Islam and Its Social System

Islam and Its Social System

15-08-2019 Hits:213977 Ethics in Society طلبه پاسخگو

Duties of Man Towards the People

Duties of Man Towards the People

15-08-2019 Hits:202942 Ethics in Family طلبه پاسخگو

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

15-08-2019 Hits:208633 Imamology طلبه پاسخگو

Sheikh Zakzaky to be released on bail

Sheikh Zakzaky to be released on bail

09-08-2019 Hits:203284 Shia News طلبه پاسخگو

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

02-08-2019 Hits:203433 Shia News طلبه پاسخگو

In the Name of Allah


I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.

This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.

I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck

.

چرا در آيه 43 سوره توبه، پيامبر(ص) مورد عتاب قرار گرفته است؟

پرسش:
 چرا در آيه 43 سوره توبه، پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) مورد عتاب قرار گرفته است؟ آيا پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) بى اذن خدا، اجازه داده بود تا منافقان در جنگ شركت نكنند؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 در آيه مذكور مى خوانيم: (عَفَا اللّهُ عَنكَ لِمَ اَذِنتَ لَهُم حَتّى يَتَبَيَّنَ لَكَ الَّذينَ صَدَقوا وتَعلَمَ الكاذِبين؛ خداوند تو را بخشيد؛ چرا پيش از آن كه راستگويان و دروغگويان را بشناسى، به آن ها اجازه دادى؟!)
اين آيه، درباره جنگ تبوك است. در جريان جنگ تبوك، رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) بنا به مصالحى، به گروهى از منافقان كه براى فرار از جنگ بهانه جويى مى كردند، اجازه دادند تا در جنگ شركت نكنند.
آيه فوق، از باب «به در مى گويم تا ديوار بشنود» بوده و در ظاهر، پيامبر را توبيخ مى كند تا در واقع نفاق و دورويى منافقان را نشان دهد. آيه مى خواهد بگويد كه نفاق اين گروه به قدرى آشكار و نمايان است كه با كم ترين امتحانى در معركه جنگ، رسوا مى شوند.
اى پيامبر! تو اگر آنان را از شركت در جنگ معاف نمى كردى، مى ديدى كه چه زود و چه راحت رسوا مى گشتند.
پس اين آيه، از آغاز در پى بيان روح نفاق اين گروه است نه اثبات گناه بر رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم). البته قرآن كريم در آيه مذكور، با بيانى لطيف و كنايه آميز، منافقان را رسوا كرده است.
اقدام پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) در معاف كردن اين گروه از جنگ، نه تنها خلاف مصلحت نبوده، بلكه كاملا مطابق مصلحت مسلمانان بوده است. در آيه 47 سوره توبه، مى خوانيم: «اگر آن ها همراه شما(به سوى ميدان جهاد) خارج مى شدند، جز اضطراب و ترديد چيزى بر شما نمى افزودند. و به سرعت در بين شما به فتنه انگيزى (و ايجاد تفرقه و نفاق) مى پرداختند. و در ميان شما، افرادى (سست و ضعيف) هستند كه به سخنان آن ها كاملا گوش فرا مى دهند.» بر اساس اين آيه، اقدام پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) كارى هوشمندانه در جهت جلوگيرى از فتنه و تفرقه بوده است و اين خود شاهد روشنى است كه در خطاب عتاب آميز آيه 43، منافقان مورد سرزنش قرار گرفته اند.[1]

[1]. ر.ك: تفسير الميزان، علاّمه طباطبايى، ج 9، ص 284، انتشارات جامعه مدرسين ؛ تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازى و ديگران، ج 7، ص 428، دارالكتب الاسلامية.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location