Islam and Its Social System

Islam and Its Social System

15-08-2019 Hits:215538 Ethics in Society طلبه پاسخگو

Duties of Man Towards the People

Duties of Man Towards the People

15-08-2019 Hits:204332 Ethics in Family طلبه پاسخگو

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

15-08-2019 Hits:210143 Imamology طلبه پاسخگو

Sheikh Zakzaky to be released on bail

Sheikh Zakzaky to be released on bail

09-08-2019 Hits:204788 Shia News طلبه پاسخگو

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

02-08-2019 Hits:205006 Shia News طلبه پاسخگو

In the Name of Allah


I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.

This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.

I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck

.

آیا خدا در آسمان هفتم بیشتر قابل شهود است؟

پرسش:
 با توجّه به معراج پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و عبور آن حضرت از آسمان ها و پيش افتادن از جبرئيل، آيا مى توان گفت كه خدا در آن جا بيش تر قابل شهود است؟ آيا اين موضوع يك نوع مركزگرايى براى خداوند نيست؟ باور به چنين امرى با اعتقادات ما درباره خداوند چگونه سازگار است؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 بى ترديد، نه در دنيا و نه در آخرت، ديدن حسّى خداوند ممكن نيست؛ زيرا لازمه آن اعتقاد به جسمانيت و مادّى بودن خداست. همچنين لازمه آن تغيير و تحوّل و فسادپذير بودن و نيازمندى به زمان و مكان است كه ذات پروردگار از همه اين ها مبرّاست. قرآن كريم مى فرمايد: (لا تُدرِكُهُ الاَبصارُ وهُوَ يُدرِكُ الاَبصارَ[1] چشم ها او را نمى بيند و او همه چشم ها را مى بيند)؛ نيز در آيه 115 سوره بقره مى خوانيم: (فَاَينَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ اللّهِ؛ به هر سو رو كنيد خداوند آنجاست.) در آيه 4 سوره حديد هم آمده است: (وهُوَ مَعَكُم اَينَ ما كُنتُم؛ هر كجا باشيد او با شماست.)
پس نمى توان خدا را با چشم ديد؛ امّا در عين حال، ديدن خدا از راه دل ممكن است. اميرمؤمنان على(عليه السلام)مى فرمايد: «لا تُدْرِكْهُ الْعُيُونُ بِمُشاهَدَةِ الْعَيانِ وَ لكن تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقايِقِ الاْيمانِ؛چشم ها با مشاهده حسى هرگز او را نديده، ولى دل ها با حقيقت ايمان او را دريافته است.»[2]
در ماجراى معراج نيز، شهود باطنى و قلبى منظور است. به اين معنا كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)در آن سفر بزرگ، اسرار عظمت خدا را در سراسر جهان هستى ـ بهويژه در عالم بالا ـ مشاهده كرد و بيش از پيش با نشانه هاى بزرگى پروردگار آشنا شد.
تعبيراتى مانند: (فَكانَ قابَ قَوسَينِ اَو اَدنى؛[3]تا آن كه فاصله او به اندازه دو كمان يا كمتر بود.) همه كنايه از شدّت قرب به پروردگار است؛ و گر نه او با بندگانش فاصله مكانى ندارد تا با مقياس هاى مادّى سنجيده شود.
امام كاظم(عليه السلام)در همين باره مى فرمايد: «خداوند هرگز مكانى ندارد و زمان بر او جريان نمى يابد؛ بلكه او مى خواست فرشتگان و ساكنان آسمانش را با قدم گذاشتن پيامبر در ميان آن ها گرامى دارد و نيز از شگفتى هاى عظمتش به پيامبرش نشان دهد تا پس از بازگشت براى مردم بازگو كند.[4] پس اعتقاد به معراج، نه به معنى ديدن حسّى خدا است و نه به معنى مركزگرايى براى پروردگار.
آنچه با اعتقادات ما درباره خدا منافات دارد، مكان مند بودن خداوند است و شهود قلبى و ديدن حقايق پنهان هستى و رسيدن به عين اليقين، هيچ گونه منافاتى با آن عقايد ندارد.[5]

[1]. انعام/103 .
[2]. نهج البلاغه، فيض الاسلام، ص 582، خ 178، انتشارات فيض الاسلام.
[3]. نجم/9 .
[4]. كتاب التوحيد، شيخ صدوق، ص 175، انتشارات جامعه مدرسين.
[5]. ر.ك: معارف قرآن، استاد مصباح يزدى، ج 1 ـ 2، ص 76، مؤسسة در راه حق؛ تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازى و ديگران، ج 22، صد 483 ـ 512، ج 12، ص 16 ـ 20، دارالكتب الاسلامية.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location