15-08-2019 Hits:208338 Imamology طلبه پاسخگو
Islam Attacks Slavery 1Islam has often been represented by Christian…
The Need for Regulations in the SocietyAs the results of…
The Clearest Reason for Free Will 1. The General Conscience of…
Brief History of ReligionsIn conducting a brief investigation on the…
Is It Necessary For Man To Follow A Religion?The foremost…
The Advantages of Religion 1It was revealed that religion has…
Who Is Almighty Allah? There is no difference of opinion amongst…
What are the differences between Shia and Sunni Muslims؟The distinction…
The Rights Islam Offers to WomenWith the onset of Islam…
How I find that Islam does not Oppress Women?An Experiences…
The Goal of Creation (1)One of the fundamental problems to…
We must defend our own rights. We must not transgress…
The Nature of Jesus 1Many Muslim writers when writing about…
The Holy Qur’an and Modern Scientific DiscoveriesThere is no doubt…
Determinism and Free Will in the Qur’anMohammad Mahdi GorjianA GlanceThe…
Importance of Marriage in IslamThe Holy Quran says:“And marry those…
Religious Tolerance in IslamOne of the most important aspects of…
Ahl-al-Bayt (`a)- Its Meaning and Origin The term "ahl" signifies…
A Scientific Discourse about WomanAuthors(s): Allamah Sayyid Muhammad Husayn TabatabaiA…
Who Are The 12 Imams Of Twelver Shia Islam؟The Twelve…
The Philosophy of HijabUndoubtedly, in this age of ours -…
THE TRUE RELIGION OF GOD!Each person is born in a…
MIRACLES OF THE QURANFourteen centuries ago, God sent down the…
WHO IS MUHAMMAD (PBUH)?One in every five persons on this…
Some of The biggest misconceptions that many non-Muslims have about…
if we entrust our hearts to spirituality and to the…
I think the most important teaching the Prophet (S) has…
An unforgivable sin of the Children of Israel (i.e. Jewish)…
TEHRAN (FNA)- The Palestinian government accused Israel of committing a…
TEHRAN (FNA)- Minister for the Middle East within Britain's Foreign…
Deadliest Gaza Rally in Weeks: 55 Palestinians Martyred, +2,000 Wounded…
However, the West Asia region’s conditions do not look quite…
Jesus is given many titles in the Qur'an like the…
Due to the significance of the beliefs, the Qur’an has…
Based on the new discoveries, a new understating of the…
Second son of Fatima (sa) and ‘Ali (as) Husayn (as)…
02-08-2019 Hits:197362 Shia News طلبه پاسخگو
An official with the AhlulBayt World Assembly said it has…
AhlulBayt News Agency (ABNA): Some 25,000 AhlulBayt News Agency (ABNA): Some…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyyed Ali Khamenei says…
Because of Saudi rulers’ oppressive behavior towards God’s guests, the…
Stressing that no one is allowed to insult Sunni principles…
Ayatollah Khamenei has praised all members of Iranian sports teams…
A Muslim student has been forbidden from wearing her full…
Ayatollah Khamenei has met with President Hasan Rouhani and the…
Human Rights Watch (HRW) has accused the Bahraini regime of…
A group of Bahraini Shi’a scholars has stated that Bahrain’s…
The Supreme Leader of the Islamic Revolution, Ayatollah Sayyed Ali…
Rasa – Shaykh Ibrahim Zakzaky, the spiritual leader of the…
The Muslim nations can gain from Ramadan and Eid ul-Fitr…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Sayyed Ali Khamenei addresses…
Ayatollah Makarem-Shirazi issued a statement condemning the Al Khalifah regime’s…
Assistant of Sacred Premises and Pilgrims Affairs of Astan Quds…
Hezbollah Secretary General Sayyed Hassan Nasrallah received a delegation of…
The cruel actions against Pakistani Shias cannot be tolerated. Occupying…
In the Name of Allah
I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.
This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.
I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck
.
پرسش:
چرا باید از یک مکتب پیروی کرد؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
در ابتدا ببینیم منظور از مکتب چیست؟ وبا تعریف مکتب ، پاسخ سوال نیز روشن می شود.
در تعریف مکتب گفته شده است که :مجموعه ای است که در ابتدا به تفسیر انسان و جهان می پردازد و سپس بایدها و نبایدهای انسانی را مشخص و معین می سازد. هم نیاز انسان را به شناخت جهان مرتفع می کند و هم یک نظام ارزشی برای زیستن و چگونه زیستن ارائه می دهد. در واقع مکتب مجموعه جهان بینی و ایدئولوژی یک انسان میباشد.
