چرا قرآن كريم پيامبر را به پيروى از آيين حضرت ابراهيم فرا مى خواند؟

پرسش:
 با آن كه حضرت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) از همه پيامبران برتر و دين و آيين او از همه دين ها و آيين ها كامل تر است، پس چرا قرآن كريم پيامبر را به پيروى از آيين حضرت ابراهيم فرا مى خواند و در آيه 123 سوره نحل مى فرمايد: (ثُمَّ اَوحَينا اِلَيكَ اَنِ اتَّبِع مِلَّةَ اِبراهيمَ حَنيفـاً وما كانَ مِنَ المُشرِكين؛ سپس به تو وحى فرستاديم كه از آيين ابراهيم ـ كه ايمانى خالص داشت و از مشركان نبود ـ پيروى كن.)؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 آيين حضرت ابراهيم (عليه السلام)، تسليم شدن در برابر فرمان پروردگار است كه همه پيامبران الهى مردم را به آن فرا خوانده اند و خود رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) نيز بدان پايبند بوده و آن را تبليغ كرده است. بنابراين، آيين حنيف ـ يعنى توحيد خالص و حقيقت ديندارى ـ آيين همه پيامبران است و به يك عصر و دوره ويژه، محدود نمى باشد. در نتيجه پيروى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) از حضرت ابراهيم(عليه السلام) در توحيد ناب و آيين يكتاپرستى، نه با برترى رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) بر ديگر پيامبران و نه با برترى دين اسلام بر اديان گذشته منافات دارد.[1]

[1]. ر.ك: تفسير الميزان، علاّمه طباطبايى، ج 3، ص 399، مؤسسه اعلمى بيروت؛ تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازى و ديگران، ج 11، ص 450 و 451، دارالكتب الاسلامية.