Islam and Its Social System

Islam and Its Social System

15-08-2019 Hits:184501 Ethics in Society طلبه پاسخگو

Duties of Man Towards the People

Duties of Man Towards the People

15-08-2019 Hits:175236 Ethics in Family طلبه پاسخگو

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

15-08-2019 Hits:179963 Imamology طلبه پاسخگو

Sheikh Zakzaky to be released on bail

Sheikh Zakzaky to be released on bail

09-08-2019 Hits:175504 Shia News طلبه پاسخگو

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

02-08-2019 Hits:175330 Shia News طلبه پاسخگو

In the Name of Allah


I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.

This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.

I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck

.

چرا حضرت سلیمان بچه دار نشد؟

پرسش:

تفسير آيه«رب اغفرلى وهب لى مُلكاً لا ينبغى لاءحد من بعدى » (سوره ص  آيه 35) چيست ؟

پاسخ:

سلام و ادب

مفسّران و محدّثان در آيه 34همين سوره (ما سليمان را آزموديم و بر كرسي او جسدي افكنديم .سپس به درگاه خداوند انابه كرد و به سوي او بازگشت ).(1)
تفسيرهاي مختلفي نقل كرده اند كه به نظر بعضي , از همه موجه تر و روشنتر اين است كه : حضرت سليمان آرزو داشت فرزندان شجاع و با تدبيري داشته باشد كه در اداره كشور و مخصوصاً جهاد با دشمن به او كمك كنند.

او داراي همسران متعدد بود با خود گفت : با آنها آميزش مي كنم تا فرزندان متعددي نصيبم شود, و غفلتاًكلمة(ان شاءالله) را نگفت ; يعني به جاي اتكال به نيرو و مشيت خداوندي به خواست خود تكيه زد.

خداوند متعال براي تنبّه و بيداري او از هيچ يك از همسران فرزندي به او عنايت نفرمود جز از يك همسرآن هم ناقص الخلقة, كه همچون جسدي بي روح آن را آوردند و بر كرسي و تخت او نهادند.

حضرت با مشاهده جسد به فكر فرو رفت و ناراحت شد كه چرا يك لحظه از خدا غافل شد و به قدرت ونيروي او اتكا نكرد; از اين جهت توبه كرد و عذر خواهي نمود.

آيهء 35كيفيت توبه اش را ذكر مي كند, كه گفت : پروردگارا! مرا بيامرز. و در پي آن ابراز داشت : حكومتي به من عطا كن كه بعد از من براي كسي نباشد.
بعضي گفته اند: اين گونه درخواست از پيامبر بزرگواري همچون سليمان خوب نبود, چون تقريباً از آن برداشت بخل مي شود.

مناسب ترين پاسخي كه به شبهه فوق داده اند, اين است كه حضرت سليمان (ع)از خداوند خواست يك نوع حكومت توأم با معجزات ويژه به او عنايت كند كه ديگران چنان ويژگي را نداشته باشند, چنان كه حضرت موسي عصا و يد بيضا داشت كه ديگران نداشتند و آتش براي حضرت ابراهيم (ع)سرد و خاموش شد وپيامبر(ص)معجزه مخصوصي به نام قرآن , حضرت سليمان هم حكومت بر باد و جنّ و شياطين داشت كه ديگران نداشتند, پس حضرت درخواست كردند سلطنتي با خصوصيات و ويژگي هاي مخصوص به او عنايت كند.
اين براي پيامبران نقص نيست كه براي خود تقاضاي معجزهء ويژه كنند تا وضع آنها كاملاً مشخص از ديگران باشد.حضرت سليمان اين درخواست را براي خودش كرده و هرگز نخواسته كه از كسي دريغ شود. به تعبير ديگر: آن حضرت هيچ گاه از خدا درخواست نكرد ديگران از چنين سلطنتي محروم شوند.
بين اين كه انسان از خداوند سلطنتي مختص به خود رادرخواست كند (سلطنتش ويژگي خاصي داشته باشد) و اين كه سلطنت را تنها براي خودش بخواهد و آرزويش اين باشد كه ديگران هرگز به چنان سلطنتي نائل نشوند,(2) فرق است .


 1.«و لقد فتنا سليمان والقينا على كُرسِيّه جسداً ثم اناب».
 2.ر.ك : تفسير الميزان , ج 17 ص 322 ذيل آيه 35 سوره ص و تفسير نمونه , ج 19 صفحه 282ـ 283.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location