استاد شهید مطهری در تعریف مکتب می گوید: یک تئوری کلی و یک طرح جامع و هماهنگ و منسجم است که هدف اصلی، کمال انسان و تأمین سعادت همگانی است و در آن خطوط اصلی وروشها، باید ها و نبایدها ،خوبها و بدها، هدفها و وسیله ها، نیازها و دردها ودرمانها، مسئولیت ها و تکلیف ها مشخص است و منبع الهام تکلیف ها و مسئولیت ها برای همه افراد می باشد (1)
سپس می نویسد : نوع برداشت و طرز تفکری که یک مکتب درباره جهان و هستی عرضه می نماید زیر ساز و تکیه گاه فکری آن مکتب به شمار میرود.
این زیرساز و تکیه گاه اصطلاحاً جهان بینی نامیده میشود. هدفهایی که یک مکتب عرضه می دارد و به تعقیب آنها دعوت میکند و راه و روشهایی که تعیین می کند و بایدها و نبایدهایی که انشاء می کند و مسئولیت هایی که به وجود می آورد همه به منزله نتایج لازم و ضروری جهان بینی است که عرضه داشته است.
در اينكه نيروی عقل و تفكر و انديشه برای تدبيرهای جزئی و محدود زندگی ضروری و مفيد است بحثی نيست .انسان در زندگی همواره مواجه با مسائلی است از قبيل انتخاب دوست ، انتخاب رشته تحصيلی ، انتخاب همسر ، انتخاب شغل ، مسافرت ، معاشرت ، تفريح ، فعاليتهای نيكوكارانه ،
مبارزه با كژيها و ناراستيها و بدون شك در همه اينها نيازمند به تفكر و انديشه و تدبير است و هر چه بيشتر و بهتر بينديشد موفقيت بيشتری كسب
میكند ، و احيانا نيازمند به استمداد از تفكر و تجربه ديگران میشود ( اصل مشورت ) در همه اين موارد جزئی ، انسان طرح تهيه میكند و آن را به مرحله اجرا در میآورد .
اما در دايره كلی و وسيع چطور ؟
آيا انسان قادر است طرحی كلی برای همه مسائل زندگی شخصی خود كه همه را در بر گيرد و منطبق بر همه مصالح زندگی او باشد بريزد ؟ يا قدرت طرح ريزی فكری فردی ، در حدود مسائل جزئی و محدود است و احاطه بر مجموع مصالح زندگی كه سعادت همه جانبه را در برگيرد از عهده نيروی عقل بيرون است ؟
میدانيم كه برخی فيلسوفان به چنين " خودكفائی " معتقد بودهاند ، مدعی شدهاند كه راه سعادت و شقاوت را كشف كردهايم و با اعتماد به عقل و
اراده ، خويشتن را خوشبخت میسازيم ، اما از طرف ديگر میدانيم كه در جهان دو فيلسوف يافت نمیشوند كه در پيدا كردن اين راه ، وحدت نظر داشته باشند .
بالاتر اينكه ، انسان موجودی اجتماعی است ، زندگی اجتماعی هزارها مسئله و مشكل برايش به وجود میآورد كه بايد همه آنها را حل كند و تكليفش را در مقابل همه آنها روشن نمايد ، وچون موجودی است اجتماعی ، سعادتش ، آرما ن هايش ، ملاك های خير و شرش، راه و روشش ، انتخاب وسيلهاش ، با سعادت ها و آرمان ها و ملاك های خير و شرها و راه و روشها و انتخاب وسيلههای ديگران آميخته است ، نمیتواند راه خود را مستقل از ديگران برگزيند ، سعادت خود را بايد در شاهراهی جستجو كند كه جامعه را به سعادت و كمال برساند و اگر مساله حيات ابدی و جاودانگی روح ، و تجربه نداشتن عقل نسبت به نشئه ما بعد نشئه دنيا را در نظر بگيريم مساله بسی مشكل تر میشود .
اينجاست كه نياز به يك مكتب و ايدولوژی ، ضرورت خود را مینماياند ، يعنی نياز به يك تئوری كلی ، يك طرح جامع و هماهنگ و منسجم كه هدف
اصلی ، كمال انسان و تامين سعادت همگانی است ، و در آن ، خطوط اصلی و روشها ، بايدها و نبايدها ، خوبها و بدها ، هدفها و وسيلهها ، نيازها و
دردها و درمانها ، مسؤوليت ها تكليف ها مشخص شده باشد و منبع الهام تكليف ها و مسؤوليت ها برای همه افراد بوده باشد .
انسان از بدو پيدايش ، لااقل از دورهای كه رشد و توسعه زندگی اجتماعی منجر به يك سلسله اختلافات شده است ، نيازمند به ايدئولوژی - و به اصطلاح قرآن " شريعت " - بوده است . هر چه زمان گذشته و انسان رشد كرده و تكامل يافته است ، اين نياز شديدترشده است در گذشته ، گرايشهای خونی و نژادی و قومی و قبيلهای و ملی ، مانند يك " روح جمعی " بر جوامع انسانی حاكم بود اين روح به نوبه خود يك سلسله آرمانهای جمعی ( ولو غيرانسانی ) به وجود میآورد ، و به جامعه وحدت و جهت میداد رشد و تكامل علمی و عقلی ، آن پيوندها را سست كرده است علم به حكم خاصيت ذاتی خود تمايل به فرديت دارد ، عواطف را ضعيف و پيوندهای احساسی را سست میكند.
