آیا زمان معجزه ها سپری شده و دیگر شاهد وقوع آن نخواهیم بود ؟

پرسش:
آيا زمان معجزه ها سپري شده و ديگر شاهد وقوع آن نخواهيم بود؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب 

انسان معاصر بلكه انسان بعد از عصر رسالت از معجزه محروم نيست، بلكه دو معجزه براي هميشه بعد از رسالت موجود است:
أ‌) قرآن كريم
معجزه اي كه براي هميشه مطرح است، قرآن كريم مي باشد. اين كتاب براي اثبات حقانيت و اعجاز خود، معاندان و شكاكان را به تحدّي و مبارزه دعوت كرده است:
«و إنْ كنتم في ريبٍ ممّا نزّلنا علي عبدنا فاتوا بسورة من مثله وادعوا شهداء كم من دون الله و إن كنتم صادقين؛ اگر شما را در قرآني كه ما بر محمد نازل كرديم شكي است، پس يك سوره مثل آن بياوريد و گواهان خود را به جز خدا بخوانيد اگر راست مي گوييد».(1)
دعوت و تحدي قرآن به گوش همه رسيده است و مسلمانان، محققان، دين شناسان و دين پژوهان هر روز اين آيات را تكرار مي كنند، ولي هنوز هيچ كس نتوانسته است در مقابل اين دعوت در مقام جواب برآيد.
اضافه بر اين قرآن مي گويد: قرآن تا قيامت معجزه است و هيچ بشري نخواهد توانست با آن مقابله كند: «قل لئن اجتمعت الإنس والجن علي أنْ يأتوا بمثل هذا القرآن لا يأتون بمثله ولو كان بعضهم لبعض ظهيراً؛ بگو اي پيغمبر، اگر جن و انس متفق شوند كه مانند اين قرآن كتابي بياورند، هرگز نتوانند، هر چند همه پشتيبان يكديگر باشند».(2)
بنابراين چون اسلام، آخرين دين الهي و پيامبر اسلام، آخرين پيام آور خداوند و براي هميشه است، معجزه اي كه به وسيله آخرين پيامبر آمده جاودانه خواهد بود. در عين حال، فهم و درك اعجاز براي همة مردم آسان نيست، به همين جهت معجزاتي كه به وسيله پيامبران گذشته انجام مي شد، براي همه قابل پذيرش نبود و چه بسا بسياري از پيامبران الهي به رغم داشتن معجزات، تكذيب شدند.
ب‌) مباهله(2)
از جمله معجزه هاي هميشگي مباهله است، كه اختصاص به پيامبر ندارد، بلكه يكي از معجزه هاي هميشگي براي اثبات حقانيت اسلام است. انسان هاي كامل و با ورع و تقوا و يقين نيز در عصر حاضر مي توانند براي اثبات حقانيت اسلام و به حق بودن عقايد ديني، با دشمنان دين مباهله كنند.
علامه طباطبايي مي گويد: «مباهله براي هميشه براي مسلمانان معجزه است و با آن بر صحت عقايد خودشان احتجاج مي كنند و هر كس در مورد محتواي كلام الهي و رسالت پيامبر بخواهد مباهله كند، ما استعداد (و آمادگي) بر مباهله را داريم».(4)
بنابراين معجزه هميشگي روي نسل حاضر باز است. اضافه بر اين كراماتي كه از اولياي الهي و پيشوايان ديني ظاهر شده و مي شود، نوعي اعجاز است و در آرامش و اطمينان قلب در حقانيت اسلام، پيامبر و ائمه(ع) بسيار مؤثر است.
در نهايت آن كه با توجه به پيشرفت عقل و فهم بشري و روي آوري انسان ها به دانش و ارزش علم و معرفت در عصر پس از آخرين پيامبر الهي، بر اعجاز قرآن بيشتر از ديگر معجزات تأكيد مي شود.
پي نوشت ها:
1. بقره (2) آية 23.
2. اسراء (17) آية 88.
3. مباهله به معناي نفرين و لعن كردن است، به اين دو صورت كه دو نفر كه در يك مسئلة مهم اختلاف دارند، در جايي جمع شده و به درگاه الهي تضرع مي كنند و از او مي خواهند كه دروغگو را رسوا و مجازات كند.
4. جعفر سبحاني، الالهيات، ج 3، ص 5 ـ 1