15-08-2019 Hits:179975 Imamology طلبه پاسخگو
Islam Attacks Slavery 1Islam has often been represented by Christian…
The Need for Regulations in the SocietyAs the results of…
The Clearest Reason for Free Will 1. The General Conscience of…
Brief History of ReligionsIn conducting a brief investigation on the…
Is It Necessary For Man To Follow A Religion?The foremost…
The Advantages of Religion 1It was revealed that religion has…
Who Is Almighty Allah? There is no difference of opinion amongst…
What are the differences between Shia and Sunni Muslims؟The distinction…
The Rights Islam Offers to WomenWith the onset of Islam…
How I find that Islam does not Oppress Women?An Experiences…
The Goal of Creation (1)One of the fundamental problems to…
We must defend our own rights. We must not transgress…
The Nature of Jesus 1Many Muslim writers when writing about…
The Holy Qur’an and Modern Scientific DiscoveriesThere is no doubt…
Determinism and Free Will in the Qur’anMohammad Mahdi GorjianA GlanceThe…
Importance of Marriage in IslamThe Holy Quran says:“And marry those…
Religious Tolerance in IslamOne of the most important aspects of…
Ahl-al-Bayt (`a)- Its Meaning and Origin The term "ahl" signifies…
A Scientific Discourse about WomanAuthors(s): Allamah Sayyid Muhammad Husayn TabatabaiA…
Who Are The 12 Imams Of Twelver Shia Islam؟The Twelve…
The Philosophy of HijabUndoubtedly, in this age of ours -…
THE TRUE RELIGION OF GOD!Each person is born in a…
MIRACLES OF THE QURANFourteen centuries ago, God sent down the…
WHO IS MUHAMMAD (PBUH)?One in every five persons on this…
Some of The biggest misconceptions that many non-Muslims have about…
if we entrust our hearts to spirituality and to the…
I think the most important teaching the Prophet (S) has…
An unforgivable sin of the Children of Israel (i.e. Jewish)…
TEHRAN (FNA)- The Palestinian government accused Israel of committing a…
TEHRAN (FNA)- Minister for the Middle East within Britain's Foreign…
Deadliest Gaza Rally in Weeks: 55 Palestinians Martyred, +2,000 Wounded…
However, the West Asia region’s conditions do not look quite…
Jesus is given many titles in the Qur'an like the…
Due to the significance of the beliefs, the Qur’an has…
Based on the new discoveries, a new understating of the…
Second son of Fatima (sa) and ‘Ali (as) Husayn (as)…
02-08-2019 Hits:170278 Shia News طلبه پاسخگو
An official with the AhlulBayt World Assembly said it has…
AhlulBayt News Agency (ABNA): Some 25,000 AhlulBayt News Agency (ABNA): Some…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyyed Ali Khamenei says…
Because of Saudi rulers’ oppressive behavior towards God’s guests, the…
Stressing that no one is allowed to insult Sunni principles…
Ayatollah Khamenei has praised all members of Iranian sports teams…
A Muslim student has been forbidden from wearing her full…
Ayatollah Khamenei has met with President Hasan Rouhani and the…
Human Rights Watch (HRW) has accused the Bahraini regime of…
A group of Bahraini Shi’a scholars has stated that Bahrain’s…
The Supreme Leader of the Islamic Revolution, Ayatollah Sayyed Ali…
Rasa – Shaykh Ibrahim Zakzaky, the spiritual leader of the…
The Muslim nations can gain from Ramadan and Eid ul-Fitr…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Sayyed Ali Khamenei addresses…
Ayatollah Makarem-Shirazi issued a statement condemning the Al Khalifah regime’s…
Assistant of Sacred Premises and Pilgrims Affairs of Astan Quds…
Hezbollah Secretary General Sayyed Hassan Nasrallah received a delegation of…
The cruel actions against Pakistani Shias cannot be tolerated. Occupying…
In the Name of Allah
I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.
This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.
I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck
.
