15-08-2019 Hits:208043 Imamology طلبه پاسخگو
Islam Attacks Slavery 1Islam has often been represented by Christian…
The Need for Regulations in the SocietyAs the results of…
The Clearest Reason for Free Will 1. The General Conscience of…
Brief History of ReligionsIn conducting a brief investigation on the…
Is It Necessary For Man To Follow A Religion?The foremost…
The Advantages of Religion 1It was revealed that religion has…
Who Is Almighty Allah? There is no difference of opinion amongst…
What are the differences between Shia and Sunni Muslims؟The distinction…
The Rights Islam Offers to WomenWith the onset of Islam…
How I find that Islam does not Oppress Women?An Experiences…
The Goal of Creation (1)One of the fundamental problems to…
We must defend our own rights. We must not transgress…
The Nature of Jesus 1Many Muslim writers when writing about…
The Holy Qur’an and Modern Scientific DiscoveriesThere is no doubt…
Determinism and Free Will in the Qur’anMohammad Mahdi GorjianA GlanceThe…
Importance of Marriage in IslamThe Holy Quran says:“And marry those…
Religious Tolerance in IslamOne of the most important aspects of…
Ahl-al-Bayt (`a)- Its Meaning and Origin The term "ahl" signifies…
A Scientific Discourse about WomanAuthors(s): Allamah Sayyid Muhammad Husayn TabatabaiA…
Who Are The 12 Imams Of Twelver Shia Islam؟The Twelve…
The Philosophy of HijabUndoubtedly, in this age of ours -…
THE TRUE RELIGION OF GOD!Each person is born in a…
MIRACLES OF THE QURANFourteen centuries ago, God sent down the…
WHO IS MUHAMMAD (PBUH)?One in every five persons on this…
Some of The biggest misconceptions that many non-Muslims have about…
if we entrust our hearts to spirituality and to the…
I think the most important teaching the Prophet (S) has…
An unforgivable sin of the Children of Israel (i.e. Jewish)…
TEHRAN (FNA)- The Palestinian government accused Israel of committing a…
TEHRAN (FNA)- Minister for the Middle East within Britain's Foreign…
Deadliest Gaza Rally in Weeks: 55 Palestinians Martyred, +2,000 Wounded…
However, the West Asia region’s conditions do not look quite…
Jesus is given many titles in the Qur'an like the…
Due to the significance of the beliefs, the Qur’an has…
Based on the new discoveries, a new understating of the…
Second son of Fatima (sa) and ‘Ali (as) Husayn (as)…
02-08-2019 Hits:197101 Shia News طلبه پاسخگو
An official with the AhlulBayt World Assembly said it has…
AhlulBayt News Agency (ABNA): Some 25,000 AhlulBayt News Agency (ABNA): Some…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyyed Ali Khamenei says…
Because of Saudi rulers’ oppressive behavior towards God’s guests, the…
Stressing that no one is allowed to insult Sunni principles…
Ayatollah Khamenei has praised all members of Iranian sports teams…
A Muslim student has been forbidden from wearing her full…
Ayatollah Khamenei has met with President Hasan Rouhani and the…
Human Rights Watch (HRW) has accused the Bahraini regime of…
A group of Bahraini Shi’a scholars has stated that Bahrain’s…
The Supreme Leader of the Islamic Revolution, Ayatollah Sayyed Ali…
Rasa – Shaykh Ibrahim Zakzaky, the spiritual leader of the…
The Muslim nations can gain from Ramadan and Eid ul-Fitr…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Sayyed Ali Khamenei addresses…
Ayatollah Makarem-Shirazi issued a statement condemning the Al Khalifah regime’s…
Assistant of Sacred Premises and Pilgrims Affairs of Astan Quds…
Hezbollah Secretary General Sayyed Hassan Nasrallah received a delegation of…
The cruel actions against Pakistani Shias cannot be tolerated. Occupying…
In the Name of Allah
I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.
This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.
I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck
.
