Islam and Its Social System

Islam and Its Social System

15-08-2019 Hits:184504 Ethics in Society طلبه پاسخگو

Duties of Man Towards the People

Duties of Man Towards the People

15-08-2019 Hits:175239 Ethics in Family طلبه پاسخگو

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

15-08-2019 Hits:179970 Imamology طلبه پاسخگو

Sheikh Zakzaky to be released on bail

Sheikh Zakzaky to be released on bail

09-08-2019 Hits:175506 Shia News طلبه پاسخگو

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

02-08-2019 Hits:175332 Shia News طلبه پاسخگو

In the Name of Allah


I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.

This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.

I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck

.

آیا اعتقاد به عصمت باعث نا امیدی در دیگران نیست؟

پرسش:
 آيا اعتقاد به عصمت پيامبران و امامان باعث نمى شود كه رسيدن به مقام و درجه آنان براى ما ناممكن بنمايد و سستى مؤمنان را در راه رسيدن به كمال و معنويت در پى آورد؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 پاسخ اين پرسش در ضمن چند نكته بيان مى شود:
1. مقام عصمت، منحصر به پيامبران و امامان نيست و انسان هاى ديگر نيز مى توانند به اين مقام دست يابند و به جايى برسند كه از انجام گناه و حتّى مكروه دورى گزينند. پس اعتقاد به عصمت پيامبران و امامان، به معنى دست نايافتنى بودن آن براى ديگران نيست و نمى تواند بهانه اى براى سستى در راه رسيدن به درجات بالا شمرده شود.
البته عصمت پيامبران و امامان، با عصمت ديگر انسان ها در دو مسأله با يكديگر تفاوت دارند:
الف. عصمت پيامبران و امامان از سوى خدا تضمين شده؛ ولى عصمت انسان هاى ديگر، قابل زوال و از بين رفتن است.
ب. عصمت پيامبران و امامان به معنى مصون بودن آنان از هر گونه خطا و لغزش و گناه است؛ امّا عصمت در ديگران، تنها پرهيز از گناه است. در نتيجه، خطاهاى غير عمدى و لغزش هايى كه گناه شمرده نمى شود، در انسان هاى عادى معصوم، كاملا محتمل است.[1]
3. اعتقاد به عصمت پيامبران و امامان نه تنها نمى تواند مانع راه تكامل انسان ها گردد؛ بلكه مشوّق انسان ها در مسير معنويت نيز خواهد بود؛ زيرا همين كه مى بينيم گروهى از انسان ها از نعمت عصمت برخوردارند، آن را براى خود قابل دسترسى تر مى بينيم. اگر در ميان انسان ها كسى از اين مقام برخوردار نبود، رسيدن به آن خارج از دسترس مى نمود.

[1]. ر.ك: منشور جاويد، آية الله جعفر سبحانى، ج 5، ص 31، انتشارات اسلامى؛ الميزان، علاّمه طباطبايى، ج 2، ص 137، مؤسسه اعلمى بيروت؛ پيام قرآن، آية الله مكارم شيرازى و ديگران، ج 7، ص 75 ـ 76، دارالكتب الاسلامية.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location