پرسش:
مرد چه مزیتی دارد که پیامبر اسلام(ص) فرمود: «اگر سجده جز بر خدا حرام نبود میگفتم زن به مردش سجده کند»؟
پاسخ:
با سلام و ادب
خدمت شما عرض کنم که پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «اگر سجده جز بر خدا حرام نبود میگفتم زن به مردش سجده کند». میتوان این حدیث را کنار آیه شریفه «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» بگذارید و یک نتیجه درست بگیرید که چرا چنین است؟ مگر مرد چه مزیتی دارد که زن آنقدر باید مطیعش باشد؟ مگر زن آدم و اشرف مخلوقات نیست؟
روایت مطرح شده نشانگر برتری ذاتی جنس مرد بر جنس زن نیست بلکه بیانگر این معنا است که باید در حد توان در تحکیم روابط خانوادگی کوشید. روابطی که خداوند مدیریت آنرا بر عهده شوهر و محبت طرفین به یکدیگر را ضامن تداوم آن قرار داده است. برای اینکه مرد بتواند به خوبی از عهده مدیریت زندگی برآید، لازم است زن از وی اطاعت کند. البته در بیشتر موارد، مرد در پی آن است که زندگی را به خوبی اداره نماید. به همین جهت،
از دیدگاه عقل، زنی که دوستدار همسرش میباشد، باید او را در اجرای تصمیماتش یاری دهد. در سایه یک مدیریّت صحیح و قوى و اطاعت معقول و بجا، زن و شوهر میتوانند مشکلات زندگى خود را به راحتى برطرف کرده و چرخ زندگى را به حرکت سریع و سالم در آورند.
در نگاه اسلام، زن و مرد باید هدف مشترکی – که همان رسیدن به اوج قله کمال انسانی است- را دنبال کنند و به منظور دستیابی به این هدف، هر دو به یک میزان توانمند میباشند و تفاوت جنسیتها که لازمه خلقت است، نه نقشی در ایجاد یا افزایش این استعداد و توانمندی دارد و نه نقشی در ارزش گذاری دینی پس نه کمال زن در این است که جایگاهی مثل جایگاه مرد داشته باشد و نه بر مردان رواست که بر جنسیت مردانه خود ببالند.[1]
پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) آموزههای بسیاری درباره زندگی زن و شوهر و وظایف هرکدام نسبت به یکدیگر فرمودهاند[2] که درک درست آنها نیازمند تحلیلهای منطقی و عقلانی است. یکی از آن سخنان این حدیث است: امام صادق(ع) میفرماید: «گروهى نزد رسول خدا(ص) آمدند و به آن حضرت گفتند: مردمانى را میشناسیم که در برابر یک دیگر به سجده میافتند. پیامبر(ص) فرمود: اگر سجده بر غیر خدا جایز بود، به زن فرمان میدادم که شوهر خویش را سجده کند».[3] این روایت دارای سند صحیح و قابل اعتماد است.
برای اینکه معنا و مفهوم درستی از روایت مطرح شده برداشت شود، نکاتی بیان میشود:
1. در این بیان شریف؛ اگرچه پیامبر اکرم(ص) به طور کلّى سجده بر غیر خدا را نفى میکند، ولى با آوردن مثالی به صورت شرطی، حرمت شوهر و قرب زن به همسرش را به تصویر میکشد و این خود یک اصل علمى و قانون روانشناختى است؛ زیرا زن وابستگى شدیدى به شوهر خود دارد. مرد اگر همسر خود را فراوان و بیاندازه دوست داشته باشد، باز هم نوع وابستگى او آنگونه نیست که در زن وجود دارد. البته این ویژگى به طور حد اکثری است و احتمال تخلّف یا شدّت و ضعف در مواردى دارد. چه بسا زنى که به همسرش چندان وابسته نباشد و یا مردى که به زنش وابستگى شدید داشته باشد.[4]
2. اسلام دینی منطقی، عقلگرا و منصف است.[5] بر حسب این حقیقت، دستورات و احکام متعالى خود را بر مبناى فطرت و عقل سلیم، بر پایه ضرورتها و واقعیّتها و در قالب بایدها و نبایدها مطرح میکند. اسلام هر چند اصل را بر اطاعت از شوهر مؤمن مسلمان گذاشته و این اطاعت را در راستای اطاعت از خداوند دانسته اما برای این اطاعت حدودی هم قرار داده است؛[6] برای نمونه، اطاعت از مردی آلوده به گناه را در مسیر گناه و ترک واجبات جایز نمیداند و چنین پیروی و اطاعتی را نمیپذیرد؛ چرا که اطاعت از مخلوق در معصیت خدا جایز نیست.