پرسش:
سلام
منظور از حديث هفتاد و سه فرقه چیه؟ سند حديث رو میشه ذکر کنید؟و منظور كدام فرقه ها و در چه وقته؟
و فرقه ناجيه كدام است؟
پاسخ:
با سلام و ادب
در كتب حديث از طريق شيعه و اهل سنّت روايت شده است كه امّت موسى پس از او به هفتاد و يك فرقه و امّت عيسى پس از وى به هفتاد و دو فرقه تقسيم شدند، و پس از من امّتم به هفتاد و سه فرقه تقسيم خواهد شد كه تنها يك فرقه اهل نجات خواهد بود، چنانكه از فرقه هاى هر يك از دو امّت موسى و عيسى نيز تنها يك فرقه اهل نجات بود.(١)
عدّه اى از محققان اسلامى حديث مزبور را از نظر سند قابل اعتماد ندانسته و آن را نپذيرفته اند، كه ابن حزم از آن جمله است. عدّه اى از آنان نيز آن را مسكوت گذاشته و نفياً و اثباتاً دربارهى آن سخنى نگفته اند كه ابوالحسن اشعرى و فخرالدين رازى از اين دسته اند. و گروه سوم كسانى اند كه آن را پذيرفته و در صدد شمارش فرقه هاى هفتاد و سه گانه و تعيين فرقه ناجيه برآمده اند.(٢)
با اين حال شايد بتوان كثرت نقل و استفاضه حديث در كتب شيعه و اهل سنّت را دليل بر درستى حديث از نظر سند دانست.(3) بدين جهت بايد به بررسى مفاد و مدلول آن پرداخت كه با دو بحث بعدى روشن خواهد شد.
نخستين سؤالى كه در مورد مدلول حديث مزبور مطرح مى شود اين است كه مقصود از فرق هفتاد و سه گانه كدام يك از فرقه هاى اسلامى است؟ اگر مقصود فرق اصلى و محورى است، تعداد آنها كمتر از هفتاد و سه فرقه است، و اگر مقصود انشعابات و شاخه هايى است كه از هر يك از فرق محورى پديد آمده است، تعداد آنها بيش از هفتاد و سه فرقه است.
به اين پرسش، پاسخ هاى گوناگونى داده شده است كه دو نمونه را يادآور مى شويم:
الف ـ مقصود از رقم هفتاد و سه، تعداد حقيقى فرق اسلامى نيست، بلكه اين رقم كنايه از فزونى فرقه هايى است كه پس از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم در جهان اسلام پديد آمده است. همان گونه كه مقصود از رقم هفتاد در آيهى ٨٠ سوره توبه(4) اين است كه منافقان هرگز مورد مغفرت الهى قرار نخواهند گرفت، و معنى حقيقى آن مقصود نيست.
ولى سياق روايت كه نخست تعداد فرقه هاى يهود و نصارى را با رقمهاى ٧١ و ٧٢ نام مى برد، آنگاه رقم ٧٣ را درباره فرقه هاى امت اسلامى يادآور مى شود، با چنين توجيهى سازگار نيست.(5)
ب ـ آنچه مؤلفان ملل و نحل را در تطبيق اين حديث بر فرق اسلامى دچار اشكال كرده اين است كه آنان خواسته اند حديث را بر فرقه هايى كه قبل از آنان، يعنى حدود سه قرن اول اسلامى، پديد آمده است منطبق سازند؛ در حالى كه حديث از پيدايش افتراق در امت اسلامى سخن مى گويد، و زمان آن را تعيين نكرده است. بنابر اين ممكن است رقم يادشده در حديث در طول حيات امّت اسلامى تحقق يابد، بدين صورت كه در هر قرن يا عصرى فرقه اى ظاهر گردد، آنگاه در همان فرقه دسته بندى ها و انشعاباتى پديد آيد، و در نتيجه ٧٣ فرقه اصلى و محورى پديدار گردد، و هر يك داراى شاخههايى باشد؛ زيرا هرگاه حديث از نظر سند پذيرفته شود و از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم صادر شده باشد، قطعاً واقع خواهد شد و فرضيهى مزبور مىتواند توجيه معقولى براى آن به شمار آيد، هرچند تعيين مصداق و بازشناسى فرقه هاى اصلى از متفرعات و شاخههاى آنها به صورت قطعى امكانپذير نباشد.(6)
