سلام حال شما؟ شرمنده از مزاحمیت همیشگه چند وقته البته یعنی چندسالیه که این جمله رو تو روضه های اباعبدالله میشونم که امام حسین به محمد بن حنفیه در مدینه فرمود( شاء الله ان یری حسینا قتیلا) معناشو هم بگم که میشه خدا خواست که حسین رو مقتول ببینه البته اگه کامل باشه درست یادم نمیاد ولی اگه اشتباه نکنم بقیه ای داشت تو این مضمون که شاء الله ان یری حسینا قتیلا فی رمضاء کربلا مقطع الاعضا؟)یعنی در زمین کربلا با بدن واعضائی پاره پاره.خوب برام سواله که چرا خدا اینجوری خواسته؟اونم با اون وضع؟ خوب اگه یکی این سوالو برسید که مگه خداوند با حسین خدایی نکرده مشکلی داشت میدونم سوالم براتون خنده داره اما میخوام درست بدونم نمیخوام چیزی تو ذهنم بمونه.
با سلام.
سوال خوبیه و اتفاقا دقیق و اصلا جای خنده نداره.
در مورد این نکته باید عرض کنم در لهوف آمده است : امام حسین به محمد بن حنفیه فرمود : پیامبر در عالم خواب به من فرمود : ای حسین ! بیرون برو که خداوند خواسته است که تو را کشته ببیند .
این مسائل دلیل بر مجبور بودن امام حسین (ع) نیست ، زیرا :
اولا خواست خدا در اینجا خواست تشریعی است ، یعنی وظیفه امام حسین و مطلوب خدا این بوده که آن حضرت برای حفظ اسلام با اختیار خود چنین اقدامی را انجام دهند حتی اگر به کشته شدن ایشان بیانجامد.
ثانیا خواست خدا مانند خواست ما نیست بلکه خواست خدا عبارت است از چینش خاص جهان . به عنوان مثال , دانه گندم را در زیر خاک قرار می دهی , آب می دهی , کود می دهی , نور و گرما می دهی , پس از مدتی دانه گندم سبز می شود و پس از طی مراحلی به ما گندم تحویل می دهد .
این فرایند, خواست خداست و این خواست به معنای قانونمند بودن جهان است . نطفه در جایگاه خود قرار می گیرد , رشد می کند , پس از مدتی به جهان خارج می آید , به اختیار و عقل خود زندگی می کند و در پایان می میرد . این فرایند, خواست خداست .
از این برمی آید که یکی از قوانینی که در آفرینش انسان در نظر گرفته شده داشتن اختیار و انتخاب است . ثالثااین که خداوند از اول می داند که شما چه چیزی را خواهید خواست نافی اختیار نیست امام حسین علیه السلام با درک وظیفه شرعی خود به اختیار خود دست به آن کار زد و انجام اختیاری آن و نتایجش همه برای خداوند که به همه زمانها و مکانها احاطه داردمعلوم بوده و این علم را از طریق خواب و پیشگویی به اطلاع پیامبر و امام (ع) رسانده است.
پس ببینید چون خداوند میدانست که در زمان امام حسین (ع) زمینه مناسب برای قیام مسلحانه، آماده میشود و آن حضرت طبق تشخیص و تکلیف شرعی خود، علیه ستم پیشه زمان خود، بر میخیزد و تا مرز شهادت پیش میتازد و در نهایت خود و یاران و انصار باوفایش به خون سرخ شهادت در میغلتند و با چهره خونین و پیکرهای بی سر به ملاقات خدا میشتابند. حضرت حق (جل جلاله) از این واقعه خبر میدهد.
و روایت اشاره به واقعه کربلاست. و همچنین در زمان امام حسین(ع) عدهای در حقانیت قیام سیدالشهداء(ع) به شک افتادند و برای منصرف نمودن حضرت، صحبتها و شایعاتی میکردند، و این روایت صحت قیام حضرت را ثابت مینماید که بهترین عمل حضرت، قیام است تا جایی که با پیکر خونین به ملاقات حضرت حق (جل و اعلی) نائل گردد. این روایت به اضافه مطلب فوق، اشاره به رموزی است که بین خدای متعال و آن حضرت و بعضی از شیعیانش تا روز قیامت میباشد. در ضمن کتاب فروغ شهادت آقای علی سعادت پرور را مطالعه کنید.در مورد این بحث مفیده.
موفق باشید.
There are no replies made for this post yet. Be one of the first to reply to this post!
Please login to post a reply
You will need to be logged in to be able to post a reply. Login using the form on the right or register an account if you are new here. Register Here »