Islam and Its Social System

Islam and Its Social System

15-08-2019 Hits:214338 Ethics in Society طلبه پاسخگو

Duties of Man Towards the People

Duties of Man Towards the People

15-08-2019 Hits:203230 Ethics in Family طلبه پاسخگو

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

15-08-2019 Hits:208897 Imamology طلبه پاسخگو

Sheikh Zakzaky to be released on bail

Sheikh Zakzaky to be released on bail

09-08-2019 Hits:203731 Shia News طلبه پاسخگو

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

02-08-2019 Hits:203865 Shia News طلبه پاسخگو

In the Name of Allah


I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.

This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.

I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck

.

تقاضا از مخلوق در چه صورتی جایز نیست؟

پرسش:

سلام. تقاضاي مخلوق از مخلوق ديگر گاه جائز است و گاه حرام. ميشه در اين مورد بيشتر توضيح بفرمائيد؟در تفسير ايات 47و48 سوره بقره. يا بَني‏ إِسْرائيلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي‏ أَنْعَمْتُ عَلَيْکُمْ وَ أَنِّي فَضَّلْتُکُمْ عَلَي الْعالَمينَ47 وَ اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا يُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ با تشکر

پاسخ: 

با سلام و تشکر به خاطر ارتباطتان
تقاضاي حرام و باطل در جايي است كه براي تقاضا شونده، تاثير استقلالي قائل باشيم . با اعتقاد به ربوبيت وي از او تقاضا داشته باشيم . آياتي همچون آيه 48 سوره بقره در مقام نفي چنين شفاعتي هستند. اين گونه شفاعت ها، موجب شريك قرار دادن براي خدا و مشرك شدن انسان مي شود اما اگر براي تقاضا شونده تاثير استقلالي قائل نباشيم و او را در عرض خدا قرار ندهيم بلكه او را بنده خداوند بدانيم و تاثير وي را به اذن الهي و در طول اراده الهي بدانيم ،چون شرك نمي شود، جائز است  حتي خدا نسبت به اين مسئله سفارش نموده است چنان كه در آيه 64 سوره نساء مي فرمايد:
« ِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً؛
 اگر  هنگامى كه به خويش ستم كردند، به سوى تو مى‏آمدند و از خدا طلب آمرزش مى‏نمودند و پيامبر هم براى آن ها طلب آمرزش مي نمود، خدا را توبه‏پذير و مهربان مى‏يافتند»
از  اين آيه استفاده مي شود كه آمدن به سراغ پيامبر (ص) و او را بر در درگاه خدا شفيع قرار دادن،  وساطت و استغفار او براى گنهكاران مؤثر است. موجب پذيرش توبه، و رحمت الهى است.  اگر وساطت و دعا و استغفار و شفاعت خواستن از پيامبر شرك بود، چگونه ممكن بود كه قرآن چنين دستورى را به گنهكاران بدهد؟
همچنين در آيات متعددي خدا شفاعت را براي مأذونين جايز مي شمارد :
« ما مِنْ شَفيعٍ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِه‏(1)  ؛هيچ شفاعت كننده‏اى، جز با اذن او نيست‏» يا :
« مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِه‏(2) ؛ كيست كه نزد او، جز به فرمان او شفاعت كند»
 آياتي كه در مقام نفي شفاعت هستند، شفاعت مطلق را نفي مي كنند ،نه مطلق شفاعت را .

1. يونس(10) آيه 3.
2.بقره (2) آيه 255 .

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location