پس اینگونه نیست که مردی آلوده بتواند به زن خود بگوید: چون من شوهر تو هستم، تو باید از من اطاعت کنی! این روایت نیز این سخن را تأیید مینماید: پیامبر اکرم(ص) فرمود: «یک زن خوب و شایسته از هزار مرد آلوده بهتر است».[7] بنابر این، موضوع اطاعت، موردی است که مرد؛ مؤمن، فهیم و مدیر است و میخواهد زندگی خود را اداره کند و اگر زن از وی اطاعت نکند، شوهر نمیتواند زندگی خود را اداره کند. زن اطاعت میکند تا زندگی اداره شود و این، سخن درستی است و بر زن لازم است آنرا بپذیرد و این همان اطاعت معقول است که در دین آمده است.
3. با توجه به نکته بالا؛ حدیث مورد بحث، بیانگر این معنا است که باید در حد توان در تحکیم روابط خانوادگی که به دلایلی، شوهر مدیریت آن را بر عهده دارد کوشید. اسلام، سرپرستی و نظارت بر امور خانواده را «به عنوان یک تکلیف» بر دوش مردان نهاده است. مردان از این رو سرپرست زنانند که خداوند برخی را بر بعضی دیگر فضیلت داده است،
تا امور زندگی آنان در مسیر عدالت اجتماعی و نظام احسن قرار گیرد. از اینرو که مردان برای اداره نهاد خانواده از توانمندیهای بیشتری برخوردارند و هزینه زندگی زنان (مهر و نفقه) بر عهده آنها است.[8] و برای اینکه مرد بتواند به خوبی از عهده مدیریت زندگی برآید، لازم است زن از وی اطاعت کند زیرا در غالب موارد، مرد در پی آن است که زندگی را به خوبی اداره نماید. به همین جهت، از دیدگاه عقل، زن باید از همسرش تبعیّت معقول و اطاعت به جا داشته باشد و عکس آن، مناسب یک زندگى و خانواده سالم نیست؛ چرا که مدیریت زن به واسطه احساسات سرشارش ممکن است در مواقع بحرانى مشکل آفرین گردد،
ولى اطاعت از مرد، سبب تقویت نظام خانواده و تحکیم مدیریّت آن میشود. در سایه یک مدیریّت صحیح و قوى و اطاعت معقول و بجا، زن و شوهر میتوانند مشکلات زندگى خود را به راحتى برطرف کرده و چرخ زندگى را به حرکت سریع و سالم در آورند.
از اینرو، اسلام اطاعت زن از مرد را لازم شمرده و به زن توصیه میکند که براى کمال و سعادت خود و خانواده و جامعهاش، از همسرش تبعیّت و پیروی معقول و بجا داشته باشد. تأمین هزینه زندگى و نیز مدیریت و ایفاى نقش رهبرى در منزل از ناحیه مرد و قدرشناسى از زحمات مرد و احترام به تصمیماتش از ناحیه زن، همسردارى و تلاش در تربیت صحیح اولاد از ناحیه طرفین از جمله جلوههاى مسئولیتپذیرى زن و شوهر میباشد که اسلام در مورد آنها رهنمودهایى ارائه کرده است.
البته تمام اینها به معنای پرستش مرد از جانب زن نبوده، بلکه خداوند در آیه 11 سوره تحریم، بانویی را ستوده که خود را از یوغ بندگی فرعون رهانیده و مقام عبودیت پروردگار و اشرف مخلوقات بودن را برای خویشتن ثابت نمود.