در اكثر نقل هاى حديث هفتاد و سه فرقه، يك فرقه اهل نجات و بقيه اهل دوزخ شناخته شده است. اين مطلب سبب طرح بحث ديگرى درباره مفاد حديث شده و آن اينكه فرقه ناجيه كدام است؟ در پارهاى احاديث براى فرقه ناجيه دو نشانه زير بيان شده است:
الف) الجماعة: مقصود از كلمه جماعت، يا جميع مسلمانان است(7) در مقابل يهود و نصارى و مذاهب غير اسلامى، و يا اكثريت مسلمانان است در مقابل اقليت. ولى هيچ يك از آن دو پذيرفتنى نيست؛ زيرا لازمهى فرض نخست اين است كه همه مسلمانان اهل نجاتند، و اين مطلب با متن حديث تعارض دارد. و فرض دوم نيز صحيح نيست، زيرا اكثريت به خودى خود دليل بر حقانيت نخواهد بود، بلكه در طول تاريخ پيوسته جريان برعكس بوده است؛ يعنى مخالفان پيامبران اكثريت را تشكيل مى داده اند.
چنانكه قرآن كريم نيز اكثريت افراد را گرفتار انحراف مى داند و خطاب به پيامبر اكرم مى فرمايد:
«و ما أكثرُ النّاسِ و لو حَرَصْتَ بِمُؤْمِنينَ».(يوسف/ ١٠٣)
و باز مى فرمايد:
«و ما يؤمن أكثرهم باللّه إلاّ و هم مشركون».(يوسف، ١٠٦)
و عبارت هاى «و لكنّ أكثر النّاس لا يعلمون»(يوسف، ٢١) و «قليل من عبادى الشكور»(سبأ/ ١٣) و نظاير آن نيز گوياى اين مدّعاست.
گذشته از اين، مقياس اكثريت، در عمل نيز با مشكل مواجه خواهد بود، زيرا در طول تاريخِ مذاهب و فرق، اكثريت و اقليت داراى نوسان بوده است.
ب) ما انا عليه و اصحابي: اين تعبير بر چيزى جز آيين و شريعت اسلامى دلالت نمىكند؛ در اين صورت نمى تواند مقياس شناخت فرقهى ناجيه باشد، زيرا هر فرقه اى روش خود را مطابق شريعت اسلام و سنّت پيامبر گرامى صلى الله عليه وآله وسلم مىداند. چنانكه صاحب المنار مى گويد:
«تاكنون فرقه ناجيه، يعنى فرقه اى كه بر روش پيامبر و اصحاب او عمل كند، روشن نشده است، زيرا هر يك از فرقه هاى اسلامى روش خود را مطابق روش پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم و اصحاب مى داند».(8)
١ ـ جهت آگاهى از مصادر حديث به كتاب: بحوث في الملل و النحل، آيةاللّه جعفر سبحانى، ج ١، ص ٢١ ـ ٢٤ و ٣٨ ـ ٣٩ رجوع شود.
٢ ـ الفرق بين الفرق، ص ٦، مقدمهى محمد محى الدين (محقق كتاب).
3 ـ بحوث في الملل و النحل، ج ١، ص ٢٣.
4 ـ «...إن تستغفر لهم سبعين مرّة فلن يغفر اللّه لهم».
5 ـ بحوث فى الملل و النحل، ج ١، ص ٣٥.
6 ـ الفرق بين الفرق، مقدمه، ص ٧ .
7ـ چنانكه شهرستانى جماعت را به «اتفاق مردم بر شريعت و سنّت» تفسير كرده است؛ ر.ك: ملل و نحل، ج١، ص ٣٨ ـ ٣٩.
8. المنار، ج ٨، ص ٢٢١ ـ ٢٢٢ .