ویژگی خاص قرآن چیست که کسی نمی تواند مانند آن را بیاورد ؟

پرسش:

قرآن دارای چه ویژگی‌ است که کسی نمی‌تواند مانند آن را بیاورد؟
پاسخ:‌

با سلام و عرض ادب و احترام 

قرآن دارای معجزه است با اِِِين که برای اثبات حقانيت خويش، مخالفان را به مبارزه طلبيده و خواسته مثل آن را بياورند اما تا كنون كسى قادر به آوردن آن نشده است و اين نشان دهنده اعجاز قرآن است . قرآن به اتفاق دوست و دشمن از نظرفصاحت و بلاغت بى نظير است . استاد مطهرى مى گويد: قرآن يك سبك مخصوصى دارد: نه نثر است و نه شعر، چون وزن و قافيه در آن رعايت نشده است ،شعر نيست و نثر هم نيست ، به جهت اين كه هيچ نثرى آهنگ بردار نيست و قرآن عجيب آهنگين است با وجود آن كه سخن على (ع)آن همه اوج دارد و موج دارد،ولى وقتى آيه قرآن مى آيد ، گويى آب روى حرفهاى قبل ريخته مى شود و چنان مى نمايد كه در فضاى تاريكى ستاره اى پديد آمده است .(1)
قرآن مجيد داراى ويژگى هايى است كه آن را منحصر به فرد كرده است ؛ ازجملهء آن ها نفوذ عجيب و خارق العاده آيات است ، به طورى كه كافران نمى توانستند اين نفوذ را امرى عادى تلقى كنند؛ لذا آن را سحر مى خواندند. نكته ديگر: تلفيق لفظ و معنا در نهايت ظرافت و زيبايى و با محتوا و مضمونى بسيار عالى است .
ويژگى ديگر آهنگ مخصوصى است كه در قرآن وجود دارد و همين امر باعث شده است كه خواندن صدها بار آن نه تنها ملالت آور نباشد، بلكه جاذبه و شيرينى آن باقى بماند. ويژگى ديگر پرهيز از فزونى الفاظ و رعايت اختصار در عين مفهوم بودن و بيان تمامِ مقصود است . خصوصيات مذكور، قرآن را از نظر فصاحت وبلاغت به حد اعجاز رسانده است . مجموعه مسايل ياد شده سبب شده است كه هيچ كس توان رویاریی با قرآن را نداشته باشد، با اين كه دستگاه هاى استكبارى براى درهم كوبيدن اسلام و قرآن، بزرگ ترين سرمايه گذارى را مى كنند. قطعاً اگرمى توانستند ادباى عرب و غير عرب را براى آوردن چيزى همانند قرآن بسيج كنند،حتماً فرو گذار نمى كردند.
جهت اطلاع بيشتر به کتاب پيام قرآن جلد هشتم صفحه 104 مراجعه فرماييد.
پی نوشت ها:
1.مرتضى مطهرى ، آشنايى با قرآن (انتشارات صدرا، چاپ چهارم )، ص 241.