Islam and Its Social System

Islam and Its Social System

15-08-2019 Hits:184652 Ethics in Society طلبه پاسخگو

Duties of Man Towards the People

Duties of Man Towards the People

15-08-2019 Hits:175375 Ethics in Family طلبه پاسخگو

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

15-08-2019 Hits:180134 Imamology طلبه پاسخگو

Sheikh Zakzaky to be released on bail

Sheikh Zakzaky to be released on bail

09-08-2019 Hits:175668 Shia News طلبه پاسخگو

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

02-08-2019 Hits:175460 Shia News طلبه پاسخگو

In the Name of Allah


I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.

This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.

I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck

.

آيا قضا و قدر امرى حتمى و تغييرناپذير است؟

پرسش:
آيا قضا و قدر امرى حتمى و تغييرناپذير است يا ما مى‌توانيم با دعا، صدقه و‌... آن را تغيير دهيم؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
در پاسخ قبلى نوشتم كه قضا و قدر الهى به اين معناى است كه خداوند علت‌ها و سبب‌هايى را قرار داده و مقرر كرده است كه اين علت‌ها نتيجه‌هاى خودشان را بدهند و به قول يكى از شاعران:
از مكافات عمل غافل مشو***گندم از گندم برويد جو ز جو
پس، قضا و قدر الهى بر اين تعلق گرفته كه علت به وجود آمدن گندم، دانه گندم باشد، نه دانه جو. پس اگر دانه گندمى در جاى مناسب قرار گيرد و شرايط فراهم باشد به بوته گندم تبديل مى‌شود.
قضا و قدر الهى دو گونه است: الف ـ قضا و قدر حتمى و غير قابل تغيير. ب ـ قضا و قدر مشروط.
براى آن كه فرق اين دو را بدانيد، به مثال زير توجه كنيد.
سمّ كشنده است، پس اگر كسى سم بخورد و مقدار سم به اندازه‌اى باشد كه موجب مرگ مى‌شود، چنين شخصى خواهد مرد. اما اگر كسى سم بخورد و فوراً دارويى كه اثر سم را ازبين مى‌برد بخورد آيا باز هم خواهد مرد؟ پاسخ روشن است. اگر كسى را مار نيش بزند و او فوراً به دكتر مراجعه كند و دكتر داروى ضد سم به او تزريق كند چنين شخصى نخواهد مرد.
پس سم مار هميشه كشنده نيست بلكه در صورتى كشنده است كه داروى ضد سم مصرف نشود. در اين مثال، كشنده بودن سم، قضا و قدر غير حتمى است، حال اگر سم خورده شد و داروى ضد سم مصرف نشد كشته شدن حتمى خواهد بود و به اصطلاح جايش در لوح محفوظ است.
سرنوشت ما نيز همين گونه است و صدقه دادن و ساير كارهاى خوب مانند داروى ضد سمّ است. پس ممكن است قضا و قدر غير حتمى الهى به اين تعلق گرفته باشد كه براى ما حادثه‌اى اتفاق بيفتد، حال اگر صدقه بدهيم. صدقه مانند پادزهر جلوى آن حادثه را مى‌گيرد.[1]

[1]. الميزان، ج 11، ص 35 ـ 380.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location