4. علت سرپرستى مرد، برخی برتریهای جسمى و مدیریتی او است؛ چراکه او به جهت قدرت کنترل عواطف، توانایى بیشترى براى مدیریّت خانواده دارد؛ اگرچه زن نیز از جهت عاطفى بر مرد غلبه دارد و هیچ کدام از این برتریها، نشانگر نقص وجودى نیست، بلکه هر یک متناسب با جنسیّت خود، تواناییهاى خاص دارند و هماهنگ کردن این تواناییها با مسئولیتها سعادت خانوادگى زن و مرد را تأمین میکند.
زن، مانند گل، ظریف و لطیف است، همانگونه که گل تحمّل آفتاب سوزان و باد و طوفان را ندارد، زن نیز توان تحمّل مسئولیتهاى سنگین و طاقتفرسای زندگى را ندارد. امام علی(ع) به فرزندش چنین اندرز میدهد: «به زن بیش از اندازه کارى مسپار؛ زیرا با زن باید چون دسته گل رفتار کرد، نه مانند یک مباشر و خدمتگذار».[9]
5. اگر چه در فرهنگ اسلامی، ریاست «اجرایی» و نظارت بر خانواده، به مرد واگذار شده و این نوعی تقسیم کار و تحدید مسئولیتها، در زندگی مشترک زن و مرد است، اما این به معنای تحکّم و زورگویی به زن و ذوب شدن شخصیت او در مرد نیست.
6. باید توجّه داشت که موفّقیت مرد در مدیریت خانواده، تنها با حکومت بر دل زن میسّر است؛ اگر اعضاى خانواده به مرد، علاقهمند بوده و در عمق وجودشان براى او حرمت قائل باشند، او میتواند در اداره خانواده موفّق باشد، و گرنه توسّل به زور و خشونت، نه تنها کارگشا نیست، بلکه بر نابسامانى خانواده مىافزاید. البتّه هر فردى باید از اختیارات خود در جهت مصالح خانواده استفاده کند،
نه در جهت تثبیت برترى جویى و خواستههاى خودخواهانه خود. به طور طبیعى، اختیارات سرپرست خانواده، اگر در جهت مصالح آنها به کار گرفته شود، تأثیر زیادى در سعادت خانواده خواهد داشت.
منابع :
[1]. : «شخصیت و جایگاه زن در اسلام»، سؤال 265.
[2]. ر.ک: محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 14، ص 246 – 248، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1408ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 20، ص 162 – 165، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق.
[3]. «مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مَالِکِ بْنِ عَطِیَّةَ عَنْ سُلَیْمَان بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ قَوْماً أَتَوْا رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا رَأَیْنَا أُنَاساً یَسْجُدُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ لَوْ أَمَرْتُ أَحَداً أَنْ یَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا»؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 508، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[4]. نکونام، محمّدرضا، زن؛ مظلوم همیشهى تاریخ، ج 3، ص 142، ظهور شفق، قم، چاپ اول، 1385ش.
[5]. ر.ک: «اسلام و عقلانیت»، سؤال 50؛ «دلایل حقانیت اسلام»، سؤال 275.
[6]. ر.ک: «فرمانبرداری زنان در برابر مردان»، سؤال 1674؛ «زن و حدود اطاعت از شوهر»، سؤال 5846.
[7]. دیلمی، حسن بن محمد، ارشاد القلوب إلی الصواب، ج 1، ص 175، الشریف الرضی، قم، چاپ اول، 1412ق؛ وسائل الشیعة، ج 20، ص 172.
[8]. فتاحی زاده، فتحیه، زن در تاریخ و اندیشه اسلامی، ص 112 و 115، مؤسسه بوستان کتاب، قم، چاپ سوم، 1387ش.
[9]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق: صالح، صبحی، ص 405، نامه 31، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق.