15-08-2019 Hits:179970 Imamology طلبه پاسخگو
Islam Attacks Slavery 1Islam has often been represented by Christian…
The Need for Regulations in the SocietyAs the results of…
The Clearest Reason for Free Will 1. The General Conscience of…
Brief History of ReligionsIn conducting a brief investigation on the…
Is It Necessary For Man To Follow A Religion?The foremost…
The Advantages of Religion 1It was revealed that religion has…
Who Is Almighty Allah? There is no difference of opinion amongst…
What are the differences between Shia and Sunni Muslims؟The distinction…
The Rights Islam Offers to WomenWith the onset of Islam…
How I find that Islam does not Oppress Women?An Experiences…
The Goal of Creation (1)One of the fundamental problems to…
We must defend our own rights. We must not transgress…
The Nature of Jesus 1Many Muslim writers when writing about…
The Holy Qur’an and Modern Scientific DiscoveriesThere is no doubt…
Determinism and Free Will in the Qur’anMohammad Mahdi GorjianA GlanceThe…
Importance of Marriage in IslamThe Holy Quran says:“And marry those…
Religious Tolerance in IslamOne of the most important aspects of…
Ahl-al-Bayt (`a)- Its Meaning and Origin The term "ahl" signifies…
A Scientific Discourse about WomanAuthors(s): Allamah Sayyid Muhammad Husayn TabatabaiA…
Who Are The 12 Imams Of Twelver Shia Islam؟The Twelve…
The Philosophy of HijabUndoubtedly, in this age of ours -…
THE TRUE RELIGION OF GOD!Each person is born in a…
MIRACLES OF THE QURANFourteen centuries ago, God sent down the…
WHO IS MUHAMMAD (PBUH)?One in every five persons on this…
Some of The biggest misconceptions that many non-Muslims have about…
if we entrust our hearts to spirituality and to the…
I think the most important teaching the Prophet (S) has…
An unforgivable sin of the Children of Israel (i.e. Jewish)…
TEHRAN (FNA)- The Palestinian government accused Israel of committing a…
TEHRAN (FNA)- Minister for the Middle East within Britain's Foreign…
Deadliest Gaza Rally in Weeks: 55 Palestinians Martyred, +2,000 Wounded…
However, the West Asia region’s conditions do not look quite…
Jesus is given many titles in the Qur'an like the…
Due to the significance of the beliefs, the Qur’an has…
Based on the new discoveries, a new understating of the…
Second son of Fatima (sa) and ‘Ali (as) Husayn (as)…
02-08-2019 Hits:170272 Shia News طلبه پاسخگو
An official with the AhlulBayt World Assembly said it has…
AhlulBayt News Agency (ABNA): Some 25,000 AhlulBayt News Agency (ABNA): Some…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyyed Ali Khamenei says…
Because of Saudi rulers’ oppressive behavior towards God’s guests, the…
Stressing that no one is allowed to insult Sunni principles…
Ayatollah Khamenei has praised all members of Iranian sports teams…
A Muslim student has been forbidden from wearing her full…
Ayatollah Khamenei has met with President Hasan Rouhani and the…
Human Rights Watch (HRW) has accused the Bahraini regime of…
A group of Bahraini Shi’a scholars has stated that Bahrain’s…
The Supreme Leader of the Islamic Revolution, Ayatollah Sayyed Ali…
Rasa – Shaykh Ibrahim Zakzaky, the spiritual leader of the…
The Muslim nations can gain from Ramadan and Eid ul-Fitr…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Sayyed Ali Khamenei addresses…
Ayatollah Makarem-Shirazi issued a statement condemning the Al Khalifah regime’s…
Assistant of Sacred Premises and Pilgrims Affairs of Astan Quds…
Hezbollah Secretary General Sayyed Hassan Nasrallah received a delegation of…
The cruel actions against Pakistani Shias cannot be tolerated. Occupying…
In the Name of Allah
I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.
This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.
I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck
.
پرسش:
آيا ما انسانها جزئي از خداوند هستيم، پس چرا انسانهاي خيلي بد وجود دارند؟
پاسخ:
با سلام و ادب و تشکر از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو
اين مطلب كه ما موجودات جزئي از خدا هستيم، صحيح نيست، زيرا لازمه اين سخن آن است كه خدا داراي اجزا باشد، در حالي كه خدا داراي جزء نيست، زيرا اگر داراي جزء باشد، بايد به اجزاي خويش محتاج باشد و احتياج با خدايي سازگار نيست.(1)
به نظر ميآيد آن چه موجب اين شبهه شده، تصور ناصحيح از معناي نفخ الهي است. در ذيل معناي نفخ و دميدن روح الهي در انسان را بيان ميكنيم، تا روشن شود كه منظور از دميدن روح،جدا شدن بخشي از خدا نيست، تا گفته شود اگر انسان جزئي از خداست، چرا گناه ميكند و يا چرا انسانهاي خيلي بد هم وجود دارند.
از آن جايي كه خداوند از روح خود به انسان دميد و او را جانشين خودبر روي زمين قرار دادچرا انسان هايي هم چون شمر ، فرعون،هيتلر،صدام،بوش و.. به وجود آمده اند كه بتوانند آن طور ظلم و ستم كنند و خداوند جلوي ظلم و ستم آنان را نمي گيرد؟
ابتدا بايد ديد منظور از نفخ ودميدن روح خدا در انسان چيست و آن گاه معناي روح خدا را مورد بحث قرار دهيم تا پاسخ سوال داده شود.
نفخ" در لغت به معناي دميدن هوا در داخل جسم به وسيلة دهان يا وسيله اي ديگر است و مقصود از نفخ در آية شريفه ايجاد روح در آدمي است، به عبارت روشن تر نفس يك نوع اتّحاد با بدن دارد و آن اين است كه متعلق به بدن است و در عين حال يك نوع استقلال هم از بدن دارد، به طوري كه هر وقت تعلقش از بدن قطع شد از او جدا مي شود.(2)
به عبارت ديگر انسان از دو چيز مختلف آفريده شده كه يكي در حدّ اعلاي عظمت و ديگري ظاهراً در حد پايين از نظر ارزش. جنبة مادّي انسان را گل بد بوي تيره رنگ (لجن) تشكيل مي دهد و جنبة معنوي او را چيزي كه به عنوان روح خدا از آن ياد شده است.
البته خدا نه جسم دارد و نه روح. اضافه و نسبت روح به خدا به اصطلاح "اضافة تشريفي" است و دليل بر اين است كه روحي بسيار پرعظمت در كالبد انسان دميده شده همان گونه كه خانه كعبه را به خاطر عظمتش "بيت الله" مي خوانند و ماه مبارك رمضان را به خاطر بركتش "شهر الله" (ماه خدا) مي نامند، زيرا مي دانيم همه ماه ها و همه مكان ها از آن خدا است ليكن وقتي گفته مي شود خانه خدا، يعني خانه اي كه از نظر شرف و منزلت چنان با عظمت است كه هيچ طرف نسبت و اضافه اي غير از خداوند ندارد.
بر اين اساس مفهوم آيه اين مي شود كه در او روحي كه از نظر شرافت، اهميت و توانمندي شما به من قابل انتساب است دميدم.
بنابراين معناي آيه اين نيست كه از وجود خود بخشي را جدا ساخته و در قالب آدمي جا سازي نموده، بلكه اضافه به روح هم چنان كه گفتيم اضافه تشريفي است، مانند بيت الله يا شهر الله. مقصود اين است كه روح آدمي از ويژگي هايي برخوردار است كه باعث شرافت آن مي شود، زيرا داراي صفت اختيار و قدرت انتخاب است كه آن را از ديگر موجودات ممتاز مي سازد.
با اين ويژگي انسان مي تواند از ملائك برتر شود. اين روح الهي است كه با استعدادهاي فوق العاده اي كه در آن نهفته است و مي تواند تجلّي گاه انوار خدا باشد به او اين همه عظمت بخشيده و براي تكامل او تنها راه اين است كه آن را تقويت كند و جنبة مادّي را كه وسيله اي براي همين هدف است در طريق پيش گرفت اين مقصود به كار گيرد (چرا كه در رسيدن به آن هدف بزرگ مي تواند كمك مؤثري كند).(3)
بنابراين انسان مركب از روح وبدن استتمام حقيقت انسان را روح ونفس وي تشكيل مي دهد ودر عالم قيامت به سزاي اعمال خوب وبد خود خواهد رسيد ،بديهي است عذاب ونعمت عالم قيامت ، جسماني وروحاني است.
واين جور هم نيست كه عذاب روح در قيامت ، عذاب خدا باشد چون هم چنان كه گفتيم معناي دميدن روح ، جدا شدن قطعه اي از خداوند نيست بلكه منظور اين است كه انسان مركب از نفس وبدن است وبه خاطر شرافت روح از آن به روح الهي تعبير شده است.
روح انساني از اين جهت كه استعداد رسيدن به بالاترين مراتب هستي را دارا است ، هديه الهي است ، در عين حال روح و نفس ، اين ويژگي را دارد كه به وسيله انسان آلوده شودو از مراتب حيواني نيز پست تر گردد و آنچه عذاب مي بيند ، روحي است كه به آلودگي دچار شده است و آلودگي ها نيز توسط خود انسان ايجاد شده و اين چيزي نيست كه خداوند به انسان هديه داده بود.
و هم چنان كه مي دانيد انسان موجودي مختار است ولازمه ي آفرينش موجود مختار و كمال مند، اين است كه براي آن موجود، زمينه ي مخالفت نيز فراهم باشد؛ يعني، بتواند با دستورات مخالفت كند و در عين حال ، راه بندگي و اطاعت را انتخاب كند. چرا كه اگر براي اين موجود، فقط راه اطاعت باز باشد، اطاعت او مانند ملائكه خواهد بود. پس اگر فرض كنيم كه خداوند، به حكمت خودش ، بايد فقط انسان هايي را بيافريند كه اطاعت مي كنند؛ اين بدان معنا است كه آفرينش گنه كاران ، ممتنع باشد، و نتيجه ي آن، امتناع مخالفت انسان با خدا است .
روشن است كه چنين امتناعي با اصل هدف آفرينش انسان ، منافات دارد. پس نه تنها حكمت اقتضا نمي كند كه خداوند، فقط بايد انسان هاي مطيع را بيافريند؛ بلكه اقتضا مي كند كه براي موجوداتي كه آفريده ، راه مخالفت را بازبگذارد. لازمه ي آفرينش كمال اختياري ، اين است كه خداوند امكان كفر و مخالفت را براي انسان بازبگذارد. پس اگر نظام آفرينش به گونه اي بود كه فقط انسان مطيع امكان وجود داشت ، چنين نظامي با حكمت آفرينش انسان ، منافات پيدا مي كرد.
از سوي ديگر معمولا" انسان هاي گنه كار نيز، كارهاي نيكي انجام مي دهند و كمتر انساني است كه كفر، عناد و مخالفت با خدا، همه ي وجود او را فرا گرفته باشد. همان كارهاي نيك و خوب گنه كاران ، كمال اختياري آنان است و ارزش آفرينش را داشت . آنان با همان كمال اختياري ، مي توانند مشمول رحمت الهي شوند. هر چند كه حتي اگر كفر تمام وجود انساني را فراگيرد، باز حكمت اقتضا مي كرد كه آفريده شود، زيرا همو نيز موجودي است كه مي تواند با اختيار خود به كمال برسد.
خداوند، انسان را مختار آفريد و فاعل ظلم و ستم ، خود انسان مختار و آزاد است . پس اين صحيح نيست كه بگوييم : "خداوند انسان ستمكار را آفريد"؛ چرا كه اين سخن چنين به ذهن مي آورد كه ستم كاري انسان نيز در اصل آفرينش او است ؛ در حالي كه فقط امكان ظلم و ستم و گناهدر اصل آفرينش ، مربوط به خداوند است ، و انتخاب كفر و گناه ، كار خود انسان مي باشد، همان گونه كه انتخاب ايمان و اطاعت نيز با خود انسان است . پس بايد گفت : "خداوند، انسان را مختار آفريد تا ايمان و بندگي را برگزيند؛ نه كفر و مخالفت را" و اين از دو آيه زير به دست مي آيد:
"انا هديناه السبيل اما شاكرا" و اما كفورا"(4)
"و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون"(5).