایی که با هوا تماس دائم دارند طبیعتاً اکسیژن لازم را از هوا کسب می‌کنند و حداکثر 20 روز وقت لازم است تا به طور کلی مواد آلی مبدل به مواد کانی گردد و خطر هر گونه فساد مرتفع شود و این عمل در پنج روز اول شدید است.
اگر مقدار مواد آلی آب خیلی زیاد باشند و اکسیژن به مقدار لازم نرسد، پس از مدتی تولید گازهای گندیده مانند هیدروژن سولفوره می‌نماید و ضمناً رنگ آب کدر خواهد گردید که علامت فساد آن است.
اصل بر این است که هر قدر آب از اکسیژن سیرتر باشد، کمتر و دیرتر اکسیژن از هوا کسب می کند و هر قدر گرسنه‌تر باشد، بیشتر و تندتر، بنابر این اگر آبی مثلاً چهل درصد از اکسیژن محلول در آن تحلیل رفته و غلظت نسبی اکسیژن 60 درصد باشد، در مدت یک روز از هر متر مربع سطح خود یک گرم اکسیژن جذب می‌کند. اگر اکسیژن محلول به قدری کم شده باشد که غلظت نسبی پنج درصد باشد، قدرت جذب روزانه اکسیژن برای هر متر مربع سطح به ده گرم خواهد رسید.
برای آبی که به حال خود گذاشته شده است، راه دریافت اکسیژن از هوا می‌باشد و مطابق اصل فوق می‌توان معلوم کرد که برای هر متر مربع سطح آزاد آب در روز چقدرجذب اکسیژن خواهد نمود.
به طوری که اشاره شد دستور فقهی نیز سه وجب و نیم عمق هر طرف کر را با وجب شخص متوسط الخلقه یعنی حدود 70 سانتی معین کرده است.
آب در اسلام به دو دسته تقسیم می‌شود :قلیل و کثیر و حد فاصل این دو را کر گویند؛ یعنی اگر از کر حتى اندکی برداشته شود، قلیل می‌شود و آب بیشتر از کر را آب کثیر نامند. آب کر همان طور که محاسبه نشان داده، هیچ وقت(البته منظور تا زمانی است که رنگ یا بو یا مزه کر به وسیله نجاست تغییر نکرده باشد) نمی­تواند ازنجاست اشباع شود. (1)
ایشان مطالب دیگری نیز فرموده که با فرمول های شیمیایی و فیزیکی است. می توانید آنها را در آدرس ذیل مطالعه بکنید. (1)
البته حکمت احکام شرعی را اگر هم نفهمیدیم، باید انجام بدهیم چون حتما خداوند حکیم مصالحی را در نظر گرفته و صلاح فردی و اجتماعی ما را مورد توجه قرار داده است.
پی نوشت­ها:
1. دکتر پاک نژاد، اولین دانشگاه وآخرین پیامبر، ج12، ص182.
اللهم عجل لولیک الفرج
Comment
There are no comments made yet.
  1. more than a month ago
  2. احکام و فلسفه آن
  3. # 1
  • Page :
  • 1


There are no replies made for this post yet.
Be one of the first to reply to this post!

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.