آنچه بشر امروز - و به طريق اولی بشر فردا - را وحدت و جهت میبخشد و آرمان مشترك میدهد و ملاك خير و شر و بايد و نبايد برايش میگردد ، يك فلسفه زندگی انتخابی آگاهانه آرمان خيز مجهز به منطق ، و به عبارت ديگر يك ايدئولوژی جامع و كامل است .
بشر امروز بيشتر از بشر ديروز نيازمند به چنين فلسفه زندگی است ، فلسفهای كه قادر باشد به او دلبستگی و حقايقی ماوراء فرد و منافع فرد
بدهد. امروز ديگر جای ترديد نيست كه مكتب و ايدئولوژی از ضروریات حیات اجتماعی است.
اين چنين مكتبی را چه كسی قادر است طرح و پی ريزی كند ؟ بدون شك عقل يك فرد قادر نيست آيا عقل جمع قادر است ؟ آيا انسان میتواند با استفاده از مجموع تجارب و معلومات گذشته و حال خود چنين طرحی بريزد ؟ اگر انسان را بالاترين مجهول برای خودش بدانيم ، به طريق اولی جامعه
انسانی و سعادت اجتماعی مجهول تر است.پس چه بايد كرد ؟ اينجا است كه اگر ديدی راستين درباره هستی و خلقت داشته باشيم ، نظام هستی را نظامی متعادل بدانيم ، خلاء و پوچی را از هستی نفی نمائيم ، بايد اعتراف كنيم كه دستگاه عظيم خلقت اين نياز بزرگ را ، اين بزرگترين نيازها را ، مهمل نگذاشته و از افقی مافوق افق عقل انسان ، يعنی افق وحی ، خطوط اصلی اين شاهراه را مشخص كرده است ( اصل نبوت ) كار عقل و علم ، حركت در درون اين خطوط اصلی است چه زيبا و عالی گفته بوعلی در كتاب " نجات " آنجا كه نياز انسانها را به شريعت الهی كه به وسيله انسانی ( نبی ) بيان شده باشد توضيح میدهد میگويد : « نياز به نبی و بيان كننده شريعت الهی و ايدئولوژی انسانی در بقاء نوع انسان و در رسيدن انسان به كمال وجودی انسانيش ، بسی بيشتر است از نياز به رويانيدن مو بر ابروان و مقعر ساختن كف دو پا و منافعی ديگر از اين قبيل كه صرفا نافع در بقاء نوع انسانند بدون آنكه ضرورت نوع را ايجاب كند . حال که دستگاه عظيم خلقت كه نيازهای كوچك و غيرضروری را مهمل نگذاشته است ، چگونه ممكن است ضروریترين نيازها را مهمل بگذارد ؟ !»
اما اگر از ديدی راستين درباره هستی و آفرينش محروم باشيم ، بايد تسليم شويم كه انسان محكوم به سرگشتگی و گمراهی است ، و هر طرح و هر
ايدئولوژی از طرف انسان سرگشته در اين ظلمتكده طبيعت ، جز سرگرمی و سردرگمی چيزی نيست .
با بيان فوق همچنان كه ضرورت وجود يك مكتب و ايدئولوژی نمايان میشود ، ضرورت پيوستن فرد به يك مكتب و ايدئولوژی نيز روشن میگردد .
اما پيوستن يك فرد به يك ايدئولوژی آنگاه صورت واقعی به خود میگيرد كه شكل " ايمان " به خود بگيرد ، و ايمان حقيقتی است كه با زور و به
خاطر مصلحت صورت پذير نيست .با زور میتوان به مطلبی تسليم شد و گردن نهاد ، ولی ايدئولوژی گردن نهادنی نيست ، ايدئولوژی پذيرفتنی و جذب شدنی است ، ايدئولوژی ايمان میطلبد . يك ايدئولوژی كار آمد ، از طرفی بايد بر نوعی جهان بينی تكيه داشته باشد كه بتواند عقل را اقناع و انديشه را تغذيه نمايد ، و از طرف ديگر بتواند منطقا از جهان بينی خودش هدفهايی استنتاج كند كه كشش و جذبه داشته باشند در اين هنگام عشق و اقناع كه دو عنصر اساسی ايمانند دست به دست يكديگر داده جهان را میسازند.
پی نوشت ها:
1) مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، ص 54-46و مجموعه آثار ج 2 صص51- 62